Muusikoiden.net
15.08.2018
Gibson Custom Shopin upeat 2018-mallit nyt esillä Kitarapajassa 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kehityssuunta perusosaamisen jälkeen
1 2 3 4
Krice
28.07.2017 00:20:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: mutta mielestäni se alkaa pidemmän päälle olemaan hieman merkityksetön käsite.
 
Ei ole. Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka tekevät samat asiat kuin muutkin, mutta ovat vain parempia. Sen vuoksi kaikki soittajat ei voi olla virtuooseja, kun siihen ei riitä lahjakkuus, vaikka kuinka harjoittelisi. Eri asia tietysti jos tyytyy olemaan keskinkertainen, eihän se mitenkään estä muusikon uralla menestymistä.
 
Gary Enfield
28.07.2017 00:28:56 (muokattu 28.07.2017 00:41:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei ole. Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka tekevät samat asiat kuin muutkin, mutta ovat vain parempia. Sen vuoksi kaikki soittajat ei voi olla virtuooseja, kun siihen ei riitä lahjakkuus, vaikka kuinka harjoittelisi. Eri asia tietysti jos tyytyy olemaan keskinkertainen, eihän se mitenkään estä muusikon uralla menestymistä.
 
Ei ole kaikki luontaisesti lahjakkaita ei, vaikka kuinka toivois. Kuinka mielekästä sitten on verrata omaa ilmaisuaan muihin jos vaan haluaa ilmaista sen minkä lähtee? Ja toisaalta jos on ylihyvä niin yleisö joka oikeasti sitä ymmärtää voi käydä viime kädessä aika vähäiseksi. Virtuositeettiin liittyy aina jonnin verran näyttämisen halu ja kikkailu ja se ehkä on kuitenkin se kikkailu joka viime kädessä kerää pojot, ei ylimaallisen kaunis soitanta.
 
E: mutta siis samaa mieltä, kaikki maaperä ei ole yhtä hedelmällistä. Ei ole kuitenkaan este viljelylle.
 
Jucciz
28.07.2017 13:14:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ... Siksi jazzarit suosii kromaattisia asteikoita ;-).
 
Mää luulin, että niitä on vain yksi. Oikeastaan täysin vapaan kromatiikan tapauksessa ei enää kannata puhua asteikoista, sillä jos kaikki äänet on käypää tavaraa, kyseessä on vain säveljoukko, iso möhkäle, jossa "jokainen ääni sopii". :)
 
Mutta joo, eihän vääriä ääniä ole olemassa, ellei kyseessä ole tilanne, jossa kappaleesta on tehty tarkka nuotti ja sitä sitten jostain syystä ei seuratakaan. Konteksti määrää sen, mikä on oikein ja väärin soittamista.
McLeach
28.07.2017 20:35:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei ole. Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka tekevät samat asiat kuin muutkin, mutta ovat vain parempia. Sen vuoksi kaikki soittajat ei voi olla virtuooseja, kun siihen ei riitä lahjakkuus, vaikka kuinka harjoittelisi. Eri asia tietysti jos tyytyy olemaan keskinkertainen, eihän se mitenkään estä muusikon uralla menestymistä.
 
Taas aika ympäripyöreästi sanottu "samat asiat kuin muutkin". Jos on pitkälle opiskellut ammattimuusikko ja intohimona virtuoosimainen soitanta niin väitän että on monen kuuntelijan mielestä tämä myös on virtuoosi. Esim kitaransoitossa on aika helvetin vaikea sanoa kuka on taitavin, kun mitään sääntökirjaa ei ole. Tosin jos sulle lahjakkuuden määritelmä on rytmitaju, keskittymiskyky ja kyky oppia uusia asioita, niin lahjakkaat ihmiset tietty erottuu selkeemmin.
 
Krice
29.07.2017 08:07:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Esim kitaransoitossa on aika helvetin vaikea sanoa kuka on taitavin
 
Ei kun se on helppoa. Esimerkiksi Guthrie Govan on sellainen kaveri, että aika harva on samalla tasolla.
 
Jucciz
29.07.2017 15:54:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei kun se on helppoa. Esimerkiksi Guthrie Govan on sellainen kaveri, että aika harva on samalla tasolla.
 
