Aihe: Opiskelu Audiovisuaaliseen työ-alalle.
1
SonofMetal
22.01.2017 21:30:21
Hei.
Nyt jo viimeisen vuoden ajan olen hakannut päätä pöytään, ja etsinnyt vastauksia omaan kysumykseen. Olen opiskelemmassa lukiossa ja tän jälkeen tahdon jatkaa opiskella ääniteknologian alalle. Outokummun tarjonta kuulostaa hyvältä, mutta se on vaan ammattiopisto. Entä Korkea koulu Tampereella vaikuttaa olen hyvää tarjontaa.
Mutta on tullut epäselvää, pystynkö opiskella ensin ammatiopistossa ja sitten AMK, ja sujuuku se järjestys samoin kuin tähän asti, eli ''ilmaiseksi''. Enkä ole täysin varma enää yhtään mistään mitä kannataa tehä. Onko teillä mitään ehdotuksia? Ehkä en nä, ehkä en ymmärrä, ehkä olen vaan tyhmä. Jos suinkin pystytte auttamaan niin siitä teille suuret kiitokset.
Creltar
23.01.2017 00:44:06 (muokattu 23.01.2017 09:37:44)
SonofMetal: Hei.
Nyt jo viimeisen vuoden ajan olen hakannut päätä pöytään, ja etsinnyt vastauksia omaan kysumykseen. Olen opiskelemmassa lukiossa ja tän jälkeen tahdon jatkaa opiskella ääniteknologian alalle. Outokummun tarjonta kuulostaa hyvältä, mutta se on vaan ammattiopisto. Entä Korkea koulu Tampereella vaikuttaa olen hyvää tarjontaa.
Mutta on tullut epäselvää, pystynkö opiskella ensin ammatiopistossa ja sitten AMK, ja sujuuku se järjestys samoin kuin tähän asti, eli ''ilmaiseksi''. Enkä ole täysin varma enää yhtään mistään mitä kannataa tehä. Onko teillä mitään ehdotuksia? Ehkä en nä, ehkä en ymmärrä, ehkä olen vaan tyhmä. Jos suinkin pystytte auttamaan niin siitä teille suuret kiitokset.

Suomessa opiskelu on ilmaista eli nuo mainitsemasi ammattiopisto ja AMK eli ammattikorkeakoulu ovat maksuttomia. Voit hakea lukiosta suoraan AMK:hon tai sitten hakea ensin ammattiopistoon ja vasta sen jälkeen AMK:hon. Ääniteknologian alalla suosittelisinkin tekemään niin. Mutta kannattaa varmaan jutella näistä asioista lukionne opon kanssa. Vaikka hän ei olisi perehtynyt niinkään kyseiseen alaan, hän osaa varmasti vastata moniin kysymyksiisi.
SonofMetal
23.01.2017 08:17:57
Creltar: Suomessa opiskelu on ilmaista eli nuo mainitsemasi ammattiopisto ja AMK eli ammattikorkeakoulu ovat lukumaksuttomia. Voit hakea lukiosta suoraan AMK:hon tai sitten hakea ensin ammattiopistoon ja vasta sen jälkeen AMK:hon. Ääniteknologian alalla suosittelisinkin tekemään niin. Mutta kannattaa varmaan jutella näistä asioista lukionne opon kanssa. Vaikka hän ei olisi perehtynyt niinkään kyseiseen alaan, hän osaa varmasti vastata moniin kysymyksiisi.

Kiitos neuvosta, nyt on ainaskin helpompi olo.
oksatboys
24.01.2017 10:45:06 (muokattu 24.01.2017 10:45:52)

Listaa ainakin kaikki koulut (näitä on yllättävän paljon) ja mieti sitten haluatko 2. asteen tutkinnon, AMK tutkinnon vai korkeakoulututkinnon. Korkeakoulutusta alalle tarjoavat Aalto ja Taideyliopisto. Alemmastahan voi mennä aina ylempään myös.

E. Ilmaistahan toi opiskelu tosiaan on mutta AMKiin ja yliopistoon ei saa kuin tietyn verran tukikuukausia jos ja kun opintotukea haluaa.
SonofMetal
25.01.2017 09:36:20
oksatboys: Listaa ainakin kaikki koulut (näitä on yllättävän paljon) ja mieti sitten haluatko 2. asteen tutkinnon, AMK tutkinnon vai korkeakoulututkinnon. Korkeakoulutusta alalle tarjoavat Aalto ja Taideyliopisto. Alemmastahan voi mennä aina ylempään myös.

E. Ilmaistahan toi opiskelu tosiaan on mutta AMKiin ja yliopistoon ei saa kuin tietyn verran tukikuukausia jos ja kun opintotukea haluaa.

Kiitos neuvosta, antaa uuden tavan valitsea. Mutta mietin että tarviinko ammatikoulu tutkinnon ennen Ammatikorkeakoulua.Tavallan tarviinko AMK:ssa sitä mitä opetetaan ammatti korkeakoulua. Eli ajatuksissa on nyt lyseo -->(Ammatikoulu outokumpu)--> TAMK Media and Arts.
oksatboys
25.01.2017 10:35:34

SonofMetal: Kiitos neuvosta, antaa uuden tavan valitsea. Mutta mietin että tarviinko ammatikoulu tutkinnon ennen Ammatikorkeakoulua.Tavallan tarviinko AMK:ssa sitä mitä opetetaan ammatti korkeakoulua. Eli ajatuksissa on nyt lyseo -->(Ammatikoulu outokumpu)--> TAMK Media and Arts.

Ei tarvitse, yo-tutkinto riittää. Katso hakuoppaista mitä noissa pääsykokeissa kysytään. Jos tuntuu siltä että et ymmärrä mitään mitä siinä AMKin hakuoppaassa sanotaan niin sinne voi olla toki vaikee/mahdoton päästä. Siinä tapauksessa vauhdin hakeminen amiksesta + harrastuksesta on ihan hyvä vaihtoehto.

Jokainen meistä on toki erilainen, mutta itse en Inkoosta lähtis Outokumpuun mistään hinnasta :D Se on ihan totaalisen puskassa nimittäin ja pieni tuppukylä. Mietippä jos haluut kotona käydä vkl niin menee joku 10h matkoihin kun pitää kolmella bussilla ja junalla matkustaa. Noita toisen asteen kouluja on lähempänäkin Inkoota. Taitaa olla näissä ainakin mutta tsekkaa tarkemmin ite: Helsinki, Turku, Orimattila, Tampere, Kuopio...
SonofMetal
25.01.2017 22:34:16
oksatboys: Ei tarvitse, yo-tutkinto riittää. Katso hakuoppaista mitä noissa pääsykokeissa kysytään. Jos tuntuu siltä että et ymmärrä mitään mitä siinä AMKin hakuoppaassa sanotaan niin sinne voi olla toki vaikee/mahdoton päästä. Siinä tapauksessa vauhdin hakeminen amiksesta + harrastuksesta on ihan hyvä vaihtoehto.

Jokainen meistä on toki erilainen, mutta itse en Inkoosta lähtis Outokumpuun mistään hinnasta :D Se on ihan totaalisen puskassa nimittäin ja pieni tuppukylä. Mietippä jos haluut kotona käydä vkl niin menee joku 10h matkoihin kun pitää kolmella bussilla ja junalla matkustaa. Noita toisen asteen kouluja on lähempänäkin Inkoota. Taitaa olla näissä ainakin mutta tsekkaa tarkemmin ite: Helsinki, Turku, Orimattila, Tampere, Kuopio...

Joo. Ehkä suoraan sitte AMK, kriteerit on selvät ja lähempää. Ehkä jos ei pääse sinne niin pitäis ehkä etsii jotain ammattikouluu lähempää. Outokumpu tuntui kivalt että se olis kauempaa kotoota ja stadii. Vieläkerran kiitos, erittäin hyvä vinkki.
nisumaka
26.01.2017 09:37:35
Tuossa edellä asiasta hieman mainittiinkin, mutta haluan itse vielä painottaa, että tarkista, mitä edellytetään, jos haet AMK-tasolle tai yliopistoon suoraan. Yleensä vähintään vaaditaan 3/3 musiikin teoriasta, ja jos tuo ei ole tuttua, arvelen kyllä, että pääsykokeessa vetää tiukalle. Toinen testi mitä tiedän usein olevan pääsykokeissa on sellainen "usean asian yhtäaikainen hallinta". Tätä tarvitaan miksatessa. Itse hain aikoinaan avoimen musiikkiteknologian peruskursseille SibAan (nykyinen Taideylliopisto) ja sinne vaadittiin just toi 3/3, jonka olin suorittanut kesäkurssina avoimella. Jos haet ammattialan töitä esimerkiksi teatterista, yleensä vaaditaan alan kokemusta (tietty vähän tulkinnalllinen heti koulun jälkeen) ja soveltuvaa korkeakoulututkintoa (AMK riittää). Toivottavasti toi selkeytti, eli II-asteen kautta kulkeminen ei ole huono vaihtoehto. Sillä pohjalla yleensä irtoaa töitä free-lancerina teattereista jne.
SonofMetal
26.01.2017 21:54:04 (muokattu 26.01.2017 21:55:05)
nisumaka: Tuossa edellä asiasta hieman mainittiinkin, mutta haluan itse vielä painottaa, että tarkista, mitä edellytetään, jos haet AMK-tasolle tai yliopistoon suoraan. Yleensä vähintään vaaditaan 3/3 musiikin teoriasta, ja jos tuo ei ole tuttua, arvelen kyllä, että pääsykokeessa vetää tiukalle. Toinen testi mitä tiedän usein olevan pääsykokeissa on sellainen "usean asian yhtäaikainen hallinta". Tätä tarvitaan miksatessa. Itse hain aikoinaan avoimen musiikkiteknologian peruskursseille SibAan (nykyinen Taideylliopisto) ja sinne vaadittiin just toi 3/3, jonka olin suorittanut kesäkurssina avoimella. Jos haet ammattialan töitä esimerkiksi teatterista, yleensä vaaditaan alan kokemusta (tietty vähän tulkinnalllinen heti koulun jälkeen) ja soveltuvaa korkeakoulututkintoa (AMK riittää). Toivottavasti toi selkeytti, eli II-asteen kautta kulkeminen ei ole huono vaihtoehto. Sillä pohjalla yleensä irtoaa töitä free-lancerina teattereista jne.

Joo, mielenkiintoista. Luulisin että olen suorittanut musiikki teoria 3/3 musiikkiopistossa, jäljellä on vaan kitaran tasokoe 3/3 ja musiikki tieto.
Kiitos tosta vinkistä, muistan katsoa sitten niitäkin, hakiessa.
nisumaka
27.01.2017 12:36:02
Siis jos sulla on 3/3 teoriasta, se riittää komeasti. Menet AV-tekniikaan, joten henk koht soitin ei merkitse mielestäni tässä tapauksessa juuri mitään. Onnea matkaan.
sammakko54
02.03.2017 20:27:28
Itse antaisin neuvon että yritä etsiä käsiisi mahdollisimman moni joka on noissa kyseisissä kouluissa opiskellut tai opiskelee. Kysy heiltä rehellinen mielipide koulutuksesta. Audiovisuaalisella alalla kokisin tämän tiedon paljon tärkeämmäksi, enkä luottaisi tutkinnon laatuun (2.aste, AMK, Yliopisto) vertaillessa niitä toisiinsa.
Hippien kaveri.
Vihapiirakka
25.03.2017 12:11:41
Näin Outokummussa äänituotantoa pian vuoden opiskelleena voin suositella! Itellä alkuun tuntu tosi hankalalta ku aiempaa kokemusta ei alan työstä ole, mutta nyt alkanut ymmärtämään asioista enemmän ja kun ollaan päästy käytännössä tekemään asioita. Jos joku juttu kiinnostelee enempi nii saa kysellä, koitan parhaani mukaan autella :)
"Mä oon niin kännissä jo etten nää yhtä kahtena" - Kaveri kännissä, 2016
SonofMetal
04.06.2017 13:46:32
Lihis96: Näin Outokummussa äänituotantoa pian vuoden opiskelleena voin suositella! Itellä alkuun tuntu tosi hankalalta ku aiempaa kokemusta ei alan työstä ole, mutta nyt alkanut ymmärtämään asioista enemmän ja kun ollaan päästy käytännössä tekemään asioita. Jos joku juttu kiinnostelee enempi nii saa kysellä, koitan parhaani mukaan autella :)

Kiitos. Tämä oikeastaan auttaa aika paljon. Pistän tämän mieleen. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)