Aihe: "Lähetys ostajan vastuulla"
1 2 3
illu45
23.06.2017 20:06:25
Eli tälläisiä lauseita näkyy monesti myynti kohteen tiedoissa
(Lähetys ostajan piikkin ja vastuulla)
Lähetys hinnan ymmärrän kyllä mutta mitä tämä ostajan vastuulla tarkoittaa ??
Onko jos myyjä pakkaa tavaran miten sattuu ja menee rikki tai muuta ikävää tapahtuu niin ostajan on asia nieltävä tappiona ja vitutuksena ?

Itse olen skipannut tälläisen ilmoitukset suoraan vaikka olisi miten mielen kiintoinen kapistus tahansa

Jos joku selventäisi tyhmälle mitä tuolla ajetaan takaa

Kiitos
Eikun.........
Krice
23.06.2017 20:59:03

Kysy siltä myyjältä mitä se tarkoittaa.
illu45
23.06.2017 21:04:26 (muokattu 23.06.2017 21:14:26)
Krice: Kysy siltä myyjältä mitä se tarkoittaa.

Aivan, tuopa ei tullut mieleen

Näyttää olevan että on pääsääntöisesti kitaroissa tälläinen niin pistin kaikille joilla on tuo lause ilmoituksessa kyselyn mitä sillä haetaan
Pistän vastauksia kunhan saan niitä
Eikun.........
Dr. Muff
23.06.2017 21:18:30
illu45: Eli tälläisiä lauseita näkyy monesti myynti kohteen tiedoissa
(Lähetys ostajan piikkin ja vastuulla)
Lähetys hinnan ymmärrän kyllä mutta mitä tämä ostajan vastuulla tarkoittaa ??
Onko jos myyjä pakkaa tavaran miten sattuu ja menee rikki tai muuta ikävää tapahtuu niin ostajan on asia nieltävä tappiona ja vitutuksena ?

Itse olen skipannut tälläisen ilmoitukset suoraan vaikka olisi miten mielen kiintoinen kapistus tahansa

Jos joku selventäisi tyhmälle mitä tuolla ajetaan takaa

Kiitos

Noinniinku lähtökohtaisesti kyllähän se on ihan vastaanottajan vastuulla tuleeko ehjänä perille. Posti eikä muut kuriirit tule juurikaan vastaan jos jotain hajoaa, eikä se lähettäjän vastuulla ole jos on asianmukaisesti pakattu.

Kerran joku halus ettei pakata pedaalia mihinkään muuhun kuin kuplamuovikirjekuoreen koska hinta olis pompannut yli vitoseen. Noh, kuori oli jäänyt varmaan trukin alle Bossin pedaalin keinukansi soirona. ostaja sanoi että vauriot näkyvät jo myyntikuvassa ja haluaa alennusta. Ehkä hyvällä mielikuvituksella varjot olivat juuri siten. Onneksi mulla oli monesta kulmasta kuvia mistä näkyi että ehjänä se lähti. Mun mielestä säästi kansi euroa väärästä kohtaa mutta kukin tavallaan..

Eri asia jos asioi ammatinharjoittajien kanssa. Silloinhan kuluttajan on saatava kama ehjänä käsiinsä.
I swallow my words to keep from lying
J.Nikkanen
23.06.2017 21:19:45 (muokattu 23.06.2017 21:30:46)
illu45: ...ostajan on asia nieltävä tappiona ja vitutuksena

Kyllä. Tarkoittaa juuri sitä että jos ostaja haluaa että tuote lähetetään niin siinähän haluaa sitten mutta jos Posti paskoo lähetyksen niin se on ostajan tappio.

Itse käytän tuota lisämainintaa myyjänä ja onpa tullut ostettua tuotteita (efektejä lähinnä) joissa samanmoinen maininta on ollut. Se ei silti tarkoita että pakettini olisivat jotenkin huonoja, päinvastoin, huolellisesti ja hyvin tulee tavarat pakattua. Se on vaan semmoinen juttu että myyjänä en ala kantamaan vastuuta Postin perseilyistä, jos tuote on mulle turha, riittää että saan siitä pyynti-/sovitun hinnan ja se on siinä. Noutohommathan sopii aina, lähettämisessä on riskinsä, joku ottakoon riskin, myyjänä en vastaa Postin toilailuista mutta ei se mitään, eihän Postikaan vastaa Postin toilailuista.

