Aihe: Äänityssofta ja kitaravahvistinmallintaja Maciin
1 2
Terry Pantheras
19.07.2017 21:25:11
Mitäs näitä nykyisin on kotiäänityksiin ja mitä jengi käyttää?

Tällä hetkellä mulla on Avid Eleven Rack ja koneena macOS Sierra 10.12 ja siinä Garageband sekä Reaper. 11r ei (enää) toimi oikein Garagebandin kanssa Sierra-päivityksen jälkeen (joo, Macia ei saisi koskaan versiopäivittää musahommissa), enkä ole saanut Reaperista ulos pihaustakaan 11r:n kanssa. Uusi Sierra-yhteensopiva 11r-ajuri on asennettu, mutta Garagebandista ulos tulee pelkkä kuiva linjasignaali.

Garageband oli hyvä ja sopivan helppokäyttöinen mun kepoiseen tarpeeseen, Reaper taas käytettävyydeltään kasa p*skaa. Onko jotain vastaavaa yhdistelmää suositella?

1) 11r + joku äänityssofta, joka toimii
2) Joku muu kuin 11r + Garageband
3) Joku muu kuin 11r + joku muu kuin Garageband

Saa tietty maksaakin jotain, mutta Pro Tools on liian kallis. Garagebandin omat mallinnukset ovat mulle liian huonoja, joten siksi kiinnostaisi kuulla potentiaalisesta 11r:n korvaajasta.

Tietty kiinnostaisi myös kuulla korjausehdotuksia 11r/Garageband-combolle.
No sehän meni kivasti!
MadMatt
19.07.2017 22:04:20

Mulle kans...
Mac Mini sierralla tulossa taloon. Tarttis tuohon jonkun helpon ja toimivan äänityssoftan. Mac Pro:ssa on pyörinyt Pro Tools mutta niin järeetä en tähän tarvii..
Antti1
19.07.2017 22:33:57
Tohon kasa paskaa -mielipiteeseen täytyy todeta, että vika on vain käyttäjässä. Erinomainen ja erittäin helppokäyttöinen softa, joka tarjoaa käyttäjälle erittäin paljon mahdollisuuksia, jopa sen käytettävyyden muokkaamiseen. Se on täysiverinen ammattisofta, ei mikään helppoheikkien sunnuntailällätys, joten totta hitossa on valikoita ja namikoita.

Mun ehdotus on, että nakkaat rautapalikat roskikseen ja käytät vain sopivaksi katsomaasi softaa. Useimmista saa jonkinlaisen testiversion, joka helpottaa mieluisen löytämistä.
Terry Pantheras
19.07.2017 23:04:01
Antti1: Tohon kasa paskaa -mielipiteeseen täytyy todeta, että vika on vain käyttäjässä. Erinomainen ja erittäin helppokäyttöinen softa, joka tarjoaa käyttäjälle erittäin paljon mahdollisuuksia, jopa sen käytettävyyden muokkaamiseen. Se on täysiverinen ammattisofta, ei mikään helppoheikkien sunnuntailällätys, joten totta hitossa on valikoita ja namikoita.

Myönnetään, että kyse oli tällä kertaa lähinnä "en vain osaa/en just nyt jaksaisi opetella uutta musasoftaa" -vitutuksesta, kun se ei toiminutkaan "heittämällä". :D

Mun ehdotus on, että nakkaat rautapalikat roskikseen ja käytät vain sopivaksi katsomaasi softaa. Useimmista saa jonkinlaisen testiversion, joka helpottaa mieluisen löytämistä.

Mites vahvistinmallinnuspuoli? Mä oon siis lähes ummikko äänityssoftien suhteen, kuten varmaan saattoi arvatakin.

Nooh, pitääpä vielä googlailla.
No sehän meni kivasti!
BPee
19.07.2017 23:16:29
Ite käytän Garage Band + Amplitube 4 kaikissa nauhotteluissa. Ollut erittäin, erittäin tyytyväinen, minulle vähintäänkin riittävä. Kannattaa kokeilla Amplitube 4 Custom Shop versiota, ilmainen jolla pääsee alkuun ja näkemään mitä voi saada.
Vahvistin- ja efektimallinnukset on mielestäni todella hyviä. Joku hifisti tietysti nillittää, mutta ei välitetä siitä ja niistä.

Eiku testaamaan:

http://www.ikmultimedia.com/products/amplitubecs/
Krice
20.07.2017 00:18:18 (muokattu 20.07.2017 00:19:57)

Terry Pantheras: Tietty kiinnostaisi myös kuulla korjausehdotuksia 11r/Garageband-combolle.

