Aihe: Kotistudio/miksaushuone
1 2
Börje
25.08.2017 09:07:16 (muokattu 25.08.2017 12:28:08)
Kopioitu nukkuvasta akustointi-langasta:

Kotistudioon olisi aika saada jotain järkeä samalla kun nykyisestä huoneesta tulee lapsenhuone. Makkari kai on se nyt mihin päädyn tietsan ja kajarit laittamaan.

Asunto on tiilipäätyinen puurunkoinen paritalon puolikas: https://www.dropbox.com/s/7rjyt079wt0gf28/ulkoa.jpg?dl=0. Makuuhuone on mitoiltaan 3,55m (pituus) x 3,00m (leveys) x 2,48m (korkeus). Seinät on kai jotain ohutta levyä ja onttoa takana, paitsi tuo tummempi takaseinä, jossa siis ulkona tiiltä, vaikutti koputellessa jonkin verran jykevämmältä: https://www.dropbox.com/s/lxxuh8bhaee6d6m/ovelta.jpg?dl=0.Ovelta katsottuna oikealla on 1,2 neliömetrin isohko ikkuna. Lattia on laminaattia. Katto on puuta: https://www.dropbox.com/s/9zab0ig75h9fgbf/katto.jpg?dl=0

Tietsa ja kajarit tulisivat mieluiten tuohon oven viereen ripasängyn ja lipaston paikalle: https://www.dropbox.com/s/0g01sxult0dfmer/takaseinältä.jpg?dl=0. Studiossa ei niinkään ole tarkoitus soittaa mitään purkkiin vaan ennen kaikkea miksailla (ehkä hieman akustista kitaraa myös nauhalle). Kaiuttimet ovat tällä hetkellä Behringerin Truth B3030A-pari.

Olen hieman tutkaillut akustointiohjeita, mutta ajattelin kysyä vinkkiä myös täältä viisaammilta minkämoisia toimenpiteitä on mahdollisesti edessä. Ajattelin ehkä suorittaa jotain mittauksia REW:llä ja kenties UMIK-1:llä, niin kun olen nähnyt useasti neuvottavan. Jotain bassoansoja ilmeisesti tarvitaan nurkkiin (harmi vaan kahteen nurkkaan ei tule onnistumaan, koska ovet sijaitsevat niin nurkissa). Ja kenties joku paksu verho ikkunan eteen. Ja myös luultavasti jotain akustointia seinillekin? Onko jollain jotain ajatuksia/neuvoja tässä vaiheessa?

Pohjapiirrustus (oma, huono): https://www.dropbox.com/s/wfwtko1esnxi8tt/Pohjapiirros.jpeg?dl=0

Kaikki kuvat kansiossa: https://www.dropbox.com/sh/lwp3xyv3 … c0be/AAB25eBWy_EtdhzDXAlnmZ9Ja?dl=0

edit: Niin, kai se olisi mahdollista lyödä miksailukeskus myös tuonne olkkarin puolelle. Olkkarissa samainen puukatto kuin olohuoneessa. Lattia on muovimattoa. Sinnekin on myöhemmin tulossa jotain akustointia, koska kotiteatteri. Mitenhän mahtaa onnistua kahden kuuntelun sijoittaminen samaan tilaan eri kohtiin? Jotenkin tuntuu, että tuo makkari on sittenkin parempi vaihtoehto (vaikka aika pieni onkin?). Laitan kuitenkin panoraama-kuvia olkkarista, joka on samassa tilassa ruokailutilan kanssa ja nämä yhdistyvät sitten myös keittiöön ja käytävälle. Panoraama-kuvat olkkarista siis myös tuossa kansiossa, linkki ylempänä.
-Q-
25.08.2017 09:59:03
Fakta on että ainoa mitä näillä seinille liimatuille vaahtomuoveilla ja paksuilla verhoilla saa aikaiseksi on kaiun/heijastuksien hillintä ja pahaa silmää vaimolta. Ensimmäinen on kiva asia, jälkimmäinen yleensä ei. Minä sijoittaisin rahani hyviin ja mukaviin kuulokkeisiin.
Börje
25.08.2017 10:14:58
-Q-: Fakta on että ainoa mitä näillä seinille liimatuille vaahtomuoveilla ja paksuilla verhoilla saa aikaiseksi on kaiun/heijastuksien hillintä ja pahaa silmää vaimolta. Ensimmäinen on kiva asia, jälkimmäinen yleensä ei. Minä sijoittaisin rahani hyviin ja mukaviin kuulokkeisiin.

Millä näillä vaahtomuoveilla? Kaiun ja heijastuksien hillintäähän tässä myöskin haetaan. Eikös ne ole akustoinnin päätarkoituksia? Avovaimo ja pahat silmät lähti, ei siitä huolta. Hyvät, mukavat kuulokkeet löytyy jo.
anapena
25.08.2017 10:44:43
Valmiiksi pinnoitetut sisustuslevyt, joilla on akustiikkaa parantavia ominaisuuksia, vois olla pitkällä tähtäimellä hyviä. Niitä on puukuitupohjaisia ja villapohjaisia, eri väreillä ja kuoseilla, yleensä ne voi myös maalata. Ne on helppo liimata/niitata seinään(ehkä kattoon) valmista pintaa kerralla. Vaatekaappien ovet voi kriittisimmillä hetkillä avata. Ihan joka pintaa en välttämättä akustoisi, sillai että kuuntelupiste ja kaiuttimet olisi symmetriset left-right-mielessä. Yks tuttu intoili, että kun laittaa akustolevyn kaiuttimen taa tai jopa ympärille, niin on hyvä meininki. Laittaisin ehkä siihen pönttöjen taakse seinälle vaan vähän paksummin pehmeetä. Jos kuuntelupisteen takana on ne avoimet vaatekaapit=good
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Antti1
25.08.2017 10:46:07 (muokattu 25.08.2017 10:46:24)
Kaikki ohittaa tän aina olankohauksella, mutta noiden niksipirkkailujen lisäksi kannattaa vakavasti miettiä myös DSP-korjausta. Siinä on omat rajoitteensa, mutta niin on myös akustiikkalevyillä yms. kevyillä ratkaisuilla. Molempi parempi.
anapena
25.08.2017 10:51:51
Antti1: Kaikki ohittaa tän aina olankohauksella, mutta noiden niksipirkkailujen lisäksi kannattaa vakavasti miettiä myös DSP-korjausta. Siinä on omat rajoitteensa, mutta niin on myös akustiikkalevyillä yms. kevyillä ratkaisuilla. Molempi parempi.

Itsellä käytössä olosuhteiden pakosta molemmat konstit, hankalaa olisi ilman.
Antti1
25.08.2017 10:55:47
anapena: Itsellä käytössä olosuhteiden pakosta molemmat konstit, hankalaa olisi ilman.

Mä joudun myös muuton myötä ajattelemaan setit uusiksi, saa nähdä laitanko DSP:tä, niitä uusia koaksiaali-Genelecejä (DSP niissäkin), vai ryhdynkö järeämpiinkin akustointipuuhiin. Katossa on nyt jo 50mm kivivillalevyä ja diffuusiota sen verran, ettei siitä tarvitse sen enempiä murehtia. Bassot on taas ihan toinen juttu.
Mikael
25.08.2017 11:37:11 (muokattu 25.08.2017 11:47:28)

Kotistudiossa kannattaa vakavasti harkita myös kuulokekuuntelua. Perus-ok-kaiuttimien hinnalla saa jo erittäin hyvät kuulokkeet ja välttää myös kotistudion pahimman sudenkuopan eli paskan akustiikan. Myös meluhaitat vähenevät huomattavasti. Läppärin kera studio laajenee mihin tahansa kuuntelun pysyessä vakiona. Oikeastaan ainut asia missä häviää kaiuttimille on stereokuva ja sekin on vain totuttelu/opettelukysymys.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Krice
25.08.2017 13:03:46

-Q-: Fakta on että ainoa mitä näillä seinille liimatuille vaahtomuoveilla ja paksuilla verhoilla saa aikaiseksi on kaiun/heijastuksien hillintä

Se on tarkoituskin. Kyllä ne vaahtomuovipalatkin vaikuttaa, sen tietää jokainen joka on käytännössä kokeillut sitä pelkän joutavanpäiväisen jaarittelun sijasta. Se onko vaikutus merkittävä on jokaisen oman harkinnan varassa, jos ei ole niin ne levyt voi irroittaakin sieltä seinältä.
anapena
25.08.2017 13:20:15
Kattelin noita kuvia. Makkari olis toisaalta hyvä rauhoittaa nukkumiseen. Olkkarissa olis ehkä siinä rokkijulisteen kohdalla paikka, mutta ei siinä oikein omaa rauhaa ole. Olkkarissa on aika paljon "hukkaneliotä", kun se on noin pitkä, mutta en keksi sinne mitään pätevää ratkaisua yhtäkkiä. Jos teet makkariin siihen pinnasängyn paikalle mahdollisimman siistin ja pelkistetyn pisteen, ettei fengshuit kärsi. Se takaseinän tapetti on sinänsä makee, sanomista voi tulla, jos sen pinnoitat jollain Isotex/Halltex-levyllä. Kaiuttimien taakse seinälle vaakaan laitat yhden siistin akustolevyn, ainakin 5cm paxu, ehkä siihen sivuseinällekin. Siihen voisi harkita myös jotain diffuusoriakin, tyyliin cd-levy, kasetti, vhs, ladottuna vuorotellen.
Börje
25.08.2017 17:53:15
anapena: Kattelin noita kuvia. Makkari olis toisaalta hyvä rauhoittaa nukkumiseen. Olkkarissa olis ehkä siinä rokkijulisteen kohdalla paikka, mutta ei siinä oikein omaa rauhaa ole. Olkkarissa on aika paljon "hukkaneliotä", kun se on noin pitkä, mutta en keksi sinne mitään pätevää ratkaisua yhtäkkiä. Jos teet makkariin siihen pinnasängyn paikalle mahdollisimman siistin ja pelkistetyn pisteen, ettei fengshuit kärsi. Se takaseinän tapetti on sinänsä makee, sanomista voi tulla, jos sen pinnoitat jollain Isotex/Halltex-levyllä. Kaiuttimien taakse seinälle vaakaan laitat yhden siistin akustolevyn, ainakin 5cm paxu, ehkä siihen sivuseinällekin. Siihen voisi harkita myös jotain diffuusoriakin, tyyliin cd-levy, kasetti, vhs, ladottuna vuorotellen.

Olkkarin rokkijuliste-kohta on kyllä ollut harkinnassa. Tällä hetkellä omaa rauhaa kyllä olisi siinäkin kohdassa. Mietityttää vaan kun on kehotettu palstoilla laittamaan huoneen lyhyemmälle seinälle kuuntelu. Ja keskelle. Sama tuntuu vaikealta toteuttaa myös makkarissa seinällä, jossa lapsen sänky kuvassa on kun tuo ovi on hieman - oikean puolen kaiuttimen tai mahdollisen kajarin taakse sijoittuvan akustoinnin - tiellä. Noin pienessä huoneessa varmaan myös bassot helposti jyllää ja bassoansojen asennus symmetrisesti on mahdotonta noitten saatanan ovien takia. Ja tosiaan sanomisia ei tule, ei pelätä nyt niitä.
-Q-
25.08.2017 21:39:52
Krice: Se on tarkoituskin. Kyllä ne vaahtomuovipalatkin vaikuttaa, sen tietää jokainen joka on käytännössä kokeillut sitä pelkän joutavanpäiväisen jaarittelun sijasta. Se onko vaikutus merkittävä on jokaisen oman harkinnan varassa, jos ei ole niin ne levyt voi irroittaakin sieltä seinältä.

Mun pari riviä on jaarittelua mutta kun sinä toistat saman asiasisällön niin sekö sitten on parempi?

Ei mun tarkoitukseni ollut vittuilla. Luin rivien välistä että isompaan remonttiin ei ole aikomusta ryhtyä ja ajatus on nimenomaan säilyttää nykyinen huone mutta hankkia näitä valmiita akustiikan parantajia. Kuten sanottua, ne auttavat tärykaikuun mutta oikea ongelma on se 15db korostus 100Hz kohdalla ja 10db kuoppa 1KHz:ssä. Tai jotain muuta tällaista. Niihin ei oikein helppoa lääkettä ole mutta jos intoa riittää ja makkarin fengsuin saa uhrata taiteelle niin eihän se väärin ole.
Börje
25.08.2017 23:25:09 (muokattu 26.08.2017 00:12:22)
-Q-: Mun pari riviä on jaarittelua mutta kun sinä toistat saman asiasisällön niin sekö sitten on parempi?

Ei mun tarkoitukseni ollut vittuilla. Luin rivien välistä että isompaan remonttiin ei ole aikomusta ryhtyä ja ajatus on nimenomaan säilyttää nykyinen huone mutta hankkia näitä valmiita akustiikan parantajia. Kuten sanottua, ne auttavat tärykaikuun mutta oikea ongelma on se 15db korostus 100Hz kohdalla ja 10db kuoppa 1KHz:ssä. Tai jotain muuta tällaista. Niihin ei oikein helppoa lääkettä ole mutta jos intoa riittää ja makkarin fengsuin saa uhrata taiteelle niin eihän se väärin ole.

No ei mitään kelluvia huoneita olla väsäämässä, mutta kyllä kai sitä Paroccia ollaan valmiina ostamaan ja askartelemaan, vaikka peukalo on vankasti keskellä kämmentä. Tai sitten suht edukkaasti jonkun muun askartelemana esim. torilta. Ja kyllä tässä valmiina ollaan myös aikaa käyttämään ja jonkin verran vaivaa näkemään. Siksi kyselenkin täältä neuvoa, että tulisi tehtyä jotakuinkin oikeita asioita.

edit: joku kirjoitti täten toiselle foorumille:
"Tee miksauspaikka makkariin. Kaiuttimet lähikenttään, lähelle seiniä ja aikaisiin heijastuksiin akustointia. Sänky pudottaa mukavasti huoneen jälkikaiuntaa."
Ja laittoi kuvan: https://www.dropbox.com/s/p8hs2mz6itzajid/illustration.jpg?dl=0

Jotain tuon suuntaista varmaan alan väskätä.

Mitäs nuo vastakkaisen seinän neliön muotoiset palat on? Mikä niiden funktio on? Onko ne esteettisistä syistä neliöitä eikä tuollaisia paneeleja kuin muut. Onko kaikki seinälle läntättävä oltava väh. 5cm paksuudeltaan? Ja pitäisikö jättää vielä se muutaman sentin ilmarako seinän ja levyn välille?

Mulla on kyselyikä. :) Ostaisinkohan ihan varuiksi kattoa varten tällaisia, kun halvalla saa: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1273339 ?
Krice
26.08.2017 00:00:30

-Q-: mutta oikea ongelma on se 15db korostus 100Hz kohdalla ja 10db kuoppa 1KHz:ssä. Tai jotain muuta tällaista.

Joo, tuosta ongelmasta puhutaan tosi paljon. Muuten olisi voinut miksata, mutta se hemmetin 12db:n kuoppa 141hz:n kohdalla, se oli liikaa ja siihen jäi se kotistudio. Kamat meni myyntiin.
-Q-
26.08.2017 00:56:50
Krice: Joo, tuosta ongelmasta puhutaan tosi paljon. Muuten olisi voinut miksata, mutta se hemmetin 12db:n kuoppa 141hz:n kohdalla, se oli liikaa ja siihen jäi se kotistudio. Kamat meni myyntiin.