Tämä näin tälleen kärjistetysti, kyllä joskus Postin hölmöilyt ovat rasittaneet niin ostajan kuin myyjänkin kukkaroa.

edit: kitaraa en suostu Postilla laittamaan koska Posti, menköön sitten vaikka Matkahuollolla vaikka ei se ihan tuubiin mene aina heilläkään, joskus kun on soittimen perään kysellyt niin se on ollut jossain paikassa X mikä ei ole heidän järjestelmässään näkynyt eli sijainti tuntematon, ei kiva
illu45
23.06.2017 21:55:15
J.Nikkanen: Kyllä. Tarkoittaa juuri sitä että jos ostaja haluaa että tuote lähetetään niin siinähän haluaa sitten mutta jos Posti paskoo lähetyksen niin se on ostajan tappio.

Itse käytän tuota lisämainintaa myyjänä ja onpa tullut ostettua tuotteita (efektejä lähinnä) joissa samanmoinen maininta on ollut. Se ei silti tarkoita että pakettini olisivat jotenkin huonoja, päinvastoin, huolellisesti ja hyvin tulee tavarat pakattua. Se on vaan semmoinen juttu että myyjänä en ala kantamaan vastuuta Postin perseilyistä, jos tuote on mulle turha, riittää että saan siitä pyynti-/sovitun hinnan ja se on siinä. Noutohommathan sopii aina, lähettämisessä on riskinsä, joku ottakoon riskin, myyjänä en vastaa Postin toilailuista mutta ei se mitään, eihän Postikaan vastaa Postin toilailuista.

Tämä näin tälleen kärjistetysti, kyllä joskus Postin hölmöilyt ovat rasittaneet niin ostajan kuin myyjänkin kukkaroa.

edit: kitaraa en suostu Postilla laittamaan koska Posti, menköön sitten vaikka Matkahuollolla vaikka ei se ihan tuubiin mene aina heilläkään, joskus kun on soittimen perään kysellyt niin se on ollut jossain paikassa X mikä ei ole heidän järjestelmässään näkynyt eli sijainti tuntematon, ei kiva

Jep näinhn se tosiaan on

Itse vähintään toista sataa lähetystä postin ja matkahuollon kautta lähettämeenä (koputtaa puuta) ei ole vielä tullut yhtään reklaa vaikka on putkimuppeja ja kitaroita laitettu matkaan
Mutta itselle ei vain ole tullut mieleenkään laittaa mahdollista rikkoontumista vastaan ottajan vastuulle
Pitäiskö ottaa itsekin käyttöön kun tuollahan on helppo pestä kädet mahdollisten aksidentin kohdatessa
(Voi olla ettei luonto anna periksi kuitenkaan)
Eikun.........
Krice
24.06.2017 09:20:42

illu45: pistin kaikille joilla on tuo lause ilmoituksessa kyselyn mitä sillä haetaan

Arvelen, että se tarkoittaa sitä, että myyjä ei ole kovin innokas lähettämään tavaroita. Sehän vaatii hieman vaivaa raahata paketti ruuhkaiseen postiin ja täytellä pakettilappuja ja lippuja. Jotkut myös kai pelkäävät, että juuri se paketti häviää postissa mystisesti jonnekin, vaikka todellisuudessa paketit katoavat todella harvoin suhteessa siihen kuinka paljon niitä kulkee joka päivä. Kotimaan paketeissa ei myöskään kovin usein näe sitä, että pakkaus olisi huonossa kunnossa, joskus toki sitäkin. Mutta enimmäkseen ulkomailta tulevat (varsinkin isot) paketit voi olla joskus aika säädyttömässä kunnossa, kun niitä heitellään miten sattuu.
basisti1971
24.06.2017 09:23:41
Moi.

Koska omissa myyntikohteissa on poikkeuksetta ollut ykkösvaihtoehtoina nouto tai korvausta vastaan perillekuljetus, postin yms. kuriirien käyttö on täysin ostajan valinta, ja näin ollen myös täysin ostajan vastuulla.

Saman vastuun otan tietysti itsekin ostajana jos en halua tavaraa hakea tai sen tuomisesta erikseen maksaa.

Useammat kaupat on aikojen saatossa jääneet toteutumatta koska esim. kitaroiden kohdalla en postitse enkä matkahuollolla lähetä.

T:Samuli
Jukka Häikiö
24.06.2017 11:30:04

Aika samoilla laineilla ollut ja joskus joku moisesta vähän kritisoinut, mutta kyllä se on tasan myyjän oma asia, lähettääkö, vai ei. Kyllähän se tietty ostajakuntaa kaventaa, vaan myös se on myyjän päänsärky. Jotenkin f to f kaupanteko on mun mieleen, ainakin jos kyseessä on kitara/vahvistin, jonkun pedaalin nyt lähettelee, jonkun kaiutinelementin kanssa on jo vähän toinen juttu, jos ei satu olemaan boxia. Sen pakkaamisiin ja kuskaamisiin tärväytyy äkkiä pari tuntia, eikä mulla ainakaan ole aikaa moisiin, kun tuollaisen elementin hintakin on yleensä 50-60€, se niin sanottu "vapaa-aika" on kuitenkin aika kortilla päivätöissä käyvällä perheellisellä.
Kitaroissa ja vahvistimissa toi "sokkona" ostaminen, ei mun mielestä ole kovinkaan järkevää, käsitykset kunnosta esmes. vaihtelee, toisen mint on toisen röydätty, ilman et ois mitään kusetuksen makua ja sit ihan puhtaat kusetukset on vielä oma juttunsa.
Pakkaaminen on vielä oma taiteen lajinsa, sekä kuljetuksen riskit.

basisti1971: Moi.

Koska omissa myyntikohteissa on poikkeuksetta ollut ykkösvaihtoehtoina nouto tai korvausta vastaan perillekuljetus, postin yms. kuriirien käyttö on täysin ostajan valinta, ja näin ollen myös täysin ostajan vastuulla.

Saman vastuun otan tietysti itsekin ostajana jos en halua tavaraa hakea tai sen tuomisesta erikseen maksaa.

Useammat kaupat on aikojen saatossa jääneet toteutumatta koska esim. kitaroiden kohdalla en postitse enkä matkahuollolla lähetä.

T:Samuli
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Tinnittus
24.06.2017 11:31:56
Itsekin kierrän "vastaanottajan vastuulla" ilmot kaukaan.
Miltein järjestäen nämä ilmot on sellasten ihmisten tekemiä, joilla ei ole mitään käsitystä miten paketteja pakataan tai muutenkaan lähetetään asianmukaisesti.
Jos ostaja on valmis maksamaan palvelusta, eikä myyjä siitä huolimatta viitsi nähdä vaivaa...no, vähän sama kun sais märästä tiskirätistä poskille.
Laulava Kylätohtori
24.06.2017 12:14:40
Tinnittus: Itsekin kierrän "vastaanottajan vastuulla" ilmot kaukaan.
Miltein järjestäen nämä ilmot on sellasten ihmisten tekemiä, joilla ei ole mitään käsitystä miten paketteja pakataan tai muutenkaan lähetetään asianmukaisesti.
Jos ostaja on valmis maksamaan palvelusta, eikä myyjä siitä huolimatta viitsi nähdä vaivaa...no, vähän sama kun sais märästä tiskirätistä poskille.

No tuskinpa kuitenkaan. Eiköhän siinä ole kyse siitä, ettei myyjä halua ottaa vastuuta postin säheltämisestä. Varsinkin, kun postin toiminta on tällä hetkellä ala-arvoista.
More is less.
Jukka Häikiö
24.06.2017 12:34:07

