Aihe: DIY-laitteiden vastuu myyjälle torin kaupoissa
1 2 3 4 5
Kunnallisjäte
07.07.2017 19:45:07

Onko oikeudellinen vastuu yksityisellä myyjällä itsetehtyjen/kasattujen vahvistimien (tai ylipäätään sähkölaitteiden) suhteen jos yksityisellä ostajalla laite kärähtäisi aiheuttaen esimerkiksi tulipalon?

Onko mahdollista aukottomasti osoittaa, että syy olisi myyjässä? Voi onko ostajalla mitenkään mahdollista aukottomasti todistaa, että hän ei olisi omalla toiminallaan aiheuttanut vahinkoa (avaamalla, säätämällä, väärin säilyttämällä, yms)?

Itse vähän ajattelen, että
1) ostajan olisi jo hyvin vaikea ylipäätään todistaa tällaista epävirallista kauppaa, josta ei ole yleensä olemassa mitään kauppakirjoja yms dokumentteja?

2) miten voitaisiin osoittaa, ettei ostaja itse toiminnallaan ole aiheuttanut vahinkoa, vaan se on myyjän syy?

Tietoa? Ajatuksia?
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
SirElwood
07.07.2017 20:14:31
Kunnallisjäte
07.07.2017 20:27:51

SirElwood: Ihan äsken: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=235400

Ok, luin läpi. Ketjussa oltiin sitä mieltä, että laitteen rakentaja saattaa olla vastuussa ongelmista. Mutta onko laitteen seuraavilla omistajilla sama vastuu, jos myyvät eteenpäin vaan säilyykö vastuu valmistajalla/rakentajalla?
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Kunnallisjäte
07.07.2017 21:08:35 (muokattu 07.07.2017 21:12:07)

Kunnallisjäte: Ok, luin läpi. Ketjussa oltiin sitä mieltä, että laitteen rakentaja saattaa olla vastuussa ongelmista. Mutta onko laitteen seuraavilla omistajilla sama vastuu, jos myyvät eteenpäin vaan säilyykö vastuu valmistajalla/rakentajalla?

E: luin vielä tuon toisen viestiketjun, johon oli se TUKES:n kommentti lisätty. Olen sanaton, otin tuon uraltone jr:n pois myynnistä. 7v se on mulla ollut, pitäiskö se nyt yhtäkkiä viedä sorttiasemalle?
Kertooko joku vielä, onko jotain vaaraa jos laite ei ole kytkettynä verkkovirtaan eikä sitä ole mitenkään peitetty? On sen verran hyvänkuuloinen kotisoittelulaite, etten haluaisi turhaan hävittää.
B-tone-flat
07.07.2017 22:09:28
Kunnallisjäte: E: luin vielä tuon toisen viestiketjun, johon oli se TUKES:n kommentti lisätty. Olen sanaton, otin tuon uraltone jr:n pois myynnistä. 7v se on mulla ollut, pitäiskö se nyt yhtäkkiä viedä sorttiasemalle?
Kertooko joku vielä, onko jotain vaaraa jos laite ei ole kytkettynä verkkovirtaan eikä sitä ole mitenkään peitetty? On sen verran hyvänkuuloinen kotisoittelulaite, etten haluaisi turhaan hävittää.

No jos toi laite on ollut sulla asianmukaisessa käytössä 7 vuotta niin eiköhän voida todeta että se on turvallinen. Tää D.I.Y hysteriä on mennyt ihan naurettavaksi pelotteluksi. Ymmärrän kyllä pointin mutta silti.
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
Jukka Häikiö
07.07.2017 22:20:40

