Aihe: Keikan keskeytys
1 2 3
kaukopoika
13.06.2004 13:06:20 (muokattu 14.06.2004 17:15:38)
No niin, että näinkin voi käydä:Oltiin sovittu kahden bändin kanssa lauantai-illaksi 12.6 yhteiskeikka erääseen eteläpohjanmaalaiseen hotelliravintolaan.

Jo keikan mainostus meni poskelleen, kun edustamaani bändiä mainostettiin tanssiorkesterina, vaikka kyseessä on pop/rock bändi, ja kun siitä reklamoitiin pari päivää ennen keikkaa, niin asia luvattiin korjata uusilla ikkunamainoksilla, lehtimainoksiahan ei enää voinu muuttaa.

No mentiin paikalle ja todettiin, ettei oo korjattu mitää ja niinpä itse sitten rustattiin iso valkoinen lappu ovipieleen, että pop ja blues ilta.Tehtiin siinä sitte soundcheckit melko pitkällä kaavalla, kun aikaa oli ja tässä vaiheessa kukaan ei tullut puhumaan meille mitään kovasta äänen voimakkuudesta tai muustakaan, paikalla oli sentään jonkin verran ihmisiä jopa syömässä!

Koska paikka on aika pieni ja suht hyvä akustiikaltaan, niin mitään mikityksiä ei tehty. Sitten kun alkoi showtime noin klo 00.00, niin jo sen mun edustaman poppibändin setin aikana alkoi eräästä pöydästä ihmiset näyttelemään meille volumenupin kääntämistä pienemmälle merkitseviä kädenliikkeitä, mutta näitähän on aina, emmekä reagoineet asiaan mitenkään, koska backline oli niin pienellä , että rummut tuli jo vähä yli, vaikka virveliki oli kääritty pyyheliinaan!

No me vedettiin setti loppuun ilman sen suurempia ongelmia ja tuli sen bluesiyhtyeen vuoro. Pari kolme biisiä poijaat kerkes vetämään laadukasta bluesiaan, kun sen edellämainitun pöydän naisedustaja saapui ilmoittamaan äijille, että nyt on saatava meteli pienemmälle kertakaikkiaan! Siinä ei sitte vielä soitto loppunu, mutta laulaja teki symbolisen eleen ja ilmoitti, että okei ja jatkoivat soittoaan.

Tästä suivaantuneena tämä komentoora juoksi baaritiskille tekemään suurhälytyksen aiheesta, ainaki kädet ja suu kävi siihen malliin! Ja jo kohta paikan toinen emäntä kiiruhti ilmoittamaan bändille, että nyt pienemmälle!, johon bändin supliikkitaitoinen rumpali sanoi, että ei näitä soittimia enää voi laittaa pienemmälle, että nyt on vola ykkösellä ja jos vielä pudotetaan, niin sitte ei soi ollenkaan.

Ja niin siinä sitte kävi,että vaatimukset pysy samana ja tällöin laulaja täysin asiallisesti ja korrektisti ilmoitti yleisölle,että" koska täällä on ihmisiä jotka haluaa seurustella ilman häiritsevää musiikkia , niin emme me voi enää jatkaa", ja siihen loppui show.

Siinä alkoi sitte melkoinen hässäkkä, kun osa yleisöstä suuttui kun musiikki loppui ja kun sitte meikäläiset yritti keskustella aiheesta emännän kanssa tapahtuneesta ja siitä mainos-sotkusta, niin ei mitää konkreettista keskusteltu, vaan hän yritti kääntää asiat niinpäin, että paikan toinen emäntä on vastuussa bändihankinnoista ja mainoksista ja, että hän on jo joutunut alkuillasta palauttamaan lippurahoja närkästyneille ihmisille, jotka oli tullu tansseihin, mutta tulee vaan tämmööstä ryskytystä!

