Aihe: MODULAARI SYNTIKAT JA STOMPBOX MOD
1
ATCX
21.07.2017 22:08:16

Itseäni vielä kompaten.....

Vosiko homman hoitaa esim.
VAC-PAK CV to Variable Resistance tapaisella virityksellä.

Alla linkki.

http://www.synthrotek.com/vac-pak-c … resistance-a-circuit-benders-dream/

t. ATCX
Serenity
22.07.2017 08:25:41

ATCX: Vosiko homman hoitaa esim.

Tuon ongelmana on, että se on tavallaan jännitteellä säätyvä vastus - ei potentiometri. Jos kytkennässä on potikan kaikki kolme terminaalia käytössä, sitä ei voi korvata tuolla vehkeellä.

Katsoin pikaisesti yhtä MXR flangerin kytkistä ja siinä ainoastaan "sweep" -potikan voisi korvata tuolla värkillä.
nightbird
22.07.2017 10:57:41
Laita boxiin moottoroidut potikat ja ohjaa niitä sopivilla säätö-kytkennöillä.
ATCX
23.07.2017 21:52:51

Serenity: Tuon ongelmana on, että se on tavallaan jännitteellä säätyvä vastus - ei potentiometri. Jos kytkennässä on potikan kaikki kolme terminaalia käytössä, sitä ei voi korvata tuolla vehkeellä.

Katsoin pikaisesti yhtä MXR flangerin kytkistä ja siinä ainoastaan "sweep" -potikan voisi korvata tuolla värkillä.

Hmmm... perskuta.
Olisiko hyvää ideaa kuinka ratkaista ongelma.
Tietysti electroniikan perus kursseille meno voisi auttaa, mutta olisiko jotain vähemmän aikaa vievää ratkaisua. ?

Esim. suositella jotain hyvää tyyppiä joka voisi osata hoitaa homman maaliin.

Muistaakseni Tuusulassa asuu 1 tyyppi joka on aika velho syntikka ym. modaus hommissa. Sattuisiko kukaan muistamaan tyypin nimeä ym tietoja. Jos tuntuu tutulta niin PM:nä voi laittaa tietoa.

t. ATCX
ATCX
23.07.2017 21:55:38

nightbird: Laita boxiin moottoroidut potikat ja ohjaa niitä sopivilla säätö-kytkennöillä.

Noh ei oikeastaan ratkaise mitään, sillä ei saa aikaan pidempää LFO kiertoa.
CV modauksen ideanahan on muuttaa laitetta hiukan paremmaksi ja monipuolisemmaksi.

Mää omistan jo nykyään 2 moottorifeideriä nimittäin omat kädet.

t. ATCX
ATCX
23.07.2017 22:54:15

Serenity: Tuon ongelmana on, että se on tavallaan jännitteellä säätyvä vastus - ei potentiometri. Jos kytkennässä on potikan kaikki kolme terminaalia käytössä, sitä ei voi korvata tuolla vehkeellä.

Hmm... niin ilmeisesti toinen karvoista menee BBD:lle ja toinen LFo:lle.
Entä jos Lfo:lle menevä karva ohitetaan ja säädetään pelkästään sitä, tai itse asiassa korvataan koko MXR:n Lfo CV:llä.
Oikeastaan Lfo speed onkin se tärkein jonka haluaisin muuttaa/controlliin.
Eli jos siis säädetään pelkästään LFO/CV jännitettä ja jätetään BBD:lle menevä karva paikoilleen?
Ilmeisesti toimii ainakin Boss BF-2 tapauksessa.

En ole itse asiassa kylläkään nähnyt MXR scemoja joten aika arvailua toistaiseksi.

Toisaalta potentiometrihän on myös säätövastus tosin 3 napainen.

t. ATCX
mhelin
23.08.2017 18:04:42 (muokattu 23.08.2017 18:10:21)
Olen itse ajatellut tehdä homman toisin päin, eli rakentaa kitarapedaalit eurorack-formaattiin signaalitasoja ja virtalähteitä myöten - toki ne pitäisi olla paketoitavissa tavalliseen stompbox-koteloonkin. Nimittäin kitarapedaaleissa on ihan liikaa toimintoja kun jokaisessa on sama impedanssinsovitusaste, bypass ja jonkilainen sävynsäätö kun ei välttämättä tarvittaisi kuin esim. pelkkä säröaste säröpedaalissa. Impedanssisovitukseen olisi sitten oma simppeli etuaste/impedanssinsovitusmoduli (joka voisi olla myös putkiaste), samoin EQ:lle yms. joita sitten kytkettäisiin modulaarisesti luupperilla. Asetuksetkin voi automatisoida MIDI:llä tai käyttää esim. CAN-väylää kuten autoissa jolloin pedaalit tarvitsisivat toki oman kontrollerinsa, mutta se voisi olla samanlainen kaikille, ja analogipedaaleiden tapauksessa voisi joko käyttää synatyyppista CV-pohjaista DA-muuntimen kautta tai digitaalista potentiometriä, esim. Microchip MCP413X/415X/423X/425X piirillä toteutettuna (CAN -> SPI bridgen kautta): https://cdn.sparkfun.com/datasheets/Components/General%20IC/22060b.pdf
basisti1971
25.08.2017 07:49:17
Moi.

ATCX: Vosiko homman hoitaa esim.

Alla linkki.

http://www.synthrotek.com/vac-pak-c … resistance-a-circuit-benders-dream/

Kuten Serenity tuossa jo totesikin, vain erikoistapauksessa.
Laitteen kytkentätavasta riippuen voinet kuitenkin yhdistää kaksi toimimaan potentiometrin tavoin.
Yksi kohtuullisen simppeli tapa on myös käyttää CV->PWM palikkaa joka ohjaa lediä tai muuta valonlähdettä, ja "potentiometrinä" on n*LDR, n=säädettävien vastusten tarpeen mukaan.

Jos ei halua alkuperäiseen kytkentään kajota, mekaanisestihan tuo hoituisi Whizzer-tyyppisellä ratkaisulla.
https://www.google.fi/search?q=neil … rd=cr&ei=ZKGfWf2uDrGr8we7m6KICw

Jo aikoinaan kun suunniteltiin FOH-tiskiltä ohjattavaa backlineä, ihmeteltiin miksi tuota ei voisi hoitaa ihan perus RC-servoilla.
Yksinkertaistuisi ja halpenisi huomattavasti.

T:Samuli
basisti1971
25.08.2017 08:00:46
Moi.

mhelin: Olen itse ajatellut tehdä homman toisin päin, eli rakentaa kitarapedaalit eurorack-formaattiin signaalitasoja ja virtalähteitä myöten - toki ne pitäisi olla paketoitavissa tavalliseen stompbox-koteloonkin.

Tuo olisi ainakin mun mielestäni järkeenkäyvempi ratkaisu.

Sopivalla väylällä kaikki parametrit olisivat vapaasti kauko-ohjattavissa.

Randall MTS järjestelmässähän tuota modulaarisuutta on jo vuosikymmenet toteutettu etuasteiden kanssa, mutta mikäänhän ei estä rakentelemasta samaan muottiin efektejäkin.
Kauko-ohjaustahan noissa ei tosin taida modulinvaihtoa lukuunottamatta olla vieläkään.

Randall RG13 purkin filosofia olisi oiva kandidaatti matalalle Eurorack-toteutukselle, tuostakin olisi ainakin mun mielestä voinut tehdä modulaarisen kuten Randallilta on totuttu odottamaan.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)