Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kehityssuunta perusosaamisen jälkeen
1 2 3 4
Jarkre
02.08.2017 13:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelen usein kotihommia tehdessä Spottarista radiotoiminnalla randomisti valittua musaa, pääosin kitaristeja kuten Pat Martino, G.Govan, Scott Henderson, Larry Carlton, Mike Stern, Robben Ford, Larry Coryell, John Scofield, Greg Howe, Andy Timmons, Al Di Meola etc eli fuusiotiluttajaa ja perinteistä jazzia + bluesia noista löytyy kuin myös jopa lähes hissimusaa.
 
Loistava lista kitaristeja. Noista eniten olen viime aikoina kuunnellut Andy Timmonsia ja Greg Howea. Pat Martinoon en ole tutustunut. Pitääpä tsekata.
 
OP mainitsi Petri Wallin joten suosittelisin Andy Timmonsin Youtube lessoneita koska kyseessä on jossain määrin Wallimainen soittaja tyylillisesti. Timmons tosin on ziljoona kertaa taitavampi. Timmons on myös erinomainen opettaja kuten Paul Gilbert.
 
Esim. tässä videossa Timmons opettaa komppausta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=BC54wHDKLd4
 
WanhaWetäjä
02.08.2017 15:12:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarkre: Loistava lista kitaristeja. Noista eniten olen viime aikoina kuunnellut Andy Timmonsia ja Greg Howea. Pat Martinoon en ole tutustunut. Pitääpä tsekata.
Martino on vanhemman polven perus-jazzari, erittäin arvostettu siinä lajissa.
Mutta tosiaan, Spottarissa on aika kätsy tuo radio, siihen voi valita jonkun soittajan/bandin ja random soittolista soittelee sitten ko genrea tai sitä lähellä olevia artisteja, ei aina välttämättä vain kitaristeja vaikka kitaristin valitsisikin. "Kitaravapaa" musakin on ihan tervetullutta välillä.
 
Se että sekaan tulee paljon sellasta musaa ja artisteja joiden tuotantoa ei tunne kuin pintapuolisesti on pelkästään hyvä asia, itse opin hyvin nopsaan tunnistamaan mm Scott Hendersonin vaikka hän soittaisi millä soundilla/tyylillä tahansa, samaa pätee Govaniin, Greg Howen tuotantoa en tunne lainkaan joten sitä kuuntelee ihan tuoreella korvalla.
Henderson on kyllä todella omanlaisensa kitaristi jonka soitosta voi aistia vaikutteita monelta suunnalta joskin Hendrix-osasto puskevat jossain biiseissa turhankin selkeesti esiin.
 
OP mainitsi Petri Wallin joten suosittelisin Andy Timmonsin Youtube lessoneita koska kyseessä on jossain määrin Wallimainen soittaja tyylillisesti. Timmons tosin on ziljoona kertaa taitavampi. Timmons on myös erinomainen opettaja kuten Paul Gilbert.
 
Esim. tässä videossa Timmons opettaa komppausta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=BC54wHDKLd4

Hyvä video, kyllä kolmestakin soinnusta saa paljon irti, variaatioita löytyy, ite tykkään treenata vastaavien raitojen kaa joissa ei ole kuin basso ja rummut.
Myös tämän threadin aloittajalle sopiva video, komppaaminen on todella aliarvostettu alue kitaransoitossa.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Jarkre
02.08.2017 15:59:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Martino on vanhemman polven perus-jazzari, erittäin arvostettu siinä lajissa.
 
Menee vähän offtopic:ksi mutta Martino vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta soittajalta. Maailmassa on miljoonia kitaristeja mutta heittäisin tuon muuten lähes täydellisen listasi jatkoksi nimen Allen Hinds.
 
Jucciz
03.08.2017 14:10:44 (muokattu 03.08.2017 14:11:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarkre: Menee vähän offtopic:ksi mutta Martino vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta soittajalta. Maailmassa on miljoonia kitaristeja mutta heittäisin tuon muuten lähes täydellisen listasi jatkoksi nimen Allen Hinds.
 
