Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5330 331 332 333 334399 400 401 402 403
Ihmis surun haaskansyöjä
08.09.2017 13:25:40

Itehän jos jostain tietäisin jtn, ja osaisin muita opettaa/neuvoa, ni saattaisin suorastaan vittuuntua, ku mihkään ei reagoida vuodesta toiseen, mitä ohjeistetaan. Onneks en tiiä ;).
Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta!
Krice
08.09.2017 17:30:13

Jotenkin hassua että Jucciz osaa soittaa rumpuja. Samanlainen tunne tuli kun Jacksepticeye (youtuubaaja) kertoi, että se osaa soittaa rumpuja (ihan kohtalaisesti osaakin).
hollmi-5
08.09.2017 21:07:23
Krice: Jotenkin hassua että Jucciz osaa soittaa rumpuja. Samanlainen tunne tuli kun Jacksepticeye (youtuubaaja) kertoi, että se osaa soittaa rumpuja (ihan kohtalaisesti osaakin).

Tällä palstalla yleensä osataan soittaa rumpuja. Osaamattomia on joitakin.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Krice
09.09.2017 12:59:54

hollmi-5: Tällä palstalla yleensä osataan soittaa rumpuja.

Selittyy ehkä sillä, että harva ostaa rumpuja pelkästään keräilyarvon vuoksi tai seinälle, kuten esimerkiksi kitaroita.
Jucciz
09.09.2017 23:46:34
Minen kyllä oo oikea rumpali, en sitten millään, vielä ainakaan. Tykkään vaan rumpujen äänestä ja soittamisesta ja siispä oon kolistellut niitä miltei koko ikäni siellä, missä on edes vähän voinut: koulun musaluokassa, joillain harvoilla kavereilla, treenikämpillä ja ties missä. Ekat omat rummut ostin vajaa kaksi vuotta sitten kun lopulta talo löytyi ja oon sen jälkeen kotosalla kieltämättä soittanut enemmän rumpuja kuin kitaraa. Kitaraa saa soittaa työkseen ihan riittämiin.

Pitäis kyllä pyytää muutama oppitunti joltain osaavalta rumpuveijolta, katottais ees perusasiat kondikseen.
Lemon
13.09.2017 01:51:17

Nyt on jostain syystä ollu taas kasarivaihde päällä ja piti kaivaa konserttitomit naftaliinista! https://youtu.be/SJOy5TUyoTs
haunted
13.09.2017 07:21:52
Lemon: Nyt on jostain syystä ollu taas kasarivaihde päällä ja piti kaivaa konserttitomit naftaliinista! https://youtu.be/SJOy5TUyoTs

Vitsin hyvää. Taas :)
Ei minulle tarvitse todistaa. Minä tiedän että olet väärässä. - Eemil
hollmi-5
13.09.2017 13:48:29
Lemon: Nyt on jostain syystä ollu taas kasarivaihde päällä ja piti kaivaa konserttitomit naftaliinista! https://youtu.be/SJOy5TUyoTs

Minulle kanssa konserttitomit! Mitäs efektiä laitoit joukkoon?
Danko
13.09.2017 18:48:01

hollmi-5: Mitäs efektiä laitoit joukkoon?

Siellähän se oli videon kuvauksessa mainittu.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Lemon
13.09.2017 19:08:57 (muokattu 13.09.2017 21:09:47)

hollmi-5: Minulle kanssa konserttitomit! Mitäs efektiä laitoit joukkoon?

Ne on asiaa, mulla on 8 kaikenkaikkiaan, eli kaks puuttuu vielä tosta videosta. Ei vaan jaksanu ripustaa ;)

