Aihe: Onko kauhu kuollut genre?
1 2 3 4 536 37 38 39 40106 107 108 109 110
tomaattiorava
21.07.2017 21:44:55
öl m: Nappasin Irreversiblen aikoinani sattumalta "krapulahuviksi" 10-kioskin hyllystä. Piti paussittaa pari kertaa leffa ja vedellä hermosavut. Kaiken kaikkiaan hieno elokuva.

Joskus jotkut tutut hippimimmit mänivät filmtowniin tuhannen sauhuissa ja kassahenkilöltä pyysivät suosituksia johonkin kunnon hassutteluleffaan tyttöjen kesken. Oli kaveri huomannu miten tumuissa mimmit oli ja löi Irreversiblen tiskiin "joo tää on hyvä". Eihän ne muijat mistää mitään tiedä joten sen sitte nappasivat =DD
Mutjoo, mun mielestä siistiä että jo DVD:n valikot aiheuttavat huonovointisuutta. Joillekkin jotkut käsivaralla kuvatut leffat aiheuttavat matkapahoinvointia mutta jotain merkillistä tämän rainan kuvauksessa on kun pystyy aiheuttamaan samankaltaisia oloja. Klassikko kertakaikkiaan.
juuso a
21.07.2017 22:18:41 (muokattu 22.07.2017 00:11:51)

Kieltämättä Irreversible oli yksi vittumaisimmista kokemuksista koskaan. Se epämukava olo vaikka äänilähteenä olisi minkälaiset paskapöntöt tahansa. Kieltämättä itsellä oli aika miehekäs äänentoisto sitä katsellessa. Onneksi nyt edes jaksoin katsoa loppuun, mutta ei ole tullut mieleen katsoa enää uudestaan.
dixi19
21.07.2017 23:49:34

tomaattiorava: Mutjoo, mun mielestä siistiä että jo DVD:n valikot aiheuttavat huonovointisuutta. Joillekkin jotkut käsivaralla kuvatut leffat aiheuttavat matkapahoinvointia mutta jotain merkillistä tämän rainan kuvauksessa on kun pystyy aiheuttamaan samankaltaisia oloja. Klassikko kertakaikkiaan.

Tämä on varmaan jo tuttu trivia monelle, mutta laitetaan nyt silti:

"The first 30 minutes of the film has a background noise with a frequency of 28 Hz (low frequency, almost inaudible), similar to the noise produced by an earthquake. In humans, it causes nausea, sickness and vertigo. It was a cause of people walking out of the theaters during the first part of the film. In fact, it was added with the purpose of getting this reaction."

Kelpo leffa kyllä kaikin puolin :) Aika vinkeä oli ensikatselu itselläkin 15 vuotta sitten jo heti niistä kuumottavista epilepsia-alkuteksteistä lähtien.
anomus.com
varpio
22.07.2017 00:40:19
Katsoin elokuvan Tales from the Hood. Ei nyt ollut kovin kauhea mutta viimeisen pätkän jotkin kohdat meinasivat aiheuttaa minulle epilepsian. Muuten oli ihan hauska, ja tuntui olevan jotenkin ajankohtainenkin vaikka on vuodelta 1995, siinä miten käsiteltiin esim. rasismia ja poliisin korruptiota sekä väkivaltaa. Hyvä elokuva.
tomaattiorava
22.07.2017 01:38:04 (muokattu 22.07.2017 01:38:53)
dixi19: Tämä on varmaan jo tuttu trivia monelle, mutta laitetaan nyt silti:

"The first 30 minutes of the film has a background noise with a frequency of 28 Hz (low frequency, almost inaudible), similar to the noise produced by an earthquake. In humans, it causes nausea, sickness and vertigo. It was a cause of people walking out of the theaters during the first part of the film. In fact, it was added with the purpose of getting this reaction."

Juu, muistan jotain tällaista joskus lukeneeni. Oon funtsinu että voisko nuo samat veemäiset taajuudeet olla syynä siihen miten jengi lahoilee jos on joku tuulivoimala tarpeeksi lähellä.
Alkaa vissiin olemaan aika kuollutta kaikki, mitensensanois, fyysisellä tasolla yleisön aivonainti. Niinku William Castlen temput 50-luvulta. "Lennätetään" luurankoja katsojien päällä tai annetaan tuoleista snadisti sähköä bersuksiin ja ties mitä se heebo sääti. Sillonki haettiin aambulanssilla väkeä teattereista.
Rojekti
22.07.2017 12:28:47
tomaattiorava: Juu, muistan jotain tällaista joskus lukeneeni. Oon funtsinu että voisko nuo samat veemäiset taajuudeet olla syynä siihen miten jengi lahoilee jos on joku tuulivoimala tarpeeksi lähellä.
Alkaa vissiin olemaan aika kuollutta kaikki, mitensensanois, fyysisellä tasolla yleisön aivonainti. Niinku William Castlen temput 50-luvulta. "Lennätetään" luurankoja katsojien päällä tai annetaan tuoleista snadisti sähköä bersuksiin ja ties mitä se heebo sääti. Sillonki haettiin aambulanssilla väkeä teattereista.

