Aihe: Pitkään käyttämättömänä olleen putkivahvarin käyttöönotto
1
6ry9yr3lu
12.08.2017 23:24:07
Hei,

Pitäisi kohta puhaltaa pölyt vanhasta putkivahvistimesta. Täysputkivehje siis kyseessä. Minkälaisia toimenpiteitä pitää tehdä, jotta käyttöönotto sujuu sekä tarkoituksenmukaisesti että turvallisesti? Pölyt pois, kaiutin kiinni ja virta seinään?
hallu
12.08.2017 23:39:46
6ry9yr3lu: Hei,

Pitäisi kohta puhaltaa pölyt vanhasta putkivahvistimesta. Täysputkivehje siis kyseessä. Minkälaisia toimenpiteitä pitää tehdä, jotta käyttöönotto sujuu sekä tarkoituksenmukaisesti että turvallisesti? Pölyt pois, kaiutin kiinni ja virta seinään?

No silleen mä itse tekisin..... ja siis olen aina tehnytkin. Sanovat, että ne suotokonkat siellä saattaa ajansaatossa kuivahtaa jolloin jotakin epäkuranttia voi tapahtua, mutta eihän siinä itse pysty muuta tekemään kun räppää virrat päälle ja toivoo parasta :-). Toinen ja kukaties suotavampi tapa on ottaa vahvistin käyttöön huollon kautta. Ei semmoinen perushuolto jossa putsataan potikat ja mitataan, että kaikki toimii kuten pitää, maksa ihan maltaita..... ja saattaa jopa säästää pitkän pennin.

Mutta mutta.... elämä on riskejä itse olen kyllä muutaman vuodenkin seisseen vahvarin räpännyt päälle ja ei siinä mitään ole käynyt. En kuitenkaan uskalla suositeltavana toimintatapana sitä pitää, vaan suosittelen että huollatat sen kamppeen jos se on yli vuoden seissyt niin ettei siihen ole laitettu virtoja.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Metalkallo
13.08.2017 00:11:19
Kyllä mä ainakin veisin huollon kautta jos on ollut todella kauan käyttämättä.
Vähemmän on nykyään enemmän
basisti1971
13.08.2017 07:53:43 (muokattu 13.08.2017 07:56:11)
Moi.

Huoltoon vieminen ei ole koskaan huono idea, hyvämaineisilla huoltofirmoilla kun on ainakin periaatteessa korvausvelvollisuus jos kämmäävät.

Mutta noin yleisesti ottaen:

Täysputkikonetta pidetään usein usein puolijohdetasasuuntauksella varustettua lempeämpänä elektrolyyttikonkkien kantilta kun pitkän paussin jälkeen lyödään uudestaan tulille.

Tuosta huolimatta myös täysputkikoneet yleensä suositellaan käynnistettäväksi variacin, hehkulamppurajoittimen tai muun vastaavan kanssa jos edellisen käytön ajankohta ei ole selvillä.
Puolijohdetasasuuntauksella varustetut ehdottomasti.
Jotkin kytkennät mahdollistavat suotokonkkien hallitun reformoinnin ilman konkkien irroittamista, jotkut eivät.

Etenkin jos laitteessa on arvokkaita vintageputkia, jotkut suorittavat myös ensimmäisen käynnistyksen kuormittamattomalla virtalähteellä = ilman putkia (EDIT: täysputkikoneessa pitää tietysti tasuri olla paikallaan).
Putket eivät tietysti pelkkien suotokonkkien antautumisen vuoksi rikki mene, mutta jos jotain muuta vioittuu jännitepiikkien ansiosta, "better safe than sorry" kuten anglosaksit asian ilmaisevat.

Parissa, kolmessa vuosikymmenessä konkat ovat toki jo käyttämättömyyttään vaihtokunnossa joka tapauksessa jos mahdollisimman häiriöttömään soundiin pyritään, mutta siivoamista on huomattavasti vähemmän kun kaikissa komponenteissa pysyy sisälmykset kuorien oikealla puolella.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa asiaan vaikuttaa erilaiset, vahvasti yksilöstä riippuvat subjektiiviset määritelmät.
Jollekulle vuosi, pari on pitkään, jollekulle toiselle pitää vierähtää useampikin vuosikymmen.
Omista laitteista en alle vuosikymmenen seisotuksen jälkeen murehdi sen kummemmin, jonkun toisen vehjettä tutkaillessa parin vuoden seisotus aiheuttaa varotoimenpiteitä.
Laitteesta toki riippuen.
Luvattomana harrastelijana mua ei tietenkään sido kaupallista toimintaa suitsivat määräykset eikä velvollisuudet, mutta "tossa nyt kävi vähän noin, sulle tulikin reippaasti lisäkustannuksia, sori" ei oikein sovi etiikkaan.