Siinä sitte kannettiin kamaa autoon naamat norsunvitulla ja rahan saantiki oli veitsenterällä, mutta onneksi tuo Jussi oli ilmeisen vakuuttava ja sai kun saikin liksat käteen .Kun oli roudaus tehty, niin vielä kokosin kolmen hengen iskuryhmän , jossa oli edustajat kummastaki bändistä , että yritetään nyt vielä keskustella, että mikä meni vikaan.Tämä paikan emäntä heittäytyi täysin tietämättömäksi kaikesta ja taas vieritti mainostuksesta ja bändihommista syytä hänen niskaan, joka ei ollu paikalla, ja kun kysyin,että miten on mahdollista, että yksi asiakas tai muutaman hengen seurue voi niin halutessaan saada tällaisen tilanteen aikaan, niin ei se kuulemma ollu niin!
Mää sitte kysyin, että no kuinka se sitte on ja taas vastauksena, että en mä tiedä, että kai tämä nyt vaan on huono ilta kaikille.Täytyy vielä tässä todeta, että kun mentiin alunalken paikalle , niin oli erittäin jäyheää suhtautuminen meihin soittajiin, päin vastoin kun kuulemma keikkaa sovittaessa sen toisen osakkaan kanssa, oli kuulemma pyytäny oikein paikan päälle juttelemaan mukavia ja kahvittelemmaan ja sopimusta tekemään, eli kaikesta tästä voi päätellä,että siellä voipi olla jonkilainen "tilanne päällä" emäntien kesken.

Niin ja kuten jo mainitsin, niin soundchekitki kesti niin kauan, että kyllä siinä vaiheessa olisi pitänyt jo sanoa meille, että liikaa volaa, mutta ei , ja kun tiedustelin, että miksei silloin sanottu, niin "en mää tiedä" ja jotain siihen suuntaan, että kyllä MAHDOLLINEN YLEISÖ sitte imee sitä ääntä!

Ja me muuten sitten valistimme rouvaa, että meidän soittajien mukana tällainen tieto kulkee valoakin nopeammin alan piireissä ja myös pettyneiden asiakkaiden keskuudessa, että ei oo hyvää mainosta tämä ei!

Lopuksi voisi vielä todeta laulajamme sanoja mukaillen, että; "Uskottekos niin ei mee kauan,kun on taas *****-hotelli uusia yrittäjiä vailla"

Kertokaas onko muilla vastaavia kokemuksia,enkä nyt tarkoita ihan niitä yleisimpiä "pankaas poijaat vehkeitä pari oktaavia pienemmälle", näinki on meinaan sanottu;-))
willie
13.06.2004 13:31:28
Käyttäkää kappalejaotusta, ei tömmosta pötköö jaksa loppuun asti lukea...

willie
Basisti, melkein 50v. Helsinki.
Kapane
13.06.2004 14:51:30

luin ton koko systeemin ja tuli n siihen tulokseen että en koskaa keikkaile.
Personal Jesuss & Modern Angel [Kyllä Lähtee] MEKKALA #1
kivi
13.06.2004 15:12:15 (muokattu 13.06.2004 15:15:45)
Heh, onhan noita sattunut. Tässä muutama oma, oudompi keikka.

Takavuosina ravintola K***********ä (pyöreä ravintola jossa kasvaa puu, Helsingissä) henkilökunta keskeytti koko tarjoilun soiton ajaksi, kun ei yleisö eikä yhtye halunneet kääntää volyymia pienemmälle pyynnöistä huolimatta. Keikka oli loistava. Myöhemmin paikassa on järjestetty kovaäänisempiäkin konsertteja.

Erään kemiläisen hotellin yökerhossa oltiin luettu huvilupaa väärin, ja lavalle lyötiin pääkatkaisijasta valomerkki kesken settiä. Sitä vahvistimien pauketta!

Yritteliäs karjaalainen ravintoloitsija oli tilannut suomalaisen popbändin vauhdittamaan paikallisten ruotsinkielisten "pohjustelua" ennen kuin nämä lähtisivät vetämään suomenkielisiä turpiin. Aavistin pahinta jo, kun lämppärinä oli kaksi notkeaa ja vähäpukeista tyttöstä, jotka jumppasivat sellaisia messinkitolppia. Mutta setti vedettiin, tosin loppuvaiheessa otsakkain yleisön kanssa.

