Aihe: Ampeg Classic Analog Bass Preamp
1 2 3
J.Nikkanen
26.05.2017 22:16:19 (muokattu 26.05.2017 22:38:11)
trih: Tämä on se mitä bassokamoissa en ymmärrä. Miten eri preamppedaalit eroaa sitten toisistaan? Voisi kuvitella kaikista löytyvän sama soundi potikat "neutraaliasennossa", jos siis kaappimallinnus jätetään pois.

Ihan ensin olisi tietenkin kiva että joku määrittelisi "neutraalin". Eikä tämä ole pelkästään bassokamoissa oleva ominaisuus, ihan sama boogie on kitarakamoissa, ei Voxista tahdo Marsun saundia saada.

Mutta jos nyt vaikka leikitellään ajatuksella että etuasteessa on kaikki klo 12, niin eihän se meinaa vielä että asetus olisi neutraali.

Mulla on ollut äkkiseltään laskettuna joku kymmenkunta(?) erilaista räkki- ja pedaalietuastetta ja kymmenkunta erilaista "perussaundia", joistakin on saanut potikoita vääntelemällä hyvinkin samanoloisia, muutamasta varmaan aikalailla 1:1 saundit (parametriset equt) ja muutama on lähtenyt kiertoon kun etunen ei vain ole taipunut haluttuun saundiin.

Sitten on semmonen juttu mitä en oikein osaa selittää järkevästi, mutta siis tatsi ja saundi. Joissakin etuasteissa saundi on ollut hieman laiskahko, ihan käyttökelpoinen toki joo, mutta kyllä mä tykkään kun saundi herää hetimmiten henkiin ja soi. Muutama etuaste on hieman kompressoinut saundia mistä en itse niin välitä, kun sen kerran huomaa, sen huomaa sen jälkeen lähes aina. (vaikka tosin jossain hommissa se voi olla ihan hemmetin hyvä juttu!)

Hieman OT, mutta esmeks diginuppien etuasteista ei välttämättä kovin neutraalia edes saa vaikka kuinka ruuvaisi (pätee muihinkin etuasteisiin osittain). Siellä on pohjilla valmistajan näkemys perus toistokäyrästä jota sitten ruuvaillaan suuntaan jos toiseen, minkä verran ja millä alueella onkin sitten valmistajasta kiinni. Onpahan muutamissa digihimmeleissä näkynyt myös kompura/limitteriä etuasteen kytkentäkaaviossa vaikka siitä ei välttämättä ole mitään mainintaa esmeks käyttöohjeessa ja se ei ole mitenkään käyttäjän säädettävissä.
trih
27.05.2017 02:26:26 (muokattu 27.05.2017 02:27:51)
Hyvää infoa yläpuolella, jotain tuon tyyppistä haussa, että oppisi ymmärtämään tarpeen tälle kaikelle potikkamäärälle. Sehän on kuitenkin basso, ei kuulu muuta kuin alataajuus, yleensä, kun koko bändi soittaa.

Kitaroiden soundimaailmat on jo tuttuja monin tavoin.

Olen miettinyt sellaista yksi basso kaikkeen vaihtoehtoa. Siinä olisi jokin aktiivisysteemi jo sisäänrakennettuna, sehän olisi kai jo etuvahvistin siinä missä erilliset purkitkin.
okabass
27.05.2017 11:41:41 (muokattu 27.05.2017 11:45:16)
trih:

Olen miettinyt sellaista yksi basso kaikkeen vaihtoehtoa. Siinä olisi jokin aktiivisysteemi jo sisäänrakennettuna, sehän olisi kai jo etuvahvistin siinä missä erilliset purkitkin.

Joku viisas sanoi: Joka valmistautuu kaikkeen, ei valmistaudu mihinkään. Eli sata keskinkertaista soundia ei tee todennäköisesti yhtäkään huippusoundia tai meininkiä.
Lähinnä tuota omnipotenttia taitaa olla perus Precision basso :) . Parempi on minusta hommata eri soittimia ja laitteita, jotka ovat parhaita muutamassa asiassa, jopa vain yhdessä. Tietysti omien resurssien puitteissa.
okabass
08.06.2017 08:07:49 (muokattu 08.06.2017 08:10:29)
Olli.M: Mulla Ginger nyt snadilaudan etusena radialin stagebud di purkkiin. Okalla tuossa ylempänä fixi tuohon liikasäröytymiseen.

