Aihe: Rimshoteista..
1 2
DrmBug
15.06.2004 09:46:21
Eli kuinkas paljon käytätte rimshotteja tavallisesti soittaessanne? Itse huomasin eilen, että lyön melkein poikkeuksetta siihen kanttiinkin (paitsi filleissä), tuo jotenkin potkua siihen soitantaan. Kaikkiin tilanteisiinhan nuo eivät sovi, varsinkaan jos muilla soittajilla ei ole tulppia ;). Ja tietenkään hiljaisempaan soittoon ei passaa..

Miten muuten valuvanteet vaikuttaa rimshottien soundiin?
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
-Reaper-
15.06.2004 12:33:23
No noista valuvanteiden soundeista en tiiä, mutta mäki oon huomannu että lyön oikeastaan aina rimshotteja. Sen huomaa kapuloistakin ku ne on siitä keskeltä kulunu ihan helvatasti.

Tulppia kyllä käytetään aina eikä siitä äänen voimakkuudesta ole haittaa ja tulppia kyllä kannattaa käyttää aina kun on bändi soitantaa.. Ainakin jos jossain soittokämpässä on koska ne ei yleensä oo niin isoja...
Rock´N´Roll!!
HCW
15.06.2004 13:05:21
Kanttiin lyödään...tietenkin tilanteen mukaan. Saahan tuolla rokkihommissa mukavan napakan iskun aikaiseksi.
Tyylitajun lisäksi tärkeintä musiikissa on: "Playin' on ten"
J. Cool
15.06.2004 13:23:20

pop/rock-keikoilla kaikki aksentoidut iskut (backbeatit yms). aika usein tomareihinkin flamifilleissä. reenatessa aika minimaalisesti. tietää kyllä että lähtee makeet soundit, mutta pitää säästää keppejä...
aivan hirrveetä menoa!
tuukkah
15.06.2004 13:23:24
Kyllähän noita aika paljon tulee viljeltyä. Yhessä vaiheessa rimshotit olivat suurin syy mun kapuloiden kulumiseen, nyttemmin se on uusi haikka joka ne kapulat hajottaa.

Ainakin mun nykyisillä virvelin säädöillä rimshotista kuuluu sen verran raaka kolahdus, että joka kakkoselle ja neloselle sitä ei jaksa soittaa, alkaa muuten kuulostaa aika puuduttavalta. Mausteena sinne tänne se toimii kuitenkin loistavasti. Itse käytän rimshotteja paljon nimenomaan virvelifilleissä, jolloin aksentit erottuvat asiaankuuluvasti, vähän reggaetyyliin.
ain't it funky now.
Mikko A
15.06.2004 14:00:02
Kompissa käytän aika harvoin, filleissä joskus. Oikeastaan innostuin niistä kunnolla vasta kun pääsin soittamaan valuvanteisella virvelillä, tuli nimittäin aika namu soundi...
I hate your sex!
totomiettinen
15.06.2004 14:29:54
Kyllä on valuvanteisen soundi korvia miellyttävä. Vähän puhtaamminhan se soi, kun se on juuri siihen rumpuun valettu. Ei kuulu turhia ylimääräsiä ääniä.
Kapulat hajoo joo osin just rimshottien takia. Nykyään ei itseasiassa niin paljon kuin ennen. Jotkut rumpalit korostavat juuri rimshottien asemaa virveliin soitettaessa, jopa niin, että pitäs pyrkiä lyömään rimshot aina kun pystyy. (eräs Miettinenhän se näin sano...)
Itse käytän suht paljon... siispä,
"Lyö kovemmin, soundaa paremmin" (...no sama Miettinenhän se näinkin sano) :)
Mako
15.06.2004 16:31:36

Eli kuinkas paljon käytätte rimshotteja tavallisesti soittaessanne?

Yhtä vähän kuin hotshotteja :)

Eli omista biiseistä yhden introssa on 2 iskua..siinä se. Tietysti improjami-jutuissa käytän huomattavasti enemmän, ja joskus muutenkin, silloin kun huvittaa..
"Black cloud crossed my mind, blue mist round my soul, feel so suicidal; even hate my rock and roll.. Wanna die, yeah wanna die. If I ain't dead already, girl you know the reason why."
dictatorsh*t
15.06.2004 18:04:35
Aina silloin tällöin kun mihinkin kohtaan omasta mielestä sopii. :D
Dr.Rubber
15.06.2004 18:16:31
Vahingossa tulee soitettua....
Ei kannata tunkea lunta pilluun!
MoonDog
15.06.2004 20:14:42
Filleissä lähinnä mutta en minä niitä oikeastaan koskaan käytä kompeissa.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Buusteri
15.06.2004 20:23:36 (muokattu 15.06.2004 20:25:16)

pop/rock-keikoilla kaikki aksentoidut iskut (backbeatit yms). aika usein tomareihinkin flamifilleissä. reenatessa aika minimaalisesti. tietää kyllä että lähtee makeet soundit, mutta pitää säästää keppejä...

Hahaa! Nyt löytyi syy siihen, miksi sulla kestää vuoden ne Wecklit ja mulla hajoaa kuukaudessa. Pihtari!

EDIT: No pysytään nyt kuitenkin aiheessa: rimshotteja tulee käytettyä silloin, kun niitä tarvitaan. Bändin kanssa tulee soiteltua paljon vanteisiin, kun pitää sen snaren kuulua kaiken muun mökän alta. Yksikseni soittaessa jää usein rimshotit soittamatta.
Laiturilla haitari soi. Haita se harmitti, haita risoi..
Youni
15.06.2004 20:30:36
No huhhuh. Nyt toimii netti...palomuurissa ongelmia, mutta nyt toimii.

Juu...ainakin filleissä tulee käytettyä, joskus muulloinkin. En tiedä mitkä vanteet tuossa Cabrian virvelissä on, mutta metallia ovat ja hyvältä kuulostaa.

Onko puuvanteiden kanssa ongelmia?
lkx
15.06.2004 22:30:17

Tomeihin en oikeestaan soita ikinä rim shotteja, paitsi special efx -mielessä. Virveliin backbeattimeiningillä aina, jazz ja lattaripuolella isoimmissa aksenteissa ja esim. songokompissa.

Rim shot tuo heti lisää pauketta ja kuuluvuutta. Lisäksi se antaa virveliin mielestäni huomattavasti timmimmän ja paremman soundin.

Nykyään omistan Tama Artwood -virvelin (vaahteraa, nam:), jossa on valuvanteet. Askel on ollut muutenkin suuri, kun edellinen oli mahonki/lehmus-runkoinen Rockstar Custom -virppa. Siinä oli ne "tavalliset" vanteet - siis mitkälie tri-flanged-hoops. Ehkä ne valut tuo siihen soundiin sitä kontrollia, paha sanoo...
There is no spoon...
anzelmosm
15.06.2004 22:48:43 (muokattu 15.06.2004 22:49:12)

Voiko sitte soittaa jotai muutaki ku rimshotteja?!? ;)
meneehän ne kapulat tosiaan hyväksi: http://www.ratol.fi/~apalokan/PICT0006.JPG (parien reenien jälkeen)

E.: kuvaa ei suositella heikkohermoisille eikä modeemikäyttäjille eikä heikkohermoisille modeemikäyttäjille..
Anonymous-jazz
16.06.2004 01:43:27

Eli kuinkas paljon käytätte rimshotteja tavallisesti soittaessanne? Itse huomasin eilen, että lyön melkein poikkeuksetta siihen kanttiinkin (paitsi filleissä), tuo jotenkin potkua siihen soitantaan. Kaikkiin tilanteisiinhan nuo eivät sovi, varsinkaan jos muilla soittajilla ei ole tulppia ;). Ja tietenkään hiljaisempaan soittoon ei passaa..

Miten muuten valuvanteet vaikuttaa rimshottien soundiin?

Mun soitossani rimshotti on melkein aina beat kompissa vakio. Ei kompissa ole oikein tarpeeksi munaa jos virveli-iskut eivät tule rimshottina.
Teemujazz
miän vain
16.06.2004 07:30:25

Eipä paljonkaan tule sitä tavallista tapaa käytettyä, joskus filleissä tai virvelikompeissa. Minusta tuolla tavalla lyödessä virveli ei enää kuulosta kovinkaan paljon rummulta. Makuasia.

Oma rimshot-tyyli on sellainen, että kapulan pää osuu aika reunaan kalvolla. Moikaa teräs kivasti. Tätä ei siis tietenkään joka iskulla, vaan mausteeksi.

Valuvanteista pitää todeta, että soundi on todellakin kontrolloidumpi. Taitevanteissa on sitä yläpään moikinaa ja avoimuutta, ringiä, valetuissa taas napakkuutta. Ne ei soi samalla tavalla - tavalla, josta moni tuntuu tahtovan eroon. Itse pidän siitä taas enemmän. No, 'meitä on moneen asentoon'.
DrmBug
16.06.2004 09:59:38
Missä hinnoissa nuo valuvanteet pyörivät?
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
DimensionZ
16.06.2004 13:21:31

Tulee kyllä lyötyä kanttiin todella paljon, melkein kaikki paits ghostit. Komppi kuulostaa heti paljon munakkaammalta kun vetää sen kantin sinne. Varsinkin jos on suht iso paikka ja rummut ei oo mikitetty, sillon virvelistä ei kuulu mitään jos ei soita kanttia. Filleissäkin tulee käytettyä paljon.
Tottakai se on hyvä, se on Yamaha.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)