Samaa voi sanoa vaikkapa Neil Youngista, John Scofieldista, Heikki Laurilasta tai Sepi Kumpulaisesta - jokaisessa tilanteessa vähän eri syystä, mutta silti. Guthrie ei ole parempi (tai huonompi) kuin yksikään noista.
McLeach
30.07.2017 10:56:07 (muokattu 30.07.2017 13:14:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei kun se on helppoa. Esimerkiksi Guthrie Govan on sellainen kaveri, että aika harva on samalla tasolla.
 
Varmasti. Pointti taisi kuitenkin olla se että pitäisi löytää kaksi identtistä Govania jotka ovat eläneet ja soittaneet identtisesti AINA jotta voit todentaa löytyykö soittotaidoista toisen lahjakkuuden tuomaa eroa. Tätä et varmaan sinä tai kukaan muukaan voi todistaa. Kukaan tuskin väittää että Govanin tasolle olisi helppo päästä.
 
Krice
30.07.2017 16:10:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: jotta voit todentaa löytyykö soittotaidoista toisen lahjakkuuden tuomaa eroa.
 
Minusta on hämmentävää miten vaikeaa lahjakkuuden myöntäminen on joillekin ihmisille, vaikka se on ihan selkeä asia. Ei se ole harjoittelun määrästä kiinni, varmasti on paljon niitä jotka harjoittelevat yhtä paljon tai enemmänkin, mutta se ei tuota samanlaista tulosta. Arvelen myös, että ihmiset jotka ei tunnusta lahjakkuutta eivät ole koskaan nähneet tai tunteneet lahjakasta ihmistä henkilökohtaisesti. Se on ehkä todennäköistä, koska lahjakkuus on harvinaista.
 
Kefiiri
30.07.2017 16:32:30 (muokattu 30.07.2017 16:34:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tunnen kaksi tyyppiä joita olen pitänyt lahjakkaina soittajina. Sävelkorva on tarkka ja soitossa on aina semmoista vaivatonta musikaalisuutta, jota omaan soittoon ei tahdo saada millään.
 
Mutta kummankin tyypin kotona on aina soiteltu ja arvostettu musisointia. Ehkä kyse sittenkään ei ole myötäsyntyisestä ominaisuudesta?
 
Mutta siis lahjakkuus ja se kuka on taitavin kitaristi, nehän eivät ole sama asia.
 
En ole musiikin asiantuntija.
TommyWiseau
30.07.2017 19:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Samaa voi sanoa vaikkapa Neil Youngista, John Scofieldista, Heikki Laurilasta tai Sepi Kumpulaisesta - jokaisessa tilanteessa vähän eri syystä, mutta silti. Guthrie ei ole parempi (tai huonompi) kuin yksikään noista.
 
Eli Sepi Kumpulainen ja Guthrie pystyy soittamaan samalla tasolla ja hallitsee instrumenttinsa yhtä hyvin? En tiennyt Sepin piilevistä taidoista.
 
Soittoni muistuttaa seksielämääni. Useimmiten lyhyitä sooloja ilman tunnetta.
Jucciz
30.07.2017 20:09:02 (muokattu 30.07.2017 20:09:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommyWiseau: Eli Sepi Kumpulainen ja Guthrie pystyy soittamaan samalla tasolla ja hallitsee instrumenttinsa yhtä hyvin? En tiennyt Sepin piilevistä taidoista.
 
Apples and oranges, baby. Noiden kahden ilmaisu on sen verran erilaista, että vertailu ei ole reilua, saati hedelmällistä. Kummatkin ovat erinomaisen hyviä omassa jutussaan.
peltsi451
30.07.2017 21:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Apples and oranges, baby. Noiden kahden ilmaisu on sen verran erilaista, että vertailu ei ole reilua, saati hedelmällistä. Kummatkin ovat erinomaisen hyviä omassa jutussaan.
 
Nyt ollaan jo vähän puunhalailu-osastolla. Kaikki olemme oman elämämme sankareita, just joo.
Tsemppiä ja jaksuhaleja kaikille :-)
 
mpekkanen
30.07.2017 21:14:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuo G.Govanin tyyli edustaa kaikenlaista virtuoosimaisuutta ja vain sen tyylisellä musiikin soittamisella on hyvä-->Ei ole siis huono tai keskinkertainen...
Minusta ainakin on TODELLA hyvä, ettei kaikki soita Govan tyylillä. Enkä tietysti tarkoita, että pitäisi olla muutenkaan vain yksi ja ainoa tapa soittaa. Paras kun on jokaiselle jotain ja jos itse musisoi, niin soittaa sellaista joka luontevasti sujuu...
 
Itse en tunne muuten G.Govanilta yhtään kappaletta nimeltä. En yhtä ainoata. Sen verran olen Youtubesta joskus katsonut, että soittaa sellaista tiluosastoa ja kaikenlasta teknistä kikkailua, ettei minua edes kiinnosta hänen musisointinsa. Taitava soittaja kyllä, mutta ei se häntä sen paremmaksi tee kuin monia muunkinlaisen musan soittajia. Ei edes, minulle, mielenkiintoista.
Itse olen soittanut kitaraa yli 35 vuotta ja luulenpa ettei minun tavoin ihan kaikki muutkaan kitaristit kuuntele tuollaista Govanin soittamaa musiikkia. Ehkäpä täytyy sitten olla jonkinlainen virtuoosi jo kuuntelijankin, että tajuaa hänen "paremmuutensa" ;)
 
Kumpulaisen tuotannosta tiedän kappaleita jo ihan nimeltäkin. Näin on varmasti monien muidenkin kohdalla jos kysytään ihan randomisti jossain torilla ihmisiltä. Kumpulaisen kappaleita kyllä, arvelisin, että tunnetaan täällä kotimaassamme mutta G. Govanin tuotokset ovat ainakin suurelle osalle yleisöä/kuuntelijoita aika tuntemattomia. Varmasti monikaan ei heitä olisi laittamasti mihinkään nopeisiin tai teknisiin kitaransoittokilpailuihin, jos vain muuten kummatkin soittajat ovat sen verran tuttuja kuuntelijalle.
Musiikin soiton ei pitäisi olla tosin mitään kilpailua, mutta kuka tykkää ja haluaa mitäkin. Nämä ovat vain minun mielipiteitä ja eivät mitään universaaleja faktoja.
 
Kyllähän Juicekin aikonaan soitti paljon sellaista musiikkia, että hän on jäänyt ihan pysyvästi suomalaisen musiikin historiaan. Ei hän varmasti ole monellakaan mittarilla älytön kitaristi ja laulajana ei varmasti saisi nykyään miltään yhtiöltä levytyssopimusta. Tekstien kirjoittana olisi varmasti asia jo sitten ihan toinen.
Eikä Juice ole tosiaan ainoa, joka on historiaan päässyt omalla musiikilla. Ei siis millään virtuoosimaisuudella.
 
Kaustisen kansanmusafestareille oli tänä vuonna myyty lippuja 55 000 kpl. Samoin on monet metallimusafestarit, Tuska jne, myyneet vuodesta toiseen ihan hyvin. Kuitenkaan ei noita kyseisillä festareilla esiintyä artisteja/bändejä kuule missään. Ei radiossa, telkkarissa, eikä niistä juurikaan kirjoitella.
Kuitenkin myös tuollaista musiikkia tehdään ja sitä kuunnelaan hyvinkin paljon.
Tähän voisi lisätä vielä erilaisia blues, jazz ja vaikka barokkimusiikkifestareita ja niiden kohdalla aivan samoin.
Ja jos joku on sitä mieltä, että joku kansanmusa on pelkästään yksinkertaista ja tylsää musaa...niin kannattaisi perehtyä ehkä siihen hieman tarkemmin. Se on toki viululla ja kanteleellakin soitettua musiikkia edelleen, mutta myös hyvin paljon muutakin.
Suomessa on myös korkeatasoista koulutustakin kansanmusan puolelta ja myös blues/jazz puolellakin. Noidenkin soittajien kaikkia nimiä ei moni sellainenkaan tiedä, joka on itse soittanut samaa instrumenttia ikänsä kuin nämä kotimaiset sen soittimen "virtuoosit". Saatika sitten ihan tavallinen musan kuuntelija, joka kuuntelee enimmäkseen radiota ja voi muutaman levyn joltain omalta suosikkiartistilta jopa joskus ostaa.
 