Se toinen Pat M. kuuluu kyllä listalle ehdottomasti myös, samoin Jim Hall ja vaikkapa Bill Frisell. Meiltä kotimaastakin löytyy todella huipputaitavia soittajia, joilta tuntuu taittuvan liuta eri tyylejä: vaikkapa Tuomo Dahlblom, Timo Kämäräinen, Teemu Viinikainen, Marzi Nyman, Varre Vartiainen ja tietty myös edellisen polven veijot Nikku, Björninen ja ehkä kaikista kovimpana studiokettuna tuhansien raitojen mies Heikki Laurila.
Gary Enfield
03.08.2017 15:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän sitä onkin lueteltu monia mahdollisia kehityssuuntia perusosaamisen jälkeen, Brucesta Guthrieen :)
 
ÄrGee
03.08.2017 15:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen liittyen, kunnon click bait -otsikko, mutta pari hyvää vinkkiä tuli poimittua.
 
Music Is Win - Every Guitar Player Should See This
https://www.youtube.com/watch?v=-WgVeTxdX7M&t=0s
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
hallu
03.08.2017 16:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: ........................, komppaaminen on todella aliarvostettu alue kitaransoitossa.
 
Ei sitä oikeasti aliarvosteta siellä missä mistään mitään ymmärretään:-). Hyvää komppaajaa (millä tahansa instrumentilla) arvostetaan ja kunnioitetaan kun taas egoistiset tilupetterit saa osakseen hyvmähtelyä tai enemmän tai vähemmän verhottua vittuilua :-D. No riippuu ehkä vähän genrestä, mutta niissä ympyröissä missä mä liikun, on parempi vetää matalaa profiilia tilusankaroinnissa ja osattava vähän itsekin nauraa itselleen.
 
Tiluttamalla saa arvostusta heiltä, jotka luulee vaikealta kuulostavan olevan vaikeaa ja jotka näkevät soittamisen suorittamisena eikä itseilmaisuna.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
ÄrGee
03.08.2017 17:05:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei sitä oikeasti aliarvosteta siellä missä mistään mitään ymmärretään:-). Hyvää komppaajaa (millä tahansa instrumentilla) arvostetaan ja kunnioitetaan kun taas egoistiset tilupetterit saa osakseen hyvmähtelyä tai enemmän tai vähemmän verhottua vittuilua :-D. No riippuu ehkä vähän genrestä, mutta niissä ympyröissä missä mä liikun, on parempi vetää matalaa profiilia tilusankaroinnissa ja osattava vähän itsekin nauraa itselleen.
 
Tiluttamalla saa arvostusta heiltä, jotka luulee vaikealta kuulostavan olevan vaikeaa ja jotka näkevät soittamisen suorittamisena eikä itseilmaisuna.

 
Joo ei kannata tiluttaa, koska se on tylsää, lapsellista, epämusikaalista, sielutonta ja myötähäpeää aiheuttavaa egoismia. Voidaan vahingossa erehtyä luulemaan tiluttajaa vaikka hevariksi.
 
Pelkästään vaikealta kuulostaminen ei riitä, koska asia voi myös olla toisin tai olla oikeasti teknisesti sekä musikaalisesti vaativa suoritus. Mikä myöskin on äärimmäisempi itseilmaisun tapa.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
hallu
03.08.2017 18:42:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Joo ei kannata tiluttaa, koska se on tylsää, lapsellista, epämusikaalista, sielutonta ja myötähäpeää aiheuttavaa egoismia. Voidaan vahingossa erehtyä luulemaan tiluttajaa vaikka hevariksi.
 
Pelkästään vaikealta kuulostaminen ei riitä, koska asia voi myös olla toisin tai olla oikeasti teknisesti sekä musikaalisesti vaativa suoritus. Mikä myöskin on äärimmäisempi itseilmaisun tapa.

 
No, on väärin tuomita tiluttamista kategorisesti, koska silläkin on oma ilmaisullinen lokeronsa ja jos sävelteokseen kuuluu nopea juoksutus, niin onhan se sinne soitettava.
 
Laajasti ottaen kyse on siitä, onko huomio musiikissa vai soittajassa itsessään. Egoismilla tarkoitan sitä kun soittaja hurmaantuu itsestään, mutta itseilmaisua se on silloin kun hän hurmaantuu soittamastaan musiikista. Nämä ovat oikeastaan vain asenne-eroja eikä niitä ole helppoa tai aina edes mahdollista tunnistaa siitä teoksesta tai esityksestä, vaan ainoastaan esityksen osapuoli voi tietää missä hänen huomionsa on.
 
Kysymyksen voisi oikeastaan pelkistää tällaiseen motiivikärjistykseen: harjoitteleeko esittääkseen jonkin musiikkikappaleen, vai harjoitteleeko ollekseen jonkinlainen. Tottakai me kaikki teemme noita asioita samanaikaisesti ja limittäin, mutta kyse onkin siitä missä meidän huomio on.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jucciz
03.08.2017 23:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: ei kannata tiluttaa, koska se on tylsää
 
Tää ei ollu tylsää:
https://www.youtube.com/watch?v=e2CwGoh6qPI&feature=youtu.be&t=42
 
Nauroin vedet silmissä. Jos joku vetää noin taitavasti noin överiksi, ei voi olla läpeensä paha ihminen. :D
ÄrGee
04.08.2017 00:15:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tää ei ollu tylsää:
https://www.youtube.com/watch?v=e2CwGoh6qPI&feature=youtu.be&t=42
 
Nauroin vedet silmissä. Jos joku vetää noin taitavasti noin överiksi, ei voi olla läpeensä paha ihminen. :D

 
Ja tämä Godin on muutenkin aikalailla virtuoosimainen soitto-ukko :)
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Juzpe
04.08.2017 13:41:00 (muokattu 04.08.2017 14:14:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei sitä oikeasti aliarvosteta siellä missä mistään mitään ymmärretään:-). Hyvää komppaajaa (millä tahansa instrumentilla) arvostetaan ja kunnioitetaan kun taas egoistiset tilupetterit saa osakseen hyvmähtelyä tai enemmän tai vähemmän verhottua vittuilua :-D. No riippuu ehkä vähän genrestä, mutta niissä ympyröissä missä mä liikun, on parempi vetää matalaa profiilia tilusankaroinnissa ja osattava vähän itsekin nauraa itselleen.
 
Tiluttamalla saa arvostusta heiltä, jotka luulee vaikealta kuulostavan olevan vaikeaa ja jotka näkevät soittamisen suorittamisena eikä itseilmaisuna.

 
Mä en tiedä mitä "tiluttaminen" tarkoittaa, mutta kyllä mun mielestä instrumentin tekninen hallinta on ihan yleisesti ottaen hyväksyttävää ja jopa ihailtavaa. Lause "jooojoo, toi on vaan tollanen sieluton tekniikkaspedeilijä" tulee yleensä laiskojen treenaajien ja kateellisten rokkipoliisi-itekkijoskussoitellu-henkilöiden suusta. Myöskin "niissä ympyröissä missä mä liikun..." on heikko selitys sille, ettei olisi hyväksi hallita omaa instrumenttiaan. Samoin liiallinen "anteeksi että olen olemassa"-asenne. Itselleen ei pidä mennä peilin edessä sanomaan, että "vittumääoonhyvä osaan kaiken", se tappaa kehittymisen, mutta ei sitä soittamistaan anteeks tartte pyytää varsinkin jos tietää olevansa oikea mies oikeassa hommassa.
 
Jos ne "ympyrät missä liikkuu" on omaa olemassaoloaan anteeksipyytäviä muniinpuhaltelijoita, sitten helposti itsekin assosioituu ja omakin identiteetti muttuu siihen suuntaan.
 
Töissä "Minusta kitaristilla ei tarvitse olla rytmitajua, sehän on koko kitaran soittamisen tarkoituskin. Mutta ei siitä haittaakaan ole." - Krice
hallu
04.08.2017 16:09:38 (muokattu 04.08.2017 16:12:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Mä en tiedä mitä "tiluttaminen" tarkoittaa, mutta kyllä mun mielestä instrumentin tekninen hallinta on ihan yleisesti ottaen hyväksyttävää ja jopa ihailtavaa. Lause "jooojoo, toi on vaan tollanen sieluton tekniikkaspedeilijä" tulee yleensä laiskojen treenaajien ja kateellisten rokkipoliisi-itekkijoskussoitellu-henkilöiden suusta. Myöskin "niissä ympyröissä missä mä liikun..." on heikko selitys sille, ettei olisi hyväksi hallita omaa instrumenttiaan. Samoin liiallinen "anteeksi että olen olemassa"-asenne. Itselleen ei pidä mennä peilin edessä sanomaan, että "vittumääoonhyvä osaan kaiken", se tappaa kehittymisen, mutta ei sitä soittamistaan anteeks tartte pyytää varsinkin jos tietää olevansa oikea mies oikeassa hommassa.
 
Jos ne "ympyrät missä liikkuu" on omaa olemassaoloaan anteeksipyytäviä muniinpuhaltelijoita, sitten helposti itsekin assosioituu ja omakin identiteetti muttuu siihen suuntaan.

 
No sinä tiedät ihan hyvin, että myös komppaaminen vaatii hyvää tekniikkaa kuten kaikki laadukas soittaminen. Ammattitaitoa on pystyä tekemään se mitä kulloinkin tarvitaan juuri niin suurieleisesti ja eleettömästi kuin kulloinkin tarvitaan. Mun mielestä ei ole kyse anteeksipyytelevästä muniin puhaltelusta, vaan siitä että mennään musiikki edellä. Egoismilla tarkoitin soittamisen esittelyä musiikin esittämisen sijasta..... kyllä se kelpaa kuulijoille kun kuulijat joka tapauksessa luo omat merkityksensä, mutta se tuhoaa lopulta soittajan sielun ;-). Katso vaikka elokuva Crossroad- bluesjätkät :-D .
 
E: kommentoimasi heitto tiluttajista mun kirjoituksessa, oli tarkoitettu lähinnä vastaparina havainnollistamaan, että komppaaminen on ihan oma korkeaa arvostusta nauttiva osaamisen lajinsa. Jos luet sen lauseen uudelleen, niin huomaat että kritiikin kärki ei osoita tiluja päästelevään soittajaan vaan siihen kuulijakuntaan, jotka luulee sen olevan osaamisen mittari.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
peltsi451
04.08.2017 19:41:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmat herrat ovat oikeassa mutta on kyllä jotain ajan saatossa jotain muuttunutkin, en voi oikein kuvitella kitarististien näyttämismielessä briljeeravan taidoillaan, täysin väärässä yhteydessä. Kyllä se soitin pitää silti hallita joka suhteessa.
 
Näin joskus vanhan pätkän 70-luvulta jossa super-suosittua Maarittia säesti hänen puolisonsa Sami H. Ehkä johtuen puolison suuresta suosiosta, oli pakko näyttää kaikki mahdollinen osaaminen, tapping ja muu kikkailu. Tästä taitaa olla jopa joku Kummeli-sketsi jossa Silvennoinen matkii juttua.
 
Juzpe
07.08.2017 13:27:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No sinä tiedät ihan hyvin, että ...
 
Juu, tärkiää hommaa on komppaus ja taitoa vaativaa. Kyllä musiikkiin silti sopivassa paikassa kuuluu solistisen instrumentin (instrumentista aika lailla riippumatta) taitajan näytön paikka siitä, että ns. pölähtää. Samoin egoakin pitää jonkin verran olla lavalla. Harmillisseksi se egoilu muuttuu lähinnä siinä vaiheessa kun se siirtyy takahuoneeseen tai jopa keikkapaikan ulkopuolelle.
Esim vaikka Paganninin, Litztin tai Chopinin tuotannossa on "jonkin verran" pöläyttelyä... samoin kuin vaikka useahkojen rockyhtyeiden tuotannossa oopperassa esiintyvästä ihmisääni-akrobatiasta puhumattakaan.
Ainiin.... mutta koska "tietyissä piireissä" on päätetty miten sähkökitaraa saa soittaa, määritelty nopeusrajoitukset ja sallitut efektit ja soundit niin edellä olevien muiden musatyylien vertaaminen ei ole relevanttia.
 
Töissä "Minusta kitaristilla ei tarvitse olla rytmitajua, sehän on koko kitaran soittamisen tarkoituskin. Mutta ei siitä haittaakaan ole." - Krice
hallu
07.08.2017 16:38:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: .....................
Ainiin.... mutta koska "tietyissä piireissä" on päätetty miten sähkökitaraa saa soittaa, määritelty nopeusrajoitukset ja sallitut efektit ja soundit niin edellä olevien muiden musatyylien vertaaminen ei ole relevanttia.

 
Minä tulin jo vastaan ja osoitin ymmärrystä näkemyksillesi. Haluatko, että matelen edessäsi? vai miksi jatkat tökkimistä?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
07.08.2017 20:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minä tulin jo vastaan ja osoitin ymmärrystä näkemyksillesi. Haluatko, että matelen edessäsi? vai miksi jatkat tökkimistä?
 
Tosiaan... ei se, että soittaa biisien ehdoilla, ole muniinpuhaltelua, vaikka ei koko keikalla pääsisi soittamaan neljäsosia lyhyempiä nuotteja. Kaikkeen vaan ei tekniikkaesittely sovi. Onkohan Juzpella jokin trauma, kun se ei rauhoitu?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Juzpe
07.08.2017 23:13:58 (muokattu 07.08.2017 23:15:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minä tulin jo vastaan ja osoitin ymmärrystä näkemyksillesi. Haluatko, että matelen edessäsi? vai miksi jatkat tökkimistä?
 
No se nyt oli semmosta sarkasmia tiätsä. Sarkastista huumoria höystämään sitä pointtia mikä oli siinä edellä. Ja se pointtihan oli se, että kyllä sitä soittotekniikkaa hieroneet ja siihen aikaa käyttäneet kaiffarit on ihan oikeutettuja esittelemäänkin osaamistaan. Ihan samalla tavalla kuin säveltäjät esittelee nerokkaita kappaleitaan. Sarkasmi oli osoitettu sellaisille ihmisille, jotka innokkaasti ovat huutelemassa briljeerauksen mauttomuudesta ja sopimattomuudesta. Erityisesti sähkökitara tuntuu olevan instrumenttina sellainen, että purismi ja besserwisseröinti on vahvasti sen ympärillä pyörivissä porukoissa läsnä.
 
Soittaminen biisin ehdoilla on sitten taas jokaisen henkilökohtainen näkemys. Saman biisin kun voi soittaa kovin monilla eri ehdoilla.
 
Lisäks on hyvä muistaa ns. puskuriefekti, eli jos tekniikka on hierottu sellaiseksi, että matsku mitä esim keikoilla esittää on hiukan "liian helppoa" eli ultimaattisen hyvän päivän suorituskyvyn alapuolella, se livehomma kuulostaa hyvältä vähä paskempanakin päivänä.
 
Töissä "Minusta kitaristilla ei tarvitse olla rytmitajua, sehän on koko kitaran soittamisen tarkoituskin. Mutta ei siitä haittaakaan ole." - Krice
Kefiiri
08.08.2017 08:08:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Lisäks on hyvä muistaa ns. puskuriefekti, eli jos tekniikka on hierottu sellaiseksi, että matsku mitä esim keikoilla esittää on hiukan "liian helppoa" eli ultimaattisen hyvän päivän suorituskyvyn alapuolella, se livehomma kuulostaa hyvältä vähä paskempanakin päivänä.
 
Juu eihän hyvä tekniikka sinänsä paha asia ole. Kun soittaessa ei tarvitse jännittää teknisiä rajoituksia, riittää kapasiteetti paremmin myös musiikillisen sisällön optimoimiseen.
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
09.08.2017 10:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: No se nyt oli semmosta sarkasmia tiätsä. Sarkastista huumoria höystämään sitä pointtia mikä oli siinä edellä. ..........
 
Sarkasmi foorumeilla on vaikea laji ja johtaa helposti väärinymmärryksiin. Koitetaan nyt kuitenkin pärjäillä..... ja eiköhän me pärjäillä kun ei nyt ihan joka käänteessä pillastuta toistemme kommenteista.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «