Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paypal ja verotus
1
Rettero
30.06.2017 20:00:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Onko teillä kokemusta paypaliin tulevista tuloista ja verotuksesta? Esimerkiksi jos tuloutan spotifysta tulleita royalteja paypalin kautta tilille. Myös suurinosa kansainvälisistä stock-musakirjastoista/ mainosbiisi-sivustoista toimii paypalilla. Verottajalta olen saanut useita eri vastauksia samoihin kysymyksiin. Vaikka puhelua on ohjattu "kokeneemmille neuvojille" niin ei oikeastaan heilläkään ole esittää järkevää toimintatapaa. Luulisi olevan joku tietty toimintatapa jos esim independent artistina tekee biisejä, jotka päätyvät suosituille soittolistoille, jolloin royaltit ovat jo ihan järkeviä. Luultavasti alvin alaista ainakin mainosbiisit ja digitaaliset levymyynnit (esim. itunes tai bandcamp)? Kiitos
 
morfin_mafer
04.07.2017 21:08:37 (muokattu 05.07.2017 08:13:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PayPal-tulot voi kotiuttaa mm. Eezy Osk:n kautta siten, että siirtää rahat ensin omalle pankkitilille ja sitten omalta pankkitililtä Eezy Osk:n tilille ja sitten kirjoittaa summan mukaisen laskun Eezy Osk:n järjestelmästä. Muuta tapaa ei ole jos ei ole omaa yritystä. Oman yrityksen kanssa homma on simppelimpi, koska rahat tulee yrityksen tilille.
 
Kaikkien biisien myynti on ALV:n alaista jos liikevaihto on 10000 € tai yli omalla yrityksella mutta ALV:n alaista aina laskutuspalvelun kautta.
 
Rettero
19.07.2017 00:12:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

morfin_mafer: PayPal-tulot voi kotiuttaa mm. Eezy Osk:n kautta siten, että siirtää rahat ensin omalle pankkitilille ja sitten omalta pankkitililtä Eezy Osk:n tilille ja sitten kirjoittaa summan mukaisen laskun Eezy Osk:n järjestelmästä. Muuta tapaa ei ole jos ei ole omaa yritystä. Oman yrityksen kanssa homma on simppelimpi, koska rahat tulee yrityksen tilille.
 
Kaikkien biisien myynti on ALV:n alaista jos liikevaihto on 10000 € tai yli omalla yrityksella mutta ALV:n alaista aina laskutuspalvelun kautta.

 
Kiitos vastauksesta. Olisin voinut antaa vähän tarkemman selostuksen perimmäisestä ongelmasta. Minulla on kyllä toiminimi. Eli verottajalta saa kahdenlaisia vastauksia asiaan. Jos paypaliin tulee rahaa eri lähteistä - yleensä dollareina (spotify/ itunes -royaltit, bandcamp, musakirjastojen biisimyynnit jne..) niin joskus neuvotaan, että tämä paypal-tili on virallinen tili ja kun sinne saapuu rahaa, se olisi ilmoitettava kirjanpitoon. Toinen vastaus, jota olen saanut on, että siinä vaiheessa kun tekee noston Paypal> Suomalainen pankkitili, raha olisi kirjattava siinä vaiheessa. Tuossa piilee ongelma, että paypalissa voi lojua isojakin määriä rahaa, joka ei näy missään. Sitä voi myös käyttää maksutapana esim Thomannilta ostaessa. Jos teen ison tilauksen ja maksan sen paypalilla, niin tällä logiikalla en voi laittaa hankintoja vähennyksiin ellei aluksi nosta niitä omalle tililleen ja maksa sieltä. Siinä vaihtoehdossa vain esim. valuuttamuunnosten jälkeen häviää rahaa.
 
morfin_mafer
19.07.2017 19:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rettero: Kiitos vastauksesta. Olisin voinut antaa vähän tarkemman selostuksen perimmäisestä ongelmasta. Minulla on kyllä toiminimi. Eli verottajalta saa kahdenlaisia vastauksia asiaan. Jos paypaliin tulee rahaa eri lähteistä - yleensä dollareina (spotify/ itunes -royaltit, bandcamp, musakirjastojen biisimyynnit jne..) niin joskus neuvotaan, että tämä paypal-tili on virallinen tili ja kun sinne saapuu rahaa, se olisi ilmoitettava kirjanpitoon. Toinen vastaus, jota olen saanut on, että siinä vaiheessa kun tekee noston Paypal> Suomalainen pankkitili, raha olisi kirjattava siinä vaiheessa. Tuossa piilee ongelma, että paypalissa voi lojua isojakin määriä rahaa, joka ei näy missään. Sitä voi myös käyttää maksutapana esim Thomannilta ostaessa. Jos teen ison tilauksen ja maksan sen paypalilla, niin tällä logiikalla en voi laittaa hankintoja vähennyksiin ellei aluksi nosta niitä omalle tililleen ja maksa sieltä. Siinä vaihtoehdossa vain esim. valuuttamuunnosten jälkeen häviää rahaa.
 
Minä käytän Label Worksiä ja sieltä tulee automaatisesti Label Worxille suunaatu PDF-lasku ja rahat siirtyy PayPAl-tilille ja sen jälkeen siirrän ne rahat omalle IBAN-tilille ja vasta tämän jälkeen laitan rahat kirjanpitoon.
 
