Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mihin sävellätte? Paperi vai midi?
1 2
Lauska
02.08.2017 15:22:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi kuulla kuinka paljon kannatetaan suoraan paperille kirjoittamista verrattuna nuotinnusohjelmien ym käyttöön. Itselläni vielä hakusessa hyvä ohjelma jolla saisi tehtyä partsikat ja myös ohjelma soittais ne realistisilla saundeilla, että kuulee mikä toimii oman pään ulkopuolellakin . .. Satasten lisenssejä ei vaan kehtais maksaa
 
Entäs kuuletteko musiikin polyfonisena suoraan päässänne ja sieltä siirrätte paperille vai kokeiletteko jollain soittimella miltä kuulostaa, otatte ideoita improvisaatiosta? Itse kuulun pitkälti jälkimmäiseen koulukuntaan, tosin joskus melodianpätkiä ja rytmejä putkahtaa päähän ihan tyhjästä :)
 
apply
10.08.2017 08:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen yrittänyt nuotintaa midinä suoraan iPadin Notioniin. Käytännössä kuitenkin aina kun jotakin rupeaa säveltämään, niin nuottilappu + kynä on se mikä tuntuu luontevimmalta käyttää. Puhtaaksikirjoittaminen on taas iPadilla työlästä, joten helpompi naputella tietokoneella Musescoreen (tai nyt on harkinnassa Sibelius juurikin soundien laajennettavuuden vuoksi).
 
Tähän mennessä olen säveltänyt vain pianomusiikkia, joten lopputuloksen kuulee parhaiten soittamalla. Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa kirjoittaa musiikkia isommillekin kokoonpanoille, joten sen vuoksi tuota Sibeliusta harkitsen. Minullekin tärkeää olisi soundien realistisuus, koska kököt samplet eivät oikein inspiroi.
 
Sibelius + EWQLSO tai vastaava ainakin youtube-pätkien perusteella vaikuttaisi vastaavan tarpeeseen, mutta ilmaistahan tuo lysti ei ole. Molemmat saa kuukausilisenssillä, mutta sekin on epäsäännölliseen harrasteluun vähän huono.
 
Jucciz
12.08.2017 02:30:14 (muokattu 12.08.2017 02:33:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joko Sibeliukseen tai sitten äänitän idean talteen: yleensä kitaranäppäilyä tai -harjailua koneelle tai kännykkään. Sovitus hakee yleensä muotonsa Logicissa, jonne eri instrumentit/osuudet päätyvät omille raidoilleen.
 
Joskus kuulen enemmän tai vähemmän valmiita osia suoraan päässäni, joskus taas biisi-ideat syntyvät ikään kuin vahingossa kun tapailee kitaralla niitä näitä. Ei ole yhtä ainutta taktiikkaa.
nisumaka
14.08.2017 11:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sibeliuksella hoidan yleensä kaiken. Joskus saatan vähän säveltapailla ensin kitaralla/pianolla/bassokitaralla.
 
Sax-pappa
14.08.2017 12:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Sibeliuksella hoidan yleensä kaiken. Joskus saatan vähän säveltapailla ensin kitaralla/pianolla/bassokitaralla.
 
Pääsääntöisesti näin. Joitain saatan kyllä kirjoitella nuottivihkoon muistiin myöhempää käyttöä varten. Pikkujuttuja varten ei aina viitsi Sibeliusta availla.
 
nisumaka
15.08.2017 13:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo sorry epätarkkuuteni. Käytän myös paperia ja kynää ;-)
 
Desilitra
23.08.2017 13:48:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MIDI:lle olen aina kaiken tehnyt. Säveltäminen alkoi sillä, että latasin FL Studion demoversion ja opettelin sillä perusjutut. Nyt on tullut nelisen vuotta tehtyä aika ajoin musiikkia, ja kokoonpanoon on tullut rumpukone(ohjain) ja kiippari.
 
Ja nyt menen hieman sivuraiteille aiheen kanssa. Vaikka teen asiat koneella, pyrin mahdollisemman realistiseen lopputulokseen. Klassisen musiikin säveltäminen viehättää kovasti ja tähän mennessä olen pianolle kirjoittanut (tai kaavoittaminen kuulostaa luontevammalta kuin puhutaan MIDI:stä) sävellykseni. Soitan pianollani erilaisia fraaseja ja yhdistelen ne jälkeenpäin kokonaisuudeksi MIDI-muodossa - eli puoli-improvisoimalla. Hiljattain on alkanut kokonaisella (virtuaali)orkesterilla säveltäminen. Jotta pitääkseni soittamisen mahdollisemman aitona, pyrin noudattamaan realistista säveltämistä. Tällä tarkoitan sitä, että sävellän yhden miehen piano-osuuden kahdella kädellä soitettavaan muotoon ja jälkikäsittelen velocityt, sustainit jne... realistisiksi (pahoittelen suomenkielisten termien puutteesta).
 