Tampereella ihmettelimme kun keskustassa olleen rockravintolan lopettajaiskeikalle ei tullut kuin kaksi ihmistä. Toinen erittäin humalainen nainen, joka valeli etumustaan oluella ja hieroskeli sitä siinä sitten läpi setin ns. polvea lavaan -asennossa, toinen lommoposkinen heinäseiväs, joka yritti "roudata" kitarakamoja ulos jo setin aikana, noin niinku avuksi. Setti vedettiin kunnialla, mutta omistajalta ei rahaa irronnut, mitä lie jointti huulessa sökeltänyt tiskin takana. Yleisömenestyksen syynä oli kuulemma huumepoliisi, joka oli saanut "varman vihjeen", niinpä yleisöksi päästäkseen olisi ensin pitänyt alistua täyteen ruumiintarkastukseen.

Erään suur-Helsingin alueella sijaitsevan korkeakouluyhteisön bileissä rytmimusiikki sai yleisössä nuorenparin niin intoihinsa, että päättivät ryhtyä ns. tositoimiin keskellä lavaa. Soitapa siinä sitten vakavalla naamalla poppia, kun pariskunta pistää päät bassarissa lihaa piiloon. Naama peruslukemilla vedettiin setti loppuun, eikä annettu innokkaiden yleisönedustajien ottaa efektipedaaleja ja mikkitelineitä muistoksi, vaikka yritys oli kova.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Henko
13.06.2004 17:11:28

Täällä Tampereella vanhan kirjastotalon puistossa oli kesälomien alkajaisiksi ilmaiskonsertti. Viimeisenä esiintyjänä oli Private Line ja huvilupa oli kait iltakymmeneen. Kun bändi sitten joskus 21.40 pääsi lavalle, sähköt meni koko paikasta ennen kuin ehtivät ekan biisin kertosäkeeseen. Eikä niitä sähköjä sinne sitten saatu, eikä tullu keikkaa. Mikälie sulake mennyt.
Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
kaukopoika
13.06.2004 20:06:10
Olen todella pahoillani kappale-jaon puuttumisesta,josta Willie aivan aiheesta huomautti.
On vaan tuollaisten tapahtumien jälkeen niin kiihdyksissä,että ei oikein kaikkea huomaa.
Ja kyllähän se muuten puuduttavaa onkin lukea,kun koko energia menee siihen,että milläs rivillä nyt mentiinkään:-(
Eemil
13.06.2004 20:15:24
Erään suur-Helsingin alueella sijaitsevan korkeakouluyhteisön bileissä rytmimusiikki sai yleisössä nuorenparin niin intoihinsa, että päättivät ryhtyä ns. tositoimiin keskellä lavaa.

Ei hyvä luoja! Tuossa vaiheessa on kyllä varmaan jokainen vetänyt ihan omasta sävellajista.
Hei, tämähän on vihreä! K100 #2 Niin, ja jos haluat myydä mulle chorus-pedaalisi niin ota yhteyttä.
paavi
13.06.2004 23:43:54
Olen todella pahoillani kappale-jaon puuttumisesta,josta Willie aivan aiheesta huomautti.
On vaan tuollaisten tapahtumien jälkeen niin kiihdyksissä,että ei oikein kaikkea huomaa.
Ja kyllähän se muuten puuduttavaa onkin lukea,kun koko energia menee siihen,että milläs rivillä nyt mentiinkään:-(

Hyvä kirjoitus ja pistää miettimään kyllä näitä keikkahommia. Ehkäpä paremmalla ajalla jotain kommentoin, mutta sitä ennen voisit tosiaan vielä näin jälkikäteenkin sen kappalejaon tehdä. Täällähän on mahdollisuus muokata omaa tekstiään jälkeenpäin. Tekstin yläpuolella on siihen tarkoitukseen kuuluva nappula. :)
baron
14.06.2004 10:17:40

Pubikeikalla ilmaantui "julkkis" seurueineen bändiä lähinnä olevaan pöytään ja ilmoitti, että sinä aikana kun he syövät, ei soiteta.

Ilmoitin olevani töissä ja olen sopinut soittavani ja saavani siitä rahaa.

Meni hakemaan paikan omistajaa. Omistaja ehdotti kompromissiksi, että soittaisimme vähän hiljempaa.
Pistimme sähköt pois ja aloimme soittaa sähkösoittimilla "akustisesti".