Täh? Juuri tämä on se ongelma akustoimattomassa tilassa mikä tekee lopputuloksesta mitä sattuu. Tuossa tapauksessa miksaaja aivan taatusti lisää sitä bassopäätä saman 12db:tä ja vielä pari päälle kun "ei oikein potki". Varmasti hauskan kuuloinen kaikissa muissa maailman huoneissa.
saastara
26.08.2017 08:36:05 (muokattu 26.08.2017 10:05:25)
-Q-: Täh? Juuri tämä on se ongelma akustoimattomassa tilassa mikä tekee lopputuloksesta mitä sattuu. Tuossa tapauksessa miksaaja aivan taatusti lisää sitä bassopäätä saman 12db:tä ja vielä pari päälle kun "ei oikein potki". Varmasti hauskan kuuloinen kaikissa muissa maailman huoneissa.

Luulen, että mitä jäsen Krice oikeastaan tarkoitti passiivisagressiivisella ja aktiivisvittumaisella ulosannillaan, oli se, että näillä spekseillä, lopputuloksesta ei kuitenkaan tule hyvä.. Ei edes välttämättä 'riittävän hyvä', mitä tulee oikeasti ammattimaisiin standardeihin. Pitää vaan päästä yli siitä asiasta ja puljailla asioita ilon kautta..

100hz alueen hoito tarvii melko huomattavia ratkaisuja, joita on myös aika vaikea tehdä nätisti, vaikka olisi kuinka tukeva (siis myötäelävä) ja ymmärtäväinen vaimo.

Jokaisen koti ja parisuhteen ja perhesuhteiden dynamiikka on toki omanlaisensa, ja jokaisen mielenkiinnot ja tavat harrastaa mutta itse tekisin, ja olen myös itse aikoinaan tehnyt; perustaa sen oman pisteensä sinne missä se on vähiten muiden tiellä ja vaivaksi, ja missä muut on vähiten sun tiellä.. Se keskeyttämätön rauha ja keskittymismahdollisuus paljastaa olennaisuutensa vasta kun koittaa touhuilla jossain missä joku huseeraa koko ajan ympärillä.

Sitten muutama sisustusta silmällä pitäen verhoiltu akustiikkaelementti kohdilleen (jos tila niin sallii), hommaa hyvät luurit kaveriksi, ja ehkä jonkin Sonarworks-tyyppisen softan kumppaniksi.. Ja sitten pistää vaan rokkaamaan.

E: Nää on toki aina henkilökohtaisia juttuja, ja elää ajan, kokemuksen ja fengshuin myötä, mutta sille luotisuoralle taajuusvasteelle ei kannata kotioloissa laittaa ihan liikaa painoa. Se miten tykkää miksata voi olla aika erilainen juttu kuin olettaisi.. Mä myönsin viimein itselleni taannoin, että en osaa miksata noilla mun Amphioneilla mun työhuoneessa, vaikka ovatkin naurettavan hyvät skobet ja huone on akustoitu aika huolella.. Ne kertoo mulle vääriä asioita kun miksaan.. Teen paljon parempia ratkaisuja kun kuuntelen noilla 3€ kierrätyskeskuksesta maksaneilla pikkupaskoilla.. Ja sitten vastapainoksi noilla mun jääkaapin kokoisilla kolmitie-hirviöillä.

Musikaalinen balanssi on kuitenkin myös paljon muuta kuin vaan taajuusvastetta, ja maailma on täynnä biisejä joissa jossain on helvetisti bassoa ja yläpäätä, toiset on middle-raapimista, toiset on pelkkää kihinää, toiset on tummia ja muhkuja jne.. Kaikennäköistä löytyy, se toimivuus on kuitenkin kiinni soittimien balansseista, kontekstista, jne..

