Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5217 218 219 220 221444 445 446 447 448
Haeroe
13.08.2017 11:51:16

Shredator: Ainakin myyntikuvat on kohdillaan :D
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1283433

On. Peace sells, but who's buying? Sex sells and everyone's buying.

Vox ei taida olla kovinta huutoa, kun ei mene kaupaksi. Hinnan pitäisi olla kohdallaan. Kuvatkin on, ja lähestyskin onnistuu. Ilmatteeks ei tällä kertaa viitsi antaa.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
hallu
13.08.2017 12:45:52
Haeroe: On. Peace sells, but who's buying? Sex sells and everyone's buying.

Vox ei taida olla kovinta huutoa, kun ei mene kaupaksi. Hinnan pitäisi olla kohdallaan. Kuvatkin on, ja lähestyskin onnistuu. Ilmatteeks ei tällä kertaa viitsi antaa.

No on kyllä hinta kohdallaan.

Sivuhuomautuksena vaan pakko kysyä/todeta/pohtia että eikös se efektilenkki ole noissa pikkuvahvareissa aika turha? onko noissa pienissä yleensäkään sitä? ei tule mieleen. Joskus nimittäin itsekin sitä pähkäilin ja tosiasiahan on että kun ei sitä headroomia ole niin se efektihässäkkä on ihan sama rakentaa vahvarin eteen. Lenkki sitten niihin vahvistimiin joissa pääte soi aina puhtaana ja pelkkä etuaste säröytyy.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Tami
13.08.2017 13:03:13

hallu: No on kyllä hinta kohdallaan.

Sivuhuomautuksena vaan pakko kysyä/todeta/pohtia että eikös se efektilenkki ole noissa pikkuvahvareissa aika turha? onko noissa pienissä yleensäkään sitä? ei tule mieleen. Joskus nimittäin itsekin sitä pähkäilin ja tosiasiahan on että kun ei sitä headroomia ole niin se efektihässäkkä on ihan sama rakentaa vahvarin eteen. Lenkki sitten niihin vahvistimiin joissa pääte soi aina puhtaana ja pelkkä etuaste säröytyy.

Niin toisaalta kuinkahan paljon se pääte tuossa voxissa säröytyykään oikeasti. Eiköhän se särö tuossakin vehkeessä synny enssijaisesti etusessa.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Haeroe
13.08.2017 13:18:29

Tami: Niin toisaalta kuinkahan paljon se pääte tuossa voxissa säröytyykään oikeasti. Eiköhän se särö tuossakin vehkeessä synny enssijaisesti etusessa.

Jep, edes puolella teholla tuota ei pysty meikäläisen olosuhteissa luukuttamaan niin kovaa, että pääteaste menisi murolle.

Vastauksena Hallun kysymykseen: onhan noita pieniä loopillisia styrkkareita montakin, ja niihin tuossa olen vaihtoakin ehdottanut. Pieni tässä tarkoittaa 15W +/-5W.
varakeef
13.08.2017 13:40:33
Onhan se kuitenkin eri asia, onko kaiku ennen vai jälkeen särön. Jos etuaste on murolla, ei lenkille ole vaihtoehtoa, jos kaiun sen jälkeen haluaa.

(Sinänsä olen sitä mieltä, että luuppi on turhanaikainen hömpötys).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
13.08.2017 14:00:19
varakeef: Onhan se kuitenkin eri asia, onko kaiku ennen vai jälkeen särön. Jos etuaste on murolla, ei lenkille ole vaihtoehtoa, jos kaiun sen jälkeen haluaa.

(Sinänsä olen sitä mieltä, että luuppi on turhanaikainen hömpötys).

Sitä mä justiinsa meinasin, että noissa pienissä vahvistimissa joissa ei sitä headroomia juurikaan ole se pääte alkaa säröytyä niin äkkiä että loopin etu alkaa olla kyseenalainen.... siis onko se? sitä olen vähän miettinyt. Eihän tuosta voxistakaan voi tietää missä se säröytyminen täsmälleen ottaen tapahtuu kun ei ole sitä luuppia millä sen voisi tarkistaa.

Siis en minä ole varma onko asia näin, mutta kun olen asiaa seuraillut, niin se vaan näyttää siltä, että pienistä vahvistimista se luuppi helposti jätetään pois ja isompiin se laitetaan, niin en oikein ole keksinyt asialle oikein muuta selitystä (kun hintalapussa se selitys ei löydy). Jos joku tämän asian hyvin tietää niin olisin ihan kiinnostunut mielipiteensä kuulemaan.