Vähän on kaksipiippuisia nämä jutut. Se että laite omaa jonkun CE-lätkän persiissä, ei tee siitä millään muotoa "sähköturvallista". Juu, vähän on oma lehmä ojassa, kun itsellä on tuollainen erään MNettiläisen kasaama Uraltone 3.0 jr myynnissä. Enemmän mulla on luottamusta sen turvallisuuteen, kuin vaikkapa Fenderin jossain kaukoidässä kasattuun, putkilla varustettuun kottaraisenpesään.
Kysehän asiassa lienee etupäässä lainkirjaimen täyttämisestä, kuin siitä "turvallisuudesta", kun pääpainon tulisi nimenomaan olla oikeasti siinä, että laite on oikeasti asianmukaisesti rakennettu ja oikeasti turvallinen.
Kyllä mä siinä vaiheessa kun tuon ostin, otin siinä itselleni vastuun siitä, muuten tuskin olisin ostanut sitä.
Tässä kohtaa kun sitä itse myyn, tilanne on tietty toinen. Kuten ilmossa on esitetty, niillä ehdoin mennään, asioista ymmärtämättömälle sitä ei myydä ja siinä kohtaa kun se ei ole verkkovirralla toimiva laite, eikä siihen saa virtaa sisälle, se lakkaa olemasta toimivana myyty sähkölaite, jos ja kun ostaja sen saattaa jälleen pelittäväksi, vastuu on kyllä tasan ostajan. Tämä kaikki on hyvä löytyä mustana valkoisella.
Asia on jonniin verran samankaltainen, jos myydään kilvetöntä, katsastamatonta autoa, myyjä myy sitä ei tieliikennekelpoisena, eli ostajan vastuulla on käyttää se katsastuskonttorilla ja saada sille hyväksyntä tieliikennekelpoiseksi ja korjauttaa mahdolliset ilmenevät viat. Sähkölaitteen tarvitsee kyllä ilmeisesti lakata olemasta verkkoon kytkettävissä?
Edelleen...lainkirjaimen täyttymisestähän nämä keskustelut lienee käynnistyneet? Joka tapauksessa, enemmän mulla on luottamusta jonkun pätevän elektroniikka-alan harrastajan kolvaamaan peliin, kuin em. kaukoidän kuraan.
Aika harvoin kukaan kasaa itselleen käyttöön mitään suicide-masiinaa.

Muttamutta, hyvä että keskustelua käydään, jotta nämä vastuuasiat käyvät edes jollain tasolla ilmi.

Jonkinasteinen haloo näistä asioista on sukeutunut, toisaalta hyvä, toisaalta ei, hyvää mun mielestä se, ettei ihan kenen tahansa kolvaamaa osta(luetaan tuntemattoman) huonoa se, että rakentelijoiden harrastuksiin se saattaa lyödä kiilaa ja monella voi jäädä ostamatta se monasti reilusti edullisempi butiikki-tasoinen vaffari, vaikka se usein on 100X huolellisemmin tehty, kuin vaikkapa jonkun ison brändin 3-4X kalliimpi peli, jonka joku mehikon-pepe on tequila-rapuloissaan nälkäpalkalle tinannut.

Muttamutta edelleen...eiköhän se turvallisuus ole kuitenkin pääasia, se juuri leimattu autokin voi olla turvallisuuden kannalta täysi miina, vaikka olisi kuin lain kirjaimen täyttävä.

Kannattaa kuitenkin harkita, kun jotain ei-luvanvaraista on ostamassa, aikooko sen pitää kauan itsellään, koska nämä vastuukysymykset on olemassa, mutta edelleen: TURVALLISUUS on pääpointti, nurmen alta ei yksikään pelimanni soita enää nuottiakaan.
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
harryk
07.07.2017 22:26:20

Jos rakentaa itse vaikka auton ns. hyvistä osista, saako sen myydä Suomessa nykypäivänä, kun vakuuttaa, että se on tehty oikein?
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
LaMotta
07.07.2017 22:27:26

DIY-jutut kannattaa pitää kipeenä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Jukka Häikiö
07.07.2017 22:28:22

Kyllä mä aion edelleen kaupata tota omaani, ilmossa olevin ehdoin. Joskus nää nettikeskustelut tuppaa vähän paisumaan, paljon suurempi riski ovat nää vintage-laitteet, kokemusta on. Joskus 90-luvun alussa jonkun vanhan Hiwatt-combon kanssa meinas käydä huonosti...