Ei ole, tuulivomaloiden äänihaittoja ja äänien vaikutusta terveydelle on tutkittu laajalti.
bedlam
23.07.2017 07:53:17

Welho-77: Orkkis-Se on yksi parhaita Kingin filmatisoinneista.

Ei mahdu itsellä kymmenen parhaan joukkoon, mutta tuli BD hankittua hyllyyn kun teininä siitä diggailin. Saa nähdä miten maistuu.

Welho-77: Mietin, että miksei ole mitään firmaa mikä julkaisisi vanhoja leffoja BD:nä/DVD:nä. Vaikka just return pf the living deadei yms. (paino) Kustannukset olis aika edulliset. Toinen asia paljon myyntiä sellasella olisi. Mutta mitenköhän lupajutut?

Onhan nuo jo melkein kaikki vanhatkin klassikot julkaistu ulkomailla, joku Return of the Living Deadkin monta kertaa. Eikä se Blu-Rayn julkaisu todellakaan mitään halpaa lystiä ole, varsinkin jos tekee itse / skannauttaa filmielementit ja tekee muutenkin laatutyötä ekstroineen päivineen. Ittellä on esim. brittijulkka tuosta Returnista, jenkkilevyllä ois parempi kuva mutta ei ole raaskinut vielä päivittää.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Welho-77
23.07.2017 12:55:08
bedlam: Ei mahdu itsellä kymmenen parhaan joukkoon, mutta tuli BD hankittua hyllyyn kun teininä siitä diggailin. Saa nähdä miten maistuu.

Ohhoh. Listaappas sitten se top ten?

Onhan nuo jo melkein kaikki vanhatkin klassikot julkaistu ulkomailla, joku Return of the Living Deadkin monta kertaa. Eikä se Blu-Rayn julkaisu todellakaan mitään halpaa lystiä ole, varsinkin jos tekee itse / skannauttaa filmielementit ja tekee muutenkin laatutyötä ekstroineen päivineen. Ittellä on esim. brittijulkka tuosta Returnista, jenkkilevyllä ois parempi kuva mutta ei ole raaskinut vielä päivittää.

Tekee paskalaatusen. Että edes vois kattoo leffan. Jossain Returnissa nyt ihan sama onko äänet THX 8.2 vai stereo.
Tiiän ulkomaiden julkaisuista mutta pelkästään jos suomeen/pohjoismaihin.
bedlam
23.07.2017 21:40:25 (muokattu 23.07.2017 21:49:44)

Welho-77: Ohhoh. Listaappas sitten se top ten?

Osan katsomisesta on todella kauan, mutta kyllä mulle esim. Carrie, The Shining, The Dead Zone, Green Mile, Shawshank Redemption, Misery, Dolores Claiborne, Christine, Stand by Me, Salem's Lot ja Hearts in Atlantis menee ohi. King-leffoista näkemättäkin on vielä jostain syystä esim. kehuttu Apt Pupil ja Cujo.

Welho-77:Tekee paskalaatusen. Että edes vois kattoo leffan. Jossain Returnissa nyt ihan sama onko äänet THX 8.2 vai stereo. Tiiän ulkomaiden julkaisuista mutta pelkästään jos suomeen/pohjoismaihin.

Laadukas julkaisu toki tarkoittaa, että mukana on alkuperäinen mono/stereoääni, harvemmin kai noihin vanhoihin kauhuihin edes tehdään mitään uusiomiksauksia. Mutta ei paskalaatusta ole mitään järkeä tehdä, kyllä kai se nyt kuvanlaatu saa olla paras mahdollinen. Voi olla leffojen oikeuksista kiinni, että aika harvoin noita kulttileffoja skandijulkaisuina nähdään. Mutta helpostihan ne saa ulkomailta tilattua? Jos ei sitten ole aivan pakko saada suomitekstejä, itse katselen mielummin enkkuteksteillä vaikka suomisubit löytyisivätkin. Niissä on niin paljon virheitä, että joutuu kelailemaan eestaas että "no eihän se noin sanonut" :D Ja jos on kyseessä ennestään tuttu elokuva, niin silloin ei tekstejä tartte lainkaan.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Welho-77
23.07.2017 23:48:54 (muokattu 23.07.2017 23:49:58)
Kyllä mä halun suomitekstit jos leffan ostan. Mulla tosin hyllyssä on leffoja missä ei tekstejä koska niistä ei ole moisia julkaisuja olemassa tai jos on, niin se on super rare.