Hyvä on aina subjektiivinen käsite. Soittajalle itselleen ei ainakaan ole pahasta jos hän tutustuu mahdollisimman moniin erilaisiin soittotapoihin ja musatyyleihin. Kaikki ei toimi kaikille, mutta omaa musaa voi jokainen halutessaan tehdä. Sillä voi jopa saada leivän pöytään, vaikka se ei edustaisikaan mitään kauhean virtuoosimaisuutta soittotapaa. Se voi tuoda myös leivän pöytään niinkin, että soittaa jonkun muun bändissä. Kaikkihan eivät kuitenkaan ole ns. sooloartisteja...
Ei muusiikissa menestymiseen tarvitse olla mikään virtuoosi, mutta jonkin verran luova ja lahjakas kylläkin. Täytyy myös ihan oikeasti olla kiinnostunut siitä mitä tekee...Se tekeminen on, minusta, paljon paljon tärkeämpää kuin lahjakkuus.
 
Tunnen myös sellaisia soittajia, joilla ei suvussa ole muita soittajia. Kotona ei ole kuunneltu musiikkia sen enemmää kuin muillakaan. Silti se soittaminen on musikaallisempaa ja oppiminen nopeampaa kuin joillakin toisella soittajalla. Ei se lahjakkuus tai sen jonkinlainen puute kuitenkaan estä musiikin tekemistä, jos oikeasti on halua siihen hommaan.
Menestyminen on aina monesta muustakin asiasta kiinni kuin teknisestä osaamisesta ja "lahjakkuudesta".
 
McLeach
31.07.2017 11:07:42 (muokattu 31.07.2017 11:10:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peltsi451: Nyt ollaan jo vähän puunhalailu-osastolla. Kaikki olemme oman elämämme sankareita, just joo.
Tsemppiä ja jaksuhaleja kaikille :-)

 
Meinaatko oikeesti että nää tekniset tiluttajat yms. osaa ainoostaan soittaa? Muut musatyylit, rytmin ja grooven taitaminen ovat yhtälailla taitoja, jotka toiset osaa.ja toiset ei. Hyvin harvoin kuulee kunnon virtuooseilta monipuolisuutta tai tunnetta missään muodossa. Ja toisin päin (ja nyt puhun erityisesti artisteista jotka tekee omaa musaa). Siksi se on täysin kuulijan kuuroutta, sokeutta ja tyhmyyttä laittaa muusikoita paremmuusjärjestykseen. Oli kyse lahjakkuudesta tai ei.
 
peltsi451
01.08.2017 21:02:37 (muokattu 01.08.2017 21:35:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Meinaatko oikeesti että nää tekniset tiluttajat yms. osaa ainoostaan soittaa? Muut musatyylit, rytmin ja grooven taitaminen ovat yhtälailla taitoja, jotka toiset osaa.ja toiset ei. Hyvin harvoin kuulee kunnon virtuooseilta monipuolisuutta tai tunnetta missään muodossa. Ja toisin päin (ja nyt puhun erityisesti artisteista jotka tekee omaa musaa). Siksi se on täysin kuulijan kuuroutta, sokeutta ja tyhmyyttä laittaa muusikoita paremmuusjärjestykseen. Oli kyse lahjakkuudesta tai ei.
 
Sitä nimenomaan EN meinaa. Sepi K. oli oman aikansa tuote, sen nosti pinnalle Frank Pappa-show, jos joku oli jo silloin hengissä 90-luvulla. Tätä G.Govania en tunne, nyt muutaman pätkän katsoneena, kai se soittaa osaa, ainakin niitä laitteita vaihtaa usein ja kai niistäkin tilin tekee. Ei sytytä.
 
E: Nim. Blues Brothers elokuvan n. 20 kertaa katsonut
 
Krice
01.08.2017 23:29:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peltsi451: Tätä G.Govania en tunne, nyt muutaman pätkän katsoneena, kai se soittaa osaa
 
Osalla ihmisistä tuntuu olevan ongelmana, että ne ei oikein tiedä mitä tekninen taito on kitaran soitossa. Eli oma soittotaito rajoittuu ilmeisesti muutamaan sointuun, koska ei muuten voi heittää noin valistumatonta kommenttia. Kun ei tiedä mitä soittaminen tuolla tasolla vaatii teknisesti niin siinähän on varmasti hankalaa ymmärtää myös lahjakkuuden merkitystä.
 
hallu
02.08.2017 00:23:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Osalla ihmisistä tuntuu olevan ongelmana, että ne ei oikein tiedä mitä tekninen taito on kitaran soitossa. Eli oma soittotaito rajoittuu ilmeisesti muutamaan sointuun, koska ei muuten voi heittää noin valistumatonta kommenttia. Kun ei tiedä mitä soittaminen tuolla tasolla vaatii teknisesti niin siinähän on varmasti hankalaa ymmärtää myös lahjakkuuden merkitystä.
 
Miksi otat kierroksia tästä asiasta? jokainen meistä joutuu suhtautumaan jollakin tavalla näihin käsitteisiin. Mitä merkitystä sillä on, jos joku ei ole kanssasi samaa mieltä?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
ÄrGee
02.08.2017 01:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Osalla ihmisistä tuntuu olevan ongelmana, että ne ei oikein tiedä mitä tekninen taito on kitaran soitossa. Eli oma soittotaito rajoittuu ilmeisesti muutamaan sointuun, koska ei muuten voi heittää noin valistumatonta kommenttia. Kun ei tiedä mitä soittaminen tuolla tasolla vaatii teknisesti niin siinähän on varmasti hankalaa ymmärtää myös lahjakkuuden merkitystä.
 
Govan on melkein kuin Gilbert, vaikka onkin hyvin eri tyyppisistä soittajista kyse. Mikä noita yhdistää on virtuoosimaisuus, lahjakkuus, kokemus, rytmitaju, tietynlainen älykkyys, ja kummatkin ovat todella hyviä opettajia. Joten teknisyys on käsitteenä paljon enemmän, ja ilman mielikuvitusta soittajana ei pärjää kukaan.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
McLeach
02.08.2017 11:26:44 (muokattu 02.08.2017 11:38:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Osalla ihmisistä tuntuu olevan ongelmana, että ne ei oikein tiedä mitä tekninen taito on kitaran soitossa. Eli oma soittotaito rajoittuu ilmeisesti muutamaan sointuun, koska ei muuten voi heittää noin valistumatonta kommenttia.
 
Kenelläs moisia ongelmia on? Ei ainakaan tässä ketjussa ole tullut esillle. Oletko varma ettet itse sekoita soittotaitoa ja teknisyyttä?
 
Kun ei tiedä mitä soittaminen tuolla tasolla vaatii teknisesti niin siinähän on varmasti hankalaa ymmärtää myös lahjakkuuden merkitystä.
 
Tarkoittaako tämä nyt siis sitä tuolla tasolla soittaminen vaati niin kovan tekniikan ettei lahjakkuudella väliä? Vai että lahjakkuuden merkitys on niin suuri ettei teknisellä taidolla niin väliä?
 
WanhaWetäjä
02.08.2017 11:50:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peltsi451: Sitä nimenomaan EN meinaa. Sepi K. oli oman aikansa tuote, sen nosti pinnalle Frank Pappa-show, jos joku oli jo silloin hengissä 90-luvulla.
Hehe...olen säestänyt Frank Pappaa eli Holle Holopaista joskus 90-luvun alussa, mesta oli Keltainen Papukaija ja paikkakunta vissiin Janakkala...rahat pois-osastoa, ei sillä ollut edes mitään ohjelmistoa vaan vedettiin niitä näitä, lauloi päin persettä hän ja jännitti niin vitusti.
 
Tätä G.Govania en tunne, nyt muutaman pätkän katsoneena, kai se soittaa osaa, ainakin niitä laitteita vaihtaa usein ja kai niistäkin tilin tekee. Ei sytytä.
No...onhan se tietty monelle haastavaa (ketään erityisesti tarkoittamatta) kuunneltavaa JOS musikaalisuus ja sen myötä harmoniataju rajoittuu pentatoniseen skaalaan ja kolmeen duurisointuun...
Kuuntelen usein kotihommia tehdessä Spottarista radiotoiminnalla randomisti valittua musaa, pääosin kitaristeja kuten Pat Martino, G.Govan, Scott Henderson, Larry Carlton, Mike Stern, Robben Ford, Larry Coryell, John Scofield, Greg Howe, Andy Timmons, Al Di Meola etc eli fuusiotiluttajaa ja perinteistä jazzia + bluesia noista löytyy kuin myös jopa lähes hissimusaa.
Erittäin antoisaa koska skaala on laaja ja joutuu haastamaan itsensä kuuntelemaan sellasta mitä ei normisti ehkä kuuntelisi. Suosittelen varsinkin heille jotka ovat jumittuneet johonkin tietyyn genreen.
 
E: Nim. Blues Brothers elokuvan n. 20 kertaa katsonut
Hauska leffa mutta rajansa kaikella.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti