Aihe: Yardbirds fuzz-pöhinät
1
Laama666
01.09.2017 00:05:53
Olen miettinyt jonkin aikaa miten toteuttaa Yardbirds-tyyliset fuzz-pöhinät. Siis sellaiset kuin Jeff Beckillä ja Jimmy Pagella oli vuosien 1965-1968 aikoihin.

Pääsin aika hyvään lopputulokseen ihan simppelisti:

strato -> marshall supa fuzz -> vox ac30

Autenttisempaa olisi ollut käyttää Teleä, mutta sellaista minulla ei vielä ole. Stratollakin onnistuu.

Olen lukenut, että Supa Fuzz on melkein sama kuin Sola Sound Tone Bender mk 2. Eli se toimii ihan hienosti tuon tyyppisen fuzzin etsimisessä. Noista vaan pyydetään ihan sairaita summia nykyään.
Laama666
01.09.2017 00:10:34
Pitää kokeilla myös Fulltone Soul-Benderillä. Olen melko varma, että sekin toimii erittäin hyvin.

Mutta Supa Fuzzini on vuodelta 1967 ja tuntui oikealta käyttää sitä vanhan, vuoden 1964 AC30:n edessä. Todellinen 1960-luvun retrofiilis! :-)
Stone
01.09.2017 21:00:12

Laama666: Pitää kokeilla myös Fulltone Soul-Benderillä. Olen melko varma, että sekin toimii erittäin hyvin.

Mutta Supa Fuzzini on vuodelta 1967 ja tuntui oikealta käyttää sitä vanhan, vuoden 1964 AC30:n edessä. Todellinen 1960-luvun retrofiilis! :-)

Makeat on kaverilla ainakin pelit ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Laama666
02.09.2017 12:45:53
Stone: Makeat on kaverilla ainakin pelit ;)

Kiitos. Onhan noihin säästettykin ja luottokortti huutaa silti välillä armoa. Olen lapseton keski-ikäinen pulleahko äijä, jolla ei oikein muita menoeriä ole kuin ruoka, asuntolaina ja aikuisen miehen "leikkikalut". Vähemmälläkin pärjäisin.
Puavali
02.09.2017 18:42:16
Laama666: ... En siis ole rikas eikä vaimonikaan, mutta olemme keskituloisia ja toisinaan lapsettomina voidaan aika vapaasti kuluttaa rahat omiin harrastuksiin...

Luin noin ja ihmettelin.

... Kuljen samoissa ryysyissä niin kauan kun ne ovat reikäisiä, ja sitten ostan uudet...

Siis kuluuko ne reiät pois vai mitä tapahtuu? Vai pitikö olla "... kunnes ne ovat reikäisiä..."

Verkkopaidasta tosiaan reiät vähenee kun paita ikääntyy tarpeeksi kauan.
Laama666
02.09.2017 19:09:43
Puavali: in

Luin noin ja ihmettelin.

Siis kuluuko ne reiät pois vai mitä tapahtuu? Vai pitikö olla "... kunnes ne ovat reikäisiä..."

Verkkopaidasta tosiaan reiät vähenee kun paita ikääntyy tarpeeksi kauan.

Moi!

Juu, tuli kirjoitusvirhe. Korjauksesi oli oikea. Pyrin ostamaan esimerkiksi kolmet samanlaiset housut kerralla ja käytän niitä kunnes niissä on reikiä. Vaimoni paikkaa joskus vaatteitani.

Säästövinkkinä myös nuorille ja vanhoillekin: En ole käynyt parturissa 15 vuoteen paitsi kerran kun jossain mielenhäiriössä halusin lyhyet hiukset. Siitä on jo kymmenen vuotta.

Parranajo oli myös aika kallista, sillä käytin Gilletten partavaahtoa ja Gilletten teriä. Nyt en ole yli kolmeen vuoteen ajanut partaani, joten säästöä tulee tästäkin. Jää rahaa kitarakamoihin, kelanauhoihin jne. Yritän priorisoida asioita siten, että rahat menee niihin juttuihin, joilla on merkitystä ja jotka on kiinnostavia.
mitja
04.09.2017 23:20:52
Laama666: Moi!

Juu, tuli kirjoitusvirhe. Korjauksesi oli oikea. Pyrin ostamaan esimerkiksi kolmet samanlaiset housut kerralla ja käytän niitä kunnes niissä on reikiä. Vaimoni paikkaa joskus vaatteitani.

Säästövinkkinä myös nuorille ja vanhoillekin: En ole käynyt parturissa 15 vuoteen paitsi kerran kun jossain mielenhäiriössä halusin lyhyet hiukset. Siitä on jo kymmenen vuotta.

Parranajo oli myös aika kallista, sillä käytin Gilletten partavaahtoa ja Gilletten teriä. Nyt en ole yli kolmeen vuoteen ajanut partaani, joten säästöä tulee tästäkin. Jää rahaa kitarakamoihin, kelanauhoihin jne. Yritän priorisoida asioita siten, että rahat menee niihin juttuihin, joilla on merkitystä ja jotka on kiinnostavia.

Jotain pervoa tässä on. En vaan tiedä mitä.
Ehkä en osaa myöntää että ajattelen ja toimin samalla tavalla.
Omaa partaa voi myös järsiä lyhyemmäksi. Samalla säästää ruokakuluissa.
Laama666
05.09.2017 01:10:10
mitja: Jotain pervoa tässä on. En vaan tiedä mitä.
Ehkä en osaa myöntää että ajattelen ja toimin samalla tavalla.
Omaa partaa voi myös järsiä lyhyemmäksi. Samalla säästää ruokakuluissa.

Minulla parrankasvatus alkoi päähänpistosta kesällä 2014. Ajattelin kasvattaa Ken Thompson/Dennis Ritchie tyylisen Unix-miesten parran. En tuolloin ajatellut säästöaspektia ollenkaan.

Tämä projekti on nyt venynyt ja olen ajatellut jatkaa sitä niin pitkään kuin huvittaa. Parran kasvaminen on hyvin luonnollinen ilmiö, se ei ole mitenkään perverssiä. Tietenkin saavutettu säästö on verrattain pieni, mutta partaterät ja partavaahto eivät ole ilmaisia.

Ehdottomasti isoin säästömme on lapsettomuudessa ja autottomuudessa. Oli myös sen verran tuuria, että ostettiin asunto vuonna 2004 eli rahaa ei enää kulu vuokranmaksuun, vaan asuntolainaan. Ja sehän päätyy lopulta omaan taskuun.

Viinaakin tuli ennen jonkin verran juotua. Meni rahaa joskus kalliiseen single malt skottiviskiinkin. Olen viinan suhteen nykyään lähes raitis eli nekin rahat voi käyttää fiksummin. Mutta en tuomitse jos jollekin kuppi maistuu, juotavahan se silloin varmaan on. Mutta hyvä se on yrittää pysyä kohtuudessa tai vaikka laittaa korkki kokonaan kiinni.

Vittu, kun join, join yleensä pullon raakaa viinaa illassa. Se vaikutti yöuniinkin, heräilin tunnin tai parin välein juomaan vettä. En oikeastaan kaipaa viinaa enää, on vaihtoehtojakin, jotka ovat fiksumpia.
Åboensis
06.09.2017 16:30:42

Aidoimmat Yardbirds -pörinät irtoavat luonnollisesti Prescription Electronicsin Yardbox -fuzzista, johan sen sanoo purnukan nimikin ;D. Siis mikäli mokoman onnistuu jostain enää löytämään. Omani ostin eBayn kautta saapasmaasta ja möin sittemmin täällä torilla. Kyllähän sillä Pihalinnut, alkuaikojen Zeppelinit ja Beck-Olat soitteli mennen tullen. Se nelinappinen harmaa boksi on kaikkeista parhain versio, sanovat netin kaikkitietävät nippeliniilot.

Siis tuommoinen: https://youtu.be/PH3xYYQKLtc
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Laama666
06.09.2017 16:49:24 (muokattu 06.09.2017 16:50:10)
Åboensis: Aidoimmat Yardbirds -pörinät irtoavat luonnollisesti Prescription Electronicsin Yardbox -fuzzista, johan sen sanoo purnukan nimikin ;D. Siis mikäli mokoman onnistuu jostain enää löytämään. Omani ostin eBayn kautta saapasmaasta ja möin sittemmin täällä torilla. Kyllähän sillä Pihalinnut, alkuaikojen Zeppelinit ja Beck-Olat soitteli mennen tullen. Se nelinappinen harmaa boksi on kaikkeista parhain versio, sanovat netin kaikkitietävät nippeliniilot.

Siis tuommoinen: https://youtu.be/PH3xYYQKLtc

Kyllä se varmaan hyvä on. Kuuntelin klipin, mutta en ollut täysin vakuuttunut, mutta eri säädöillä ja AC30:n kanssa luultavasti olisi lähellä.

Jotkut lähteet kuitenkin sanovat, että Marshall Supa Fuzz 1967 ei ole pelkästään lähes identtinen Sola Sound Tone Bender Mk 2:n kanssa, vaan, että Sola Sound jopa valmisti nuo pedaalit ja ne vaan myytiin Marshallin nimellä. En tiedä totuutta, mutta komponentit on kai tosiaan melkein identtiset Sola Soundiin verrattuna.

Pedaalissa on vain Volume ja Filter potikat, joista jälkimmäisen on toki se fuzzin määrä. Siitä kun kääntää hanaa niin AC30 ulisee mukavasti. En yleensä ole kiinnostunut kopioimaan kenenkään soundeja, mutta tämä jostain syystä kiinnosti. Hyvät soundit ne kiinnostaa, ei niinkään onko ne ihan yksi yhteen Beckin tai Pagen tai muun kitarasankarin kanssa.

Aina se on sormistakin kiinni ja hyvä niin. Mutta aika hyvin noilla simppeleillä kamoilla ja stratolla saa sen Over Under Sideways Down fuzzin toimimaan. Riittää minulle.
Laama666
06.09.2017 17:08:32
Laama666: Aina se on sormistakin kiinni ja hyvä niin. Mutta aika hyvin noilla simppeleillä kamoilla ja stratolla saa sen Over Under Sideways Down fuzzin toimimaan. Riittää minulle.

Sen verran olen kyllä ottanut luovia vapauksia, että soitan intron/välisoiton/whatever B-kielellä. Page näyttäisi videolla käyttävän G-kieltä. Melodia on aika outo, asteikkoa en tiedä mitä siinä käytetään.

Muistelen kuulleeni tarinan, että melodian keksi unissaan Yardbirdsin manageri, joka oli hyräillyt sen Jeff Beckille ja se olisi tullut sitä kautta osaksi biisiä. Voin muistaa väärinkin tai tarina saattoi olla valetta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)