Tota:valmis maksamaan palvelusta? No aika harva täällä on valmis maksamaan muuta kuin postikulut ja se ei käsittääkseni ole muuta kuin postikulut. Pakkausmateriaalien hankinta, pakkaaminen, paketin kuskaaminen postiin, matkahuoltoon on sitä "palvelua". Senkö pitäisi tapahtua myyjän kustannuksella ja omalla ajalla, noihin kun äkkiä menee se pari tuntia, vähän riippuen lähetystavasta ja paikasta?
Toki jos ostaja on valmis kohtuulliseen korvaukseen, se saattaa muuttaa asiaa. Eiköhän tuo vastaanottajan vastuulla edellytä kuitenkin kunnolla pakattua, mutta jos siitä huolimatta sattuu jotain, niin kyllä se on siinä kohtaa tämän toimitustavan pyytäjän vahinko.
Mihin hintaan kukin on valmis luopumaan vapaa-ajastaan, näihin lähettely/pakkaushommiin? Minkä arvoiseksi ostaja miettii myyjän vaivan?
Toki näissä on hyvä muistaa, että harva täällä päivittäin, tai edes kuukausittain lähettelee mitään, ellei nyt sitten ihan trokari ole, tai pahemman luokan kamarunkkari, mutta silloinhan se jo vähän jo "velvoittaakin".
Itse oon valinnut lähettämättömyyden, poislukien jonkun pedaalin. Jotenkin helpompaa, vaikkei tässä usein mitään myytäviä olekaan.
Mitäs sitten kun jonkun vaffarin kanssa käykin niin, että sen perille saavuttua, siinä ilmeneekin jotain vikaa, vaikka se takuuvarmasti toimi lähetettäessä ja pakattiin kunnolla?
Tämä on yksi erittäin hyvä syy aiheelle:nouto ja kunnon testin kera.

Asioilla on aina puolensa.

Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
steelduck
24.06.2017 16:29:01

Ilman muuta ostajan vastuulla minun mielestä. Minä laitan yleensä lähetykseen yksinkertaisesti "En postita". Lähettely on sen verran riskihommaa, että mitään kalliinpaa en kyllä suostu postilla lähettämään. Jos joku välttävättä haluaa, niin saatan suostua jos tosiaan vastaan ottaja ottaa vastuun moisesta uhkapelistä.
Jeszse
24.06.2017 17:32:48

Mukavaa että jengi ajattelee näin.

Itse pakkaan kyllä romut lähettäessä niin hyvin ku mahdollista, mut kyllä se silti on vähän niin että jos tavaraa ei noudeta ni se on se ostaja joka saa luottaa siihen että posti tai matkahuolto käsittelee paketteja hyvin.

Kuvitteleppa ittes myymässä tuotetta jonka joku postin nilkki mälvää jolloin sä palautat rahat ostajalle ja sä saat takas myyntikelvottoman tuotteen. Onhan se lähettely tietyllä lailla riski molemmille osapuolille, mut jos sitä ei huvita ottaa ni sit ei osteta tavaraa sellasen matkan päästä jota ei huvita matkustaa ite.
Mitö jos Vähän kaksyta -Haitaripartio || The Jasser Arafats || Crimson Day
toivase
24.06.2017 18:16:26
steelduck: Ilman muuta ostajan vastuulla minun mielestä. Minä laitan yleensä lähetykseen yksinkertaisesti "En postita".

Peukkua tälle. Itsekin olen viime aikoina lähetyksiin laittanut aina että "En postita". Myös ensi viikolla lähtevään lähetykseen...
Teme.H
24.06.2017 18:50:40
Itse vältän soittimien ja vahvistimien lähettämistä viimeiseen asti, ja jos väen vängällä pitää lähettää, se tapahtuu ostajan vastuulla. Monesti, jos ostajalla ei ole mahdollisuutta tulla paikanpäälle tekemään kauppaa, olen kuluja vastaan myytävän tavaran kuljettanut suoraan ostajalle ja välillä on ajeltu "puoleen matkaan" ja tehty kaupat. Toimin näin sen takia, että ostaja saa testata/tsekata myytävän tuotteen, koska näkemys kunnosta saattaa poiketa.
Tinnittus
24.06.2017 19:04:16
Jukka Häikiö: Tota:valmis maksamaan palvelusta? No aika harva täällä on valmis maksamaan muuta kuin postikulut ja se ei käsittääkseni ole muuta kuin postikulut. Pakkausmateriaalien hankinta, pakkaaminen, paketin kuskaaminen postiin, matkahuoltoon on sitä "palvelua". Senkö pitäisi tapahtua myyjän kustannuksella ja omalla ajalla, noihin kun äkkiä menee se pari tuntia, vähän riippuen lähetystavasta ja paikasta?
Toki jos ostaja on valmis kohtuulliseen korvaukseen, se saattaa muuttaa asiaa. Eiköhän tuo vastaanottajan vastuulla edellytä kuitenkin kunnolla pakattua, mutta jos siitä huolimatta sattuu jotain, niin kyllä se on siinä kohtaa tämän toimitustavan pyytäjän vahinko.
Mihin hintaan kukin on valmis luopumaan vapaa-ajastaan, näihin lähettely/pakkaushommiin? Minkä arvoiseksi ostaja miettii myyjän vaivan?
Toki näissä on hyvä muistaa, että harva täällä päivittäin, tai edes kuukausittain lähettelee mitään, ellei nyt sitten ihan trokari ole, tai pahemman luokan kamarunkkari, mutta silloinhan se jo vähän jo "velvoittaakin".
Itse oon valinnut lähettämättömyyden, poislukien jonkun pedaalin. Jotenkin helpompaa, vaikkei tässä usein mitään myytäviä olekaan.
Mitäs sitten kun jonkun vaffarin kanssa käykin niin, että sen perille saavuttua, siinä ilmeneekin jotain vikaa, vaikka se takuuvarmasti toimi lähetettäessä ja pakattiin kunnolla?
Tämä on yksi erittäin hyvä syy aiheelle:nouto ja kunnon testin kera.