Yksi vaihtoehto olisi hankkia usb-interface (ja varmistaa, että se toimii Sierrassa), jossa on line inputit (tai digitaalinen input, koska 11R:ssä on sellaiset ulostulot) niin sen jälkeen ajuriongelmat olisi 11R:n suhteen historiaa. OSX kannattaa minusta päivittää aina, jos joku softa lakkaa toimimasta niin vispaa menemään sen tai odottaa yhteensopivaa versiota.
steelduck
20.07.2017 06:37:37

Focusrite USB interface and S-Gear softavahvistin + Garageband tai Logic-X jos haluaa yhtä helppokäyttöisen, kuin Garageband, mutta pro-softa. Käyttöliittymä on käytännössä "sama".
Krice
20.07.2017 08:23:45

LogicX:n huono puoli on tosin siinä, että ei voi säätää värejä. Siinä on vain se harmaa teema, joka rasittaa ikävästi silmiä. Midinauhan ja raitojen taustan saa vaihdettua kyllä vaaleaksi, mutta sekin on vaalean harmaa ja mitään muuta ei voi säätää.
gunner
20.07.2017 10:20:13 (muokattu 20.07.2017 10:21:15)
Raudasta kannattaa kyllä luopua ihan suosiolla, ostat vaan jonkun muun kuin halvimman focusriten äänikortin, niin pääset soittamaan kitaraa suoraan koneen kautta. Huhupuheiden perusteella halvimmat focusritet ilmeisesti clippaa kitarasignaalista. Garage Bandia en ole koskaan kokeillut, mutta Logic on kyllä hyvä.

Vahvistinmallinnospuolelta juurikin esim. Amplitube 4 ja siihen tarpeen mukaan joku lisäosa (kuten Mesa). Jos haluat päästä vähällä säätämisellä raskaampiin kitarasaundeihin, niin Toneforge Menace ja Ben Bruce on todella hyviä.

https://joeysturgistones.com/collec … ything/products/toneforge-ben-bruce
Åboensis
20.07.2017 12:13:19

Täällä on pärjätty ainakin tähän asti ihan mukavasti myöskin Garagebandilla, Amplitube 4:lla ja Apogee One:lla. Toi One on vielä siitä kiva palikka, että 1) se on suoraan mac -yhteensopiva ja 2) siinä on hyvä sisäänrakennettu mikki, jolla voi äänittää mm. laulua, perkussioita jne. Toisaalta siinä on se XLR -liitäntä ulkoista mikkiä varten ja tietenkin skittajakki. Toimii.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
hallu
20.07.2017 15:38:16
Minä käytän äänityssoftana Logicia, joka on melkein yhtä helppo kuin garageband ja noudattelee samaa logiikkaa joten siirtyminen gp:stä ei ollut vaikea. Logic on vähän monipuolisempi mutta valitettavasti se ei osaa suomea. Gp:sa pidin eniten juuri suomenkielisyydestä, mutta kaikkea ei voi saada.

Itse en käyttäisi mallinntavaa rakkinetta rinnalla vaan tietokoneelle saatavat mallinnussoftat ovat ihan yhtä hyviä ( no Axet ja kemperit ehkä pesee ja linkoaa vaikka en ole varma) ja Logicin vahvarimallinnukset ovat varsin hyviä myös ( joko ne on parantunut viimeisessä versiossa tai sitten olen vaan oppinut käyttämään niitä). Äänikorttina käytän Focusrite saffire proota joka välttää meitsille ihan hyvin. Käytän analogista etuvahvistinta sekä bassolle että kitaralle ja ne olen kokenut toistaiseksi miellyttävämmäksi tai sitten mikitän kitaravahvistimet ( tai nykyisin tulee käytettyä Mensan cabclonea).

No siinäpä se meikäläisen tsydeemi noin pääpiirteissään.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
steelduck
20.07.2017 16:53:09

gunner: Huhupuheiden perusteella halvimmat focusritet ilmeisesti clippaa kitarasignaalista.

Mitäs huhuja nämä ovat? Onko jotain lähdettä?
ÄrGee
20.07.2017 17:51:50
steelduck: Mitäs huhuja nämä ovat? Onko jotain lähdettä?

On... tuo vieressä könöttävä ensimmäisen sukupolven 2i4.

Mitä vahvistinmallinnuksiin tulee, niin noista JST Toneforgen tuotteista on jäänyt sellainen kuva, että ne ovat liian Joey Sturgisin maun mukaan tehtyjä kuivakkaan metalcore-soundiin taipuvia simuja.