Myös laitteen/komponenttien laadulla on merkitystä.
Putiikkipeliin valkkautuu mahdollisesti parempilaatuisia, korkeampijännitekestoisia ja pitkäikäisempiä komponentteja kuin bulkkikamaan, valmistusmaasta ja naamataulun tekstistä riippumatta.
Joissain harvoissa -etenkin modernimmissa- löytyy jonkinmoinen hidastin virtalähteestä jo entuudestaan.

Vaikka vahvistimen merkin, mallin ja iän ilmoittamatta jättäminen peri-mnetmäistä onkin, helpottaisi kuitenkin kovasti ylimalkaista osuvampien vastausten saamisessa :).

T:Samuli
Pelimonni
13.08.2017 15:43:20
6ry9yr3lu: Hei,

Sama, kun putkiradioiden kanssa. Sulla ilmeisesti suojamaadoitettu verkkojohto.
Paa tulille suojamaadoitettuun töpseliin. Jos jotain kuuluu, niin pääteaste toimii.
Jos ei hirviästi pörise, niin aikalailla toimii.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
6ry9yr3lu
13.08.2017 17:00:00 (muokattu 13.08.2017 17:19:57)
Hei kaikki ja kiitos vastauksista! Eli kuulostaa siltä, että jos yhtään epäilyttää, että jokin voi mennä pieleen, kannattaa vahvistin käyttää huollon kautta, joskin riskit ovat pienet. Samulin vastaus meni jo sen verran yli hilseen, että tulee opiskelurupeama sen ymmärtämiseksi.

Laite on ollut seisonnassa ehkä 7-9 vuotta. (LISÄYS: En ole lainkaan varma, vanhimmat Youtube-videot alkup. vahvarista ovat 9v vanhoja.) Vahvari on Rat Electronics -modattu Blackheart Little Giant BH5 Rat Hotrod. Originaalin skeemoja tuolla: https://rowbinet.co.uk/blackheart/ Sitä en tiedä, kuinka relevantteja ovat tähän vehkeeseen.

Onko noiden suotokonkkien kunnon arvioimiseen jotakin kotikonstia? Voisi testata, ennen kuin vie pajalle, ettei tule turhia kustannuksia, persaukinen kun olen.
peltsi451
13.08.2017 20:06:50
6ry9yr3lu: Hei kaikki ja kiitos vastauksista! Eli kuulostaa siltä, että jos yhtään epäilyttää, että jokin voi mennä pieleen, kannattaa vahvistin käyttää huollon kautta, joskin riskit ovat pienet. Samulin vastaus meni jo sen verran yli hilseen, että tulee opiskelurupeama sen ymmärtämiseksi.

Laite on ollut seisonnassa ehkä 7-9 vuotta. (LISÄYS: En ole lainkaan varma, vanhimmat Youtube-videot alkup. vahvarista ovat 9v vanhoja.) Vahvari on Rat Electronics -modattu Blackheart Little Giant BH5 Rat Hotrod. Originaalin skeemoja tuolla: https://rowbinet.co.uk/blackheart/ Sitä en tiedä, kuinka relevantteja ovat tähän vehkeeseen.

Onko noiden suotokonkkien kunnon arvioimiseen jotakin kotikonstia? Voisi testata, ennen kuin vie pajalle, ettei tule turhia kustannuksia, persaukinen kun olen.

Konkkia kannattaa aina testata ilman turhia kustannuksia, varsinkin jos ei tiedä mitä tekee. Ja tietysti jännitteet päällä.

Tämä oli sarkasmia ja varoitus. Parempi persaukinenkin kuin täysin hengetön...
6ry9yr3lu
14.08.2017 00:19:29
peltsi451: Konkkia kannattaa aina testata ilman turhia kustannuksia, varsinkin jos ei tiedä mitä tekee. Ja tietysti jännitteet päällä.

Tämä oli sarkasmia ja varoitus. Parempi persaukinenkin kuin täysin hengetön...

Heh heh. Tiedän kyllä, että siellä on sen verran jännitettä, että voin tehdä sillä itsestäni grillivartaan. Kiitos huolenpidosta kuitenkin.