Asioilla on aina puolensa.

Ei varmaan pitäisi juuri nyt vastata, kun on vähän niiQ jussi sillai käynnissä :D mutta onnella ja käsikopelolla sitä on tähänkin saakka edetty ;)

Paketin pakkaaminen ja postiin vienti ei ole palvelua, se on tavaran toimitusta ja se kuuluu normaaliin kaupankäyntiin, aiheuttaa se sitten myyjälle kuinka paljon vaivaa tahansa. Myöskään tästä ei normaalisti laskuteta muuta kun se mitä postitus maksaa.
Aikasemmassa viestissä kirjoitin ehkä vähän epäselvästi. Tarkoitin maksetulla palvelulla(postimaksut) tätä osaa kaupasta.

Vasta kun ostaja esittää erikoistoiveita, ollaan oikeastaan palvelun maailmassa, tai jotkut sanoo erikoispalvelua.
Silloin voidaan olettaa, että ostaja maksaa myyjälle siitä, että hän jollain tapaa varmistuu paketin ehäjänä säilymisestä....esim. pakkaamalla se "liian" hyvin, ottamalla vakuutuksen jne jne. Silloin ostaja luonnollisesti maksaa kauppaan kuulumattomasta toiminnoista.

Jos ajatellaan asiaa käänteisesti, kuinka moni myisi täällä tavaraa, jos ostaja ilmoittaa tiukkaan sävyyn, että "maksun perille saapuminen kokonaisuudessa tai vajaavaisena on myyjän vastuulla"?
Lifelover
24.06.2017 19:08:23 (muokattu 24.06.2017 19:14:41)
Ainakin postin lähetyksissä lähettäjä on velvollinen tekemään mahdollisen korvausvaatimuksen. Olen sellaisen kerran täyttänyt, siinä taisi mennä alle 5 minuuttia. Eli kai se tarkoittaa sitten sitä, että myyjä ei ole valmis näkemään tuollaista vaivaa ja jos paketti vaurioituu postin käsittelyssä rahat jää silloin saamatta.

Edit: taitaa koskea ainoastaan ulkomaille meneviä lähetyksiä
"Teillä on mielessä Judas Priest ja kiukaan malli... tämä ketju ei kyllä koskaan petä." - ÄrGee
harpist
24.06.2017 23:00:32
Olisiko tässä yhteydessä hyvä pohtia - kenen omaisuutta lähetettävä tavara kulloinkin on ?

Jos sopimus kaupasta on syntynyt -> tarjous -> hyväksyntä -> jopa vielä maksu "etukäteen" tilille - niin kenen omaisuutta tällöin ollaan ylipäätään lähettämässä ?

Kyllä tavara on sopimuksen myötä siirtynyt siinä vaiheessa ostajan omaisuudeksi - ellei sopimusteknisesti muuta ole päätetty.

Asia kääntyy kuitenkin silloin päälaelleen - jos lähettäjä joutuu reklamoimaan "kuriirifirmalle" lähettämisen yhteydessä vioittuneesta tuotteesta.

Kysehän ei siis silloin enää ole oman omaisuuden vahingoittumisesta, mutta niin vain "tulee antaa ymmärtää".

Joissain tapauksissa vastaanottajan kotivakuutus (=uuden omistajan) saattaa kattaa ulkopuolisen henkilön tavaralle aiheuttaman vahingon.
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)