Tilasin toisen Gingerin, ja laitan isompaan lootaan, että saa XRL-direct outin mahtumaan. Hyvältä kuulostaa edelleen ja yllättävästi ihan patterijännitteellä.
Tuosta muuten saisi aika helpolla DPDT-kytkimellä vaihtoehtoisesti hyvän boosterin (FET-kaskadi eli Mini Booster, Fat-Boost jne.)
Olli.M
08.06.2017 09:07:35
okabass: Tilasin toisen Gingerin, ja laitan isompaan lootaan, että saa XRL-direct outin mahtumaan. Hyvältä kuulostaa edelleen ja yllättävästi ihan patterijännitteellä.
Tuosta muuten saisi aika helpolla DPDT-kytkimellä vaihtoehtoisesti hyvän boosterin (FET-kaskadi eli Mini Booster, Fat-Boost jne.)

Noniin. Itse laittaisin vielä dry outin ehkä. Tykkään mun vahvistimen omasta soundista, enkä halua mitään etusta sen eteen, vaan ainoastaan di signaaliin. Nyt käytössä Lehlen P split hommaa varten.
okabass
08.06.2017 13:49:21
Olli.M: Noniin. Itse laittaisin vielä dry outin ehkä. Tykkään mun vahvistimen omasta soundista, enkä halua mitään etusta sen eteen, vaan ainoastaan di signaaliin. Nyt käytössä Lehlen P split hommaa varten.

Aktiivipasson signaalin voi haarottaa, eli Gingerin tms. inputin rinnalle jakki: "dry out". Passiivissa sitten FET, IC... bufferi.
Olli.M
08.06.2017 15:58:46 (muokattu 08.06.2017 16:11:19)
okabass: Aktiivipasson signaalin voi haarottaa, eli Gingerin tms. inputin rinnalle jakki: "dry out". Passiivissa sitten FET, IC... bufferi.

Mulla haarotus siis tapahtuu jo ennen Gingerin tai VTbassin sisäänmenoa tuolla lehlellä. Passiivibasso, mutta laudassa bufferi muutamassa pedaalissa.

E: Ymmärtääkseni lähes kaikissa etuastepurkeissa joista tuo dry out / parallel output löytyy, on se toteutettu ilman bufferia. Eli haaroitettu vain sisäänmenosta. Näin ainakin VT Bass DI, ja muut Tech21 sansampit.
okabass
08.06.2017 17:39:10
Olli.M: Ymmärtääkseni lähes kaikissa etuastepurkeissa joista tuo dry out / parallel output löytyy, on se toteutettu ilman bufferia. Eli haaroitettu vain sisäänmenosta. Näin ainakin VT Bass DI, ja muut Tech21 sansampit.

Ok. Voi olla. Siinä voi -riippuen mihin DO syöttää- basson signaali kuormittua (soundi muuttuu tai vaimenee). Bufferi ehkäisee tuon. Kokeile: ota ko. petaalista virrat pois (patteri, virtalähde, fantom). Jos kuuluu DO, niin ei ole bufferia.
Olli.M
08.06.2017 18:53:53
okabass: Ok. Voi olla. Siinä voi -riippuen mihin DO syöttää- basson signaali kuormittua (soundi muuttuu tai vaimenee). Bufferi ehkäisee tuon. Kokeile: ota ko. petaalista virrat pois (patteri, virtalähde, fantom). Jos kuuluu DO, niin ei ole bufferia.

Ei ole mulla siis tuota vt di mallia, vaan se ihan perus character series ilman xlr ja parallel outteja.