Kunnallisjäte: E: luin vielä tuon toisen viestiketjun, johon oli se TUKES:n kommentti lisätty. Olen sanaton, otin tuon uraltone jr:n pois myynnistä. 7v se on mulla ollut, pitäiskö se nyt yhtäkkiä viedä sorttiasemalle?
Pinewood
07.07.2017 23:52:27
Jukka Häikiö: Kyllä mä aion edelleen kaupata tota omaani, ilmossa olevin ehdoin. Joskus nää nettikeskustelut tuppaa vähän paisumaan, paljon suurempi riski ovat nää vintage-laitteet, kokemusta on. Joskus 90-luvun alussa jonkun vanhan Hiwatt-combon kanssa meinas käydä huonosti...

Toi vintage-laite pointti on kyllä hyvä. Vaikka laite olisinkin aikonaan uutena ollut minkä tahansa kriteeristön mukaan hyväksytty, vuosien varrella monet määräykset ovat muuttuneet ja lisäksi laitteita on saattanut huoltaa vaikkka minkä tason tekijöitä. Jos laite on vielä ollut useammalla omistajalla, tuskin monessakaan tapauksessa on täydellistä varmuutta, että kaikki olisi mennyt vuosien varrella pykälien mukaan.

Itse en helposti ostaisi verkkovirtaa käyttävää DIY-laitetta vaikka tekijällä olisi jopa nimellinen sähköalan pätevyyskin ja laite vaikuttaisi huolelliselta työltä ja osat laadukkailta. Jotkut 9V pedaalit ovat sitten eri juttu. Toisaalta ajattelen kuitenkin niin, että jos joku myy esim. DIY-laitetta ja kertoo avoimesti ja rehellisesti, mistä on kyse, kaupan tapahtuessa siirtyy ainakin pääosa laitteen käyttöön liittyvästä moraalisesta vastuuusta laitteen ostajalle. Lain edessä tilanne voi sitten olla toinen.

Olipa sitten kyse sähkölaitteista tai kodin sähköasennuksista, itse pyrin noudattamaan sähköturvallisuutta - eli hommat kuulukoon pätevyyden omaaville henkilöille. Sen myötä nukun yönikin hiukan paremmin. Ja olipa kyse soittopeleistä tai kodinkoneista, yhtälailla pyrin vältttämään huonosti tehtyjen laitteiden ostamista, mutta se on nykyään hemmetin vaikeaa kun moni perinteinen merkkikin tuottaa sutta ja sekundaa.
Kefiiri
08.07.2017 08:08:54
Nämähän nyt ovat kaksi eri asiaa, se että onko laite arveluttavan kuntonsa tai rakenteensa takia vaarallinen, ja sitten se, voiko myyjä joutua vastuuseen, jos pulmia syystä tai toisesta tulee.
En ole musiikin asiantuntija.
harryk
08.07.2017 09:02:25

paph: Saa myydä, myydäänkin paljon. Saa otettua jopa tieliikenteeseen kun todistaa se täyttävän standardit ja maksaa verot. Kaverin autoa saa jopa muutella ja korjata kun. Liittyy vahvistimiin kuinka?

Se todistus siitä, että se auto on määräysten mukainen takaa osaltaan, että liikenteessä ei aja vaarallisia kulkupelejä. Sikäli analogia on sama verrattuna sähkölaitteisiin. Tällä hetkellä taksiakaan ei saa ajaa ilman pätevyyttä, vaikka siviilikuskeja on pilvin pimein. Sipilä puhui jostain normien purkamisesta, joten saas nähdä ulottuuko sähköpuolelle.
hallu
08.07.2017 10:00:22
Laki ja asetukset ja ne pahamaineset normithan ovat meidän ihan tavallisten ihmisten suojaksi tarkoitettu. En tiedä mitä sanoo laki, mutta minusta on epäilyttävää jos myyjä kiirehtii sanoutumaan vastuusta irti. Jos laitteen valmistajakin haluaa sanoutua vastuusta irti, niin eiköhän nuo DIY-laitteet jää itseltäni väliin jatkossakin.

