Olen vaihtamassa takaisin originaalit mikit, mutta kuva johdotuksesta meni kiintolevyn hajoamisen myötä joskus aikoinaan, eikä netistä löytynyt kuvaa tietenkään. Tällä hetkellä siinä on kiinni nelijohtoiset passiiviset emg:t (HSS). EMG:n yksikelaisten vihreä ja paljas johto menevät potikkaan, humpparin vastaavat menee kytkimen maadoitustolppaan. Lähinnä ongelma on siinä, että originaalimikeissä (yksikelaisissa) on värillinen johto ja kaksi samanlaista mustaa johtoa, siis yhteensä kolme johtoa. Humpparissa on kaksi (musta ja valkoinen), joten sen suhteen ei ole ongelmia. Meneekö nuo kaksi mustaa johtoa potikkaan kiinni. Tuntuisi jotenkin hassulta, että olisi kaksi samanlaista maadoitusjohtoa, jotka menisivät samaan kohteeseen. Käytän maallikkona mustasta johdosta termiä maadoitusjohto, toivottavasti meni oikein. |
Onko merkitystä mihin maadoitusjohdon kytkee, kun joskus näkee noissa kaavioissa, että ne hitsataan kytkimen maadoitusnastaan, ja yleisesti potikan kuoreen jne. Esimerkiksi sinkkujen maat menee potikkaan ja humpparin maa kytkimeen. Mitä merkitystä sillä on, vai onko mitään. |
Mun ymmärtääkseni ei merkitystä, kunhan kaikki tarpeelliset paikat on maadoitettu. Jakin runkoonhan ne kaikki lopuksi menee yhteen kummiskin. Väliin vilkastakin keskustelua/kinastelua nuo maat kummiskin aiheuttaa netin palstoilla joistain detaljeista. Tekeekö Fenderin tyypillinen potikanselkämaadoitus potikasta Faradayn häkin. Voiko kitaraan tulla maalenkki (oikeastaan, häiriöitä poimiva 'antenni') jos jossain on 'tuplasti' maadoitettu kohta. Tai onko tähtimaa se ainoa oikea. Edit: Krice: Esimerkiksi sinkkujen maat menee potikkaan ja humpparin maa kytkimeen. Tuossa mun lähettämässä Velocity-kytkennässä myös humppamaa menee kytkimelle. Eri valmistajilla on käytössä erilaisia systeemejä, joten 'yhtä oikeaa tapaa' ei ole. |