Aihe: Uutta Äänikorttia
1 2
Andy--85
12.06.2017 21:19:42
Olen hankkimassa uutta äänikorttia ja kyselisin mitä kokemuksia näistä neljästä kyseisestä äänikortista löytyy täältä?

1. ROLAND QUAD CAPTURE
2. FOCUSRITE SCARLETT 2i2 2Gen
3. AUDIENT D14
4. M-AUDIO M-TRACK 2X2M

Roland tällä hetkellä ykkösvaihtoehto ja mitä lukenut netistä, niin paljon on kehuttu. Focusrite Solo 1Gen on joskus vuosia sitten ollut ja se oli ihan ok. 2Gen kait vielä vähän paremmat preampsit ja vielä pienempi latenssi. Audient ja m-audiosta ei niin hajua olekkaan.

Ja tosiaan äänikortti tulossa ihan kitaralla ja bassolla soitteluun ja äänittelyyn. Myös mikrofoni äänityksiin ja Windows 10 käyttiksenä.

Voi toki ehdotella muitakin vaihtoehtoja. Budjetti aikalailla max 200.
Vähän päälle. Käyttöönotto olis hyvä olla mahdollisimman helppoa ja kohtuulliset preampsit ja mahdollisimman pieni latenssi tosiaan.
Andy--85
12.06.2017 21:32:23
Focusrite tarkoitin itseasiassa Focusrite Scarlett 2i4 enkä 2i2. Toisaalta myös 2i2 saattaisi riittää aivan hyvin meikäläisen tarpeisiin.
Kuullut ja lukenut vaan niin paljon ongelmista jopa näistä uuden sukupolven Focusrite Scarlett äänikorteista, että sen takia aloin alunperin katsomaan muita vaihtoehtoja ja Roland Quad Capturea taas kehuttu, mutta myös siitä lukenut joitakin huonoja asioita.

Itselle kuitenkin tärkeintä että homma toimii ja pääsee soittamaan.
Ja homma pysyisi suhteellisen yksinkertaisena.
Ja ne ongelmat mitä kuullut just Focusriten asiakkailta kuulostaa aika pahalta. Olen enemmänkin just plug and play kaveri ja sen takia olisi juurikin tärkeää että asentaminen olisi helppoa ja vaivatonta.
Vladi
12.06.2017 21:36:47
Mulla on ollut useampi Focusriten etuaste ja kaikki on toimineet hienosti. Oon demoillu moisella kotona ja mulla olleella Saffire Pro 40:llä äänitettiin bändin livebiisikin. Etuasteet on hyväsoundisia, ainakin mun Macilla tartti vaan laittaa tuo Scarlett 2i2 kiinni ja toimi samantien. Erinomaista kamaa hintaluokassaan ja soundillisesti tarpeeksi hyvää. Ei jää äänityslaitteesta kiinni.
Harashoo tovaarish!
Antti1
12.06.2017 21:44:03 (muokattu 12.06.2017 21:44:52)
Noista vaihtoehdoista miettisin ainoastaan Rolandia ja Audientia, kumpi sit sattuu miellyttämään eniten ominaisuuksiltaan. Ihan puhtaasti äänenlaadun kannalta mä liputan Audientin puolesta, joskaan siinä ei ole mitkään maailman parhaimmat etuasteet esim. passiivisia nauhamikkejä varten, jos sellaisia sattuisi joskus käyttämään. Ei tosin noissa muissa sen parempia ole, M-Audion ja Focusriten osalta jopa päinvastoin. Ne ovat selvästi huonompia etuasteiltaan.
Andy--85
12.06.2017 21:45:28
Vladi: Mulla on ollut useampi Focusriten etuaste ja kaikki on toimineet hienosti. Oon demoillu moisella kotona ja mulla olleella Saffire Pro 40:llä äänitettiin bändin livebiisikin. Etuasteet on hyväsoundisia, ainakin mun Macilla tartti vaan laittaa tuo Scarlett 2i2 kiinni ja toimi samantien. Erinomaista kamaa hintaluokassaan ja soundillisesti tarpeeksi hyvää. Ei jää äänityslaitteesta kiinni.