Rettero
31.07.2017 02:18:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

morfin_mafer: Minä käytän Label Worksiä ja sieltä tulee automaatisesti Label Worxille suunaatu PDF-lasku ja rahat siirtyy PayPAl-tilille ja sen jälkeen siirrän ne rahat omalle IBAN-tilille ja vasta tämän jälkeen laitan rahat kirjanpitoon.
 
Ok! Kiitos vastauksesta. Oletko saanut jostain ohjeistuksen, että homma toimii nimenomaan näin? Olen myös aina merkinnyt kirjanpitoon vasta paypalista nostamisen jälkeen. Kuten aiemmin mainitsin niin tuo toimintatapa on tarkemmin mietittynä verotuksen näkökulmasta outo. Voit pantata tilillä vaikka 5000e, joilla ostaa tavaraa thomannilta rahojen koskaan käymättä pankkitilillä.
 
morfin_mafer
01.08.2017 13:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rettero: Ok! Kiitos vastauksesta. Oletko saanut jostain ohjeistuksen, että homma toimii nimenomaan näin? Olen myös aina merkinnyt kirjanpitoon vasta paypalista nostamisen jälkeen. Kuten aiemmin mainitsin niin tuo toimintatapa on tarkemmin mietittynä verotuksen näkökulmasta outo. Voit pantata tilillä vaikka 5000e, joilla ostaa tavaraa thomannilta rahojen koskaan käymättä pankkitilillä.
 
En ole kysynyt verottajalta mitään. Tilitoimistolta olen kysynyt.
En panttaa rahoja tilillä koskaan ja toisekseen tilitoimisto tekee kirjanpidon IBAN-tilin mukaan.
 
chachi
20.08.2017 09:44:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PayPaliin tulee kuukauden loppupuolella yleensä nuo digimyynnit ja pitkin poikin viikkoa sitten rahaa levymyynneistä postikuluineen (näistä suurin osa tottakai ulkomaille).
 
Yleensä teen ihan simppelin erittelyn Exceliin, että mikä noista on mitäkin: uutta levyä (alv 24%), käytettyä levyä (0%), postikuluja (0%) vai digitaalista myyntiä (24%). Helppo esittää sitten kotiutuksen yhteydessä kirjanpitäjälle mistä pitäisi veroja maksaa.
 
Ja kyllä, Y-tunnus löytyy ja firma kans.
 
www.psychedelica.fi
zekeode
20.08.2017 15:23:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chachi: PayPaliin tulee kuukauden loppupuolella yleensä nuo digimyynnit ja pitkin poikin viikkoa sitten rahaa levymyynneistä postikuluineen (näistä suurin osa tottakai ulkomaille).
 
Yleensä teen ihan simppelin erittelyn Exceliin, että mikä noista on mitäkin: uutta levyä (alv 24%), käytettyä levyä (0%), postikuluja (0%) vai digitaalista myyntiä (24%). Helppo esittää sitten kotiutuksen yhteydessä kirjanpitäjälle mistä pitäisi veroja maksaa.
 
Ja kyllä, Y-tunnus löytyy ja firma kans.

 
Postikulujen ALV on 24%
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
morfin_mafer
24.08.2017 09:25:59 (muokattu 24.08.2017 09:28:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen, että mites verottaja suhtautuu siihen, että rahat ovat Label Worxin tilillä kunnes laskutan sitä sen jälkeen kun 50 puntaa on kertynyt?
 
morfin_mafer
04.10.2017 21:38:42 (muokattu 04.10.2017 21:40:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt vähän selvitin asioita. Eli kyllä ne tulot ovat tuloja siinä vaiheessa kun ne ovat PayPal-tilillä. Eli voit olla siirtämättä ne itsellesi suomeen ja ostaa niillä vaikka mitä huvittaa Thomannilta, mutta silti ne ovat tuloja ja Thomannilta ostetut tavarat myös sitten yrityksen verovähennyskelpoisia menoja jos rahoilla ostetaan esim. uusia kitaroita X kpl.
 
Samoin jos ostan Label Worxin palveluita rahoilla jotka vielä ovat itse Label Worxin ankkitilillä niin nämä ovat sitten firman tuloja ja menoja yhtäaikaa.
 
Aika jännää.
 
Digital Beat
07.11.2017 13:35:06 (muokattu 07.11.2017 13:40:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tienannut cdbaby:n didgimyynnistä paypaliin rojalteja. En ole koskaan ilmoittanut niistä verottajalle enkä aio, koska tulot ovat nappikauppaa.
 
///Digital Beat
morfin_mafer
07.11.2017 14:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digital Beat: Olen tienannut cdbaby:n didgimyynnistä paypaliin rojalteja. En ole koskaan ilmoittanut niistä verottajalle enkä aio, koska tulot ovat nappikauppaa.
 
Nämä tulot ovat niin pieniä, että ne menevät veroprosentilla 0 % ja tuloja ei tarvitse ilmoittaa verottajalle kovin tarkasti. Esim. 100 € / vuosi riittää, joka taitaa mennä vähän yläkanttiin, jos Spotify-streemenjä ei ole tyylin 20000 kpl / vuosi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «