Aihe: Miksi maksaa bassokamoista maltaita
1 2 3 4
joesmith
08.06.2017 22:13:41
Otsikko kertoo kaiken.
Mikä niissä kalliissa on niin hyvää verrattuna keskihintaluokan vahvistimiin?
Huomaako kukaan muu saundeissa eroa kuin sinä itse?
Studioon harvoin viedään omia bassokamoja. Ehkä jotklut hifisteliät vievät.
jukkajylli
08.06.2017 23:12:07
joesmith: Otsikko kertoo kaiken.

Kalliit kamat ovat keskimäärin parempia kuin halvat. On niitä jotka huomaavat soundeissa eroja ja niitä jotka eivät huomaa. Jälkimmäisiä kutsutaan toisinaan vähän halveksuen puukorviksi. Studioon harvoin viedään omia bassokamoja. Ehkä jotklut (sic) hifisteliät (sic) vievät.
Stidi alla.
J.Nikkanen
08.06.2017 23:19:40

No ei oikeastaan.

Saundi, tatsi, ominaisuudet vaikkapa ensialkuun.

Mun tapauksessa sen huomasi muukin bändi sekä myös herra joka kyaeisen kamppeen multa osti.

Oma basso kenties? Mutta jos ei studioon niin keikalle sitäkin useammin, olisi kiva että ne kamat silloin toimii ja toimittaa. Hintaisekseen hyvä-läppä on vaan niin kulunut. Kannattaa hankkia sitä mihin rahat riittää ja kun päivittää kalustoaan niin parempaan (ja kalliimpaan) sitten.

Mutta unohdetaan vahvistimet yms. ja otetaan esimerkiksi vaikkapa bassokaapit. Halpaa ja hyvää ei ole vielä vastaan tullut. Keskihintaisetkin ovat olleet sitten itse tehtyjä, tai no, mikä sitten on keskihintainen kenellekkin. Muutama satanen elementteihin, vanereihin yms. tilpehööreihin kymppejä ja työtunnit päälle.

Mutta pikkaisen väsynyt aihe, munsta. Edullisillakin hiluilla ja hilppeillä pärjää, mutta jos ja kun tai ehkä juuri siksi kun sen muutaman keikan vuodessa tekee niin toimivaa, testattua ja ehkä hieman hinnakastakin rompetta tulee keikkapaikalle vietyä ja käytettyä.
okabass
08.06.2017 23:27:54

Toi kysymys on sen verran epämääräinen, että niin on vastauskin.

Laatu (mm. laatukomponentit, kytkennän suunnittelu, mekaaninen tukevuus) maksaa.
Toiminta- ja huoltovarmuus tulee juuri noista. Mitä sitten itse kukin laskee stressin hinnaksi, kun laite posahtaa juuri ennen tärkeää keikkaa ja varaosa tilattava ties mistä ja saapuu ehkä puolen vuoden päästä.

Soundin huomaamisesta ehkä, ehkä ei. Eihän 99,999% yleisöstä huomaa edes vääriä bassoääniä. Ihminen kuitenkin tuntee, aistii tanakan alakerran vaikkei osaa sitä tarkemmin yksilöidä tai analysoida.
Jokainen tulkoon autuaaksi omalla laiteideologiallaan. Jos on 0 € jätelavakamoihin tyytyväinen niin ok. Jos vasta 10 000€ kamat tyydyttävät niin mikä ettei.
Teme.H
08.06.2017 23:30:01
Itselläni on ihan minibudjetin nuppi ja kaappi, jotka on sinänsä ihan ok varsinkin hintaansa nähden. Tietysti noiden hankkiminen tuli sillai yllättäen, että piti vaan saada nopeasti ja edullisesti toimivat ja "riittävät" kamat, millä pystyy treeneissä ja pubikeikoilla vetämään.