Joops, kiitti vastauksesta. Muistelisin kanssa että 1gen Solo oli ihan hyvä kyllä ja etuasteet varsinkin. Oon kanssa lukenut että monilla Windows 10 toiminut ihan moitteettomasti, mutta sitten jotkut taas valittanut ajureista tai muusta. En kanssa usko että minkä näistä nyt valitseekaan, niin tuskin sitä täysin metsään menee. Ja myös Behringerin U-Phoria UMC202 ja 204 äänikortteja on kehuttu paljon. Eikä ole edes hinnalla pilattu. Roland ja 2i4 ovat tällä hetkellä varmaan ne mitkä listalla ensimmäisenä. Ja onko näillä sitten loppupeleissä miten paljoa edes eroa? Laadussa jne. Varmaan jo makuasioita sitten. Mene ja tiedä.
Andy--85
12.06.2017 21:57:58
Antti1: Noista vaihtoehdoista miettisin ainoastaan Rolandia ja Audientia, kumpi sit sattuu miellyttämään eniten ominaisuuksiltaan. Ihan puhtaasti äänenlaadun kannalta mä liputan Audientin puolesta, joskaan siinä ei ole mitkään maailman parhaimmat etuasteet esim. passiivisia nauhamikkejä varten, jos sellaisia sattuisi joskus käyttämään. Ei tosin noissa muissa sen parempia ole, M-Audion ja Focusriten osalta jopa päinvastoin. Ne ovat selvästi huonompia etuasteiltaan.

Ok. Thanks. Eli oot sitä mieltä että Rolandissa tosiaan paremmat etuasteet kun uusissa 2gen Focusritessa? Itse just mietin kun Roland Quad Capture kuitenkin jo 2011 vuoden tuote ja 2gen Focusritet 2016, että luulis olevan paremmat etuasteet niissä, mut ei kait sitten olekkaan. Jostain taisin lukea että Focusriten etuasteet on enemmän distortion ja Roland taas enemmän clean. Itsellä on passiivimikit ja aika hotit. YouTubesta jonkun videon katoin Audient D14 ja sitä kyllä tosiaan paljon kehuttiin kanssa.
Antti1
12.06.2017 22:00:55
Andy--85: Ok. Thanks. Eli oot sitä mieltä että Rolandissa tosiaan paremmat etuasteet kun uusissa 2gen Focusritessa? Itse just mietin kun Roland Quad Capture kuitenkin jo 2011 vuoden tuote ja 2gen Focusritet 2016, että luulis olevan paremmat etuasteet niissä, mut ei kait sitten olekkaan. Jostain taisin lukea että Focusriten etuasteet on enemmän distortion ja Roland taas enemmän clean. Itsellä on passiivimikit ja aika hotit. YouTubesta jonkun videon katoin Audient D14 ja sitä kyllä tosiaan paljon kehuttiin kanssa.

Ei sillä iällä ole mitään tekemistä etuasteiden laadun kanssa, itseasiassa suurin osa maailman legendaarisimmista ja parhaista etuasteista on tehty jo aikoja sitten. Tollaset distortion vs clean -väitökset on myös ihan höpöhöpöä, kaikki noista on puhtaan kuuloisia etusia. Focusriten instrumenttituloissa on vaan ollut tasojen kanssa ongelmia koko Scarlett -sarjassa, jolloin ne menevät herkästi särölle.
Andy--85
12.06.2017 22:01:26
Tämä AUTO-SENS-tominto vaikuttaa Roland Quad Capturessa sen verta kätevältä että jo melkein sen takia meinaan kallistua Rolandin puoleen. :)
Andy--85
12.06.2017 22:08:00
Antti1: Ei sillä iällä ole mitään tekemistä etuasteiden laadun kanssa, itseasiassa suurin osa maailman legendaarisimmista ja parhaista etuasteista on tehty jo aikoja sitten. Tollaset distortion vs clean -väitökset on myös ihan höpöhöpöä, kaikki noista on puhtaan kuuloisia etusia. Focusriten instrumenttituloissa on vaan ollut tasojen kanssa ongelmia koko Scarlett -sarjassa, jolloin ne menevät herkästi särölle.

Ok. :) Ja joskus varsinkin monella ulkomaalaisella palstalla melkein naurattaa kun tiettyjen merkkien fanipojat vaan taistelevat toisiaan vastaan, niin sen takia halusinkin saada totuuden mukaisen mielipiteen. Varmasti puhtaan kuuloisia nuo kaikki ovat. Testaamalla kaikkia pienellä nauhoituksella paremmuuden varmaan saisi selville.
Antti1
12.06.2017 22:17:51
En minäkään juuri noita kaikkia malleja ole rinnakkain vertaillut, joten with a grain of salt nämä jutut. Focusriteä on pyörinyt tuttavapiirissä useita eri malleja, joten ne on siltä osin tuttuja. Ihan ok ensimmäisiä interfaceja omine rajoitteineen, ei siinä mitään. Audientia löytyy talosta tällä hetkellä, joskin kalliimpaa mallia. M-Audiota on tullut testattua jos jonkinlaista ja töistäkin löytyy tällä hetkellä tuollainen halpismalli. Roland sit taas ihan vaan perstuntumalla ja netistä luettuun pohjautuen, mitä nyt yhdeltä tutulta moinen löytyy. Mulla ei käyttökokemusta siitä kuitenkaan ole.

Sen mä osaan sanoa ainakin varmasti, että Audientia suosittelen, M-Audiota ja Focusritea en suosittele. Rolandista en ole paljoa pahaa kuullut, vaikkei se mikään kaikkein trendikkäin olekaan.
Vladi
12.06.2017 22:24:19
Antti1: En minäkään juuri noita kaikkia malleja ole rinnakkain vertaillut, joten with a grain of salt nämä jutut. Focusriteä on pyörinyt tuttavapiirissä useita eri malleja, joten ne on siltä osin tuttuja. Ihan ok ensimmäisiä interfaceja omine rajoitteineen, ei siinä mitään. Audientia löytyy talosta tällä hetkellä, joskin kalliimpaa mallia. M-Audiota on tullut testattua jos jonkinlaista ja töistäkin löytyy tällä hetkellä tuollainen halpismalli. Roland sit taas ihan vaan perstuntumalla ja netistä luettuun pohjautuen, mitä nyt yhdeltä tutulta moinen löytyy. Mulla ei käyttökokemusta siitä kuitenkaan ole.

Sen mä osaan sanoa ainakin varmasti, että Audientia suosittelen, M-Audiota ja Focusritea en suosittele. Rolandista en ole paljoa pahaa kuullut, vaikkei se mikään kaikkein trendikkäin olekaan.

Jännä kun mulla taas on vähemmän hyviä kokemuksia Rolandista, Focusritesta ei mitään pahaa sanottavaa, varsinkaan 2i2:sta, jota vertailin Apogee Duetiinkin. Toki jälkimmäinen oli puhtaampisoundinen, mutta se maksaakin triplat. Ota nyt sitten selvää.
Harashoo tovaarish!
Antti1
12.06.2017 22:27:01
Vladi: Jännä kun mulla taas on vähemmän hyviä kokemuksia Rolandista, Focusritesta ei mitään pahaa sanottavaa, varsinkaan 2i2:sta, jota vertailin Apogee Duetiinkin. Toki jälkimmäinen oli puhtaampisoundinen, mutta se maksaakin triplat. Ota nyt sitten selvää.

Ajureiden kanssa, vai äänenlaadullisesti? Varsinkin ajurien osalta noi kaikki tuntuvat olevan ihan puhtaasti arpapeliä. Jollain toimii, jollain ei. Äänenlaatua tosiaan en pysty todellisuudessa vertaamaan, kun ei ole ollut vierekkäin kaikki ikinä.

