Aihe: Paras hinta/laatu suhde kitara putkivahvistin ?
1 2 3 4
JaaGeRMaisTeR
14.08.2017 11:43:04
Laboga. Ehdottomasti paras kaikinpuolin. Tuota testaamalla huomaa kuinka ankeaa peliä sitä loistavana kapistuksena kaupataan näin engl, bs ja muutamaa muuta testanneena.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
iec
14.08.2017 11:59:04

JaaGeRMaisTeR: Laboga. Ehdottomasti paras kaikinpuolin. Tuota testaamalla huomaa kuinka ankeaa peliä sitä loistavana kapistuksena kaupataan näin engl, bs ja muutamaa muuta testanneena.

Soundiklippien perusteella tuo Laboga the beast 8/15 vaikuttaa aika hyväsoundiselta kamppeelta. Piti oikein käydä kuuntelemassa, kun alkoi kiinnostamaan. (ei niin että olisin ostamassa, mutta kun tuo on merkkinä vähän harvinaisempi.) En ole missään muualla kuin Amfisoundilla päässyt testaamaan Laboga-merkkistä vahvaria ja siitä ei ole sen kummempaa muistikuvaa. Sen verran vain kokeilin, että oma huollettu kitaraa toimii täysin.

Tarkoititkos muuten tuolla "bs":llä Bogner Shivaa?
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
metlica
24.08.2017 07:08:05

LaMotta: Käytetty Blackstar HT-5(R).

Ääni tälle, hyvin palvellut yksilö myös torilla. Ht1 oli myös hyvä, mutta tää femma on jo todella monipuolinen.
What's yours?!
s8na
26.08.2017 21:32:19 (muokattu 26.08.2017 21:35:49)

Mitä oon katellu toria niin omaani vastaavia Laney gh50l:liä on kyllä usein myynnissä törkyhalvalla. Ihan pienitehoinen tuo ei kyllä ole. Blöösit acdct ja rässit lähtee.
terok.o
27.08.2017 12:06:44
Mitenkäs kotimaiset, kuten rikstone? Ei ole merkkilisää ja niitäkin on välillä torilla järkihintaan.
The Jack
27.08.2017 14:40:26
Suosin ehdottomasti Toria/muita vastaavia kauppapaikkoja kitarahankinnoissa, mutta en ostaisi sieltä vahvistinta. Nämä sisältävät kuitenkin niin paljon kuluvia osia. Jos nuppi ollut putkiremontissa vaikka 2015, on se kuitenkin pitkä aika putkille. Sitten kun vaikkapa 50 wattiseen on vaihdettu kaikki uudet putket, onkin se torilta "halvalla" ostettu saman hintainen kuin uusi liikkeestä ostettu. Eikä putket ole ollenkaan se ainut murhe näissä, uusi footswitch loppuun poljetun tilalle maksaa yli satasen, jakkiliittimet hajoaa, tulee kosketushäiriöitä ja epämääräisiä surinoita. Putkivahvarit vaatii huoltoa silloin tällöin, ja työn hinta siinä 80 e/h. Uudella saat soitella pari vuotta huoletta, ja tiedät ettei laitetta ole käytetty väärin tai modattu edellisen omistajan toimesta. Torilla näkyy olevan monista vahvareista 700-800 e:n pyyntejä, kun uusi lähtisi Tompalta 900-1000 e. Ainoastaan liikkeestä uskaltaisin ostaa käytetyn putkivahvistimen, ja sillä edellytyksellä että liike on tuttu ja ajomatkan päässä. Nykyisillä postin hinnoilla näitä 20 kg paketteja ei voi lähetellä.

Kaapit tietenkin kannattaa käydä hakemassa lähellä asuvalta torikauppiaalta. Eipä ole koskaan tullut vikaa alkuperäiskuntoiseen Marsun kaappiin. Ostaisin enemmin erillisellä kaapilla kuin kombon. Saat lähes samalla hinnalla uuden nupin + esim. käytetyn Peaveyn 4x12 kaapin kuin uuden 1x12 combon. Soundi ja mahdollisuudet muokata tulevaisuudessa sitä ovat paljon paremmat.

Parhaassa hinta-laatusuhteessa on monta näkökulmaa. Jos ostat muun kuin tunnetun valmistajan vahvarin sitä on vaikeaa myydä myöhemmin eteenpäin. Halpa hankintahinta Bugerasta kostautuu kuin vahvarista tulee kyllästyttyäsi verkonpainon arvoinen. Tunnetuimmilla merkeillä kuten Englillä, Marshalilla ja Peaveyllä on jokaisella samoja speksejä samoissa hintaluokissa. Ihan makuasiasta kysymys, ja jokainen suosittelee yleensä omiaan. Turha watteja on pelätä näissä 2000-luvun puolella tehdyissä hyvän masterin omaavissa putkivahvistimissa, jos ei yli 50 watin mennä.
jhlamm
27.08.2017 15:23:51
The Jack: ... The Jackiltä ihan hyvä kommentti putkivahvistimen kunnosta käytettynä ostaessa.

Tämä kuitenkin sanottuna... Torilta on tullut ostettua kohtuullisen monta vahvistinta ja yksikään ei ole vielä ollut rikki tai hajonnut pikaisesti käytön jälkeen. Muilta voi varmasti löytyä kyllä erilaisiakin tarinoita. Tuossa vahvarin ostossa, jos pelottaa toimivuus ja kunto niin yleensä hieman pidemmällä testauksella ja kunnon voluumeilla isoimmat ja helpoimmat viat kyllä löytyvät. Pitää putkaria hetken lämpimänä, juo vaikka siinä kahvit ja sitten tuuttaa hetken jotain kovaa läpi sekä räplää namiskat läpi. Takuita se ei anna, mutta melko hyvän kuvan kyllä kunnosta. Toinen vihje ostamiseen on positiivisen palautteen saaneet kauppiaat. Itse tiedän muutamia, ketkä kyllä tietävät ja takaavat vahvistimiensa kunnon.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Sergei Fallinen
27.08.2017 16:54:57
Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan paras taulu mun olohuoneen pohjoisseinälle? Pitää olla ainakin punasta ja sinistä.

Ei ole siis tarkoitus piruilla aloittajalle, mutta onhan tuo hinta/laatusuhde vähän hassu termi vähänkin laadukkaammista vahvareista puhuttaessa. Ei nämä mitään ruohonleikkureita ole.
blues guitar
27.08.2017 18:40:57

Sergei Fallinen: Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan paras taulu mun olohuoneen pohjoisseinälle? Pitää olla ainakin punasta ja sinistä.

Ei ole siis tarkoitus piruilla aloittajalle, mutta onhan tuo hinta/laatusuhde vähän hassu termi vähänkin laadukkaammista vahvareista puhuttaessa. Ei nämä mitään ruohonleikkureita ole.

Samaa mietin minäkin. Jotenkin tuntuu että halvat vahvistimet vetävät pitemmän korren tässä hinta/laatu vertailussa. Mun mielestä hinta/laatu on silloin kohdallaan kun on itse tyytyväinen vahvistimeen.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
27.08.2017 19:23:55
The Jack: ................ 700-800 e:n pyyntejä, kun uusi lähtisi Tompalta 900-1000 e. Ainoastaan liikkeestä uskaltaisin ostaa käytetyn putkivahvistimen, ja sillä edellytyksellä että liike on tuttu ja ajomatkan päässä. Nykyisillä postin hinnoilla näitä 20 kg paketteja ei voi lähetellä.

....................

No tästä olisi kyllä mukava saada vähän esimerkkejä. Pikemminkin näyttää pyyntihinnat olevan todella maltillisia. Esimerkiksi torilla on Koch ja Mesoja jotka ovat hyvinkin alle puolet uuden hinnasta ja sama linja melkein kaikissa kamppeissa. Jotain Marshallina ja Fenderin vintagemalleja on joista halutaan jopa enemmän kuin udesta reissuesta, mutta en minä tuota nyt millään niele, että lähes uuden hintaa kukaan vahvarista tohtii edes pytää kun ei ne meinaa muutenkaan mennä kaupaksi. Esimerkiksi torilla on nyt yksi Mesa TA15 600€ pyynnillä kun se maksoi uutena parisen tonnia.