Yleisö reagoi ja alkoi käyttäytyä uhkaavasti julkkisseuruetta kohtaan. "Julkkis" tuli pyytämään, että soittaisimme vähän kovempaa ja sitten soitimme normaalivolyymilla loppuun.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Feggy
14.06.2004 11:26:17

Ei hyvä luoja! Tuossa vaiheessa on kyllä varmaan jokainen vetänyt ihan omasta sävellajista.

Kieltämättä oli vähän hankalaa, varsinkin kun meinasi koko ajan pedaalin sijasta osua takapuoleen, vai mitä K?
Less is more.
kivi
14.06.2004 16:55:40
Kieltämättä oli vähän hankalaa, varsinkin kun meinasi koko ajan pedaalin sijasta osua takapuoleen, vai mitä K?

Jep, mutta oikein soitettiin:-)

Ja kuten taannoin Kaisniemen Fat Mamassa huomattiin, ei se aikuisviihde soittamista paljon haittaa. Olivat unohtaneet baarin päälle television auki, ja sieltä sitten tuli tällainen myöhäiselokuva. Keikasta en muista mitään, mutta hyvin kuulemma soitto soi tätäkin teleprompteria seuraten, ruutu kun paistoi vain lavalle, ei juuri muualle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kaukopoika
14.06.2004 17:21:52
Kiitos Paaville tuosta korjausvinkistä , en oo näköjään tiennyt ,mitä kaikkea voi tehdä. No nyt on varmasti parempi luettavuus! Ja kuten tässäki nyt on pari kertaa vihjaistu keikkailun mielekkyyteen , niin kyllä totuus on se ,ettei sitä voi tehdä , jos ei tosiaan rakasta musiikkia!! Kyllä mullaki olisi vaikka minkälaisia tarinoita kerrottavana , mutta katsotaan nyt kun taas tulee hyvä luomisvire ;-))
Super-Jari
15.06.2004 11:01:47
Erään kemiläisen hotellin yökerhossa oltiin luettu huvilupaa väärin, ja lavalle lyötiin pääkatkaisijasta valomerkki kesken settiä. Sitä vahvistimien pauketta!

Kävikö laitteille jotenkin?
heu heu
baron
15.06.2004 14:59:01 (muokattu 15.06.2004 15:00:30)

Mulla oli kerran privaattikeikka paikassa, jossa salin valaistus oli jotenkin kytketty pistokkeeseen, josta otimme virtamme ja joka kerta, kun joku sai päähänsä sammuttaa kattovalot, meiltä meni kaikki seis.

Mitään ei hajonnut, mutta mun sen aikaiset kiipparit meni aina perusasetuksille.

Joku tuli aina vielä poskeilemaan, että ettekö osaa soittaa hämärässä.
Atommic
16.06.2004 13:07:55
Heh, nuo tarinat pistää kyllä miettimään keikkailun mielekkyyttä. Tai itse olen ollut jo pidempään sitä mieltä että keikan soittaminen on kivaa mutta kaikki muu siihen liittyvä on enemmän ja vähemmän sohimista joka suuntaan.

Ja silti sitä kuitenkin hinkuaa taas keikoille :)
Ambition makes you look pretty ugly
kuha isko
17.06.2004 11:00:06
Eiköhän nuo nyt ole vaan "normaalia elämää"?
Aika pieniä murheita jos vertaa katusoiton "järjestyshäiriöihin" joihin joutuu vieläpä yksin.
Mielestäni kyllä hiljaa soittaminen on taidetta sekin.
(Itse kukin luukuttaa joskus liian lujaa).

Ehdottaisi välispiikin käyttöä. Sillä voi neuvoa yleisöä kääntymään järjestäjien puoleen.
Ylläri
17.06.2004 15:29:13 (muokattu 17.06.2004 15:30:54)
Tuntemattomien tahojen kanssa keikkoja järkkäillessä on aina se vaara, että tilaajalla ei ole kerta kaikkiaan minkäänlaista käsitystä siitä mitä livebändi käytännössä tarkoittaa. Coverbändin kanssa on tullut vastaan kaikenlaista, erityisesti firmabileissä; milloin on kahdeksanhenkiselle orkalle varattu noin kahden neliömetrin kokoinen nurkka esiintymitilaksi, milloin taas roudaus- ja pystytysaikaa on ruhtinaalliset 15 minuuttia. Suosittua on myös tulla soundcheckin aikaan kertomaan että tarkoitus olisi myös soittaa muutama tunti taustamusaa ruokailun ratoksi. Ja samaan syssyyn tietenkin myös vaaditaan volyymia paljon pienemmälle.