Mitä tulee tuohon Duetiin, niin sen ja Audientin välillä valitsisin ehdottomasti Audientin muuntimien äänenlaadun perusteella. Etusista en osaa sanoa varmaksi, molemmilla tekee melkein mitä tahansa.
Vladi
12.06.2017 22:33:03
Antti1: Ajureiden kanssa, vai äänenlaadullisesti? Varsinkin ajurien osalta noi kaikki tuntuvat olevan ihan puhtaasti arpapeliä. Jollain toimii, jollain ei. Äänenlaatua tosiaan en pysty todellisuudessa vertaamaan, kun ei ole ollut vierekkäin kaikki ikinä.

Mitä tulee tuohon Duetiin, niin sen ja Audientin välillä valitsisin ehdottomasti Audientin muuntimien äänenlaadun perusteella. Etusista en osaa sanoa varmaksi, molemmilla tekee melkein mitä tahansa.

Mä puhun vaan äänenlaadusta, kun Mac-käytössä kummankaan kanssa ei ollut tarvetta ajureille. Mun mielestä molemmissa, Scarletissa ja Apogee Duetissa oli hyvä äänenlaatu, jälkimmäinen oli vaan todella hifi mikä on käyttäjästä riippuen hyvä tai huono juttu.
Harashoo tovaarish!
Attew
13.06.2017 22:41:21

Mulla on Audient iD4 ja suosittelen kyllä lämpimästi. Pari kertaa ollu ongelmia, mutta enemmänkin ilmeisesti liittyen asion ongelmiin useamman äänilähteen kanssa tms.

Saundillisesti en osaa verrara kuin Eleven Rackia (ilman mallinnusta) ja Audientin instrumenttisisääntuloa, näistä Audient voitti kirkkaasti pikaisessa bassotestissä
Päähän kohdistuva isku on opintojen äiti.
GiveUpGiveIn
04.07.2017 18:34:18
Rolandin quad capturella olen soitellut nyt n. 5kk luurien kautta ja jotain satunnaista äänitellytkin.

Helppokäyttöinen eikä ajureiden kanssa ole ollut ongelmia kuten Focusritellä kun joskus sellaisen omistin.
iec
04.07.2017 20:06:08

Roland quad capture ua55 on toiminut mulla moitteettomasti vanhassa pöytäkoneessa win 10 kanssa. Ulkomaisilla foorumeilla suositeltiin rolandia win 10 kaveriksi ja suositukset piti paikkansa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
peltsi451
04.07.2017 20:21:58 (muokattu 04.07.2017 20:58:27)
Toi Audient on vain yksi-kanavainen, kannattaa ottaa iD14 joka 2-kanavainen. Itse mikitän kitarakaapin ja se menee ekaan kanavaan, toiseen kanavaan tulee basso DI-lähdöstä. Tällöin et tarvitse puljata johtojen kanssa koko aikaa kuten yhdellä inputilla olevan interfacen kansa. Tasotkin on säädetty koko lailla valmiiksi.

Edit: ei perhana, sullahan olikin ihan oikein malli, joku alkoi myöhemmin puhua 1-kanavaisesta Audientista, pahoittelen turhaa kommenttiani.
Rosenrotten
06.07.2017 00:00:21
Aloin harkitsemaan kans tuota Steinbergin UR22:ta. Mitä lueskelin, niin tuossa hintaluokassa sekin näyttäs saaneen ihan positiivisia arvioita.
iec
06.07.2017 00:43:07

Rosenrotten: Aloin harkitsemaan kans tuota Steinbergin UR22:ta. Mitä lueskelin, niin tuossa hintaluokassa sekin näyttäs saaneen ihan positiivisia arvioita.

Uudemmasta mk2 versiosta en osaa sanoa, mutta vanha ei toiminut win 10:ssä. Vaihdoin Rolandiin ja sen jälkeen en jäänyt katselemaan steinbergin foorumia jossa kuorossa itkettiin kun ei toimi win 10 kanssa vaikka oli monet ajuriversiot jo tehty. Eivät joko osanneet tai halunneet hoitaa hommaa kuntoon.

Mulla jäi kyseisestä firmasta paska maku ( kun meni niin monta iltaa koneen kimpussa Daw-ajuriongelmien kanssa ilman ratkaisua), mutta voi toki olla että nyt ovat saaneet ajurit kuntoon.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)