Mitä putkivahvistimen kuntoon tulee, niin ne on ne putket tietenkin sellainen kuluva osa, joka täytyy varautua vaihtamaan kun vahvistimen ostaa käytettynä ja täytyyhän niitä toisinaan vaihtaa vaikka sitä käyttäisi itsekin. Muuten niihin ei liity mitään sellaista riskiä mitä ei liittyisi mihin tahansa käytettyyn sähkölaitteeseen. Paitsi että putkilaite on yksnkertaista tekniikkaa joka on aika simppeli ja korjauttaa ja putkivahvistimia huoltavia liikkeitä on joka toisessa kadun kulmassa. Transistorivahvistinten huoltaminen on vähän nihkeämpää.
Elämä reiässä on rattoisaa......
s8na
27.08.2017 19:40:52

Omassa harrastekäytössä ainakin mun mielestä tuota putkien kulumista vähän liioitellaan. Oon vaihtanu parista koneesta putket ja loppupeleissä turhaan. Soundin puolesta ei eroa ollut. Toki homma on hyvä tehdä jossain vaiheessa rikkoutumisen pelossa.
hallu
27.08.2017 19:54:44
s8na: Omassa harrastekäytössä ainakin mun mielestä tuota putkien kulumista vähän liioitellaan. Oon vaihtanu parista koneesta putket ja loppupeleissä turhaan. Soundin puolesta ei eroa ollut. Toki homma on hyvä tehdä jossain vaiheessa rikkoutumisen pelossa.

Siihen pääteputkien kulumiseen vaikuttaa se miten vahvistinta käyttää ja tietenkin pääteputkien laatu. Jos malttaa ja on mahdollista antaa vahvarin jäähtyä ennen kuin lähtee roudailemaan sitä eikä aja sitä ihan kaiken aikaa ihan täysillä, niin kyllä mun kokemuksen mukaan pääteputket kestää aika pitkään soittoa.
The Jack
27.08.2017 21:56:28 (muokattu 27.08.2017 21:59:22)
hallu: No tästä olisi kyllä mukava saada vähän esimerkkejä. Pikemminkin näyttää pyyntihinnat olevan todella maltillisia. Esimerkiksi torilla on Koch ja Mesoja jotka ovat hyvinkin alle puolet uuden hinnasta ja sama linja melkein kaikissa kamppeissa. Jotain Marshallina ja Fenderin vintagemalleja on joista halutaan jopa enemmän kuin udesta reissuesta, mutta en minä tuota nyt millään niele, että lähes uuden hintaa kukaan vahvarista tohtii edes pytää kun ei ne meinaa muutenkaan mennä kaupaksi. Esimerkiksi torilla on nyt yksi Mesa TA15 600€ pyynnillä kun se maksoi uutena parisen tonnia.

Mitä putkivahvistimen kuntoon tulee, niin ne on ne putket tietenkin sellainen kuluva osa, joka täytyy varautua vaihtamaan kun vahvistimen ostaa käytettynä ja täytyyhän niitä toisinaan vaihtaa vaikka sitä käyttäisi itsekin. Muuten niihin ei liity mitään sellaista riskiä mitä ei liittyisi mihin tahansa käytettyyn sähkölaitteeseen. Paitsi että putkilaite on yksnkertaista tekniikkaa joka on aika simppeli ja korjauttaa ja putkivahvistimia huoltavia liikkeitä on joka toisessa kadun kulmassa. Transistorivahvistinten huoltaminen on vähän nihkeämpää.

En halua linkittää kenenkään Tori-ilmoituksia, koska kauppiaat suurimmaksi osaksi asiallista väkeä joilla ei kusetusaikomuksia. Ja näissä pyynneissä on ihan perusteltu logiikka pääsääntöisesti kuten maksoin vuonna 2010 uudesta 6505:stä 1200 e joten pyydään siitä Torilla 600 e. Tuohon joutuu ostaja melko varmasti uusimaan koko putkisetin lähiaikoina +150 e. Joten kannattaako maksaa 750 e 7 vuotta vanhasta vahvarista vai ostaa Tompalta b-stockina 888 e tai korkkaamaton 955 e. Engl Fireball 60 E625 on torilla 490-600 e ja uutena 699 e, ja tuohonkin menee 100 e putket. Nyt ei ollut nopealla silmäyksellä yhtä hyviä tarjouksia ja räikeitä pyyntöjä, kuin välillä on ollut.

Varsinkaan Mesoja ei huollateta niin vain joka kadunkulmassa isojen kaupunkien ulkopuolella. Jos asut syrjässä, niin saattaa mennä huonolla tuurilla postitushommiksi. Myönnän että Mesan kohdalla saattaisin itsekin kokeilla tuuriani käytetyn kanssa, kun noissa on todellisia tarjouksia Torilla enemmän kuin muissa merkeissä. Myöskään +2000 e nuppeja eivät yleensä hanki jantterit, jotka eivät niitä osaa käyttää. Putkien ja muidenkin osien kulumiseen vaikuttaa huomattavasti huolellinen käyttö. Toisaalta putket saattaa mennä oikealla käytölläkin nopeasti, jos vahvaria käyttää kuten Angus Young.
hallu
27.08.2017 22:21:05
The Jack: En halua linkittää kenenkään Tori-ilmoituksia, koska kauppiaat suurimmaksi osaksi asiallista väkeä joilla ei kusetusaikomuksia. Ja näissä pyynneissä on ihan perusteltu logiikka pääsääntöisesti kuten maksoin vuonna 2010 uudesta 6505:stä 1200 e joten pyydään siitä Torilla 600 e. Tuohon joutuu ostaja melko varmasti uusimaan koko putkisetin lähiaikoina +150 e. Joten kannattaako maksaa 750 e 7 vuotta vanhasta vahvarista vai ostaa Tompalta b-stockina 888 e tai korkkaamaton 955 e. Engl Fireball 60 E625 on torilla 490-600 e ja uutena 699 e, ja tuohonkin menee 100 e putket. Nyt ei ollut nopealla silmäyksellä yhtä hyviä tarjouksia ja räikeitä pyyntöjä, kuin välillä on ollut.

Varsinkaan Mesoja ei huollateta niin vain joka kadunkulmassa isojen kaupunkien ulkopuolella. Jos asut syrjässä, niin saattaa mennä huonolla tuurilla postitushommiksi. Myönnän että Mesan kohdalla saattaisin itsekin kokeilla tuuriani käytetyn kanssa, kun noissa on todellisia tarjouksia Torilla enemmän kuin muissa merkeissä. Myöskään +2000 e nuppeja eivät yleensä hanki jantterit, jotka eivät niitä osaa käyttää. Putkien ja muidenkin osien kulumiseen vaikuttaa huomattavasti huolellinen käyttö. Toisaalta putket saattaa mennä oikealla käytölläkin nopeasti, jos vahvaria käyttää kuten Angus Young.

No jos joku pyytää vahvaristaan kohtuuttomasti niin toki silloin ostaa mieluummin uuden. Jos hintaero uuteen jää pariin sataan tai alle niin se on kyseenalainen koska putkienvaihdon kanssa se tulee maksamaan saman kuin uusi. Mutta kuten totesin, niin pääsääntöisesti pyynnit ovat hyvin maltillisia.... eikähän sitä kannata käytettynä putkivahvaria ostaakaan jos sitä ei saa halvemmalla kuin uutta. Tai tietenkin jos haluaa jonkin sellaisen laitteen jota ei enää valmisteta.

Mesojapa ei tarvitsekaan viedä huoltoon putkien takia kun ne voi vaihtaa itse. Mutta vaikka käytettyjen markkinoilla olisikin omat riskinsä, niin silti tuntuisi aika liioittelulta lähteä siihen ettei lainkaan ostaisi käytettyä.....
Jucciz
27.08.2017 22:33:19
Torniojaws: Engl Powerballit ... *erittäin* hyvä kliinikanava

Tää jos mikä on sitten vahvasti mielipiteenvarainen juttu. Kannattaa testata itte, ettei tule pettymyksiä. Noin viittä-kuutta eri Engliä testanneena ainoa hyvä puhdas soundi mun makuun oli Classic Tubessa. Kaikissa muissa puhdas kanava oli todella steriili ja kolkko, semmoinen tyypillinen kylmäksi biasoidun etuastehevivahvistimen lasinen helinä, josta puuttui kaikki keskialueen lämpö ja muut itseäni miellyttävät asiat. Luultavasti vahvistimen suunnittelija on asettanut ainoaksi kriteeriksi sen, että kanava ei normaaliasetuksilla tuota mainittavasti korvin aistittavaa säröä - muilta osin onkin sitten ihan sama, miltä se kuulostaa. Sitten kun tuo soundi vielä yhdistetään Celestion V30:n ominaissoundiin, ollaan aika lailla niin kaukana miellyttävästä puhtaasta soundista kuin mun mittareilla mahdollista on. Okei, ehkä joku Framus Cobra saattais vielä viedä "voiton".
finlanderr
30.08.2017 16:40:43 (muokattu 30.08.2017 17:53:55)
Englillä on hiton hyviä vahvareita kohtuuhintaan. Kaverin kanssa vietettiin todella isossa musaliikkeessä Munchenissä yks lauantaipäivä eikä todellakaan tarvinut arpoa. Laitettiin vahvarit vierekkäin ja vertailtiin. Huomattiin myös kuinka paljon paremmin toiset vahvarit toimivat toisten kitaroiden kanssa kuin toisten. Englin vahvarit on tosi monipuolisia. Samalla tuli päätettyä että en mä myykään mun 20w studiotonea. Siinä on puolensa mutta ei se todellakaan kaikessa loista. Internetin demoista en minä ainakaan saa mitään irti. Ei muuta ku exkursiolle Just Music Muncheniin!
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Zion
02.09.2017 14:40:00
Sergei Fallinen: Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan paras taulu mun olohuoneen pohjoisseinälle? Pitää olla ainakin punasta ja sinistä.

Tässä ajatuksena kuulla erilaisten ihmisten kokemuksia mitä ovat omalla kohdallaan kokeneet hyväksi hinta/laatu suhteeksi. Varmasti on paljon kallista höttöä ja sitten on niitä timantteja joista on kokenut saaneensa ylivertaisen vastineen rahalle. Ehkä olisikin hyvä kuulla kaikissa keisseissä myös vähän taustaa: Minkälaista musiikkia soitat ja minkälaista soundia haet. Tuosta saa sitten uudeen vahvistimen ostajat ainakin jonkinlaisia ajatuksia ja vertailukohtia omille seikkailuilleen.
toivase
02.09.2017 14:58:26
Monsterin Ei Mocambo tai Naylorin SD 60.
antnis
02.09.2017 16:00:00
hallu: No tästä olisi kyllä mukava saada vähän esimerkkejä. Pikemminkin näyttää pyyntihinnat olevan todella maltillisia. Esimerkiksi torilla on Koch ja Mesoja jotka ovat hyvinkin alle puolet uuden hinnasta ja sama linja melkein kaikissa kamppeissa. Jotain Marshallina ja Fenderin vintagemalleja on joista halutaan jopa enemmän kuin udesta reissuesta, mutta en minä tuota nyt millään niele, että lähes uuden hintaa kukaan vahvarista tohtii edes pytää kun ei ne meinaa muutenkaan mennä kaupaksi. Esimerkiksi torilla on nyt yksi Mesa TA15 600€ pyynnillä kun se maksoi uutena parisen tonnia.

1100e maksaa TA-15 uutena?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)