Tahtoo sanoa, että ei pidä jäädä kiinni siihen mitä yleisesti pidetään hyvänä standardina, vaan tehdä vaan niin paljon niissä puitteissa kun pystyy ja vähitellen sitten sumplia sitä mikä toimii itselle. Olisihan se toki ollut hauska tietää ennen kahden huoneen remonttia, akustointia, rymsteerausta, rahojen polttamista, hartiapankilla rakentamista ja stressaamista, että loistavien skobejen ja hyvän akustoidun huoneen sijaan mä miksaan parhaiten jollain ykselementtisellä romupikkupurkilla. :)
https://www.patreon.com/soundslikefog
anapena
26.08.2017 12:40:19 (muokattu 26.08.2017 12:46:41)
saastara laitteli hyvin. En mäkään stressaisi liikaa, että onko tilanne aivan symmetrinen ja akustoitu, kun tekeillä ei ole mikään ammattimainen masterointipaja(vähän liioittelin). Sillä arjen sujuvuudella ja omalla tekemisen rauhalla on enemmän merkitystä. Todennäköisesti mitään harrastamista estäviä ongelmia ei ole. Kuuntelet maltillisilla voimakkuuksilla lähietäisyydeltä. Pientä fiksausta ja nättiä asennusta kehiin.
Mä sain alapään joskus kuriin sillai, että laitoin pink noisea cdltä soimaan, pistin pallokuvion konkkamikin kuuntelupisteeseen, koneessä päällä jonkinlainen taajuusanalysaattori(Izotope Ozone), ja ekvalisoin Alesiksen parametrisellä digi eqlla hommaa suoremmaksi. Sittemmin hommasin automaattisen korjaimen(KRK Ergo), joka tekee homman mielestäni vielä paremmin. Toki väsäilin maaston mukaan fiilispohjalta akustointia sinne tänne. Sittemmin en ole enää analysoinut lopputulosta, vois hyvä fiilis mennä piloille...
Börje
26.08.2017 14:51:17
100hz alueen hoito tarvii melko huomattavia ratkaisuja, joita on myös aika vaikea tehdä nätisti, vaikka olisi kuinka tukeva (siis myötäelävä) ja ymmärtäväinen vaimo.

Mä luulin, että oon jo pariin kertaan maininnut, että avovaimo läksi, mutta voi olla etten ole. Tytär on mulla joskus. Silloin en miksaile. Paitsi ehkä kuulokkeet päässä, kun hän nukkuu.

Jokaisen koti ja parisuhteen ja perhesuhteiden dynamiikka on toki omanlaisensa, ja jokaisen mielenkiinnot ja tavat harrastaa mutta itse tekisin, ja olen myös itse aikoinaan tehnyt; perustaa sen oman pisteensä sinne missä se on vähiten muiden tiellä ja vaivaksi, ja missä muut on vähiten sun tiellä.. Se keskeyttämätön rauha ja keskittymismahdollisuus paljastaa olennaisuutensa vasta kun koittaa touhuilla jossain missä joku huseeraa koko ajan ympärillä.

Tää huseerauksen keskellä tekemisen vittumaisuus on valjennut jo vuosia sitten. En ole sitä tehnyt juurikaan vuosikausiin. Mä aion laittaa kaiuttimet makkariin ja tuutata sinne akustointia, jossain järjellisissä rajoissa. Ei tule ammattilaistasoista ei. Kuitenkin ottaen huomioon huoneen mitat, speksit, aiottu rahan ja vaivan käyttö, on tarkoitus tehdä kutakuinkin ainakin lähelle parasta mahdollista. Tämän lisäksi, ehkä jossain vaiheessa hankkia, vaikka sen DSPeakerin AntiModen avuksi. Aion uhrata feng shuita tai estetiikkaa. Paitsi mulle on saatanan kaunista astua huoneeseen, jossa näkyy kaiuttimet ja akustointia ja tietää, että siellä kuulostaa hyvältä ja pystyn jotakuinkin varmasti luottamaan kuulemaani. En laita systeemeitä siten, että kun talooni tulee, joutuu hyppimään ja pomppimaan ja kaatuilemaan akustointeihin.

Sitten muutama sisustusta silmällä pitäen verhoiltu akustiikkaelementti kohdilleen (jos tila niin sallii), hommaa hyvät luurit kaveriksi, ja ehkä jonkin Sonarworks-tyyppisen softan kumppaniksi.. Ja sitten pistää vaan rokkaamaan.

Mulla on AKG:n K550 mkII:set ja vaikka varmasti ovat passelit, en vaan pysty niihin luottamaan pelkästään. Jotkut reverbit ku asettaa niillä mielestään sopiviksi, monitoreihin vaihtaessa, tuntuu kun oltaisiin jossain kirkossa. Samoin joku alamiddle-muhjuinen miksaus saattaa kuulostaa kuulokkeilla oikeinkin hyvältä. Täytyy tuo Sonarworksi tsekata.