Tuolla aikaisemmin oli linkki, jossa maahantuoja oli joutunut vastuuseen viallisista sähköfillareista. Voi tuntua epäreilulta, kun eihän viallisista akuista voi tietää. Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että pitää se joku roti olla perkele näissä asioissa. Jos valmistajaa ei voi kiinasta yhyttää vastuuseen, niin toki seuraavana on se täkäläinen taho joka asioi sen valmistajan kanssa.

DIY-vehkeissä ymmärrän, että ne ovat harrastelijan väsäämiä laitteita. Mutta jos ei halua vastata tekemästään, niin on ehkä parempi sitten olla myymättä sitä.... tai varmaan se mahdollinen ostaja on toinen harrastaja, joka ymmärtää asiaan liittyvät riskit ja osaa itse tarkistaa laitteen sähköturvallisuuden.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jukka Häikiö
08.07.2017 12:51:18

Eiköhän tässä pitkälti ole enemmän kyse siitä myymisen luvallisuudesta, kuin vastuun ottamisesta diy-vahvarin turvallisuudesta. Jos kaveri on esmes itse soitellut 7 vuotta jollain tuollaisella, se tod. näk. on osoittanut turvallisuutensa, viitaten tuonne aiempaan kirjoitukseen.
Se mikä näissä on paska juttu, moni kun tykkää rakennella uusia juttuja, eikä ole varaa pitää niitä vanhoja, jos mielii uutta rakennella. On aika pattitilanne. Jotta lainkirjain täydelleen täyttyisi, pitäisi kai kolvata joka nippeli irti ja pussittaa alkuperäisiin pusseihin, mikä taas on aivan järjetön juttu.
Hyvä on että asioista puhutaan, mutta se että aletaan ihan mörkötehdasta perustamaan, on aika touhua.
Joku voi vaahto suussa meuhkata turvallisuuteen liittyvistä asioista ja samaan aikaan omistaa hengenvaarallisen laitteen, jonka on esmes käytettynä ostanut, eikä tiedä, että joku on "vähän huoltanut" sitä matkan varrella, ilman ammattitaitoa, hyvällä tuurilla, vailla minkään maailman pätevyyksiä.

Eli ihan suomennettuna:Joka ainoa sähkölaite jonka käytettynä ostat, et voi tietää sen historiaa, jolloin ollaksesi aivan varma sen turvallisuudesta, se pitäisi viedä pätevyydet omaavaan firmaan, jotta saisit mielenrauhan...koskee ihan kaikkia suuremmalla volttimäärällä olevia sähkölaitteita...siinäpä sitä neuroosien roihuavaan nuotioon lisää puuta.

Pitäisköhän ihan lämpimikseen purkaa toi myynnissä oleva jr atomeiksi ja myydä se tosiaan rakennussarjana, suorittaa tuo hieman järjetön juttu? 380€ toi maksaa Uraltonella etu-ja takalevyineen, 260€ ois varmaan passeli hinta? Saisihan joku siitä sitten sen rakentelun riemunkin.

Mutta edelleen, terveen järjen käyttö on edelleen sallittua, kyllä se vastuu on ostajalla myös, jos ostaa diy-laitteen, kukaan ei siihen pakota, ihan vapaaehtoista, jos niin paljon pelottaa, kannattaa suosiolla mennä kauppaan, ostaa vastaava turvalliseksi luokiteltu uusi, olla ehkä triplasti köyhempi, tai vastaavasti samanhintainen kaukoidän värkki, mahtaisko tuo olla yhtä laadukas ja turvallinen, kuin se harrastajan kasaama diy, "laillisuudestaan" huolimatta.

Öö, pitäisköhän toi kuitenkin pitää itse, maksoin siitä silloin vähän yli vuosi sitten 600€, jonkun vastaavan ja laatuisen uuden hankkimiseen kuluisi varmaan 2000€. On muuten noiden myynnissä olevien Gurus-pedaalien kanssa aikas makia setti...ei noissa niin paljon rahaa ole kiinni, varsinaista tarvetta ei vaan ole, toisaalta, ei nää kitararomut todelliseen tarpeeseen ole koskaan perustuneet, isojen poikien hiekkalaatikkoahan nää...

hallu: Laki ja asetukset ja ne pahamaineset normithan ovat meidän ihan tavallisten ihmisten suojaksi tarkoitettu. En tiedä mitä sanoo laki, mutta minusta on epäilyttävää jos myyjä kiirehtii sanoutumaan vastuusta irti. Jos laitteen valmistajakin haluaa sanoutua vastuusta irti, niin eiköhän nuo DIY-laitteet jää itseltäni väliin jatkossakin.

Tuolla aikaisemmin oli linkki, jossa maahantuoja oli joutunut vastuuseen viallisista sähköfillareista. Voi tuntua epäreilulta, kun eihän viallisista akuista voi tietää. Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että pitää se joku roti olla perkele näissä asioissa. Jos valmistajaa ei voi kiinasta yhyttää vastuuseen, niin toki seuraavana on se täkäläinen taho joka asioi sen valmistajan kanssa.

DIY-vehkeissä ymmärrän, että ne ovat harrastelijan väsäämiä laitteita. Mutta jos ei halua vastata tekemästään, niin on ehkä parempi sitten olla myymättä sitä.... tai varmaan se mahdollinen ostaja on toinen harrastaja, joka ymmärtää asiaan liittyvät riskit ja osaa itse tarkistaa laitteen sähköturvallisuuden.
varakeef
08.07.2017 15:17:55
harryk: Jos rakentaa itse vaikka auton ns. hyvistä osista, saako sen myydä Suomessa nykypäivänä, kun vakuuttaa, että se on tehty oikein?

Omavalmisteinen auto pitää katsastuksessa liikennekelpoiseksi todeta. Sähkölaitteissa moista menetteluä ei ole.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
08.07.2017 15:41:12
Jukka Häikiö: Eiköhän tässä pitkälti ole enemmän kyse siitä myymisen luvallisuudesta, kuin vastuun ottamisesta diy-vahvarin turvallisuudesta. Jos kaveri on esmes itse soitellut 7 vuotta jollain tuollaisella, se tod. näk. on osoittanut turvallisuutensa, viitaten tuonne aiempaan kirjoitukseen.
Se mikä näissä on paska juttu, moni kun tykkää rakennella uusia juttuja, eikä ole varaa pitää niitä vanhoja, jos mielii uutta rakennella. On aika pattitilanne. Jotta lainkirjain täydelleen täyttyisi, pitäisi kai kolvata joka nippeli irti ja pussittaa alkuperäisiin pusseihin, mikä taas on aivan järjetön juttu.
Hyvä on että asioista puhutaan, mutta se että aletaan ihan mörkötehdasta perustamaan, on aika touhua.
Joku voi vaahto suussa meuhkata turvallisuuteen liittyvistä asioista ja samaan aikaan omistaa hengenvaarallisen laitteen, jonka on esmes käytettynä ostanut, eikä tiedä, että joku on "vähän huoltanut" sitä matkan varrella, ilman ammattitaitoa, hyvällä tuurilla, vailla minkään maailman pätevyyksiä.

Eli ihan suomennettuna:Joka ainoa sähkölaite jonka käytettynä ostat, et voi tietää sen historiaa, jolloin ollaksesi aivan varma sen turvallisuudesta, se pitäisi viedä pätevyydet omaavaan firmaan, jotta saisit mielenrauhan...koskee ihan kaikkia suuremmalla volttimäärällä olevia sähkölaitteita...siinäpä sitä neuroosien roihuavaan nuotioon lisää puuta.

Pitäisköhän ihan lämpimikseen purkaa toi myynnissä oleva jr atomeiksi ja myydä se tosiaan rakennussarjana, suorittaa tuo hieman järjetön juttu? 380€ toi maksaa Uraltonella etu-ja takalevyineen, 260€ ois varmaan passeli hinta? Saisihan joku siitä sitten sen rakentelun riemunkin.