Juuri tästä syystä kyselen täälläkin. Lueskelin muualta, että ne kannattaa tyhjentää resistorilla ja mitata olevan varmasti alle 9v ennen kuin niitä lähtee sen enempää sorkkimaan. Mutta mittaamiseen käytössähän tuo ei hirveästi auta.

Koskapa en tästä vielä mitään tiedä, opettelen asiat taikka jätän vahvarin kaapin perällle vielä vuodeksi, että saan raavittua tarpeeksi rahaa kasaan viedä se huoltoon.

Ellette ole sitä mieltä, että kannattaa kokeilla vain lyödä virtoihin ja katsoa mitä tapahtuu.
Jucciz
14.08.2017 00:21:51
Jos se nyt ei vuosikymmeniä ole seissyt, kyllä mää tökkäisin rohkeasti virrat vaan päälle. On mullakin joku noista vahvistimista ollut välillä useamman vuoden käyttämättä, eikä niissä oo ollut mitään normaalista poikkeavaa käytöstä sit kun ne on taas lyönyt tulille.
basisti1971
14.08.2017 08:33:55 (muokattu 14.08.2017 08:36:18)
Moi.

6ry9yr3lu: Hei kaikki ja kiitos vastauksista!

Ole hyvä.

6ry9yr3lu: Eli kuulostaa siltä, että jos yhtään epäilyttää, että jokin voi mennä pieleen, kannattaa vahvistin käyttää huollon kautta, joskin riskit ovat pienet.

Mun mielestä riskit ovat ääripienet kun kyse on kuitenkin uudehkosta vähän aikaa (mun mielestä ;)) seisseestä laitteesta.
Mulla kun mielikuvat jotka otsikosta tulevat, ovat lähinnä luokkaa varaston uumenista tai vintiltä löydetty 70-lukuinen turretkonstruktioinen SF-Fenkku, kotimainen Monsteri tai JMP Marsu, tai joku vieläkin erikoisempi PTP: Philips, Voima, Sarco, Meazzi, Dynacord tms.
Aika usein löytyy myös ikupäivänvanhoja polttavaan tarpeeseen värkättyjä tein-itse-säästin vahvareita putkiradiokytkyllä tai ilman, jotka tietysti vaihtelevat hengenvaarallisesta tehdastekoisia huomattavasti turvallisempiin, tekijästä ja myöhemmistä innokkaista kolvinomistajista riippuen ;).

6ry9yr3lu: Samulin vastaus meni jo sen verran yli hilseen, että tulee opiskelurupeama sen ymmärtämiseksi.

Jos Lontoo taipuu, haulla:

https://www.google.fi/search?q=tube … rd=cr&ei=diaRWey7M7Kr8wfn-ZDIAg

...löytyy varsin mukavasti tietoa, sekä verkosta että paperille painettuna, putkivahvistimet kun ovat korkeista käyttöjännitteistään huolimatta äärimmäisen yksinkertaisia kapistuksia verrattuna transistorilaitteisiin.

Suomeksi relevanttia kirjatietoa on vähänlaisesti, alan kirjallisuus kun on joko radiotekniikkaan suuntautunutta (Radiotekniikan perusteet ja Radiotekniikan Käsikirja) ja/tai harvinaisuuttaan keräilykamaa (Kuusela: Vahvistimet), mutta Uraltonen verkkosivuilla, erityisesti info-osiosta http://www.uraltone.com/blog/ löytyy varsin kattavasti helposti ymmärrettävää onlinetietoa.
Myyvät myös Lontoonkielistä kirjallisuutta.

Huhuja olen vuosikymmenten varrella kuullut myös modernista putkivahvistinkirjasta kotimaisin voimin, mutta en ole asiaa niin tarkkaan seurannut että tietoa olisi josko moinen on vielä vireillä.
Tai jopa jo markkinoilla?

6ry9yr3lu: Vahvari on Rat Electronics -modattu Blackheart Little Giant BH5 Rat Hotrod. Originaalin skeemoja tuolla: https://rowbinet.co.uk/blackheart/ Sitä en tiedä, kuinka relevantteja ovat tähän vehkeeseen.

Rat Electronicsin kuvista päätellen hyvinkin relevantteja, samoja peruskomponentteja ja piirilevyä näytetään käyttäneen.

Koska en kuulu kohderyhmään, en ole juurikaan perehtynyt Blackheart-perheeseen, mutta varsin modausystävälliseksi on näemmä suunniteltu jo alunperinkin.

