Aihe: Otelautaan sittenkin rypsiöljyä?
1 2 3 4
GiovanniDiRondo
07.09.2017 15:25:25 (muokattu 07.09.2017 15:28:46)

Päätin aloittaa asiasta uuden aiheen, koska tästä on melkoisen vanha aihe hiukan erilaisella painotuksella. Yritin perehtyä asiaa, ja päättelin, että jos haluaa palauttaa puun öljy-pitoisuuden optimitasolle, niin siihen kannattaa laittaa samantyyppistä öljyä kuin siinä itsessäänkin on.

Puussa olevien öljyjen pääainesosa taitaa olla öljyhappo eli omega 9 eli oleiinihappo. Se on näköjään yleensäkin elollisten organismien tyypillinen rakennusaine, ja ihan tavalliset ruokaöljyt sisältävät oleiinihappoa.

Eli ilmeisesti rypsiöljy on kuitenkin ihan järkevä tapa hoitaa ruusupuuotelautaa. Se on tietenkin totta, että nämä kertatyydyttämättömät öljyt ovat härskiintyviä, mutta jos oletetaan että määrät pidetään äärimmäisen pieninä (pari kolme tippaa pumpulitukkoon joskus) ja ainetta käytetään vain niin paljon kuin se puu "tarvitsee", niin pilaantumishaittaa ei ole.

Otelaudan pintaan minusta suositeltava aine on joka tapauksessa parafiiniöljy, mutta se ei liene suuren molekyylikokonsa soveltuva imeytymään puun sisään. Enkä sitäkään kyllä laita kovin paljoa enkä usein.

edit : lisäsin sanan "ruusupuu"
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
zedder
07.09.2017 15:36:52
Ei kai sitä kaulaa ja otelautaa ole tarkoitus saattaa siihen tilaan kuin se oli ennen kitaran osaksi muokkaamista? Eli mikä se optimitaso oikein on? Se puu kun on kaiketi ihan tarkoituksella kuivattu ennen työstöä?

Ruusupuuhan ei taida halkeilla edes suomalaisessa kerrostaloilmastossa, ja siten siitä tehdyn otelaudan rasvailu on lähinnä kosmeettinen toimenpide.

Eebenpuu onkin sitten jo ihan eri asia ja siitä tehty lauta halkeaa melko helposti kun kutistuu kuivuessaan.

Jotenkin tuntuu inhottavalta ajatukselta tuo kitaran voitelu rypsiöljyllä.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
fox
07.09.2017 15:46:52

GiovanniDiRondo:
Otelaudan pintaan minusta suositeltava aine on joka tapauksessa parafiiniöljy, mutta se ei liene suuren molekyylikokonsa soveltuva imeytymään puun sisään. Enkä sitäkään kyllä laita kovin paljoa enkä usein.

Onko tässä nyt jonkinmoinen ristiriita - on suositeltava, mutta ei kumminkaan imeydy.. ;)
Jos siitä otelaudasta aikoo valmistaa jotain ruuan-puolta niin kaipa siihen voi sitten ruokaöljyäkin laittaa. Jos siltä tuntuu sen oman soittimen osalta. Eikä siis halua sitä "sitruunaöljyä" ostaa, vaikkei sen menekki kovin suurta ole, jos nyt ei satu olemaan soitinkorjaaja joka käsittelee kymmeniä otelautoja kuukaudessa.

"Mutta kukin tulkoon uskollaan autuaaksi.."
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
GiovanniDiRondo
07.09.2017 15:50:45

No siis eihän puu itsessään vaadi mitään erityistä "hoitoa". Kun huolehtii siitä että ilmankosteus on sopiva ja vakaa, niin siinähän se.

Jos puu on öljyn suhteen liian kuiva, niin pelkkä käsistä soittaessa irtoava öljy riittää pitämään sen sopivalla tasolla.

Itse ajattelen lähinnä, että otelauta kannattaa puhdistaa huolellisesti. Jos siihen on tarttunut likaa, niin mielestäni pelkkä mekaaninen puhdistus ei ole riittävä vaan kannattaa hieman liuottimella avittaa.

Liuottimen käyttö kuitenkin kuivaa puuta eikä se nyt ole oikein hyvä asia ja siksi puu voi tarvita öljyä.

Puhun tässä nyt aivan naurettavan pienistä määristä enkä mistään pintakäsittelystä.
Siihen pinnalle sopii tuo mineraaliöljy hyvin, se on myrkytön ja antibakteerinen, mutta kuten sanoin, hyvin maltillisesti sitäkin.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
GiovanniDiRondo
07.09.2017 15:53:07

fox: Onko tässä nyt jonkinmoinen ristiriita - on suositeltava, mutta ei kumminkaan imeydy.. ;)

Puussa on pieniä halkeamia, ja mineraaliöljyn tehtävä on täyttää ne, mutta suuren molekyylikokonsa vuoksi se ei imeydy puuhun samoin kuin pienimolekyyliset öljyt.
antikristus
07.09.2017 18:26:18

fox: ... jos nyt ei satu olemaan soitinkorjaaja joka käsittelee kymmeniä otelautoja kuukaudessa.

