Onko kokemusta tehokkaan nupin toiminnasta pienempitehoisen kaapin kanssa? Haluttais rakentaa 2x12 setuppi vintage G12H blackbackeistä joiden saundista tykkään tosi paljon. Kaapin tehonkestoksi tulis 60wattia. Nuppina Laney Klipp 100w. 4x12 komero on liian iso mun tarpeisiin, ei oo tilaa keikkafarmarissa eikä oikein reenikselläkään. Vaikka ihanaltahan tuo kuulostaa. :) Mielipiteitähän netistä löytyy alempitehoisen kaapin käytöstä ja yksinkertaista matematiikkaahan tuo pohjimmiltaa on, mutta nyt kiinnostaisi ihan käytännön kokemukset tommosen setupin järkevyydestä - onko tullu hajoteltua elementtejä? Peruskäytössä soitan vahvistinta maksimissaan 1/3 volalla, tosin äänekkäiden pedaalien kanssa. Tarkoitus ei ole siis luukuttaa, mutta voiko soiton seassa olla jotain piikkejä tms. joiden vuoksi elementit ottaa osumaa? Vaihtoehtona olis kasata high power -greenbackeista >100w kaappi. Eminence GB128:sta on hyviä kokemuksia. Muita hyviä vaihtoehtoja greenback-saundiin isommalla teholla? "Play from your fucking heart!" - Bill Hicks |
runrunrun 05.09.2017 10:34:53 | |
---|
Jos nuppiin asentais PPIMV:n ja jarruttelis sillä koko ajan, sanotaanko vaikka 75% normitehosta, nii se varmaan vähentäis tota elementtien kärtsäämisen vaaraa? Kysytäämpä tähän samaan syssyyn että kuluttaako PPIMV pääteputkia samalla tavalla kuin vaikka keinokuorma? "Play from your fucking heart!" - Bill Hicks |
Laulava Kylätohtori 05.09.2017 10:42:14 | |
---|
runrunrun: Jos nuppiin asentais PPIMV:n ja jarruttelis sillä koko ajan, sanotaanko vaikka 75% normitehosta, nii se varmaan vähentäis tota elementtien kärtsäämisen vaaraa? Kysytäämpä tähän samaan syssyyn että kuluttaako PPIMV pääteputkia samalla tavalla kuin vaikka keinokuorma? Mielestäni ei kuluta, koska ppimv himmaa tehoja ennen pääteputkia. Keinokuorman syönti taas perustuu siihen, että luukuttaminen kuluttaa aina putkia, eikä keinokuorma kai sinänsä vaikuta siihen kulumiseen kuin välillisesti... Mielestäni voi ihan hyvin käyttää 50w kaappia 100w nupin kanssa, jos ei vaan luukuta täysillä. More is less. |
Numb 05.09.2017 10:44:26 | |
---|
runrunrun: Muita hyviä vaihtoehtoja greenback-saundiin isommalla teholla? WGS Invaderit on mulla 2x12-kaapissa, tehonkesto 50W per kipale. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |
Laulava Kylätohtori 05.09.2017 11:13:32 | |
---|
Taydenilla on myös 50 watin greenback-kopio, mutta valitettavasti niitä ei tunnu saavan enää mistään. Ei edes käytettynä. Tuntuu kaikki Taydenit kadonneen maanpäältä... Taydenin 25 w greenback eli True Brit on mielestäni aavistuksen Celestionin Heritage-sarjan greenbackejä parempi. Voi olla, että Celestionit eivät olleet yhtä hyvin sisäänsoitettu, mutta omaan makuun olivat tosi lähellä toisiaan ja pistin Celestionit myyntiin... More is less. |
bloodsucker 05.09.2017 12:31:10 | |
---|
Itse olen keikkaillut paljonkin 50-60 wattisella putkinupilla ja kaapilla, jossa yksi celestion 30 watin tehonkestolla. Ei oo menny rikki :) Toki elementti värittää soundia enemmän silloin, kun sitä ajetaan äärirajoille. Onko se hyvä vai huono juttu, se on makuasia. |
Guitarfreak 05.09.2017 14:22:32 | |
---|
Mulla on pariin otteeseen ollu eminencen Private Jack josta oon tykänny. 50W kikkula siis joka brosyyreissä kuulostaa greenbackilta mut suoraa vertailua en tietty tehny koskaan. Vetelin tommosta 1x12 persaukista kaappia 100w nupilla eikä palanut - taisin soittaa pääasiassa aika hiljaa... soundas mun korvaan toimivalta. Lelut kallistuu - äijät rapistuu |
Jucciz 05.09.2017 14:42:12 | |
---|
Yks taktiikka on ottaa Laneystä kaksi pääteputkea pois (joko reunimmaiset tai keskimmäiset), niin saat sen tehon puolitettua. Tällöin kaiuttimien särkemisen todennäköisyys on huomattavasti pienempi. Jos oppikirjan mukaan mennään, käytä tässä tilanteessa yhtä pykälää pienempää asentoa impedanssivalitsimesta, eli jos kaappi on 16 ohmia, käytä vahvistimesta 8 ohmin ulostuloa. Vastaavasti jos kaappi on 8 ohmia, käytä 4 ohmin ulostuloa. Tällöin kaiutinkuorman sovitus on parhaiten kohdallaan. |
runrunrun 05.09.2017 14:53:31 | |
---|
En hiffannu että tuo tehon puolitus on ihan noinki yksinkertaista. Pitääpä joka tapauksessa kokeilla ihan mielenkiinnostakin että miten vaikuttaa headroomiin. Kiitos vinkistä ja muistakin vinkeistä tähän mennessä. Jucciz: Yks taktiikka on ottaa Laneystä kaksi pääteputkea pois (joko reunimmaiset tai keskimmäiset), niin saat sen tehon puolitettua. Tällöin kaiuttimien särkemisen todennäköisyys on huomattavasti pienempi. Jos oppikirjan mukaan mennään, käytä tässä tilanteessa yhtä pykälää pienempää asentoa impedanssivalitsimesta, eli jos kaappi on 16 ohmia, käytä vahvistimesta 8 ohmin ulostuloa. Vastaavasti jos kaappi on 8 ohmia, käytä 4 ohmin ulostuloa. Tällöin kaiutinkuorman sovitus on parhaiten kohdallaan. "Play from your fucking heart!" - Bill Hicks |
Laulava Kylätohtori 05.09.2017 14:55:24 | |
---|
Eikös tuo putkien poisto vaatisi myös biasonnin? Ainakin teoriassa... More is less. |
Gary the pine 05.09.2017 22:08:11 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Eikös tuo putkien poisto vaatisi myös biasonnin? Ainakin teoriassa... En ole omissa mittauksissa huomannut eroa biaksessa sillä onko putkia 2 tai 4. Ja nyt oon viime aikoina muutamankin nelituuttisen marsun kanssa painiskellut putkijumppaa kahdella ja neljällä tuutilla. Tulin, näin, paskoin housuun. |