Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 561 62 63 64 6574 75 76 77 78
iec
14.08.2017 10:44:06

Mitenkähän mahtaisi Elixirin Optiwebit toimia Floikkakitarassa? Meinaan että pysyykö ihan nätisti luistelematta kiinni lukoissa kuten tavalliset pinnoittamattomat?

Mietin tuossa tosiaan että jos kokeilisi nyt vaihtaa omien kitaroiden ja pojan kitaroiden kieliksi Optiwebit. Sen verran on nyt ollut positiivisia kommentteja kyseisistä kielistä täällä. Pojalla vaan on yksi kitaroista Floikkatallalla varustettu ja sillä mietin että ei viitsisi turhaan maksaa kokeilusta sen kitaran kohdalla 15 euroa jos onkin sitten niin liukkaat, että luistavat lukkopalojen alta pois :)

Uskoisin että omalla soitolla nuo kestäisivät mulla ainakin vuoden (kerran pari viikossa tulee soiteltua) ja pojalla jos sitten kestäisivät puoli vuotta, kun soittaa päivittäin pari tuntia. Näyttäisi että Daddariot menevät pojan käsittelyssä aika pahaan kuntoon jo kuukaudessa, kun ei tietenkään pese aina käsiään ennen kitaransoittoa. Ehkä nuo pinnoittamattomatkin kestäisivät vähän pitempään jos muistaisi pyyhkiä mikrokuituliinalla kielet aina soittamisen jälkeen tai vähintään kerran päivässä.

Vai millaisia kokemuksia arvon mnettiläisillä on kielten kestosta ja soitettavuudesta -pinnoitetut kielet ilman GHS fast frettiä vai sitten tavalliset kielet & GHS fast fret? Ei ole itsellä tullut koskaan testattua Fast Frettiä. Olen vain koittanut muistaa aina pestä kädet ennen kitaran soittoa, jotta kielet eivät keräisi likaa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
pappasfin
14.08.2017 11:12:04
iec: Mitenkähän mahtaisi Elixirin Optiwebit toimia Floikkakitarassa? Meinaan että pysyykö ihan nätisti luistelematta kiinni lukoissa kuten tavalliset pinnoittamattomat?

Mulla on Floikka kitarassa Elixirin Nanoweb ja toisessa floikallisessa myös Elixirin Nanowebit ja ei ne mihinkään liu sieltä lukosta vaan ihan hyvin pysyvät kiinni.

Jos sileämmät Nanowebit pysyy kiinni niin eiköhän noi Optiwebitkin pysy kiinni ;D
PappaSFin
iec
14.08.2017 11:49:36

pappasfin: Mulla on Floikka kitarassa Elixirin Nanoweb ja toisessa floikallisessa myös Elixirin Nanowebit ja ei ne mihinkään liu sieltä lukosta vaan ihan hyvin pysyvät kiinni.

Jos sileämmät Nanowebit pysyy kiinni niin eiköhän noi Optiwebitkin pysy kiinni ;D

Kiitos. Tämä taisi ratkaista asian, eli uskaltaa kokeilla siis Floikkakitaraankin :)
pappasfin
14.08.2017 12:18:21 (muokattu 14.08.2017 12:29:46)
iec: Kiitos. Tämä taisi ratkaista asian, eli uskaltaa kokeilla siis Floikkakitaraankin :)

Hyviä pinnoitettuja ovat:

Elixir Nanowebit (jos tykkää niistä sileäpintaisista).

Elixirin Optiwebit (jos tykkää normi tuntumasta eli kuin normaali kielistä ilman pinnoitetta).

Cleartonen "treated strings" (jos tykkää normi tuntumasta eli kuin normaali kielistä ilman pinnoitetta).

Ja löytyyhän mm. Addarioltakin pinnoitettua settiä

https://www.levytukku.fi/d_addario_ … an_paallystetty_kielisarja__009-042

Itse olen noiden Optiwebien perään vaikka olen vannoutunut Nanowebin käyttäjä ja vielä löytyy kotoota noita Nanowebejäkin ;D

EDIT: Niin ja tietysti tuo mainitsemani hyvyys on minun mielipide, joku muu taas tykkää jostain muista kielistä. Unohtu vielä mainita, että tänä päivänä noita pinnoitettuja toki löytyy myös muilta valmistajilta kuin tuossa ylempänä mainitsemani.
PappaSFin
Vladi
15.08.2017 09:10:31
Elixirejä on tullut käytettyä jo vuosia. Toteutin myös pienen testin, hienosti näyttävät kestävän aikaa ja kulutusta.

https://www.youtube.com/watch?v=nxBbXXbq5Gw
Harashoo tovaarish!
iec
15.08.2017 10:50:52

Vladi: Elixirejä on tullut käytettyä jo vuosia. Toteutin myös pienen testin, hienosti näyttävät kestävän aikaa ja kulutusta.

https://www.youtube.com/watch?v=nxBbXXbq5Gw

Plussa tästä testistä. Kyllähän siinä oli pieni ero, eli uudet olivat himpun verran kirkkaammat kuin vanhat. Eroa ei varmaan huomaa halvimmilla pc-kajareilla tai surkeilla kuulokkeilla.
Vladi
15.08.2017 10:59:27
iec: Plussa tästä testistä. Kyllähän siinä oli pieni ero, eli uudet olivat himpun verran kirkkaammat kuin vanhat. Eroa ei varmaan huomaa halvimmilla pc-kajareilla tai surkeilla kuulokkeilla.

Jep, yllättävän pieni ero. Hämmentävän pitkään pysyvät kirkassoundisina.
Harashoo tovaarish!
pappasfin
15.08.2017 13:11:07
Vladi: Jep, yllättävän pieni ero. Hämmentävän pitkään pysyvät kirkassoundisina.

Vladi:

Kun tuossa videoissa kerroit, että 335 tuntuu raskaammalta pendata kuin Tele vaikka se skaala on lyhyempi niin oletko kokeillu nostaa vähän sitä kielienpidike osaa tallassa että se kulma tallaan ei ole niin jyrkkä.

Helpottaa soittoa kun se kielien kulma ja jännite on pienempi jos kulma tallaan tullessa on pienempi.
PappaSFin
Vladi
15.08.2017 13:42:48
pappasfin: Vladi:

Kun tuossa videoissa kerroit, että 335 tuntuu raskaammalta pendata kuin Tele vaikka se skaala on lyhyempi niin oletko kokeillu nostaa vähän sitä kielienpidike osaa tallassa että se kulma tallaan ei ole niin jyrkkä.

Helpottaa soittoa kun se kielien kulma ja jännite on pienempi jos kulma tallaan tullessa on pienempi.

No hemmetti, enpä muuten ole. Nyt kun sanoit, niin tuohan kuulostaa järkeenkäypältä. Minäpä testaan, kiitos!
Harashoo tovaarish!
pappasfin
15.08.2017 17:24:59 (muokattu 15.08.2017 17:25:50)
Vladi: No hemmetti, enpä muuten ole. Nyt kun sanoit, niin tuohan kuulostaa järkeenkäypältä. Minäpä testaan, kiitos!

Kerro jos helpotti.

Mulla tuon säädön tekeminen on helpottanut ja just tein sen myös tuohon uuteen hankintaan Ibanez AR2619AV myös ja on kevyempi sormille ;D

Toki siinä joutuu virittämään uudestaan vireeseen mutta se on ihan normaalia ja kuuluu kuvaan.
PappaSFin
Revilation
18.08.2017 21:19:41
Daddarion NYXL 10-46 tuli laitettua kitaraan ja tuntuvat kyllä paljon paremmilta ainakin omassa mahonkirunkosessa esp e-ii horizonissa. Alunperin oli DR 10-50 kielet kiinni mitkä tuntuivat hieman liian tummasaundisilta kun kitaran ominaissaundikin on suhteellisen tumma mutta nuo nyxlit tuo kyllä todella sopivan määrän kirkkautta saundiin ja riffit kuulostaa todella rouheilta. Asian osittain selittää varmasti sekin että ohuemmat kielet mutta mennään nyt näillä nyt jonkin aikaa ainakin. :)
elwood66
16.09.2017 17:44:49

Revilation: Daddarion NYXL 10-46 tuli laitettua kitaraan ja tuntuvat kyllä paljon paremmilta ainakin omassa mahonkirunkosessa esp e-ii horizonissa. Alunperin oli DR 10-50 kielet kiinni mitkä tuntuivat hieman liian tummasaundisilta kun kitaran ominaissaundikin on suhteellisen tumma mutta nuo nyxlit tuo kyllä todella sopivan määrän kirkkautta saundiin ja riffit kuulostaa todella rouheilta. Asian osittain selittää varmasti sekin että ohuemmat kielet mutta mennään nyt näillä nyt jonkin aikaa ainakin. :)

NYXL:t ovat hyviä verrattuna "good old" D'Addarion nickel-setteihin, mutta hintakin on sitten jotain muuta. Mulla käytössä lähinnä 11/49't. Dunlopilta (USA) tuli nyt myyntiin perinteistä settiä, maahantuojan tukema hinta "kaksi yhden hinnalla" - paikalliselta Soitin Jylhältä 3,25 € / setti, ostin 11/50 settiä taas lisää. Soitellut pari viikkoa aiemmin ostetuilla Telecasterilla ja DIY-Paulilla - hyväsoundiset kielet. Kulutuskestävys on vielä kysymysmerkki.
Let that boy boogie woogie
MadMatt
16.09.2017 18:45:03

Tälläinen 25 setin D'Addario loota tuli hommattua. Erittäin jees

https://media.sweetwater.com/images … 750/EXL115-B25-large.jpg?f80863b886
Metalkallo
16.09.2017 19:07:58
Saakos muuten akustiseen erikokoisia kieliä ja tuntuman löysemmäksi, vai onko tuntuma aina yhtä kireä?
Vähemmän on nykyään enemmän
tuskiz
16.09.2017 19:35:07
Metalkallo: Saakos muuten akustiseen erikokoisia kieliä ja tuntuman löysemmäksi, vai onko tuntuma aina yhtä kireä?

Senkus pistät vaikka 9-setin sähkiksen kieliä. Vireeseen saamiseen en ota kantaa.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Metalkallo
16.09.2017 21:58:56
iec: 11-52 D'Addario setti toimii ainakin Yamaha LJ-16:ssa hyvin mulla. Kun ostin nykyisen akkarini, oli siinä kiinni 11-50 -setti (taisi olla John Pearse). Muistaakseni se 11-50 -setti ei soinut niin hyvin kuin tuo 11-52. Ainahan sitä voi kokeilla ohuempia settejäkin, mutta tosiaan vaikuttaa soundiin ja kaularautaa pitää sitten säädellä.

Onhan siinä tosiaan huima ero 24,5" skaalaisen sähkiksen 10-46 setin ja 25,5" akustisen 11-52-settien välillä. Bendaamiset on ainakin mulla yhtä tuskaa akkarilla, joten en etes yritä :D

Voithan yrittää myös hankkia lyhyempiskaalaisen akkarin, kuten esim Epiphone Hummingbird ja siihen sitten vaihtaa 11-52-setin. Siinä taitaa olla alunperin tehtaalta lähtiessä 12-53 kielet kiinni. Mutta en tiedä onko se sitten sen kummempi kuin että vaihdat vain nykyiseen kitaraasi ohuemmat kielet.

Siis akustiseen käy ihan sähkiksen kielet vai? Oon aina luullut, et akustiseen on omanlaisensa kielet?
Lespaul66
16.09.2017 22:43:55 (muokattu 16.09.2017 22:49:49)
Metalkallo: Siis akustiseen käy ihan sähkiksen kielet vai? Oon aina luullut, et akustiseen on omanlaisensa kielet?

Mulla on Yamaha L5 akkariss ollut jo pitkään DR pure Blues 10 setti sähkiksen kielet. Soi ihan hyvin ja reagoi myös venytyksiin oikein. Vaikka nämä on pure nikkelikielet, ne ei ole liian tummat, voi johtua myös siitä että olen tottunut niihin ja käytän samoja kakissa kitaroissani.
GiovanniDiRondo
17.09.2017 06:08:42

Metalkallo: Siis akustiseen käy ihan sähkiksen kielet vai? Oon aina luullut, et akustiseen on omanlaisensa kielet?

Pikemminkin niin, että sähkisessä on omanlaisensa kielet. Teräskielisessä kitarassa on vakio käyttää pronssikieliä, koska useimmat pitää niiden soundista. Pronssi ei ole magneettinen seos, joten se ei toimi sähkökitaran mikeillä.

Jotkut tosin laittaa akustiseen sähkökitaran kielet, ja onhan se ihan OK.

Kyllä se 12-settikin kohtalaisen kevyesti soi, jos kitara on hyvin säädetty, ja soittotekniikka on sovitettu soittimeen. Jos soittaa akustista niin kuin sähkistä, niin sitten siihen kai voi asentaa sähkiksen kieletkin.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Metalkallo
17.09.2017 16:24:15
GiovanniDiRondo: Jos soittaa akustista niin kuin sähkistä, niin sitten siihen kai voi asentaa sähkiksen kieletkin.

Itse kyllä soittelen hieman eri tavalla akustista kuin sähkistä, koska jos soittaa kuin sähkistä, niin akustinen ei oikein anna samanlaista palautetta. Kun soittaa akustista kuten sitä kuuluu soittaa niin se kuulostaa paremmalta.

Enpä kuitenkaan tiennyt että sähkiksen kielet käy akustiseen, täytyypä koittaa sitten kun on taas akustinen itsellä. Viimeksi tullut vaan veljen akustisella kokeiltua ja kielikin poikkaistua. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)