Ja hyvä niin. Erittäin toimiva ratkaisu ollut tuo. Ja tuo lehlen splitteri on paras.
Olli.M
08.06.2017 19:27:10
Alkuperäiseen asiaan liittyen, onko kukaan tuota Ampegia päässyt kokeilemaan?
MPU
09.06.2017 18:53:00
okabass: Tilasin toisen Gingerin, ja laitan isompaan lootaan, että saa XRL-direct outin mahtumaan. Hyvältä kuulostaa edelleen ja yllättävästi ihan patterijännitteellä.

Teetkö siis jonkun DI-kytkennän tuohon? Vai miten toteutat?
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
09.06.2017 22:24:56 (muokattu 10.06.2017 01:32:43)
MPU: Teetkö siis jonkun DI-kytkennän tuohon? Vai miten toteutat?

Mulla on ollut valmiina Countryman-klooni Lundahl-muuntajalla.
https://www.dropbox.com/s/6buxxcrlv0yenev/20170610_012753.jpg?dl=0
Koska toi Ginger on osoittautunut mieleiseksi kakkosvaihtoehdoksi, niin DI vielä monipuolistaa käyttöä.
jukka490
26.06.2017 02:27:39 (muokattu 26.06.2017 02:31:39)
Tämä tuote näyttää olevan aika haluttu T-kaupassa ja on taas loppu, lisäerä saapuu joskus ensi kuun lopussa.

Satuin työmatkalle USAan ja ajelin lähimpään Guitar Centeriin lauantaina, Netissä hinta oli 99 taalaa, mutta kaupassa 139 taalaa. Jätin ostamatta, vaikka oli hyllyssä.

EDIT: Tilasin Gingerin ja se on jo saapunut kotiin. Pääsen kasailemaan sitä muutaman viikon päästä.
aho
27.06.2017 10:25:13
Tein ääninäytteen antin kasaamasta gingeristä. Eka klippi on aina puhtaalla ja toka gingerillä miedoilla astuksilla: https://maihinnousu.net/s/27383
okabass
27.06.2017 20:30:50 (muokattu 27.06.2017 20:36:28)
aho: Tein ääninäytteen antin kasaamasta gingeristä. Eka klippi on aina puhtaalla ja toka gingerillä miedoilla astuksilla: https://maihinnousu.net/s/27383

Hyviltä nuo gingeröidyt näytteet kuulostavat.

Laitoin Gingerin petaalilautaan ainakin toistaiseksi.
https://www.dropbox.com/s/hx75jr08irug9of/20170627_194708%202.jpg?dl=0
aho
28.06.2017 08:52:33
okabass: Hyviltä nuo gingeröidyt näytteet kuulostavat.

Laitoin Gingerin petaalilautaan ainakin toistaiseksi.
https://www.dropbox.com/s/hx75jr08irug9of/20170627_194708%202.jpg?dl=0

Jotain keskialuetuhnua se tuntuu lisäävän. Toimi mun mielestä presarilla vielä paremmin, mutta siitä ei tullut ääniteltyä klippiä.
J.Hollström
28.06.2017 09:24:31
aho: Jotain keskialuetuhnua se tuntuu lisäävän. Toimi mun mielestä presarilla vielä paremmin, mutta siitä ei tullut ääniteltyä klippiä.

Mun mielestä toi purkki huonontaa vaan ton MPU Walin omaa soundia, joka on aika moderni. Oletettavasti toimii paremmin perinteisemmän lähtösoundin kanssa.
Antti K.
28.06.2017 12:59:47 (muokattu 29.06.2017 13:13:10)
J.Hollström: Mun mielestä toi purkki huonontaa vaan ton MPU Walin omaa soundia, joka on aika moderni. Oletettavasti toimii paremmin perinteisemmän lähtösoundin kanssa.

Voep olla.

Hammaslääkärini tahdosta voisin luopua tuosta omastani. 80€?
Muusikon paras ystävä!
jukka490
28.07.2017 12:44:17
Sain oman Gingerin juoteltua kasaan ja pääsin kokeilemaan sitä. Soundi on aika tymäkkä ja gainia riittää.

Onko joku kokeillut mitä eroa on, jos D6-D7 ovat 1N5818 tai ledit ?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)