Aihe: Olenko jälkeen jäänyt kehityksessä?
1 2 3 4
Keppis
15.06.2004 20:38:25
Oon nyt soitellu sellasen vajaa 3½ vuotta. Hevin soitto on kiinnostanu aina, mutta aloin soittaan heviä(metallicaa) vasta viime kesän lopussa. Sitä ennen soittelin Nirvana, Apulanta, trio niskalaukaus osastoo soinnut ja noi soolot meni jo helposti. Tuntuu että täälläkin pyörii paljon pari vuotta soittaneita kitaristeja, jotka soittaa bodomia ihan mennen tullen ja mulle tuottaa metallican soolotkin vaikeuksia. Sweeppailla osaan aika hitaasti, mutta jonkinmoinen tiluttelu menee. Tiedän että osaisin soittaa varmasti paljon metallicaa, cobbia ja muuta, jos olisin vaikka vuoden jälkeen alkanut niitä soitteleen. Onko mulle jotain hyötyä siittä että mää en aikasemmin oo alottanu mitään kauheen nopeita juttuja soittaan?
Tilutus on sairasta.
Torniojaws
15.06.2004 20:51:11

Tilut on turhia, opettele aluksi soittamaan hitaasti hyvin. Kaikki bendit, peruslickit sekä pinchit kannattaa opetella mahdollisimman hyvin. Kyllä tilut kerkeää sitten 10-15 vuoden soiton jälkeen, mikäli vielä koet ne tarpeelliseksi silloin.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Keppis
15.06.2004 20:56:58
Tilut on turhia, opettele aluksi soittamaan hitaasti hyvin. Kaikki bendit, peruslickit sekä pinchit kannattaa opetella mahdollisimman hyvin. Kyllä tilut kerkeää sitten 10-15 vuoden soiton jälkeen, mikäli vielä koet ne tarpeelliseksi silloin.

Kyllä bendailua ja pinchausta oon aika paljon reenannu ja ne tuntuu menevän aika hyvin. Kyllä oikeastaan yksinkertaiset tilutuksetkin menee. Tosin vuoden päästä voi olla, että tilutus ei enään kiinnosta, mutta nyt kumminkin tuntuu että olis mukava opetella nopeita juttuja.
Tilutus on sairasta.
EtG
15.06.2004 20:57:16
jälkeen jäänyt?? häh? mä en osaa yhtäkään metallican sooloa! tai ehkä tota ei olis pitäny sanoa....
Pakkanen karistaa nudistit
Keppis
15.06.2004 21:01:05
jälkeen jäänyt?? häh? mä en osaa yhtäkään metallican sooloa! tai ehkä tota ei olis pitäny sanoa....

Arvaa osaanko mää. No kyllä nothin else matters menee joten kuten.
Tilutus on sairasta.
mathias
15.06.2004 21:06:55 (muokattu 15.06.2004 21:07:21)
Nääh. Ei kannata vertailla itseään muihin. Itse olen soitellut reilut 7 vuotta, ja täältä löytyy takuuvarmasti monia paljon vähemmänaikaa soittaneita, jotka liruttelee minut suohon 7-0. Mutta aivan sama. Soitan, koska se on hauskaa. En siksi, että yrittäisin olla parempi kuin muut.
Kitara on lyömäsoitin, ja siinä on oltava vitusti säröä. -J. Hynynen-
Keppis
15.06.2004 21:08:49
Toisaalta tiedän yhen äijän, joka soittaa bodomia tosi nopeeta, mutta ei taida huomata kuinka monta soimatonta iskua sinne väleihin tulee...
Tilutus on sairasta.
Lord of the strings
15.06.2004 21:09:06
Kaks vuotta soitettu ja Metallicalta menee vain kaksi sooloa. Nothing else matters ja Onen loppusoolo (Jotenkuten). Itse en kyllä näe tarpeelliseksi opetella mitään sweeppejä.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
ReBeat
15.06.2004 21:25:52

Ei kannata masentua vaikka Metallican treenaus olisi jäänyt kokonaan väliin. Itse uskon, että musiikillisen avartumisen kannalta voi olla pikemminkin positiivinen juttu ettei ole tehnyt niinkuin miljardi muuta aloittanutta kitaristia. En tiedä kannattaako niiden riffien tai soolojen kopioinnista ottaa hirveitä paineita. Ymmärrän kyllä, että mielimusaa haluaisi osata joskus soitella esim levyn päälle, mutta enemmän saattaisi kehittyä, jos harjoittelisi avarakatseisesti myös jotain muuta kuin heviklassikoiden coverointia. Onko sillä oikeasti mitään väliä, jos joku toinen osaa soittaa jonkun Metallican tai bodomin biisin nuotista nuottiin? Samat tyypit soittavat samalla hevikliseisellä tyylillä vielä 10 vuoden päästä, mutta sulla onkin hyvä mahdollisuus harpata nyt tässä vaiheessa siitä kelkasti pois ja alkaa treenailla eri juttuja. Sen seurauksena me muut saattaisimme joskus myöhemmin kuulla radiosta sinun tekemääsi... kivan virkistävää heviä tai maailmanmusiikkia. IMO
Tekemällä ei synny musiikkia.
Topah
15.06.2004 21:26:43

Lapset esimerkiksi oppivat puhumaan eri aikoina, jotkut aikasemmin kuin toiset. Ei ole merkitystä kuinka kauan sinulla menee puhumisen oppimiseen, vaan sillä mitä sanottavaa sinulla on ja miten osaat puhettasi käyttää. Sanojen määrä ei ole ratkaiseva tekijä, vaan se että osaat ilmaista itseäsi ja tulet ymmärretyksi.

Sama pätee kitaransoitossa. Mikä merkitys on sweepillä? Nopealla virtuoottisella soitolla? Jne. Mietippä sitä. Minkä merkityksen annat itsesi ilmaisulle, tai yleensäkin taiteelle.

Jos olet 15-vuotias kitaristi, kaverit jne. vaikuttavat vielä todella paljon tekemisiin. Haetaan muitten arvostusta, koska ei välttämättä olla löydetty omaa "täytymisen" tasoa. Silloin alat olla oikealla jäljillä, kun sulla on sisäinen pakko tehdä jotain asioita. Oppia musiikkia ja tuoda tuntoja esiin soittamalla. Se että miettii sitä, ettei osaa sweeppejä, vaikka muut osaa on aika tavallista, koska nuori heijastaa niin paljon omia tekemisiään muitten tekemisiin. Yritä löytää joku punainen lanka soittamiseen. Kysy vaikka mitä järkeä on missään, eli elämässä, koko maailmankaikkeudessa. Mitä musiikki sinulle merkitsee? Ei kannata miettiä mitään sweeppejä, koska jos oikeasti rakastat musiikkia, niin teet sen ennen kaikkea itsellesi, etkä muille. Jos taas haluat sweeppausmestariksi sydämesi pohjasta harjoittelet vaikka 10 tuntia päivässä, käyt kitaratunneilla, kysyt neuvoja kokeneemmilta jne. Opit varmasti sweeppaamaan, jos todella haluat. Ilmaiseksi ei saa mitään, vaan kovalla työllä. Jotkut on sitten hieman nopeampia oppimaan, mutta sweeppi on sweeppi oppii sen viikossa, tai vuodessa. :D ! Hohohohoohohoh!!!!!!!!!!!!!!
Todellinen tutkimusmatka ei ole uusien maisemien etsimistä, vaan uusin silmin katsomista. "Marcel Proust"
suolintu
15.06.2004 21:26:54
Voi olla että osaat jotain mitä nopeat tiluttajat eivät osaa. Ei se tilutus ole tärkeintä. Kannattaa opetella monipuolisesti mahdollisimman monia musiikki tyylejä.
Keppis
15.06.2004 21:32:31
Ei kannata masentua vaikka Metallican treenaus olisi jäänyt kokonaan väliin.

Itseasiassa osaan tosi monta metallican biisiä. Soolot vaan pitää improvisoida. Välillä kyllä tuntuu ettei oo viitseliäisyyttä alkaa mitään monimutkaista pitkää sooloo opetteleen... Tai sitten on alitajunnassa, että ainakun on on kärpäsenpaskanuottia, niin ei viitti ess kunnolla kattoo.
Tilutus on sairasta.
Tony Narrows
15.06.2004 21:34:32
Tuntuu että täälläkin pyörii paljon pari vuotta soittaneita kitaristeja, jotka soittaa bodomia ihan mennen tullen

joo... niin varmaan
Toni A Salmi
Pande
15.06.2004 21:44:06

Mistäköhän tämä harhaluulo on syntyny että jos osaat tiluttaa niin sulla on hyvä tekniikka. Hyvään tekniikkaan kuuluu paljon muutakin. Monimutkaisempien sointukulkujen soittaminen on vaikeampaa kuin nopea tilutus. Ja jos kitaristi ei pysty soittamaan esim. rytmillisesti täydellisesti oikein niin tekniikka ei ole vielä hyvä vaikka kaikki Metallican soolot sujuisikin (vaikka metallican sooloihin tosin ei kovin kaksista tekniikkaa vaadita).
If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit.
suolintu
15.06.2004 21:45:44
Ainahan täällä joku haukkuu muita kitaristeja esim. satriania tai laihoa, mikä on aika käsittämätöntä.
suolintu
15.06.2004 21:46:54
Mistäköhän tämä harhaluulo on syntyny että jos osaat tiluttaa niin sulla on hyvä tekniikka. Hyvään tekniikkaan kuuluu paljon muutakin. Monimutkaisempien sointukulkujen soittaminen on vaikeampaa kuin nopea tilutus. Ja jos kitaristi ei pysty soittamaan esim. rytmillisesti täydellisesti oikein niin tekniikka ei ole vielä hyvä vaikka kaikki Metallican soolot sujuisikin (vaikka metallican sooloihin tosin ei kovin kaksista tekniikkaa vaadita).

Eipä se tekniikka niissä sooloissa pääasia olekaan.
Snowblind
15.06.2004 22:10:19

Ensin meinasin ryhtyä basistiksi, sitten päätinkin hommata kitaran kun sillä olisi kivempi soitella yksikseen. Sitten halusin oppia soittamaan nopeasti ja tiluttamaan kovaa koska petrutsikin teki niin. Sitten jossain vaiheessa pamahti ja alkoi orastavva henkinen basistius nostaa taas päätään; soolot on ihan tylsiä, jaksa mitään tekniikkaa, komppaaminen on rennompaa.
Nyt en jaksa mitään tekniikkaa (enkä mitään oikeastaan) reenata, soitan vaan, olen komppikitaristi ja tyytyväinen päätökseeni, meitä on liian vähän ja tiluttajia liikaa (yritän olla olevinani jotain yrittelyä joo...).
Pitäisi vaan soittamaan opetella joskus.

Miten tämä liittyi mihinkään... Itseasiassa en tiedä.
0100100001101111011010000110111100101110
Tony Narrows
15.06.2004 22:23:09
Kyllähän se totuus on että ihan sama mitä soitat vaatii tekniikka,soititpa sitten DT:tä tai Bensonin biisejä.

Onko mulle jotain hyötyä siittä että mää en aikasemmin oo alottanu mitään kauheen nopeita juttuja soittaan?

En voi sanoa oikeaa ajankohtaa "tiluttamisen" reenaamiselle,mut suosittelen että opettelet perusasiat ennenkuin tutustut edes Bodomiin tai vastaaviin,koska ne ovat teknisesti ja musiikillisesti sinua hieman edellä :D
Toni A Salmi
Herra Rapu
15.06.2004 22:41:50

Jiihaa meikä osas barresoinnut 15-veenä ja vihdoin sen Iron Manin alun.

Topicin aloittajalle: Oot ihan hyvässä vaiheessa, nou hätä.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)