JuliusUK 15.06.2004 13:41:50 | |
---|
Ihmettelen tässä että mitä järkeä on kitarassa, jossa on pelkkä tallahumppari? Muuttaako se mitään jos kitarassa on myös kaulan tuntumassa humppari, mutta soittaa tallahumpparin kautta? Tämmösen "pelkkä tallahumppari"-viritelmän näin mm. Diablon Nygårdin skitassa. Nygård tosin hoitaa vain ja ainoastaan rytmiosuuksia Diablossa, tämänkö takia kaulan tuntumassa oleva humpparia ei löydy? Ostetaan ESP/LTD KH-202!!! lähetä pikaviestiä tai mailaa (maili mieluiten) jos myyt! |
Pnctocn 15.06.2004 13:44:21 | |
---|
Ihmettelen tässä että mitä järkeä on kitarassa, jossa on pelkkä tallahumppari? Muuttaako se mitään jos kitarassa on myös kaulan tuntumassa humppari, mutta soittaa tallahumpparin kautta? Tämmösen "pelkkä tallahumppari"-viritelmän näin mm. Diablon Nygårdin skitassa. Nygård tosin hoitaa vain ja ainoastaan rytmiosuuksia Diablossa, tämänkö takia kaulan tuntumassa oleva humpparia ei löydy? Yhdestä tallahumpparistakin saa irti useammanlaista soundia. Humppari pelkästään, kummatkin kelat erikseen ja yhdessä vaihe käännettynä. |
McNulty 15.06.2004 13:46:50 | |
---|
kysymys on ihan siitä mitä soittaa. Esim Max Cavaleralla on omassa signature-ESP:ssä ainoastaan talla-humbucker. Se ei tarvi mitään pehmeämpää neck-pickup saundia tai muuta vastaavaa. Sille riittää se tallamikki. Itse kun soitan kaikkea mahdollista vintage-rockin ja jazzin väliltä... useampi mikki tulee tarpeeseen. T-Bone |
Miikathebest 15.06.2004 13:47:14 | |
---|
Jotkut kitaristit pitävät vain tallamikin soundista, ja eivät viitsi asentaa "monimutkaisia" kytkimiä. |
JS 15.06.2004 13:52:23 | |
---|
Ihmettelen tässä että mitä järkeä on kitarassa, jossa on pelkkä tallahumppari? Muuttaako se mitään jos kitarassa on myös kaulan tuntumassa humppari, mutta soittaa tallahumpparin kautta? Tämmösen "pelkkä tallahumppari"-viritelmän näin mm. Diablon Nygårdin skitassa. Nygård tosin hoitaa vain ja ainoastaan rytmiosuuksia Diablossa, tämänkö takia kaulan tuntumassa oleva humpparia ei löydy? Jos mun kitaraa katot, niin huomaat että niin vaan siinäkin on "pelkkä" tallahumppari (Duncanin JB). Saundit haen sitten pikkauskohtaa, voimaa ja kulmaa jne muuttamalla ja coilsplitillä. Eikä ne volume- ja tonepotikatkaan siinä kitarassa turhaan ole. Oikeastaan yllättävän monipuolinen konfiguraatio, vaikka voisin siitä tonepotikasta ilman mitään tuskia luopua. Tohon rytmi/soolokitara juttuun tällanen näkökulma: Kannattaa tsekata vanha Van Halen, CoB jne. Laiho ja Eddiehän hoitavat pelkästään rytmiosuuksia ? :) Kyllä millä tahansa kitaralla ja mikillä voi soittaa komppia tai sooloa, soittajahan sen päättää. Ei sitä voi mennä kauppaan ostamaan soolokitaraa (tai no voi toki jos välttämättä haluaa)... Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä. |
Kassu 15.06.2004 14:03:28 | |
---|
Eihän laihollakaan ole ku tallahumppari. |
weelie 15.06.2004 16:11:11 | |
---|
Yksinkertainen on kaunista. Jotkuthan ovat sitä mieltä, että huiluäänet soivat paremmin kun kaulamikkiä *ei ole* laisinkaan. Tiedä häntä. Yksinkertainen on kaunista. Unelma kitarani on Fender Esquire (yksi talla sc). Mutta en pidä kiirettä unelmani toteuttamisen kanssa. Saundia voi muuttaa toneilla, pikkautavalla, pikkauskohdalla, mikkien korkeudella, erilaisilla potikoilla jne. Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
Kyllä minulle riittäisi hyvinkin pelkkä EMG-81 tallassa. Mutta toisaalta joskus haluaa soitella noilla cleaneillakin, niin silloin tuo kaulamikki on aika tarpeellinen, tosin aika pitkälle nuo cleanit tulee silti soitettua tuolla tallamikillä. Ja sitten toinen seikka. Uskoisin että Explorer näyttäisi aika rumalta pelkällä tallamikillä varustettuna. Joihinkin kitaroihin tuo yksimikkisyys sopii, toisiin taas ei. Kitara on lyömäsoitin, ja siinä on oltava vitusti säröä. -J. Hynynen- |
PekkaM 15.06.2004 18:40:06 | |
---|
Jotkuthan ovat sitä mieltä, että huiluäänet soivat paremmin kun kaulamikkiä *ei ole* laisinkaan. Tiedä häntä. Yksinkertainen on kaunista. Ja se vaikuttaa siihen sointiin miten? Myynnissä Jem77BFP! |
Locrian 15.06.2004 18:45:13 | |
---|
Ja se vaikuttaa siihen sointiin miten? Onhan noi mikit magneettisia vaikka eivät ole "valittuna".Saattaisko esim. kaulan humppari ja välin single-coil vähän jopa vaikuttaa saundiin kun pelkällä tallan hupuukkerilla soittelee. I hate eatin' vegetables...
Can't swallow the wheelchair... |
Dr. Muff 15.06.2004 19:04:22 | |
---|
Ja se vaikuttaa siihen sointiin miten? Korostamalla joitain taajuuksia ja vaimentamalla toisia, riippuen mikrofonin paikasta värähtelevän kielen suhteen. Ja sitten on kielen värähtelyä vaimentava vaikutus, vähän niinko polkis suossa, kun kieli tekee työtä kentässä. Pink Floyd on hyvää. |
eleeton 15.06.2004 19:15:30 | |
---|
Itellä kyllä tuo yksi-talla-humppari on aika pitkälle se juttu, ja pelkällä volumepotikalla. Ei kytkimiä, ei tonea. Cleanit esille laittamalla vola pienelle jne. Mutta kyllä lespaulissa sai hienoja juttuja aikaan kun laittoi kaulamikille tonen sinne tunkkaselle puolelle ja soitteli ihan tap/pull-off. hieno soundi kerrassaan. se on ihan siitä kii mitä haluaa. |
Tony Narrows 15.06.2004 22:34:44 | |
---|
kysymys on ihan siitä mitä soittaa Aivan..siks revin molemmat mikit irti kitarasta ku en tarvinu niitä. Toni A Salmi |
skebajaba 15.06.2004 22:41:10 | |
---|
itelläni on kanssa strato kopsussani EMG:n 81, ei vielä muita mikkejä hommattu, mut hyvin toimii. kyl sooloja on "ankea" soittaa kun ei saa muuteltua ääntä välillä kun jätin tonenkin pois kun ei sitä tule pahemmin ruuvailtua. -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?- |
Jormaz 15.06.2004 22:43:01 | |
---|
Mulla on Charvel 650 jossa on vain EMG-81 mutta ajattelin siihen hommata kaulaan SA:n. Sitten mulla on Charvel Model 2 jossa on vaan tallamikki. Jos on tarpeeksi kasarihenkeä niin mitäpä sitä kaulamikillä tekee.. So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov. |
Listen 16.06.2004 09:18:55 (muokattu 16.06.2004 09:19:38) | |
---|
Esimerkiksi Tom De Longen signature-stratossa on vain tallahumppari ja volumepotikka. Jossain arvostelussa sanottiin jotenkin niin, että soundi paranee kun ei ole tone-potikkaa vaimentamassa taajuuksia eikä muita mikkejä kytkettynä volapotikassa tallamikin rinnalle. Ja Sonic Youthin kitaristeilla on tapana juottaa Jazzmastereissa ym. mikkien johdot suoraan ulostuloihin potikat ohittaen. En sitten tiiä kuulisinko itse noita eroja. Minä taas oon vuosia soittanut lähes pelkästään kaulamikeillä (mm. Santana-soundi), ja vasta viime aikoina ruvennut miettimään, että on noissa tallahumppareissakin puolensa... "Don´t like what´s out there [in the outside world]? Make your own." Steve Turner (Mudhoney) |
PekkaM 16.06.2004 09:53:38 | |
---|
Kyllä minusta kaulamikki on kiva olemassa ja oikeastaan yksikelainen siinä keskellä on vielä useammin käytössä (vaatii kyllä ainakin mun kitaroissa kompressorin, ettei tarvi volumeja väännellä). Sen sijaan tone-potikoita en käytä oikeastaan ikinä. Kun vaihdoin SZ:aani mikit, jätin ne tonet laiskuuttani juottamatta kokonaan, kun muistelin kuinka vähän niitä olin käyttänyt... Myynnissä Jem77BFP! |