Itse kun en käytä kaikuja lainkaan, niin en ole varsinainen luuppiasiantuntija kun lähinnä itse olen käyttänyt joskus efektiluuppeja vain sekoittaakseni eri etusia ja päättäreitä keskenään koemielessä.
Krice
13.08.2017 21:29:26

hallu: niin se vaan näyttää siltä, että pienistä vahvistimista se luuppi helposti jätetään pois

Kyse on varmasti säästämisestä, koska kun tuotteita tehdään niin ei niihin kannata välttämättä laittaa mitään "turhaa" jos haluaa pitää hinnan kilpailukykyisenä. Efektilenkki on tosin ainakin itselleni ehdoton ominaisuus vahvistimessa, ilman sitä ei voi käyttää delay- ja reverb-pedaaleja järkevästi.
Haeroe
13.08.2017 21:52:42

Krice: Kyse on varmasti säästämisestä, koska kun tuotteita tehdään niin ei niihin kannata välttämättä laittaa mitään "turhaa" jos haluaa pitää hinnan kilpailukykyisenä. Efektilenkki on tosin ainakin itselleni ehdoton ominaisuus vahvistimessa, ilman sitä ei voi käyttää delay- ja reverb-pedaaleja järkevästi.

Raha ratkaissee tässäkin, mutta en edelleenkään allekirjoita Hallun väitettä, että looppi olisi turha pienessäkään styrkkarissa. Sheriff 22 -styrkkarini soi 0.3W -moodissakin niin lujaa, että päätesäröä ei vielä juuri ole edes PPIMV:n ansiosta. Toisekseen pidän etuasteen säröstä enemmän.

Olen täysin samaa mieltä, että dilsat ja reverbit eivät yksinkertaisesti kuulosta niin hyvältä ennen etuastetta edes pienissä styrkkareissa. Ja juu, nämä ovat makuasioita. Toisaalta on tosiasia, että säröytyneen etuasteen eteen laitettu dilsa kompressoi etuasteessa eli kuuluu kovempaa, kuin "pitäisi".
hallu
13.08.2017 22:18:31
Krice: Kyse on varmasti säästämisestä, koska kun tuotteita tehdään niin ei niihin kannata välttämättä laittaa mitään "turhaa" jos haluaa pitää hinnan kilpailukykyisenä. Efektilenkki on tosin ainakin itselleni ehdoton ominaisuus vahvistimessa, ilman sitä ei voi käyttää delay- ja reverb-pedaaleja järkevästi.

Niin mutta kun se voi puuttua myös kalliista vahvistimesta. Enemmän uskon, että kyse on teknisestä ratkaisusta jolla on tekninen peruste. Mutta kuten sanoit, niin ehkä niihin ei haluta laittaa mitään "turhaa". Mikä muu asia mielestäsi tekisi efektiluupista turhan pienessä vahvistimessa kuin se että siitä puuttuu headroomia?
hallu
13.08.2017 22:21:49
Haeroe: Raha ratkaissee tässäkin, mutta en edelleenkään allekirjoita Hallun väitettä, että looppi olisi turha pienessäkään styrkkarissa. Sheriff 22 -styrkkarini soi 0.3W -moodissakin niin lujaa, että päätesäröä ei vielä juuri ole edes PPIMV:n ansiosta. Toisekseen pidän etuasteen säröstä enemmän.

Olen täysin samaa mieltä, että dilsat ja reverbit eivät yksinkertaisesti kuulosta niin hyvältä ennen etuastetta edes pienissä styrkkareissa. Ja juu, nämä ovat makuasioita. Toisaalta on tosiasia, että säröytyneen etuasteen eteen laitettu dilsa kompressoi etuasteessa eli kuuluu kovempaa, kuin "pitäisi".

Voi olla, että mun olettama selitys ei ole oikea. Väitän kuitenkin että kyse ei ole pelkästään rahasta koskapa efektilenkin olemassaolo ei korreloi vahvistimen hintaan. Jossakin halvassa vahvistimessa se voi olla, mutta joistakin kalliista vahvistimista se voi puuttua joten kyse ei liene rahasta, vaan asialle on jokin muu tekninen selitys.
Laulava Kylätohtori
13.08.2017 22:29:04 (muokattu 13.08.2017 22:31:45)
hallu: Niin mutta kun se voi puuttua myös kalliista vahvistimesta. Enemmän uskon, että kyse on teknisestä ratkaisusta jolla on tekninen peruste. Mutta kuten sanoit, niin ehkä niihin ei haluta laittaa mitään "turhaa". Mikä muu asia mielestäsi tekisi efektiluupista turhan pienessä vahvistimessa kuin se että siitä puuttuu headroomia?

No mutta, selitys on tietysti se, että halvoissa se maksaa liikaa, ei kannata pistää. Kalliissa taas lähdetään siitä, ettei sotien aikaankaan ollut siinä ensimmäisessä Leon käsin käämimässä Fenderissä, niin eihän niitä voi sitten pistää ikinä jälkeenkään, koska tärkeintä on autenttisuus, ei soundi. ;)

E. Mä en kyllä allekirjoittaisi tuota 'turhuus'-motiivia, koska eihän ne pienetkään nyt aina päätesäröllä huuda. Ja monet tykkää etusteen särösoundista enemmän kuin päätesäröstä, joten sellaiset varmasti haluavat loopin, jos tykkäävät delayta ym. looppissa käyttää.
More is less.
hallu
13.08.2017 22:47:00
Laulava Kylätohtori: No mutta, selitys on tietysti se, että halvoissa se maksaa liikaa, ei kannata pistää. Kalliissa taas lähdetään siitä, ettei sotien aikaankaan ollut siinä ensimmäisessä Leon käsin käämimässä Fenderissä, niin eihän niitä voi sitten pistää ikinä jälkeenkään, koska tärkeintä on autenttisuus, ei soundi. ;)

E. Mä en kyllä allekirjoittaisi tuota 'turhuus'-motiivia, koska eihän ne pienetkään nyt aina päätesäröllä huuda. Ja monet tykkää etusteen särösoundista enemmän kuin päätesäröstä, joten sellaiset varmasti haluavat loopin, jos tykkäävät delayta ym. looppissa käyttää.

No pienet huutaa säröllä useammin kuin isot ja lisäksi särö ei ole mikään yksiselitteinen juttu. Onhan se tietenkin ihan mahdollista, että ainoa selitys on hinta. Minusta se vain on liian helppo selitys joka ei selitä kaikkea. Miksi jättää joku euron hilu pois vaikkapa parin tonnin vempeleestä ja sen takia menettää osa mahdollisista asiakkaista?

Mutta turha tästä on sen enempää äivätä koska en minä tiedä totuutta sen enempää kuin kukaan muukaan. Ehdotin yhtä selitysmallia ja sain vastaukseksi yhden selitysmallin (millä ei kylläkään ollut uutuusarvoa), mutta jos lisää ideoita ei ilmaannu, niin eiköhän tämä luu ole kaluttu.
Tami
13.08.2017 23:01:02

hallu: Niin mutta kun se voi puuttua myös kalliista vahvistimesta. Enemmän uskon, että kyse on teknisestä ratkaisusta jolla on tekninen peruste. Mutta kuten sanoit, niin ehkä niihin ei haluta laittaa mitään "turhaa". Mikä muu asia mielestäsi tekisi efektiluupista turhan pienessä vahvistimessa kuin se että siitä puuttuu headroomia?

Tuota headroomia mä en ymmärrä tässä yhteydessä olleskaan kun se ei mun mielestä liity looppiin millään tavalla. Jos pikkuvahvistina soittaa hiljaa täydellä säröllä (vaikkapa tuo mainittu voxi), ei siellä päätteessä ole headroomin poikastakaan vaan se särö tulee etusesta. Silloin toimiakseen Bon Jovisti, pitäisi se delay saada looppiin?