Ja nyt päästään siihen suureen kysymykseen, joka allekirjoittanutta mietityttää. Miten saisin muutkin - kuin pianon - soittimet realistisiksi MIDI:nä säveltäessä? Eli mistä saisin tietää mitä kieliä jousisoittimissa on, ja miten ne tulee ottaa huomioon? Esim. viulussa voidaan soittaa vain kahta säveltä yhtaikaa, joten kokonaiset soinnut kesken viulusoolon voinee unohtaa. Ja tietenkin on olemassa muitakin soittimia kuin kielisoittimet; puhallinsoittimet jne...
 
Toivottavasti en jaaritellut mitään ihan älytöntä, tämä asia vain
 
Sax-pappa
23.08.2017 14:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Desilitra: MIDI:lle olen aina kaiken tehnyt. Säveltäminen alkoi sillä, että latasin FL Studion demoversion ja opettelin sillä perusjutut. Nyt on tullut nelisen vuotta tehtyä aika ajoin musiikkia, ja kokoonpanoon on tullut rumpukone(ohjain) ja kiippari.
 
Ja nyt menen hieman sivuraiteille aiheen kanssa. Vaikka teen asiat koneella, pyrin mahdollisemman realistiseen lopputulokseen. Klassisen musiikin säveltäminen viehättää kovasti ja tähän mennessä olen pianolle kirjoittanut (tai kaavoittaminen kuulostaa luontevammalta kuin puhutaan MIDI:stä) sävellykseni. Soitan pianollani erilaisia fraaseja ja yhdistelen ne jälkeenpäin kokonaisuudeksi MIDI-muodossa - eli puoli-improvisoimalla. Hiljattain on alkanut kokonaisella (virtuaali)orkesterilla säveltäminen. Jotta pitääkseni soittamisen mahdollisemman aitona, pyrin noudattamaan realistista säveltämistä. Tällä tarkoitan sitä, että sävellän yhden miehen piano-osuuden kahdella kädellä soitettavaan muotoon ja jälkikäsittelen velocityt, sustainit jne... realistisiksi (pahoittelen suomenkielisten termien puutteesta).
 
Ja nyt päästään siihen suureen kysymykseen, joka allekirjoittanutta mietityttää. Miten saisin muutkin - kuin pianon - soittimet realistisiksi MIDI:nä säveltäessä? Eli mistä saisin tietää mitä kieliä jousisoittimissa on, ja miten ne tulee ottaa huomioon? Esim. viulussa voidaan soittaa vain kahta säveltä yhtaikaa, joten kokonaiset soinnut kesken viulusoolon voinee unohtaa. Ja tietenkin on olemassa muitakin soittimia kuin kielisoittimet; puhallinsoittimet jne...
 
Toivottavasti en jaaritellut mitään ihan älytöntä, tämä asia vain

 
Jos oikein tosissasi aiot tähän panostaa, niin suosittelen teosta: Samuel Adler, The study of orchestration. Siinä on nämä asiat kaikkien orkesterisoitinten osalta selvitetty
 
Desilitra
23.08.2017 15:53:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Jos oikein tosissasi aiot tähän panostaa, niin suosittelen teosta: Samuel Adler, The study of orchestration. Siinä on nämä asiat kaikkien orkesterisoitinten osalta selvitetty
 
Kiitos tästä!
 
Onnekseni tuo kirja löytyy lähikirjastosta.
 
nisumaka
24.08.2017 09:30:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee väistämättä mieleen sellainen "tietokonepohjainen" juttu, jossa pääsee nopeasti etiäpäin, että ainakin Sibeliuksessa, jos kirjoittaa nuotin jollekin soittimelle, eikä sitä ko soittimessa ole, nuotti on punainen. Tää on vähän sellainen vähintäänkin kyseenalainen ratkaisu, luulis.
 
EP
24.08.2017 20:36:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paperia ja nuotinnusohjelmaa, mutta myös äänittämällä ensin ideat talteen.
 
Epämuusikko
25.08.2017 01:12:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kynä ja paperi sketsausvaiheessa lähes aina.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Spedemix
27.08.2017 04:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sibeliuksella tehty arri jota on hyvä oikean ihmisen soittaa ei yleensä kuulosta kauhean hyvältä Sibeliuksen itsensä soittamana.
 
Lisälukemista tuolta sivulta http://www.debreved.com/
 
ja sieltä luku "Over-Notation Nation" (selain ei anna suoraan tohon sivulle linkkiä). Ja oikeastaan myös "The Orchestral Default".
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
nisumaka
28.08.2017 09:58:53 (muokattu 28.08.2017 10:02:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paperia ja nuotinnusohjelmaa, mutta myös äänittämällä ensin ideat talteen.
 
Joo siinähän se on.
 
Sibeliuksella tehty arri jota on hyvä oikean ihmisen soittaa ei yleensä kuulosta kauhean hyvältä Sibeliuksen itsensä soittamana.
 
Tuttua tuskaa, mutta antaa se kuvaa ;-). Mun on ehkä tässä turha puhua suulla suuremmalla, mä sävellän aika vähän. Käytännössä ne on aina teatteriesityksiä / musikaaleja, joihon täytyy tehdä lisäyksiä (vanha käsis, jota laajennetaan, joten tietty se musa uupuu), ja tietty sitten sovittaa alkuperäinen sille kokoonpanolle, jolla esitys tehdään.
 
EP
28.08.2017 11:04:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika kamalaa olis jos ohjelma soittas ku ihminen, onneksi ei.
 
nisumaka
28.08.2017 11:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika kamalaa olis jos ohjelma soittas ku ihminen, onneksi ei.
 
Aika paljon nykyään tehdään äänitteitä siten, että niistä kirjoitetaan nuotit ja soitto tulee sitten koneelta. Erityisesti basso ja rummut. Mä luulen, että tämä kehityssuunta jatkuu.
 
EP
28.08.2017 18:10:55 (muokattu 28.08.2017 18:29:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Aika paljon nykyään tehdään äänitteitä siten, että niistä kirjoitetaan nuotit ja soitto tulee sitten koneelta. Erityisesti basso ja rummut. Mä luulen, että tämä kehityssuunta jatkuu.
 
Oon tehny ittekin.
 
E: Varsinkin ku en oo rumpali, enkä omista rumpuja niin toi tapa on ollu käytössä.
 
E2: Käsittääkseni tuossa oli kyse eri asiasta? Koko arri?
 
E3: Ei oikein voi välttyä konemaisuudelta kuitenkaan (johonkin musiikkiin sopii, ehkä?) siis b ja dr.
Mut tehdäänkö silloinkaan nuoteista, luulen, että ei.
En tosin ole varma, mutta epäilen?
 
nisumaka
29.08.2017 08:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää keskustelua EP. Joo ei varmaankaan koko arri. Mutta yllättävän hyviä nuo ovat, mitä itse olen paria versiota (äänitettä) kuunnellut. Samaten uskon sellaisen soittotyyllin lisääntyvän, kuin "human feeling". Musiikkiteknologia tulee kehittymään, ja erityisesti leffamusan ja sen sellaisen puitteissa laajentunee.
 
Spedemix
29.08.2017 21:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon siis kirjoittanut pari arria Sibeliuksella. Se arri jonka ulostan softasta on sellainen jonka se softa ite soittaa päin honkia mutta oikeiden soittajien on hyvä vetää niistä.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Desilitra
05.09.2017 22:39:07 (muokattu 05.09.2017 22:40:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=0LuHQ3CcbnU
 
Nyt, kun täällä ruvettiin puhumaan ohjelmista, haluan viedä aiheen vielä enemmän sivuraiteille. Oheisessa linkissä on siis Emily Howell nimisen tietokonejärjestelmän "säveltämää" musiikkia. Tietokone on ohjelmoitu analysoimaan tunnettuja klassisen musiikin teoksia ja luomaan niiden pohjalta omaa musiikkia. Tietenkin siihen on ohjelmoitu musiikin teorian tukipilaritkin, mutta (ymmärtääkseni) "sävellystaidot" ovat suurimmaksi osaksi opeteltu mallioppimisella.
 
Itse nauhoitan MIDI-kiipparilla kaiken muun paitsi rummut, jotka soitan rumpukoneella. Jälkikäteen sitten siirtelen MIDInä iskuja millisekunteilla, säätelen panorointia, velocitya, aftertouchia ja kaikkea kivaa, jotta saisin soitosta paremmin soitetun ja aidomman kuuloista - ironista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «