Aihe: Vintage-virittimien vaihtaminen, Classic Vibe Tele
1
smoltron
15.07.2017 10:24:57 (muokattu 15.07.2017 10:25:41)

Minulla on Squier Classic Vibe Custom Tele, joka on hintaansa nähden aivan mainio soitin. Ainoa, joka harmittaa on nuo kammottavat vintage-virittimet, joiden kanssa tulee kieltenvaihdossa sohlattua ihan riittävästi. Niissähän ei ole tavallista reikää, vaan kielen pää työnnetään tapin sisään ja sitten yritetään pitää kieli hahlossaan tiukatessa. Varsinkin 2. ja 3. kielien kanssa tämä on ainakin minulle hankalaa.

Kysymykseni on tämä: Mitkä tavalliset reiälliset virittimet tähän voi laittaa heittämällä? Siis ettei tarvitse edes uusia ruuvinreikiä porailla.

Kari
Åboensis
15.07.2017 14:14:19

smoltron: Ainoa, joka harmittaa on nuo kammottavat vintage-virittimet, joiden kanssa tulee kieltenvaihdossa sohlattua ihan riittävästi. Niissähän ei ole tavallista reikää, vaan kielen pää työnnetään tapin sisään ja sitten yritetään pitää kieli hahlossaan tiukatessa.

Kari

Tuota tuota... Nyt en missään nimessä halua kuulostaa ylimieliseltä tahi holhoavalta, mutta minusta kyseisissä virittimissä ei ole mitään vikaa, vaan toimivat päinvastoin paremmin kuin ne "tavalliset" reiälliset mallit. Ethän suinkaan tunge kieltä kokonaisena sinne reikään vaan katkaiset sen ensin sopivan mittaiseksi? Varsinkin punottujen kielten kohdalla tämä on välttämätöntä. Itse mittaan sopivan pituuden niin, että vedän kielen ensin kireäksi, otan siitä kiinni toisella kädellä viritystapin ja toisella satulan kohdalta ja sitten löysään kunnes satulan kohdalla ollut käsi on n. kolmannella nauhalla. Sitten katkaisen viritystapin kohdalta olleen käden paikalta.

Toiseksi viritin kannattaa aina kääntää ennen kielen asettamista niin, että se ura on 90 asteen kulmassa kaulaan nähden. Sitten, kun olet työntänyt kielen pohjaan, saat vedettyä kielen tiukasti tapin ympäri muutaman kierroksen ennen kuin alat kiristää tappia. Kun ura on kohtisuoraan kaulaan nähden, kieli muodostaa uran reunaan terävän kulman, joka pitää kielen hyvin paikoillaan. Kieltä kannattaa painaa koko ajan viritystappia pyöritettäessä alaspäin, kohti kitaran virityspäätä, että uudet kierrokset tapin ympäri kiertyvät mahdollisimman matalalle viritystappiin. Suosittelen muuten käyttämään virityskampea (peg winder), tekee uusien kielten laittamisesta huomattavasti helpompaa ;D.

Noilla keinoin ainakin minä olen saanut ne vintagevirittimet pelittämään oikein mainiosti. Valitettavasti en osaa sanoa, mitkä "tavalliset", reiälliset virittimet menisivät niiden tilalle heittämällä.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Silver Mica
15.07.2017 14:22:16
Katso mallia esim. tästä https://www.youtube.com/watch?v=GqYrXh4D6wI alkaa 3 minuutin kohdalta.

Vintage-tyyliset virittimet ovat todella kätevät, kun niitä osaa käyttää.
Sarko
15.07.2017 14:30:10
Tulitikku sit yläkielten kaveriksi varmistamaan kielten pysymisen hahlossa ja oikeassa kulmassa.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
askomiko
15.07.2017 16:07:05 (muokattu 15.07.2017 16:09:31)
Elä vaihda, perinteiset reikähahlon virittimet ovat parhaat, paitsi jos vaihdat lukittaviin virittimiin. Tavalliset tolpat joissa on reikä on paljon hankalampia kuin tuo ihan vintagemalli jossa kieli survotaan sinne kuopan pohjaan. Pidä kieltä aluksi toisella kädellä kireällä kun kampeat sitä kireämmälle, ja olet voittaja, just niinkun tuossa videossa yllä.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Sotakoira Musti
15.07.2017 16:29:27
Samaa mieltä edeltävien kanssa, ei kannata vaihtaa jos toimivat muuten sulavasti. Tässä Fenderin vinkkejä kielien pituuksiin (lähde https://support.fender.com/hc/en-us … t-up-my-Telecaster-guitar-properly-):

zzzzzzzzzzzzzzzzzz

Vintage keys. For these, you'll want to pre-cut the strings to achieve the proper length and desired amount of winds. Pull the sixth string (tautly, remember) to the fourth key and cut it. Pull the fifth string to the third key and cut it. Pull the fourth string between the second and first keys and cut it. Pull the third string nearly to the top of the headcap and cut it. Pull the second string about a 1/2" (13 mm) past the headcap and cut it. Finally, pull the first string 1 1/2" (38 mm) past the top of the headcap and cut it. Insert into the center hole in the tuning key, bend and crimp to a 90-degree angle, and wind neatly in a downward pattern, being careful to prevent overlapping of the strings.

zzzzzzzzzzzzzzzzzz

Capon käyttö on osoittautunut perin hyödylliseksi kielten vaihdossa. Ellet sitten saa kolmatta kättä pitämään kieliä tiukalla niitä veivatessa.
varakeef
15.07.2017 18:02:38
Ainoa heikkous noissa perinteisissä virikoneissa on se, että kielen joutuu katkaisemaan etukäteen sopivan mittaiseksi. Ja tekemään sen jälkeen 90 asteen kulman. Ei vaikeaa, lopputulos siisti eikä aiheuta pistohaavoja.

Jos nyt kuitenkin haluaa läpireikäisen virittimen, niin niitä kyllä saa sopivan kokoisia heittämällä asennettavia vaihtoehtoja. Vaikka Stewmacilta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
smoltron
15.07.2017 18:07:28

Kiitos, kyllähän minä nuo kaikki ohjeet olen lukenut ja tiedän, mutta siltikin menee usein sähläämiseksi. Minulla on ollut parikymmentä kitaraa ja tämä on ensimmäinen vintage-virittimillä. Normaalien reiällisten kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia.

Ehkä tämä menee harjoittelemalla, mutta en viitsisi käydä sähläämään stressaavissa ja kiireellisissä tilanteissa.

Eli edelleenkin on kysymys, mitkä virittimet menevät samoihin ruuvinreikiin.
varakeef
15.07.2017 19:28:01
smoltron:Eli edelleenkin on kysymys, mitkä virittimet menevät samoihin ruuvinreikiin.

Josko noista:
http://www.axesrus.co.uk/Wilkinson-Deluxe-Machine-Heads-p/wj55.htm

Valitset mitattuasi vain sopivan kokoiset holkit ja läpireikäoption. Jos ei hode mitata, niin telecaster-foorumilta saat suoraan mitat.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Silver Mica
15.07.2017 21:03:31
smoltron: Kiitos, kyllähän minä nuo kaikki ohjeet olen lukenut ja tiedän, mutta siltikin menee usein sähläämiseksi. Minulla on ollut parikymmentä kitaraa ja tämä on ensimmäinen vintage-virittimillä. Normaalien reiällisten kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia.

Ehkä tämä menee harjoittelemalla, mutta en viitsisi käydä sähläämään stressaavissa ja kiireellisissä tilanteissa.

Eli edelleenkin on kysymys, mitkä virittimet menevät samoihin ruuvinreikiin.

Voit laittaa kielet noihin virittimiin myös normaaliin tapaan kuten Eric Johnson. Ei tarvitse katkoa kieliä etukäteen. Punotuilla yksi kierros päälle ja kaksi alle. Punomattomille useampi kierros alle. Tässäkin on olennaista sama kuin kuin normivirittimissä: tiukat käännökset molemmille puolille.

Jos kuitenkin haluat vaihtaa virittimet, sait jo speksit, joilla ne löytyy helposti.
smoltron
15.07.2017 21:19:25

Hei, suuret kiitokset kaikille!
Ehkä harjoittelen vielä vähän. Olen tosin jo vaihtanut aika monet kielet ja aina on mennyt osittain sähläämiseksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)