Oma perustelu tuolle loopittomuudelle on soundin puolesta se, että pyrittäessä vahvarin omaan ja tekijän mielestä hyvään soundiin, ei siihen etu- ja pääteasteen väliin laiteta mitään ulkopuolista sotkijaa. Sil viisiin se etunen reagoi päätteen kanssa sillai kuin se tekijä kuvittelee olevan parasta.
Toinen näkökulma on tekniseltä kantilta semmonen, että hyvän loopin tekeminen vaatii enempi tai vähempi lisäkomponentteja sinne sisälle toimiakseen hyvin. Toki passiivinen sarjalooppi on periaatteessa simppeli, mutta viitaten tuohon "suoraviivaisuuteen" ja soundin pyhyyteen, sen toimivuus riippuu tapauksesta. Rinnakkaisen loopin tai bufferoidun loopin tekeminen on sitten sitä lisäosien tinailua sinne sisuksiin.
Kuitenkin kuten tässäkin on todettu, miunkin mielestä toimivat ne delayt paraiten sen särön jälkeen... ainakin silloin kun säröä tai efektiä on paljon..
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
harryk
13.08.2017 23:17:14

Toimivan matalaimpedanssisen efektilenkin teko ei onnistu vain kytkemällä etu- ja pääteasteen väliin pari jakkia. Jos vahvistin on ns. high gain-mallia, jossa iso osa säröistä tulee etuasteesta, kaikki aikaperustaiset efektit kuten kaiut, delayt, flangerit ja chorukset yleensä toimivat paremmin efektilenkissä kuin ennen vahvarin input-jakkia. Headroomilla ei tässä ole isoa roolia. Toimivan, säädettävän, kohinattoman ja kaikilla toimintatasoilla järkevästi pelaavan efektilenkin suunnittelu ja toteutus ei ole ihan pala kakkua. Sen kustannusosuus koko vahvistimen kustannuksista on kuitenkin sellainen, että laitamme omiin Bluetone-vahvistimiimme sen yleensä vakiovarusteeksi. Sen asennus jälkikäteen tulee aina tuota esiasennusta kalliimmaksi.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
TTV
20.08.2017 18:52:09
Välillisen nihkeyden jälkeen kauppa luonnisti kevät-kesän osalta ihan suunnitellusti: 5 kitaraa (3kpl Ibanez RGA121 Prestige, ESP Eclipse ja ESP Horizon) sain myytyä ilman epätoivoista hinnandumppaamista. Edelleen ihmettelen vaan niitä muistiinmerkkailijoita, joista ei koskaan kuulu mitään. Olisi myyjälle parempi, jos vaikka näkisi, että ketkä käyttäjät ovat merkanneet, niin näitä voisi lähestyä itsekin... No väliäkös tuolla, näiden kitaroiden osalta jäivät nuolemaan näppejään, parempi aktiivisuus ens kerralla :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
steelduck
20.08.2017 21:10:43 (muokattu 20.08.2017 21:22:44)

Mesa Boogie Mark V ei tunnu kyllä liikahtavan. Muutamia kyselyitä on tullut, mutta tarjoukset ovat olleet aikalailla vajaita. Ei viitsi minttiä Mark V:tä puoli-ilmaiseksikaan myydä. Onneksi ei ole kiire.
nautilus
21.08.2017 22:41:35
Ei liiku Mesa ei. Oon roikuttanut torilla Roadsterin nuppia kohta vuoden päivät hintaan < 0,5 x uusi ja niin näyttää tehneen toinenkin roadsterin omistaja. Ilmeisesti porukka ostaa näitä vaan uutena, kun Levytukkukin pitää varastotavarana ;D (voihan tietysti olla, että ne makaavat sielläkin)
Guitarfreak
22.08.2017 09:16:17
nautilus: Ei liiku Mesa ei. Oon roikuttanut torilla Roadsterin nuppia kohta vuoden päivät hintaan < 0,5 x uusi ja niin näyttää tehneen toinenkin roadsterin omistaja. Ilmeisesti porukka ostaa näitä vaan uutena, kun Levytukkukin pitää varastotavarana ;D (voihan tietysti olla, että ne makaavat sielläkin)

Ei oo muotia nyt. Pitäs olla Axea tai Helixiä :)
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Antti1
22.08.2017 09:20:42 (muokattu 22.08.2017 09:20:55)
nautilus: Ei liiku Mesa ei. Oon roikuttanut torilla Roadsterin nuppia kohta vuoden päivät hintaan < 0,5 x uusi ja niin näyttää tehneen toinenkin roadsterin omistaja. Ilmeisesti porukka ostaa näitä vaan uutena, kun Levytukkukin pitää varastotavarana ;D (voihan tietysti olla, että ne makaavat sielläkin)

Melkein 10 vuotta sitten roikotin helvetin pitkään torilla ja silloinkin sen sai myydä muistaakseni 1500€ hintalapulla. Paska vehje, eikä mitään jälleenmyyntiarvoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)