Mutta edelleen, terveen järjen käyttö on edelleen sallittua, kyllä se vastuu on ostajalla myös, jos ostaa diy-laitteen, kukaan ei siihen pakota, ihan vapaaehtoista, jos niin paljon pelottaa, kannattaa suosiolla mennä kauppaan, ostaa vastaava turvalliseksi luokiteltu uusi, olla ehkä triplasti köyhempi, tai vastaavasti samanhintainen kaukoidän värkki, mahtaisko tuo olla yhtä laadukas ja turvallinen, kuin se harrastajan kasaama diy, "laillisuudestaan" huolimatta.

Öö, pitäisköhän toi kuitenkin pitää itse, maksoin siitä silloin vähän yli vuosi sitten 600€, jonkun vastaavan ja laatuisen uuden hankkimiseen kuluisi varmaan 2000€. On muuten noiden myynnissä olevien Gurus-pedaalien kanssa aikas makia setti...ei noissa niin paljon rahaa ole kiinni, varsinaista tarvetta ei vaan ole, toisaalta, ei nää kitararomut todelliseen tarpeeseen ole koskaan perustuneet, isojen poikien hiekkalaatikkoahan nää...

Ei minulla ole mitään DIY-laitteita vastaan ja uskon kyllä jos sanotaan, että se on turvallinen. Olen vain sitä mieltä, että jos rakentaja kiirehtii sanoutumaan vastuusta irti, niin se ei ole kovin luottamusta herättävää. Mitä hemmetissä minä voin siihen laitteeseen luottaa jos myyjä/valmistajakaan ei siihen luota.

Vintagevahvarithan on oma lukunsa, mutta olen ostanut useammankin vahvistimen käytettynä ja kyllä minä uskon jos myyjä sanoo sen olevan asiallinen ja kunnossa, mutta jos myyjä ei ole sitä ihan äskettäin huollattanut, niin itse olen pitänyt tapanani sen aika piakkoin huoltoon rontata.

Mun mielestä ei ole kohtuuton vaatimus, että myytävät sähkölaitteet ovat asianmukaisia ja turvallisia riippumatta siitä onko ne DIY-vehkeitä vai tehtaan tekemiä. Onhan niissä Uraltonen rakennussarjoissakin kokoamisohjeet mukana joissa varmasti on sähköturvallisuusasetukset huomioitu joten jos sellainen on kasattu asiallisesti ohjeiden mukaan, niin eikö se silloin pitäisi olla sähköturvallinen?
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
harryk
08.07.2017 15:41:40

Valmistajan vakuutus ja CE-hyväksynnät nykyisin ns. takaavat, että laite täyttää sähköturvallisuus- ja muut määräykset. Ennen Suomessa oli sähkötarkastuslaitos, jossa hyväksytettiin sähkölaitteet ennen niiden markkinoille tuloa. Se menettely esti monen pienemmän valmistajan markkinoille pääsyn, sillä muistaakseni valmistajan piti tehdä useampi kappale ao. tuotetta erilaisia testejä varten. Näissä testeissä mm. pudotettiin laite tietystä korkeudesta ja katsottiin mitä sille tapahtuu. Se vehje tuskin oli enää myyntikamaa noiden testien jälkeen.
Jukka Häikiö
08.07.2017 19:21:06

Onhan noissa tietty mahdollisuuksia diy-laitteidenkin kanssa:Jos löytyy esmes peli joka lyö kipinää, on sopivan hintainen, eikä kovin kaukana, voi kai sen käyttää tarkistuksessa oikeudet omaavassa firmassa, että kaikki on kunnossa ja tehty oikeaoppisesti. Tämä toki ostajan kustannuksella, jos myyjä ei moiseen suostu, itse kyllä jättäisin väliin. Tuollainen check ei kovin kummoisia ammattilaisella kestä, kun kyse on loppupelissä kuitenkin aika vähillä komponenteilla kasatusta simppelistä vehkeestä, mitä nämä diy:t useimmiten on, juuri näitä Uraltone jiiärriä, etc...Mitä tuommoisen tuntitaksalla tehty kustannus sitten on, varmaan ihan fiksua, jos sillä kuitenkin saa haluamansa laitteen ja mielenrauhan. Toisaalta, voihan myyjäkin tuollaisen teettää myyntiartikkeliinsa...

Toinen asia on nää vintage-vempeleet, seuraava on sitten ihan omaa mielipidettä, jos vetää jollain alahuulta lerpalleen, sen kanssa kannattaa koittaa pärjäillä.
Tuollainen useamman kymmenen vuoden takana valmistettu värkki on sen ajan tuotos, kuten myös sen turvallisuuskriteerit. Sitä on voinut ropeloida ties kuin moni seppä matkan varrella, toisaalta se voi olla aivan neitseellinenkin, ettei chassista ole avattu ikinä, moni juttu on voinut sisuksissa hapantua, eristeet hapertua, pikkuötökät tehdä tehtäviään, kerännyt pölyä sisuksiinsa, säilytyspaikasta riippuen, ilman kosteus ja lämpötila aiheuttaa ruostumista, hapettumia, hometta. Komponentit vuotaneet ja ryömineet reippaanlaisesti ulos arvoistaan, (hajuhaitasta ja hiirenpaskasta puhumattakaan:)

Mites tällainen värkki sitten, kun sen vintage-arvo perustuu käsittääkseni pitkälle alkuperäisyyteen, sillehän pitää tehdä jotain, ennen kuin se on ns. pelikunnossa?
Siinä vaiheessa kun iso osa komponenteista on vaihdettu, se ei käsittääkseni täytä enää vintagelle asetettuja specsejä?
Samaten, jos sen Graalinmaljan soundin salaisuus piili nimenomaan niissä sen aikaisissa alkuperäisissä komponenteissa, sekin on kyllä kadonnut, edellyttäen, että osaa laskea yhteen 1+1.
Elikkäs, nämä oli omia ajatuksia vintagesta, mitä tulee mielenpahoittamiseen, sen kanssa on vaan elettävä, faktana ei ole tarvis julistaa, monasti vaan ihmettelen, miksi jotkut vannoo noiden vanhojen vempeleiden nimeen. On mullakin niitä ollut, ne ei vaan silloin olleet vielä vintagea.
Kun juttu tällees rönsyilee, niin otetaan vielä yksi pointti:Se mikä on itselle mieleen, niin tuollaiseen old-school tyyliin huolella tehty värkki, enkä usko että soundillisesti kalpenee noiden Graalinmaljojen rinnalla, toki joku kultakorva kykenee löytämään paremmuutta jostain vanhasta, minä en, vaikka aika soundfreak olenkin, toisaalta oon sen verta paska pelimanni, etten välttis saa sitä läheskään parasta irti:)
Mut joo, henk.koht. en usko noiden vintage-vehkeiden paremmuuteen pätkän vertaa, jos rinnalle laitetaan samoin specsein tappiin asti tweakattu butiikkipeli, toki mikään vaffari ei ole autenttisen identtinen toisen kanssa, mutta siitä paremmuudesta kiisteleminen on mun mielestä aika hassua, kärpäsenpaskaa pienempiä nyanssieroja. Lopultahan tää kaikki "tappisoundin metsästys" on ihan hölmöläisen hommaa, ainakin omalta kohdalta, vuosikausia on hinkattu ja sinksattu, vaikka soundit kamojen puolesta on olleet ihan minkä mittapuun muun loistavat jo kauan kauan sitten. Oikeastaan ainoa jossa löytyy reippaammin petrattavaa, löytyy sieltä hihnan ja kitaran välistä, piuhan toisesta päästä.
steelduck
08.07.2017 22:59:48 (muokattu 08.07.2017 23:00:17)

Jep,

Tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Mikä on oikeasti turvallista ja mikä on laillista.

Aivan varmasti joku pitkän linjan harrastaja osaa tehdä turvallisemman laitteen kuin kiinan-halpis ilman virallisia koulutuksia ja lupia.

Siitähän tässä keskustelussa ei ollut kyse. Vain ja ainoastaan siitä, että onko laillista myydä eteenpäin itse rakentamansa tai modaamansa sähkölaite, jos ei ole tarvittavia lupia ja koulutusta. Siihen laki sanoo yksiselitteisesti. Ei ole laillista ja joutuu vastuuseen jos jollekkin käy jotain sen kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)