Kuitenkin kun on päässyt parempiakin kamoja testaamaan, niin kyllä vaan ainakin omaan korvaan ne myös kuulostaa ja tuntuu paremmalta, että kun vaan on mahdollisuus niin noi nykyiset lähtee/jää varalle, ja tulee putkinuppi ja paremmat kaapit tilalle.
bassopekka
09.06.2017 13:02:22 (muokattu 09.06.2017 13:03:24)
Saundi on aina kolmenkauppa. Pitää olla hyvä Basso, vahvistin ja kaappi. Tällä kombinaatiolla saavutetaan tanakka,erotteleva ja selkeä äänimaailma. Halvoissa laitteissa tahtoo äänimaailma olla yhtä puuroa ja jos volumea nostetaan se vielä kertaantuu. Kaapissa auttaa mitä enemmän siinä on kaiutinpinta-alaa. Kaiuttinelementeistä esim. 10 tuumanen kaiutinelementti antaa nopesti syttyvän äänen kun taas 15 tuumainen ei ole niin nopeastisyttyvä. Itselläni on mesaboogien 8*10 ja 4*12 rantasauna niin 8*10 on huomattavasti kireämpi kuin 4*12 vaikka samat kotelot kaapeissa. Ajelen niitä Aguilarin DB 750 ja 751 hybridinupilla joka on loistava bassonuppi joskin painaa ihan helvetisti mutta niinhän sitä sanotaan että laatu painaa mikä pitää yleensä paikkansa. Bassoja löytyy sitten joka lähtöön ja saundimaailmaan.
jukkajylli
09.06.2017 15:10:53
bassopekka: Saundi on aina kolmenkauppa. Pitää olla hyvä Basso, vahvistin ja kaappi. Tällä kombinaatiolla saavutetaan tanakka,erotteleva ja selkeä äänimaailma. Halvoissa laitteissa tahtoo äänimaailma olla yhtä puuroa ja jos volumea nostetaan se vielä kertaantuu. Kaapissa auttaa mitä enemmän siinä on kaiutinpinta-alaa. Kaiuttinelementeistä esim. 10 tuumanen kaiutinelementti antaa nopesti syttyvän äänen kun taas 15 tuumainen ei ole niin nopeastisyttyvä. Itselläni on mesaboogien 8*10 ja 4*12 rantasauna niin 8*10 on huomattavasti kireämpi kuin 4*12 vaikka samat kotelot kaapeissa. Ajelen niitä Aguilarin DB 750 ja 751 hybridinupilla joka on loistava bassonuppi joskin painaa ihan helvetisti mutta niinhän sitä sanotaan että laatu painaa mikä pitää yleensä paikkansa. Bassoja löytyy sitten joka lähtöön ja saundimaailmaan.

Soundi on neljänkauppa. Et maininnut mielestäni tärkeintä osatekijää, soittajaa.
Stidi alla.
hallu
09.06.2017 17:36:06
En kyllä äkkiä tajua mitä tällä kysymyksellä haetaan? siis kalliita kamoja ostaa ihmiset, jotka arvostavat laatua ja tuntevat saavansa rahoilleen vastinetta. Minä en usko, että on olemassa mitään yleispätevää kaiken kattavaa selitystä sille, miksi jotkut ovat valmiita maksamaan maltaita kamoistaan.

Uskon, että edullisemmillakin kamoilla soittelee ihan sujuvasti. Itselläni on edullinen basso Yamaha BB425X, josta tykkään paljon ja se on ihan mahottoman hyvä mielestäni. Kokeilin kerran huvin päiten sitä kalliimpaa BB2025X ja kyllä se perhana vaan oli vielä parempi :-). Sanotaanko, että jos olisin rikas, niin en hetkeäkään epäröisi maksaa siitä niitä maltaita. Nykytilanteessa tuo vanha basso kelpaa vallan mainiosti. Jos joskus tulisi mahdollisuus niin en toisaalta keksi yhtään syytä miksi en sitä vaihtaisi parempaan.

Vahvistimissa en ole oikeastaan vielä "huonolla" vahvistimella soittanut niin ne Ampegit ja EBS:t joilla olen soittanut, välttää mulle ihan mainiosti ja eniten soittelen pelkän etusen läpi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
bassopekka
09.06.2017 18:39:37 (muokattu 09.06.2017 18:45:44)
Väärä lainaus. seuraava tarkoitin
bassopekka
09.06.2017 18:44:50
jukkajylli: Soundi on neljänkauppa. Et maininnut mielestäni tärkeintä osatekijää, soittajaa.

Perskules,pääsipäs unohtumaan tärkein osatekijä. Tosiaan, ammattitaitoa on osata säätää vahvistimen saundit jotta saadaan kuulostamaan hyvältä. Se että kun säätelet saundit itseksesi etukäteen niin sitten kun bändi soittaa taustalla niin eipä kuulosta enää hyvältä vaan hukkuu bändin kokonais äänimaailmaan. Yleensä keskialueen korostus auttaa mikä on warwikin bassoilla lostava ominaisuus kun vahvistimesta puukotta keskiäänialuetta tulemaan.
Seba
09.06.2017 19:30:35

Tää kertoo lähinnä sen, että et ole koskaan testannut oikeasti hyviä kamoja, jos tarvii kerran kysyä.
Seba
09.06.2017 19:35:37

bassopekka: Perskules,pääsipäs unohtumaan tärkein osatekijä. Tosiaan, ammattitaitoa on osata säätää vahvistimen saundit jotta saadaan kuulostamaan hyvältä. Se että kun säätelet saundit itseksesi etukäteen niin sitten kun bändi soittaa taustalla niin eipä kuulosta enää hyvältä vaan hukkuu bändin kokonais äänimaailmaan. Yleensä keskialueen korostus auttaa mikä on warwikin bassoilla lostava ominaisuus kun vahvistimesta puukotta keskiäänialuetta tulemaan.

Täysin samoilla kamoilla, samoilla saundeilla, eri soittajat kuulostavat erilaisilta.
Jonkun toisen tatsilla Harley Bentonitkin kuulostaa jumalallisilta, kun taas räpeltäjä ei kuulosta hyvältä rantiksen ja kiukaankaan kanssa
Vessajono
09.06.2017 19:40:03
Parhaat kamat on ne jotka on valmiiksi paikalla, toiseksi parhaat ne jotka saa paikalle vähimmällä vaivalla. Hyvillä kamoilla on tietty ilo vetää, ei siinä, mut ei jotenkin enää jaksa ressata asiaa ku joka tapauksessa aina on kuulostanu vaan itteltään vaikka ois mitkä vehkeet.
Lennu: Mene paskaan, Pink Floyd on maailman paras pändi. Parempi ku Santa Cruz. Nobelanereita juotu vuonna 2017: 269
sepisti
09.06.2017 20:05:11
bassopekka: Perskules,pääsipäs unohtumaan tärkein osatekijä. Tosiaan, ammattitaitoa on osata säätää vahvistimen saundit jotta saadaan kuulostamaan hyvältä. Se että kun säätelet saundit itseksesi etukäteen niin sitten kun bändi soittaa taustalla niin eipä kuulosta enää hyvältä vaan hukkuu bändin kokonais äänimaailmaan. Yleensä keskialueen korostus auttaa mikä on warwikin bassoilla lostava ominaisuus kun vahvistimesta puukotta keskiäänialuetta tulemaan.

Ihan oikeasti eniten merkkaa se, miten sitä bassoa omilla sormillaan käskee.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
J.Nikkanen
09.06.2017 20:13:17 (muokattu 09.06.2017 20:16:37)
sepisti: Ihan oikeasti eniten merkkaa se, miten sitä bassoa omilla sormillaan käskee.

Mun halpisritsabasso kuulosti just siltä mun näpeissä. Yks jazzveijo haki sen multa pois ja testas sen mun kamoilla, oisko silloin ollut SWR 400 SM nuppi ja DIY 1x15" kaappi. Laittelin kamat päälle ja täräytin muutaman blömps blömpsin ja viskasin basson ostajaehdokkaan kouraan. Ne kamat eivät koskaan mun käsissä soineet niin hyvin. Jazzveijo osas, minä en niinkään. Hämmentävää.

edit: Siinä kohtaa saundia oli sormissa siis riittävästi, joku hupiukko olisi varmasti repinyt siitä bassosta ja niistä kamoista ihan kamalan ripulisaundin. Osaajat osaa toimittaa heikommallakin kalustolla, tuntuvat kuitenkin suosivan hekin hyviä kamoja. Siihen lienee monen monta syytä.
peltsi451
09.06.2017 21:40:58
Sormet on hiono juttu mutta kyllä se vaan niin on että jos vaihtaa jostain köbö-vahvarista laadukkaampaan niin kyllä se kuuluu/tuntuu paremmalta.

Se että kuullostaa paremmalta, saattaa vaikuttaa ihan yleiseen mielentilaan.
Seba
09.06.2017 22:31:25 (muokattu 09.06.2017 22:32:04)

peltsi451: Sormet on hiono juttu mutta kyllä se vaan niin on että jos vaihtaa jostain köbö-vahvarista laadukkaampaan niin kyllä se kuuluu/tuntuu paremmalta.

Se että kuullostaa paremmalta, saattaa vaikuttaa ihan yleiseen mielentilaan.

Jos jätetään soittaja pois yhtälöstä, niin kunnon kaappi on ehdottomasti tärkein osa saundia, seuraavana basson tyyppi, riippuen millaista saundia haetaan, kolmosena vasta vahvain.
Hyväkin basso ja vahvistin kuulostaa paskalta huonolla kaapilla, mutta "huono" basso ja vahvistin voikin soida yllättävän maukkaasti kunnon kaapilla.
Progbass
09.06.2017 23:12:34
Komppaan sitä ajatusta että eniten kannattaa panostaa hyvää soittimeen. Toki osaava soittaja saa myös keskinkertaisesta bassosta ulos kelvollista soundia, mut on se kuitenkin mielekkäämpää ottaa käsiin se soitin minkä tietää olevan hyvä soitettava ja joka kuulostaa myös hyvältä.

Vahvari ja kaappi puolella minusta on enemmän pelivaraa, varsinkin kun nykypäivänä alkaa oleen kaikenlaista etuastetta ja pedaalia, niin äänen muokkaus omanlaisekseen on helpottunut.
jukkajylli
10.06.2017 04:07:04
Vessajono: Parhaat kamat on ne jotka on valmiiksi paikalla, toiseksi parhaat ne jotka saa paikalle vähimmällä vaivalla. Hyvillä kamoilla on tietty ilo vetää, ei siinä, mut ei jotenkin enää jaksa ressata asiaa ku joka tapauksessa aina on kuulostanu vaan itteltään vaikka ois mitkä vehkeet.

Tämä voisi olla myös minun kirjoittamani kommentti. Olen hämmästyttävässä määrin samaa mieltä (vaikka sorruinkin ketjun alussa typerään viisasteluun..).
Stidi alla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)