Mulla esim Tommy Knockers ja tarpeellista tavaraa VHS:ssänä mutta dvd:nä niistä turha haaveilla. Hinnat pilvissä jos suomijulkaisun haluaa.
Mut juu hyviä noi listaamasi leffat mutta kyllä SE silti ihan ok on. Mutta joku Piina olis kyllä sellanen, että oli vähän pettymys kirjan jälkeen (no joo mikäpä ei olisi) mutta harmitti kun ei ihan niin raaka ollut ne parit kohtaukset.

Edit. En ole Hearts in Atlantista nähnytkään.
bedlam
24.07.2017 07:06:51

Welho-77: Kyllä mä halun suomitekstit jos leffan ostan. Mulla tosin hyllyssä on leffoja missä ei tekstejä koska niistä ei ole moisia julkaisuja olemassa tai jos on, niin se on super rare.

Ok. Ittellä varmaan 90% Blu-ray -leffoista sellaisia, missä ei ole suomitekstejä. Diggaan eniten just 70-80 -luvun kauhusta ja suurimpaan osaan niistä ei ole koskaan tulossa suomiversiota. Enkkutekstien puuttuminen joskus harmittaa, mutta niitä katsellessa toisaalta huomaa että miten paljon leffasta menee tavallisesti tuijotellessa tekstejä, jotka ei oikeastaan siihen leffaan millään tavalla kuulu.
tsugaru
24.07.2017 09:24:12 (muokattu 24.07.2017 09:32:27)
Henri Henri Olavi: Katsoimme tämän puolisoni kanssa useita vuosia sitten. Olin sitten käymässä muussa kaupungissa ja puhelin soi. Puolisoni on aivan hädissään, ettei pysty nukkumaan kun se leffan kotelo pöydällä on niin uhkaava ja pelottava. Neuvoin viemään kotelon ulkoportaille, josta voisin ottaa sen mukanani takaisin Filmtowniin kun tulen kotiin. Että niin vaikuttava tapaus tämä elokuva! :) Kyllä tuo jätti itsellenikin pitkäksi aikaa syvät jäljet, mutta ei samanlaista lopun elämän traumaa kuin Irreversible. Sen jälkeen joku vertaistukiryhmä olis ollut poikaa.

Uutisointi floridalaisnuorista, jotka videoivat ja jakoivat erään miehen hukkumisen elvytti kummasti Funny Games -fiilikset. Jos elokuva tehtäisiin nyt, siinä luultavasti videoitaisiin.

Mutta Låt den rätta komma in on hieno elokuva, samoin Jarmuschin Only Lovers Left Alive.
"you only live twice"
Welho-77
24.07.2017 11:10:15
bedlam: Ok. Ittellä varmaan 90% Blu-ray -leffoista sellaisia, missä ei ole suomitekstejä. Diggaan eniten just 70-80 -luvun kauhusta ja suurimpaan osaan niistä ei ole koskaan tulossa suomiversiota. Enkkutekstien puuttuminen joskus harmittaa, mutta niitä katsellessa toisaalta huomaa että miten paljon leffasta menee tavallisesti tuijotellessa tekstejä, jotka ei oikeastaan siihen leffaan millään tavalla kuulu.

Juu muistan aikoinaan kun Palsta lehdestä tilasin 100 mk/kpl Hellraiserin ja Evil Deadin kopio VHS:t. Isoja rahoja, mutta eipä niitä leffoja muuten nähnyt. Siinä Evil Deadissa oli joku tyyliin Kreikan tekstit.
On kyllä edelleen yksi ehdottomasti lempikauhuleffojani. Nykyään toki jo DVD löytyy ja uusintaversiosta (joka sekin oli jees) BD.
bedlam
24.07.2017 14:48:44

Welho-77: Juu muistan aikoinaan kun Palsta lehdestä tilasin 100 mk/kpl Hellraiserin ja Evil Deadin kopio VHS:t. Isoja rahoja, mutta eipä niitä leffoja muuten nähnyt.