Ite olisin ainakin hyvin hyvin vihainen jos joku vaatisi multa rahaa toista sataa euroa otelaudan muuttamisesta salaattiainekseksi.

http://www.guitaranswerguy.com/your-guitar-is-not-a-salad/
Jackson-mies
Kefiiri
07.09.2017 19:35:24
Oletko varma että käsistä irtoava öljy ei härskiinny otelaudassa? Itse en olisi innokas maistamaan onko se pilaantuneen makuista.
En ole musiikin asiantuntija.
GiovanniDiRondo
07.09.2017 19:41:36

Kefiiri: Oletko varma että käsistä irtoava öljy ei härskiinny otelaudassa? Itse en olisi innokas maistamaan onko se pilaantuneen makuista.

Olen varma. Sen verran kauan olen soittanut kitaraa. Tietenkin jos otelaudan pintaan jää kuollutta ihoa ja muuta likaa, niin se on sitten eri asia.
iec
07.09.2017 20:10:32

Enpä kyllä lähtisi kokeilemaan ruusupuulle mitään muuta kuin jo hyväksi havaittua Dunlopin tai D'Andrean lemon oilia. Perusteena ihan se, että jos esim omaan kitaraani on käytetty mitä ilmeisimmin vuodesta 2002 lähtien kyseistä soittimille tarkoitettua sitruunaöljyä ruusupuuotelautaan ja otelauta on pysynyt hyvänä, niin en kyllä vaihda ainetta eri tyyppiseen. Samoin kaikkien muidenkin perheen nykyisten ja menneiden kitaroiden ruusupuiset otelaudat ovat pysyneet priimakunnossa D'anderea lemon oililla. Siinä on itselleni ainakin tarpeeksi perustetta olla kokeilematta mitään ihemaineita. Ja tuo puteli kestää varmaan mun käytössä enemmän kuin kymmenen vuotta, joten ei tule kalliiksi per vuosi :)

Sinänsä ihan hyvä että tällaisia asioita mietitään ja pohdiskellaan ihan mielenkiinnosta. Kukin kokeilkoon kuitenkin omiin soittimiinsa uusia hoitoaineita ihan omalla vastuulla.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Laulava Kylätohtori
07.09.2017 21:51:18 (muokattu 07.09.2017 21:52:41)
Wau!! Tämä ketju sukeltaa vielä puuketjuakin syvemmälle.. :D

Mutta asiaan. Siis, mikä on se asia? Mitä ihmeen järkeä on sutata ruokaöljyä kaulaan? Miksei Lemon oil kelpaa? Se on täydellisesti kaulaan sopivaa, tuoksuu hyvältä, on erittäin halpaa, eikä siinä ole negatiivisia vaikutuksia. En ymmärrä, miksi vaihtaa se eltaantuvaan ruokarasvaan, joka ei toimi millään osa-alueella sen paremmin..

Käsittääkseni hyvän kitarapuun perusominaisuus on, että se on mahdollisimman kaulana luonnontilasta, joten en näe mitään järkeä yrittää palauttaa sitä alkuperäiseen tilaansa...

E. Niin siis, mistään en mitään tiedä, mutta kunhan ihmettelen. :)
More is less.
Metalkallo
07.09.2017 21:53:41
Lemon oilia vaan, se siitä. :)
Vähemmän on nykyään enemmän
GiovanniDiRondo
07.09.2017 22:15:05

Laulava Kylätohtori: Wau!! Tämä ketju sukeltaa vielä puuketjuakin syvemmälle.. :D

Mutta asiaan. Siis, mikä on se asia? Mitä ihmeen järkeä on sutata ruokaöljyä kaulaan? Miksei Lemon oil kelpaa? Se on täydellisesti kaulaan sopivaa, tuoksuu hyvältä, on erittäin halpaa, eikä siinä ole negatiivisia vaikutuksia. En ymmärrä, miksi vaihtaa se eltaantuvaan ruokarasvaan, joka ei toimi millään osa-alueella sen paremmin..

Käsittääkseni hyvän kitarapuun perusominaisuus on, että se on mahdollisimman kaulana luonnontilasta, joten en näe mitään järkeä yrittää palauttaa sitä alkuperäiseen tilaansa...

E. Niin siis, mistään en mitään tiedä, mutta kunhan ihmettelen. :)

Olen kyllä tästä aika lailla eri mieltä. Minusta on hyvä, että otelautaan imeytyy jonkin verran öljyä. Parhaiten siihen sopii se samankaltainen öljy mitä siinä on jo ennestäänkin, eli omega 9 tai oleiinihappo. Sitä tulee siihen otelautaan ihan soittamalla, koska sitä on myös ihmiskehossa.

En oikein ymmärrä tuota kommenttia " mahdollisimman kaukana luonnontilasta". Se puu on kuollutta ainetta, jossa on selluloosan ja muiden varsinaisten puuainesten lisäksi muun muassa vettä ja öljyä. Jos siitä poistetaan kaikki vesi ja öljy, eli se kuivataan totaalisesti, niin se kitarahan menee pilalle. Varsinkin kosteuden säilyttäminen on kitaranhoidossa ihan a ja o.

Mun pointti on se, että jos sitä öljyä täytyy jostakin syystä lisätä, esimerkiksi siksi että on puhdistanut otelautaa liuottimella niin minun käsittääkseni nämä härskintyvät öljyt voivatkin olla just kaikkein parhaita. Eivät ne siellä puuaineksen lomassa pääse hapen kanssa tekemisiin, koska siinä puussa jo on sitä öljyä ennestäänkin eikä se mihinkään siitä härskiinny. Kokonaan eri asia on, jos öljyä aletaan vetelemään pensselin kanssa koko pintaan. Sitten siihen otelaudan pintaan jää ties mitä lammikoita, joissa voi pesiä ihan mitä tahansa elämänmuotoja. Tosin nämä tällaiset öljyt myöskin haihtuvat nopeammin.

Mineraaliöljy on oikein hyvä tapa pitää otelautaa puhtaana, mutta ei sillä voi korvata tuota puuhun kuuluvaa öljyä. Kyllä se on ihan tiedossa oleva asia, että se suojaa, muttei "hoida".
Krice
08.09.2017 00:38:54

GiovanniDiRondo: Puussa olevien öljyjen pääainesosa taitaa olla öljyhappo eli omega 9 eli oleiinihappo.

Puussa ei ole öljyä. Rypsiöljy ei ole sama asia kuin omega 9, rypsiöljy on monimutkaisempaa kemiallisesti. Sitruunaöljyä käytetään, koska se myös puhdistaa hyvin, koska siinä on sitruunahappoa.
ÄrGee
08.09.2017 03:03:12
Krice: Puussa ei ole öljyä. Rypsiöljy ei ole sama asia kuin omega 9, rypsiöljy on monimutkaisempaa kemiallisesti. Sitruunaöljyä käytetään, koska se myös puhdistaa hyvin, koska siinä on sitruunahappoa.

Dunlopin Lemon Oil on mineraaliöljyä, joka on jalostettu raakaöljystä, jota taas saadaan pumpattua maaperästä. Siinä ei ole käytetty palaakaan sitruunaa, pelkästään keinotekoisena hajusteena.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
trih
08.09.2017 06:31:37
Nyt on kyllä kummat markkinat menossa. Rypsiöljyä :D Pekonirasva on parempi ja luonnollisempi. Räkä myös. Otelautaan sittenkin oliiviöljyä?

Miten olisi ruusupuuotelautaan ruusupuuöljy? https://www.lootuskauppa.fi/Eteeriset-oljyt/Ruusupuu
Decadetroll
08.09.2017 07:38:55
Itse yleensä yrjöän otelaudalle. Vatsahapot puhdistavat nauhat ja otelaudan ja lopulta makkaran ja pekoninpalasista tulee juuri oikeanlaiset öljyt pintaan. Eikun talouspaperilla pyyhkäistään vaan lopuksi ja täts it.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
Master Of The Universe
08.09.2017 07:43:03
Mä runkkaan otelaudalle. Vuorokausi ennen sitä syön Oivariiniä tai Ingmariiniä.
Käteen Castroll Edge 5W30:stä notta luistaa.
"How can less be more? It's impossible. More is more." -Yngwie fucking Malmsteen-
Numb
08.09.2017 08:03:00

trih: Nyt on kyllä kummat markkinat menossa. Rypsiöljyä :D Pekonirasva on parempi ja luonnollisempi.

Itse olen hoitanut asian niin, että syön aina lihapiirakan ennen kuin ryhdyn soittamaan. Kaupallisista tuotteista käärmeöljy on tietenkin ylivoimainen.

Jep ja joo :) Mulla on tainnut tuo lemon oil -puteli olla kuus vuotta, ja siitä on mennyt neljännes. Kitaroita on viis. Puteli maksaa jonkun seittemän euroa vissiin, että eipä se kummoinen investointi oo.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Numb
08.09.2017 08:09:37

GiovanniDiRondo:...jos oletetaan että määrät pidetään äärimmäisen pieninä (pari kolme tippaa pumpulitukkoon joskus) ja ainetta käytetään vain niin paljon kuin se puu "tarvitsee", niin pilaantumishaittaa ei ole.

Tästä mä olen samaa mieltä kyllä, paitsi en oo ihan varma tartteeko se puu sitä öljyä ollenkaan. Otelaudan puhdistamista se toki helpottaa, ja tulee paremman näköinen ynnä tuntuinen.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)