Amplituben Mesat kuulostavat ainakin demoissa ihan hyvältä, en ole itse niillä soitellut pitkään aikaan koska Amplitube muuten on käytettävyydeltään sekä efekteiltään ei niin hyvä.

https://www.youtube.com/watch?v=I6JcOdPeh2E

Jos luulee pärjäävänsä parilla eri vahvistinmallinnuksella, niin TSE X50 2.4 ja Schuffam S-gear ovat katsastamisen arvoisia. TSE:ssä on hyvät 5150 ja Engl E530 mallinnukset ja S-gearissa joku Mesan Mark IV:n tai V:n tapainen.

https://www.youtube.com/watch?v=nel1ZPO1tSE
https://www.youtube.com/watch?v=Pmi0xQgDqUw

Oma suosikki on Overloud TH3, joka on erittäin monipuolinen softa, missä on hyvät vahvistin/kaappimallinnukset sekä efektejä joka lähtöön. En keksi mihin tuosta ei olisi.

https://www.youtube.com/watch?v=vaipCU7bGZs

Noissakin on hintaluokka 70-200 euroa, ja Amplitube kuppaa nykyään rahaa per vahvistin, joten kannattaa miettiä mitä haluaa. Positive Gridin Biasista pysyisin erossa, koska niiden yksikään tuote ei yllä noiden tasolle melkein millään osa-alueella.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
Terry Pantheras
20.07.2017 18:24:42 (muokattu 20.07.2017 18:24:52)
Krice: Yksi vaihtoehto olisi hankkia usb-interface (ja varmistaa, että se toimii Sierrassa), jossa on line inputit (tai digitaalinen input, koska 11R:ssä on sellaiset ulostulot) niin sen jälkeen ajuriongelmat olisi 11R:n suhteen historiaa. OSX kannattaa minusta päivittää aina, jos joku softa lakkaa toimimasta niin vispaa menemään sen tai odottaa yhteensopivaa versiota.

Tämä. Löysin kaapin sopukoista vanhan Toneport UX1:n. Latasin driverin ja ketjutin 11r:n phonesista UX:n inputiin ja Garagebandista Toneport inputiksi. Toimii!

Tänks!

Ongelma siis toistaiseksi minun tarpeisiini ratkaistu. Kiitos kaikille vastauksista; pitää perehtyä muihinkin ratkaisuihin mikäli pitää saada setupia kompaktimmaksi.

Mutta pääasia, että nyt piäsöö tuas louhimaan rihviliöitä narulle =)
No sehän meni kivasti!
noon
26.07.2017 02:20:24

Mac book pro, Reaper, Focusrite, Guitar Rig. Siinä meikäläisen yhdistelmä ja tyytyväinen olen. Tyytyväinen etenkin tohon Focusriteen. Edellisen M-Audion ja 11R kanssa olis just noita päivityksen jälkeisiä ongelmia. Molemmissa oli myös sellainen ominaisuus, että koko tietokone piti käynnistää uudestaan että kone tunnisti io laitteen. Ton uuden io laitteeen kanssa tätä ongelmaa ei enää ole.
penatuna
26.07.2017 11:07:29 (muokattu 26.07.2017 11:08:02)
Terry Pantheras: Tämä. Löysin kaapin sopukoista vanhan Toneport UX1:n. Latasin driverin ja ketjutin 11r:n phonesista UX:n inputiin ja Garagebandista Toneport inputiksi. Toimii!

Laitetta omistamatta ja kummemmin tuntematta mietityttää tuo kuulokeliitännästä (phones) jakaminen. Eikö vaikka main out olisi ollut järkevämpi vaihtoehto?
Räbbänä
26.07.2017 11:41:54 (muokattu 26.07.2017 11:42:43)
Kyllähän näitä vaihtoehtoja on. Vasta pistin minäkin vanhan Podin kiertoon ja tilalle Audientin iD4 interfacea sekä sekalaisen kasan ilmaisplugareita. Lepouta, TSE:tä ja Redwireziä näin esimerkiksi. Maksullisiakin olisi tarkoitus kokeilla jossain kohtaa ja ainakin demon perusteella Two Notesin Torpedo Wall of Sound vaikuttanut mukavalta softalta kaappi-impulssien pyörittelyyn. Softana pyörii useimmiten ihan Garageband, mutta Audientin rekisteröimällä sai Cubase LE AI elements 9 myös ladattua veloituksetta. Ei vain juuri ole kerennyt sitäkään sen syvemmin tutkailemaan.
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
aristoteles666
26.07.2017 23:20:43

penatuna: Laitetta omistamatta ja kummemmin tuntematta mietityttää tuo kuulokeliitännästä (phones) jakaminen. Eikö vaikka main out olisi ollut järkevämpi vaihtoehto?

ei, main ulostulosta tulee linjatasoinen signaali ja se sisaanmeno mihin sita oltiin viemassa on instrumentti tasoinen, joten menee taysin sarolle.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
penatuna
27.07.2017 11:23:52
aristoteles666: ei, main ulostulosta tulee linjatasoinen signaali ja se sisaanmeno mihin sita oltiin viemassa on instrumentti tasoinen, joten menee taysin sarolle.

Nopealla vilkaisulla Toneport UX1:ssä on myös linjasisääntulot. Eikö niitä voisi käyttää? Kumpaakaan laitetta en siis omista, mutta tällainen kytkentä tuntuisi järkevimmältä. Voi olla että mulla on mennyt jotakin ohitse.

Ja eikö kuulokeliitännästä tule enemmän hönkää kuin line outista? Siinähän vahvistetaan signaalia kuulokkeita varten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)