On tuo kopiosta iso raha :o Ittekin jotain leffoja ehdin tilata VHS:nä ulkomailta, Fulcin The Beyond oli esim. muistaakseni 180mk. Hassu leffa siinä mielessä, että silloin en pitänyt sitä juuri minään, DVD-version ostettua olin että "ihan ok" ja vasta toinen katselukerta BD:llä kolahti ihan kybällä ja nyt leffa on suurimpia suosikkeja ikinä.

The Evil Dead oli kyllä kuningasleffa, sain kaverilta kopionkopionkopion jossa ei näkynyt edes värejä ja näin siitä painajaisia :D Uusioversiosta yritin tykätä, mutta ei. Ostin sen pidennetyn versionkin, mutten ole jaksanut loppuun asti.
öl m
25.07.2017 07:34:41
bedlam: The Evil Dead oli kyllä kuningasleffa, sain kaverilta kopionkopionkopion jossa ei näkynyt edes värejä ja näin siitä painajaisia :D

Sama täällä. Kyllähän se vaikutuksen teki. En tiedä sitten, johtuiko oikeasti elokuvan "pelottavuudesta", omasta iästä vai ns. kielletyn hedelmän maistamisesta. Varmaan noiden yhteisvaikutus.
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
arppah8
25.07.2017 11:54:58 (muokattu 25.07.2017 11:59:42)

Olihan tuo kasarin-ysärin taite hienoa aikaa kun piti metsästää kauhuleffoista kopionkopionkopioita. Yllättävän hyvin niitä sai käsiinsä niinkin pienellä paikkakunnalla kuin Laihia, onneksi oli kavereita jotka harrastivat aihetta ja lainasivat leffoja. Yksi suurimmista vaikuttajista itselle oli joku Stephen Kingin juontama kauhudokkari jossa näytettiin pätkiä esimerkiksi semmoisista leffoista kuin Society ja Re-animator. Olihan se huippua kun nuo leffat löytyivät lopulta katsottavaksi, jo pätkät tekivät vaikutuksen.

Evil Deadista tuli mieleen että hirveän hehkutuksen myötä kutsuin silloisen bändin basistin katsomaan ko. leffaa ja alkoi melkein vituttamaan kun kaveri nauroi lähes koko leffan ajan kun itse pidin rainaa pelottavana. No, näin kaveria keikkareissulla pari vuotta sitten parin vuosikymmenen tauon jälkeen ja asia tuli puheeksi. Kertoi että oli pelottanut niin saatanasti että piti nauraa etten huomaisi :D
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
juuso a
25.07.2017 12:08:01

Kattoin viikonloppuna Needful Things ja Carnival of Souls (1962). Molemmat olivat oikein maukkaita ja tunnelmallisia kauhutteluja. Jos noista nyt kumpaakaan voi edes kauhuleffaksi laskea.
bedlam
25.07.2017 16:20:11

arppah8: Yksi suurimmista vaikuttajista itselle oli joku Stephen Kingin juontama kauhudokkari jossa näytettiin pätkiä esimerkiksi semmoisista leffoista kuin Society ja Re-animator. Olihan se huippua kun nuo leffat löytyivät lopulta katsottavaksi, jo pätkät tekivät vaikutuksen.

"Stephen Kingin kauhun maailma", harmi ettei tuota edes juutubesta löydy. Mulla varmaan ois kasetilla vielä tallessa, mutta ei jaksa alkaa penkomaan. Näytettiinkö Re-Animatoristakin tuossa tosiaan pätkiä? Itselle mieleen ohjelmasta jäi Night of the Demons, Society, From Beyond sekä Dolls jonka näin kokonaisuudessaan vasta vähän aikaa sitten.
arppah8
25.07.2017 21:49:56

bedlam: "Stephen Kingin kauhun maailma", harmi ettei tuota edes juutubesta löydy. Mulla varmaan ois kasetilla vielä tallessa, mutta ei jaksa alkaa penkomaan. Näytettiinkö Re-Animatoristakin tuossa tosiaan pätkiä? Itselle mieleen ohjelmasta jäi Night of the Demons, Society, From Beyond sekä Dolls jonka näin kokonaisuudessaan vasta vähän aikaa sitten.

Juurikin tuo. Kyllä muistelisin että oli pätkä Re-Animatoriakin tuossa, tosin ohjelman näkemisestä on kolmattakymmentä vuotta joten saattaa muisti tehdä tepposet. Voihan se olla että vain leffan nimi mainittiin Yuznan yhteydessä. Mutta jotenkin ois jäänyt mieleen että se tohtorin irtopää esiintyi ohjelmassa.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)