Musikaalinen balanssi on kuitenkin myös paljon muuta kuin vaan taajuusvastetta, ja maailma on täynnä biisejä joissa jossain on helvetisti bassoa ja yläpäätä, toiset on middle-raapimista, toiset on pelkkää kihinää, toiset on tummia ja muhkuja jne.. Kaikennäköistä löytyy, se toimivuus on kuitenkin kiinni soittimien balansseista, kontekstista, jne..

Mulle on tärkeetä, että tällaiset asiat tulee sitten tarkoituksella eikä vahingossa.

Tahtoo sanoa, että ei pidä jäädä kiinni siihen mitä yleisesti pidetään hyvänä standardina, vaan tehdä vaan niin paljon niissä puitteissa kun pystyy ja vähitellen sitten sumplia sitä mikä toimii itselle. Olisihan se toki ollut hauska tietää ennen kahden huoneen remonttia, akustointia, rymsteerausta, rahojen polttamista, hartiapankilla rakentamista ja stressaamista, että loistavien skobejen ja hyvän akustoidun huoneen sijaan mä miksaan parhaiten jollain ykselementtisellä romupikkupurkilla. :)

Koitan kyllä mahdollisimman stressittömästi tehdä näitä juttuja, se kiintiö alkaa olemaan muutenkin täynnä. Enkä aio alkaa mitään rakenteita repimään, enkä mitään kalliita, valmiita tehdaselementtejä ostelemaan, ehkä korkeintaan käytettynä.

saastara laitteli hyvin. En mäkään stressaisi liikaa, että onko tilanne aivan symmetrinen ja akustoitu, kun tekeillä ei ole mikään ammattimainen masterointipaja(vähän liioittelin). Sillä arjen sujuvuudella ja omalla tekemisen rauhalla on enemmän merkitystä. Todennäköisesti mitään harrastamista estäviä ongelmia ei ole. Kuuntelet maltillisilla voimakkuuksilla lähietäisyydeltä. Pientä fiksausta ja nättiä asennusta kehiin.
Mä sain alapään joskus kuriin sillai, että laitoin pink noisea cdltä soimaan, pistin pallokuvion konkkamikin kuuntelupisteeseen, koneessä päällä jonkinlainen taajuusanalysaattori(Izotope Ozone), ja ekvalisoin Alesiksen parametrisellä digi eqlla hommaa suoremmaksi. Sittemmin hommasin automaattisen korjaimen(KRK Ergo), joka tekee homman mielestäni vielä paremmin. Toki väsäilin maaston mukaan fiilispohjalta akustointia sinne tänne. Sittemmin en ole enää analysoinut lopputulosta, vois hyvä fiilis mennä piloille...

Joo, ei kai tässä mitään täydellistä symmetrisyyttä haeta. Todennäköisesti olen melko tyytyväinen ilman mitään pilkun tarkkaa viilaamista näiden juttujen suhteen. Parempi kuitenkin aloittaa homma mielummin vähän liian neuroottisesti kuin juosten kusta jotain paskaa vaan seinille ja aloittaa homma myöhemmin alusta, jos jaksaa enää. Kiitos tosta lopun vinkistä, ehkä kokeilen sellaistakin kun aika on.
jannu
28.08.2017 12:22:41 (muokattu 28.08.2017 12:26:25)
Krice: Joo, tuosta ongelmasta puhutaan tosi paljon. Muuten olisi voinut miksata, mutta se hemmetin 12db:n kuoppa 141hz:n kohdalla, se oli liikaa ja siihen jäi se kotistudio. Kamat meni myyntiin.

Mitäs jos keskittyisit vaan siihen roolipelien koodaamiseen, etkä jaarittelisi täällä sontaa asioista, joista et selkeästi mitään ymmärrä.

Siinä on ongelma, josta pitäisi todellakin puhua. Voisi vaikka joku kotinikkari joskus onnistua tekemään ensimmäisen järkevän kuuloisen äänitteensä.
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)