Turhan usein keikan- ja rahanahneuksissa tulee tehtyä aika kyseenalaisia buukkauksia. Ei kannata tuudittautua "kyllä se siitä"-asenteeseen jos vähänkin epäilyttää. Kaikki mahdolliset kompastuskivet pitää yrittää selvittää ennen kuin keikka sovitaan. Onhan tilaaja varmasti selvillä siitä, millaista musiikkia bändi soittaa? Ei pidä tyytyä mihinkään epämääräisiin "menomusa"-tyylisiin ilmauksiin. Toiselle "rokki" tarkoittaa nu-metallia, toiselle Eeroa, Jussia and The Boysia. Kauanko bändin on tarkoitus vetää? Tunnin settiä on paha venyttää koko illan mittaiseksi. Jne.

Vaarallisia ovat myös ne tilanteet jossa joku bändin kaveri diilaa bändiä esim. oman firman bileisiin tai tuttuun ravintolaan. Kyseinen kaveri saattaa olla liian innoissaan omasta ideastaan eikä tajua mitä on tekemässä. Aina kannattaa yrittää olla itse suorassa yhteydessä tilaajaan eikä luottaa välikäsiin.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
JK
17.06.2004 21:10:42
Tuntemattomien tahojen kanssa keikkoja järkkäillessä on aina se vaara, että tilaajalla ei ole kerta kaikkiaan minkäänlaista käsitystä siitä mitä livebändi käytännössä tarkoittaa. Coverbändin kanssa on tullut vastaan kaikenlaista, erityisesti firmabileissä; milloin on kahdeksanhenkiselle orkalle varattu noin kahden neliömetrin kokoinen nurkka esiintymitilaksi, milloin taas roudaus- ja pystytysaikaa on ruhtinaalliset 15 minuuttia. Suosittua on myös tulla soundcheckin aikaan kertomaan että tarkoitus olisi myös soittaa muutama tunti taustamusaa ruokailun ratoksi. Ja samaan syssyyn tietenkin myös vaaditaan volyymia paljon pienemmälle.

Täyttä asiaa koko kirjoitus. Mitä tarkemmin pystyy selvittämään etukäteen puolin ja toisin tilatarpeet, soittoajat jne. niin sen paremmin homma kulkee.

Yksi pointti on myös se, että tilaajan/paikan puolelta on vain yksi henkilö, jonka kanssa asioista sovitaan etukäteen ja samoin siellä paikan päällä. Noissa firmajuhlissa etenkin niitä neuvojia/määräilijöitä meinaa piisata joka lähtöön.

Ongelmallisia on joskus olleet paikat, joissa tilaaja on vain varannut paikan juhliinsa ja siellä itse paikassa on toinen porukka joka asettaa omia sääntöjään. Jos mahdollista niin etukäteen paikkaan ja sen henkilökuntaan tutustuminen kannattaa (vähän vaikea tietysti jos keikka on 300 kilometrin päässä)
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
baron
18.06.2004 06:57:45

Yksi pointti on myös se, että tilaajan/paikan puolelta on vain yksi henkilö, jonka kanssa asioista sovitaan etukäteen ja samoin siellä paikan päällä. Noissa firmajuhlissa etenkin niitä neuvojia/määräilijöitä meinaa piisata joka lähtöön.)

Diileissä olen pyrkinyt siihen, että tilaaja etukäteen nimeää yhdyshenkilön bändiin päin ja tilaisuuden aikana olen ohjannut muut neuvojat/pyytelijät etc hänen puoleensa.

Myös oleellista että on itse yhteydessä suoraan tilaajaan eikä välikäsien kautta, monet ongelmat/epäselvyydet voi ennakolta ehkäistä.

Selvittää, mitä halutaan ja mitä on tarjolla ja sitten saada ne kohtaamaan toisensa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)