Efektinä ainoastaan UADn AMS RMX16 reverbi Nonlin -asetuksella, eli se klassinen 80-luvun reverb.
Ihmis surun haaskansyöjä
22.09.2017 05:36:24 (muokattu 22.09.2017 05:44:02)

https://www.youtube.com/watch?v=4Qh0MJsqixo Oli zoomi hajalla, ni en oo kuvaillu mitää(alko maagisesti toimii äskettäin :O). Täs on sit kerralla pidempää pätkää, josta toivon kaikin puolin palautetta. Bänditreenien jälkeen jäin yksin harjotteleen erilaisii juttuja. Keskityin ghostnoteihin ja sormitekniikkaan yms. Tos on erilaista settiä, ja 8:33 on esim. mun köyhän miehen versio Rosanna kompista ;D, jos haluu sille ilkkua. Oon siks tota komppia opetellut, koska toi just vaatii sellasen samettisen tatsin, et noi ghostnotet tuntuu & kuulostaa oikeelta. Ei sillä, että ton biisin komppiin oisin ihan himolla paneutunut. Ghostnotejen lisäks, tossa biisissä on tosi vaikee pitää yllä toi haikan shuffle katkeamatta. En tiiä miten alkuperänen mestari sen teki, mut ei mun lihasmuistista viel löydy moinen raajaitsenäisyys.

Mun ghostnotet on lähinnä kaikkee muuta, ku aavemaisen hiljasia, kuten videolta varmasti kuuluu :(. Helppo soittaa tolleen räikeesti ne, mut hiljaset tuottaa itelle ongelmia. Kuinkahan paljon on esim. kalvon kireydellä asian kanssa tekemistä?

https://www.youtube.com/watch?v=OKmE1IJZeH4 Nojoo siin on viel toinen pätkä. Kai tää joku rumpusoolo oli. Tavote oli tässä vaan pitää haikka kokoajan poljennassa, ja päästää sit luovuus valloilleen sen sisällä, ilman että poljenta häiriintyy. Aika tajunnanvirralla mennään. Eka minuutti on aika hakemista, mut paranee siitä, ja löytyy jtn ihan hauskojakin ideoita.
Folium
22.09.2017 07:57:55 (muokattu 22.09.2017 08:00:18)
Ihmis surun haaskansyöjä: https://www.youtube.com/watch?v=4Qh0MJsqixo Oli zoomi hajalla, ni en oo kuvaillu mitää(alko maagisesti toimii äskettäin :O). Täs on sit kerralla pidempää pätkää, josta toivon kaikin puolin palautetta. Bänditreenien jälkeen jäin yksin harjotteleen erilaisii juttuja. Keskityin ghostnoteihin ja sormitekniikkaan yms. Tos on erilaista settiä, ja 8:33 on esim. mun köyhän miehen versio Rosanna kompista ;D, jos haluu sille ilkkua. Oon siks tota komppia opetellut, koska toi just vaatii sellasen samettisen tatsin, et noi ghostnotet tuntuu & kuulostaa oikeelta. Ei sillä, että ton biisin komppiin oisin ihan himolla paneutunut. Ghostnotejen lisäks, tossa biisissä on tosi vaikee pitää yllä toi haikan shuffle katkeamatta. En tiiä miten alkuperänen mestari sen teki, mut ei mun lihasmuistista viel löydy moinen raajaitsenäisyys.

Mun ghostnotet on lähinnä kaikkee muuta, ku aavemaisen hiljasia, kuten videolta varmasti kuuluu :(. Helppo soittaa tolleen räikeesti ne, mut hiljaset tuottaa itelle ongelmia. Kuinkahan paljon on esim. kalvon kireydellä asian kanssa tekemistä?

https://www.youtube.com/watch?v=OKmE1IJZeH4 Nojoo siin on viel toinen pätkä. Kai tää joku rumpusoolo oli. Tavote oli tässä vaan pitää haikka kokoajan poljennassa, ja päästää sit luovuus valloilleen sen sisällä, ilman että poljenta häiriintyy. Aika tajunnanvirralla mennään. Eka minuutti on aika hakemista, mut paranee siitä, ja löytyy jtn ihan hauskojakin ideoita.

Myönnän, että en kattonu ku pari ekaa minuuttia, mutta sen perusteella sanoisin että virveliä kannattais nostaa ainakin pari kolme senttiä korkeammalle. Sen jälkeen huomion kiinnittäminen siihen, että kädet pysyvät rentoina ja kyynärpäät eivät komppi-/ghost-soitossa elä liikaa, eli pysyisivät rennosti alhaalla.

Tuolla lailla saisit oman näkemykseni mukaan kapuloiden tulokulman oikeampaan suuntaan, jolloin myös pomppua löytyisi enemmän. Oikeanlaisella kontrollilla ghosteja voi soittaa matalalla volyymilla kalvon kireydestä riippumatta. Noiden toimenpiteiden jälkeen lähtisin keskittämään huomion sormitekniikkaan. Sormet pitää saada pysymään kapulassa kiinni ja sen tukena "perussoitossa" lähes aina. Sormien irrottaminen ja soittaminen ikään kuin 2-3 sormen varassa on tarpeellista vain, kun halutaan luoda jotain enemmän efektinomaisia soundeja setillä.
Kailis
22.09.2017 13:05:36

Folium: Myönnän, että en kattonu ku pari ekaa minuuttia, mutta sen perusteella sanoisin että virveliä kannattais nostaa ainakin pari kolme senttiä korkeammalle. Sen jälkeen huomion kiinnittäminen siihen, että kädet pysyvät rentoina ja kyynärpäät eivät komppi-/ghost-soitossa elä liikaa, eli pysyisivät rennosti alhaalla.

Tuolla lailla saisit oman näkemykseni mukaan kapuloiden tulokulman oikeampaan suuntaan, jolloin myös pomppua löytyisi enemmän. Oikeanlaisella kontrollilla ghosteja voi soittaa matalalla volyymilla kalvon kireydestä riippumatta. Noiden toimenpiteiden jälkeen lähtisin keskittämään huomion sormitekniikkaan. Sormet pitää saada pysymään kapulassa kiinni ja sen tukena "perussoitossa" lähes aina. Sormien irrottaminen ja soittaminen ikään kuin 2-3 sormen varassa on tarpeellista vain, kun halutaan luoda jotain enemmän efektinomaisia soundeja setillä.

Oletko minä???
JuhaHo: Pien yrittäjän kohdalla tämä näkyy, kun pöydän vastapuolelle sattuu oman elämänsä huutoneuvoskeisari, joka teeskentelee sydänhalvausta hintoja kuullessaan, oli ne posi- tai negatiivisia.
Ihmis surun haaskansyöjä
22.09.2017 18:04:30

Folium: Myönnän, että en kattonu ku pari ekaa minuuttia, mutta sen perusteella sanoisin että virveliä kannattais nostaa ainakin pari kolme senttiä korkeammalle. Sen jälkeen huomion kiinnittäminen siihen, että kädet pysyvät rentoina ja kyynärpäät eivät komppi-/ghost-soitossa elä liikaa, eli pysyisivät rennosti alhaalla.

Joo emmä olettanukkaa, et kukaan viihdyttäis 15 minuutillä itteään =D. Kuvasin vaa itelleni todistusaineistoa mahollisimma paljon. Virvelin korkeudes mul ainoot kriteerit täl hetkellä on, et se on kätevässä tasossa, suhteessa tomeihin, ja pystyy pitää kädet mahollisimman alhaalla, jollon itellä ei rasitu ne kädet juuri ollenkaan. Tuntuu, et jos paljo lähtee nostamaan, ni tulee ahdas olo soittaessa.

Toi sormitekniikka mua tässä kiinnostaa, koska oon tajunnu, et saatan soittaa noi ghostit ihan väärällä tyylillä, jotta ne edes voi hiljasia olla. Eli päästän just sormia irti kapulasta ja vedän tommosen öööö... Buzzroll tyylisen efektin. Eli saan aikaseks kyllä suht kovaäänisiä ghosteja tolla tyylillä, mut oikeaoppisessa tyylissä, varmaanki jokainen isku ihan lyödään kunnolla(niinku tossa alussa vähän vedänki) paitsi vaan hiljasemmin. En ihan ymmärrä, miks virvelin nostaminen vaikuttais ghostien onnistumiseen, mut varmasti sulla joku idea tossa on? Tai siis, tulee mieleen, että eikö samaa tulosta saavuta, jos kompensoi alhasemman snaren muuttamalla käsien kulmaa? Pitää kokeilla, ni tietää enemmä =).
markkuliini
22.09.2017 21:48:06

Ihmis surun haaskansyöjä: Joo emmä olettanukkaa, et kukaan viihdyttäis 15 minuutillä itteään =D. Kuvasin vaa itelleni todistusaineistoa mahollisimma paljon. Virvelin korkeudes mul ainoot kriteerit täl hetkellä on, et se on kätevässä tasossa, suhteessa tomeihin, ja pystyy pitää kädet mahollisimman alhaalla, jollon itellä ei rasitu ne kädet juuri ollenkaan. Tuntuu, et jos paljo lähtee nostamaan, ni tulee ahdas olo soittaessa.

Toi sormitekniikka mua tässä kiinnostaa, koska oon tajunnu, et saatan soittaa noi ghostit ihan väärällä tyylillä, jotta ne edes voi hiljasia olla. Eli päästän just sormia irti kapulasta ja vedän tommosen öööö... Buzzroll tyylisen efektin. Eli saan aikaseks kyllä suht kovaäänisiä ghosteja tolla tyylillä, mut oikeaoppisessa tyylissä, varmaanki jokainen isku ihan lyödään kunnolla(niinku tossa alussa vähän vedänki) paitsi vaan hiljasemmin. En ihan ymmärrä, miks virvelin nostaminen vaikuttais ghostien onnistumiseen, mut varmasti sulla joku idea tossa on? Tai siis, tulee mieleen, että eikö samaa tulosta saavuta, jos kompensoi alhasemman snaren muuttamalla käsien kulmaa? Pitää kokeilla, ni tietää enemmä =).

Sun haamunuotit ei ole haamunuotteja alkuunkaan. Soitat ne ihan normaalina iskuina, kapulan tippui nousee 30-40 sentin korkeuteen. Jos haluat haamunuotteja niin ne soitetaan noin 2-5 sentin korkeudelta, jotta ne saa blendautumaan eikä ne tule liian lujaa. Nyt on vähän sama kun koettais pesiksessä näpylyöntiä ihan täydellä mailan taaksevedolla.
Tuo haamujen matala lyöntikorkeus mahdollistaa sen että niitä voi soittaa ilman isompaa jarruttelua ja varomista. Voihan ne soittaa korkealtakin jos vaan onnistuu jarruttamaan jokaisen lyönnin ennen iskua. Toisin sanoen se olisi ihan järjetöntä energian tuhlausta, ja lisäksi älyttömän vaikeaa.
Oli miten.oli, niin nyt sun haamujen vola on noin 10x liian kova. Ne kannattaa opetella soittamaan tosi hiljaa,jolloin niiden volaa voi tarvittaessa lisätä helposti. Kun tas jos ne on tottunut soittamaan kovaa niin niiden volaa on mahdotonta vähentää jos ja kun tarve tulee.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
22.09.2017 21:49:18 (muokattu 22.09.2017 22:08:10)

Nostaisin myös snaren korkeutta. Tuolla korkeudella kapula tulee vähän jyrkässä kulmassa kalvoon ja soundi ja kalvokin kärsii, riippuen vähän tippityypistä. Plus se tärkein, sulla ei ole tuolla korkeudella mitään mahiksia soittaa rimshoteja.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Ihmis surun haaskansyöjä
22.09.2017 22:51:11 (muokattu 22.09.2017 22:52:51)

markkuliini: Sun haamunuotit ei ole haamunuotteja alkuunkaan. Soitat ne ihan normaalina iskuina, kapulan tippui nousee 30-40 sentin korkeuteen. Jos haluat haamunuotteja niin ne soitetaan noin 2-5 sentin korkeudelta, jotta ne saa blendautumaan eikä ne tule liian lujaa. Nyt on vähän sama kun koettais pesiksessä näpylyöntiä ihan täydellä mailan taaksevedolla.
Tuo haamujen matala lyöntikorkeus mahdollistaa sen että niitä voi soittaa ilman isompaa jarruttelua ja varomista. Voihan ne soittaa korkealtakin jos vaan onnistuu jarruttamaan jokaisen lyönnin ennen iskua. Toisin sanoen se olisi ihan järjetöntä energian tuhlausta, ja lisäksi älyttömän vaikeaa.
Oli miten.oli, niin nyt sun haamujen vola on noin 10x liian kova. Ne kannattaa opetella soittamaan tosi hiljaa,jolloin niiden volaa voi tarvittaessa lisätä helposti. Kun tas jos ne on tottunut soittamaan kovaa niin niiden volaa on mahdotonta vähentää jos ja kun tarve tulee.

Heh hyvä vertaus. Se on vaan, ku on tottunu soittaan kaikki iskut kovaa, ni vaikee tapa vielki opetella pois. Tiiän kyl miten asiassa kehittyä, ni lisää treeniä vaan siis. Toi korkeus on se vaikein juttu opetella mulle, ku muuten kusee aksentit, juuri voimankäytön puutteen takia. Siks yritän monesti, ylikorostetusti alottaa iskun mahollisimman korkeelta.

https://www.youtube.com/watch?v=msPMIbrNEj8 En nyt keksiny äkkiseltään parempaa esimerkki biisiä, mut lasketaanko nää ghostnoteiks, mitä tässä vedetään? Eli onko termi ''ghostnote'' kuinka pilkunnussintaa, ja onko kovempaa soitettuna niille joku parempi nimitys?

Jos rimshotilla nyt meinataan tota minkä teen 12:45 kohdassa fillinä(eikä sitä slowari kanttilyöntiä, mitä jotkut rimshotiks myös kutsuu), ni se on joo hankalampaa tehä, ku tulee kintut eteen & pitää käsiä vähän kallistaa erilailla. En kyl hirveesti käytä soitossa, ni en oo kaivannu. Validi pointti silti. Sit, entäs noi ''ghostnotet'' kohdasta 8:32 alkaen, tossa ihan alussa, ennenku lähti täysin lapasesta soiton kovuus & korkeus? Onko noissa edes vähän yritystä? Pääisku lähtee silti liian korkeelta, mut omaan korvaan volyymit on edes alkeellisesti haamumaiset.

Kysyn paljo nyt täst aiheesta, koska oon siinä luulossa, että kehitystä on tullu jonkun verran, mutta jos noi oliki AIVAN hanurista, ni olis hyvä se tiedostaa :). Seuraavan kerran aiheesta lisää korkeintaan, ku kehitys on selkeemmin mitattavissa.
Ruutikallo
23.09.2017 00:25:31
Tuohon ghostien soittoon kannattaa vaikkapa tsekata David Garibaldin pätkiä tuubista.
Samalla tulee tutuksi soundilevelit haitsuun soitettaessa.

En tiedä onko kiinnostusta, mutta samaisrlta tyypiltä löytyy myös Future Sounds kirja, jonka harjoitukset petraa juurikin ghostien ja haitsun volyymeja... + paljon muuta.
hollmi-5
23.09.2017 08:02:27
Ihmis surun haaskansyöjä: Heh hyvä vertaus. Se on vaan, ku on tottunu soittaan...

Kysyn paljo nyt täst aiheesta, koska oon siinä luulossa, että kehitystä on tullu jonkun verran, mutta jos noi oliki AIVAN hanurista, ni olis hyvä se tiedostaa :). Seuraavan kerran aiheesta lisää korkeintaan, ku kehitys on selkeemmin mitattavissa.

Soittoasentosi tulee aiheuttamaan niska- ja hartiaseudun kipuja. Suorista ruoto. Edelleenkin soitosta puuttuu rentous.

Ghostlyönnit lähtevät todellakin hyvin matalalta ja parhaimmillaan ne huomaa vasta, kun ne jätetään pois, että jotain puuttuu.

Ota rumpujakkara vapaaseen tilaan ja oikaise selkä. Nosta pää hyvään ryhtiin ja laita etusormet polvilumpioiden päälle . Hartiaseutu rennoksi. Sellainen on hyvä lähtökohta soittoasennoksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)