Aihe: Haluaisiko joku selventää tätä
1
Ztla
19.08.2017 13:38:31

Eli siis,

Olen lähikuukausina julkaisemassa biisin ja laittamassa sen bandcamppiin. Sävellys/sovitus on 100% omaa jälkeä. Laulusuorituksen kuitenkin ulkoistin ystävälleni.

Myös bassoraidat olen päättänyt korvata paremman basistin kädenjäljellä studiomuusikkotyyliin eli maksan hänelle palkkion urakasta.

Itseäni mietityttää miten bandcampissa varmasti ainakin muutaman kopion myyvän biisin voitot pitää jakaa. Teenkö laulajan kanssa jonkin sopparin yhteisymmärryksessä joss hän saa vaikkapa 10-20% tuotoista? Entä tarvitseeko basistille jakaa voittoja ollenkaan jos hän tekee työnsä tavallaan urakkana? Pitääkö tehdä jokin työsopimus tästä?

Entä veroasiat?

Olen rehellisesti sanottuna ihan pihalla. Kaikkein avuliainta olisi jos joku voisi thedä sellaisen step by step slityksen miten asiat menevät, mutta kaikki selkeytys olisi tervetullutta.
"Ok, see now I press the sound enhancement pedal, like this. See how amazing it sounds now?" -Herman Li
Påskägg
19.08.2017 14:06:00
Kyse ei ole varmaan kauhean isoista rahoista. Basistille jos maksoit erikseen, niin ei kai sille mitään provikoita enää tarttee. Tarjoo sille laulajalle vaikka kalja.
INTO THE JUNGLE'S DEPTH,INTO THE DESERT STORM
Ztla
19.08.2017 15:55:55 (muokattu 19.08.2017 16:28:36)

En nimenomaan osaa sanoa kuinka paljon rahaa tällä pystyy takomaan.

Useita kymmeniä kyselyjä olen ihan tuntemattomilta saanut muusiikkini myynnistä sekä positiivista palautetta rautaisilta ammattilaisilta ja omilta esikuvilta niin kyllä tällä voi muutamaan satasenkin varmaan saada tehtyä.

Haluaisin tietää miten nämä hommat pitäisi oikeasti hoitaa varsinkin myöhempiä produktioita varten koska omilla jutuilla on ollut jo näin varhaisessa vaiheessa tosiaan jonkinasteista kysyntää, että jos tulevien projektien kanssa onnistaa kunnolla.
"Ok, see now I press the sound enhancement pedal, like this. See how amazing it sounds now?" -Herman Li
morfin_mafer
23.08.2017 14:27:42
Jaa-a. Vaikeaa verotuksen kannalta jos ei ole omaa yirtystä tai hoida hommaa esim. Eezy Osk:n kautta.
Juhgu
02.10.2017 16:43:46

Palkatuille muusikoille kertakorvaus, niin säästyy paljon päänvaivaa ja byrokratiaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)