6ry9yr3lu: Onko noiden suotokonkkien kunnon arvioimiseen jotakin kotikonstia?

Hivenen huonosti, vaatisi jonkinverran mittalaitteita ja tietotaitoa niitä käyttämään.

6ry9yr3lu: Heh heh. Tiedän kyllä, että siellä on sen verran jännitettä, että voin tehdä sillä itsestäni grillivartaan. Kiitos huolenpidosta kuitenkin.

Energiat eivät tuohon grillivartaaksi päätymiseen ihan riitä jollei ole verkossa kiinni (kuten aina mitattaessa toki täytyy olla), mutta suotokonkkien purkamisen jännitteettöömäksi unohtamisessa ovat käden hermoratojen kärvähtämiset ja holtittomasti käden iskeytyessä johonkin kovaan/terävään aiheutuvat soittokuntoa laskevat fyysiset vammat enemmän kuin todennäköisiä.

6ry9yr3lu: Juuri tästä syystä kyselen täälläkin. Lueskelin muualta, että ne kannattaa tyhjentää resistorilla ja mitata olevan varmasti alle 9v ennen kuin niitä lähtee sen enempää sorkkimaan. Mutta mittaamiseen käytössähän tuo ei hirveästi auta.

Ei auta, ei, ja kun tekee muutoksia jännitteettömänä -kuten aina tulee muutokset tehdäkin- kannattaa jättää ulkoiset bleeder-vastukset kiinni konkan/konkkien koipiin.
Hivenenkään älykkäämmän juottimen kuntokaan kun ei ainakaan parane kärjen kautta saaduista jännitepiikeistä.

Kirkkaan punaiseen tms. hälyvärikutistesukkaan kiedottu muutaman KOhmin tehovastus eristetyin hauenleuoin varustetuilla johdoilla on näppärä vammautumisvakuutus.

Mitatessa 9V napajännite kun luultavasti jonkun hetken jälkeen on takaisin siellä 50-70% käyttöjännitteestä ilman rinnan kytkettyjä bleeder vastuksia.

Tuossa Blackheartissa kun kiinteitä vastuksia ei ainakaan tuon linkin skeman mukaan ole.

6ry9yr3lu: Koskapa en tästä vielä mitään tiedä, opettelen asiat taikka jätän vahvarin kaapin perällle vielä vuodeksi, että saan raavittua tarpeeksi rahaa kasaan viedä se huoltoon.

Opettele mieluummin ainakin perusasiat, ovat perinjuurin yksinkertaisia ja lyhyenkin opiskelurupeaman jälkeen karisee mystiikka markkinointihöpöhöpön tiimoilta kummasti, vaikkei sen enempää vahvareita modailisi tai rakentelisikaan.

6ry9yr3lu: Ellette ole sitä mieltä, että kannattaa kokeilla vain lyödä virtoihin ja katsoa mitä tapahtuu.

Kunhan säilytys on tapahtunut suhteellisen tasalämpöisissä ja kuivissa oloissa, itse kokeilisin, putkitasurilla koska sellainen tuosta sun modatusta mitä ilmeisimmin löytyy.

Vikaantumismahdollisuus on toki olemassa, aina, joten riskittömäksihän ei kukaan terveellä moraalilla varustettu jantteri voi tuota(kaan) kaukoarvata.

6ry9yr3lu
14.08.2017 13:50:27
Kiitos, eli uskaltanen lykätä johdon seinään heti kun kaiutinelementin saan käsiini! Erityiskiitos Samulille!

Tämä menee nyt kiinnostavaksi kaikkinensa, mahdollisuus oppia jotakin! Perehdyn tähän myöhemmin tarkemmin, kun on aikaa. Nyt nämä huomiot:

Elikkäs, jos tasuri on yhtä kuin tasasuuntaaja, originaalissa se on diodeilla tehty - ja tässä modissa, joka minulla on, ei ilmeisesti putkitasuria ole asennettu. Rat Electronicsin kuvista näkyy, että täydessä modissa on käytetty GZ34-putkea tasurina. Omasta vahvarista löytyy vain gain ja master-stagejen putket. Eli kaksi putkea. Voiko homman tehdä yhtä hyvin dioditasurilla?

Olisipa ollut mukava kokeilla, miltä tuntuu soitella tuubitasurilla. Alkaa mietityttää, pitäisiköhän sellainen asentaa sitten itse, jos kerran on helppo modattava tämä vehje.

Tämä tarkoittaa, että myöskään toista master-tason putkea ei ole asennettu. Pelkästään EL84 on kiinni, 6L6:tta ei ole.
basisti1971
14.08.2017 16:00:35
Moi.

6ry9yr3lu: Kiitos, eli uskaltanen lykätä johdon seinään heti kun kaiutinelementin saan käsiini!

Itse sen joudut päättämään :).
Jos mulle moinen tulisi taloon, iskisin tulille.
Toisaalta, osaan myös mahdolliset vikautumiset kustannustehokkaasti, vaikkakin laittomasti korjata.

6ry9yr3lu: Erityiskiitos Samulille!

Ole hyvä.

6ry9yr3lu: Elikkäs, jos tasuri on yhtä kuin tasasuuntaaja, originaalissa se on diodeilla tehty - ja tässä modissa, joka minulla on, ei ilmeisesti putkitasuria ole asennettu.

Ok, oletin että omasikin on linkin mukainen.

6ry9yr3lu: Rat Electronicsin kuvista näkyy, että täydessä modissa on käytetty GZ34-putkea tasurina. Omasta vahvarista löytyy vain gain ja master-stagejen putket. Eli kaksi putkea. Voiko homman tehdä yhtä hyvin dioditasurilla?

Olisipa ollut mukava kokeilla, miltä tuntuu soitella tuubitasurilla. Alkaa mietityttää, pitäisiköhän sellainen asentaa sitten itse, jos kerran on helppo modattava tämä vehje.

A-luokan vahvistimessa -riippumatta siitä onko SE (Single Ended) kuten tämä, vai rinnankytketty A- virtalähteen kuormitus pysyy käytännöllisesti katsoen samana riippumatta signaalitasosta, joten putkitasasuuntaajasta ei juuri iloa ole.
Virtalähteen kyykkäämistä ja sen vaikutusta särökäyttäytymiseen ja signaalin kompressioon joita A/B tai B luokan vahvistimella putkitasurin käytöllä pääasiassa haetaan, ei näinollen tapahdu.

A-luokan topologia pärjää varsin hyvin puolijohdetasasuuntaajallakin.
Ainakin mun mielestä ;).

Mikään ei toki estä modaamasta ja itse koittamasta diodi- ja putkitasasuuntaajan eroja kun sähköturvallisuus on hanskassa, eikä huolestu siitä että peli on tee-se-itse rempan jälkeen lain kirjaimen mukaan myyntikelvoton, eikä laitetta voi käyttää kuin itse ja himassa vaikka kuinka hyvin tekisi.

En niin tarkkaan tekstejä lukenut että voisin sanoa riittääkö alkuperäinen verkkomuuntaja putkitasurikäyttöön, yleensä ei.
Ovat varsin nafteiksi valkkautuneet.

6ry9yr3lu: Tämä tarkoittaa, että myöskään toista master-tason putkea ei ole asennettu. Pelkästään EL84 on kiinni, 6L6:tta ei ole.

Nuo on tapana A-luokan SE vahvareihin asentaa rinnakkain niin että jompaa kumpaa käytetään.
Jonkinverran etenkin comboissa näkee tapaa jossa jompi kumpi kanta on käytössä, kehittyneemmissä kumpainenkin on kiinni ja hyväksitodetulla kytkennällä valitaan jompi kumpi.

Jostain syystä www.ax84.com sivusto ei ainakaan mulle aukea, tuolla oli aikoinaan varsin näppäriä ruohonjuuritason putkilaitteita, ja hyvin maanläheisesti selostettuna.

Kefiiri
14.08.2017 16:14:34 (muokattu 14.08.2017 16:17:19)
basisti1971: Virtalähteen kyykkäämistä ja sen vaikutusta särökäyttäytymiseen ja signaalin kompressioon joita A/B tai B luokan vahvistimella putkitasurin käytöllä pääasiassa haetaan, ei näinollen tapahdu.

A-luokan topologia pärjää varsin hyvin puolijohdetasasuuntaajallakin.
Ainakin mun mielestä ;)

Samaa mieltä, yhden pääteputken vahvarin toimintaperiaate on sellainen, ettei putkitasasuuntauksesta ole samaa hyötyä kuin useamman pääteputken vuorovaihepääteasteessa. Eikä se ole mikään puute, tykätäänhän joistakin vahvareista nimenomaan puolijohdetasasuuntauksen tuoman soinnillisen äreyden takia :)

AX84 ei tosiaan aukea... mukava pikkuvahvarisivusto ja kansantajuista keskustelua.
Tilapäistä häikkää varmaan.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)