karateadonis 21.05.2017 22:43:53 | |
---|
Onko täällä positiivisia ideoita miksi? Rätinä on siis staattisesta sähköstä johtuvaa rätinää eli kun hankaa soittaessa vaatteisiin, koskee plexiin yms. Todella ärsyttävää erityisesti äänittelytilanteessa kun tulee hyvä otto mutta pieni napsu pilaa kaiken.. Liverilluttelussa ei niin mitää väliä. Olen avannut plexin ja katsellut että juotokset näyttäisi olevan ehyitä, joitain olen jopa parannellut. Maajohto on kiinni tallassa. Laittelin vielä alumiiniteipit plexin taakse ja poteroihin. Edelleen paukkuu ja rätisee. Ei tässä kohta ole muuta tsänssiä kuin soittaa munasillaan :) En kyllä muista että aikaisemmin olisi tämän kitaran kohdalla samanlaista vänkäämistä ollut. Gibsonissa oli kyllä hieman "laimeampana" pientä rätinää kun juoksutti vaikka sormea bodyn takaosaa pitkin. Saattaakohan olla myös niin että tietty vahvistin korostaa tuota rätinää? Fenderin tweed deluxe tai champ käytössä. Kitara siis AVRI '57 lindy fralinin mikeillä. Onko tämä vaan nitrolakkauksen iloja vai onko jotain tiedossa olevaa lääkettä. Jos ei mitään poppakonstia löydy niin epätoivossani varmaan teen sähkötyöt täysin uudestaan ja laitan muovipintasta johtoa ja kolmikerrosplexiä. Siinähän sitten vintagisuus vaihtuu, prkl :) "pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" |
Jucciz 21.05.2017 23:00:37 (muokattu 21.05.2017 23:01:27) | |
---|
Veikkaan, että ihan helppoa konstia rätinän poistoon ei ole. Etenkin tietynlaiset soittimen pintakäsittelylakat yhdistettynä vähäiseenkään hankaukseen synnyttävät staattista sähköä, joka sitten ilmenee vahvistimen päässä pienempänä tai isompana rätinänä. Tietyt tekstiilit korostavat ongelmaa entisestään. Ja tämä siis tulee esiintymään huolimatta siitä, ovatko kitaran häiriösuojaus ja maadoitukset tehty oikeaoppisesti vaiko ei. Sitten taas toisaalta: kuinka moni hyvä levy on lopulta kaatunut siihen, että jossain kohtaa vähän rätisee, jos biisit ja soitto ovat muuten hyvää? ;) |
Kefiiri 21.05.2017 23:57:26 (muokattu 22.05.2017 05:32:33) | |
---|
Luulisi, että on materiaaleja, joista tehdyt vaatteet eivät niin herkästi tuottaisi staattista varausta. Ei taida puuvillakaan kuitenkaan olla sellainen? En ole musiikin asiantuntija. |
jusu68 22.05.2017 08:01:32 | |
---|
Työkaverin startossa oli sama ongelma. Otin haasteen vastaan ja sain sen korjattua. Tämä strato oli hänen omatekemänsä ja lakattu nitroselluloosalakalla. Lakka ja ilmeisesti mikit saivat aikaan samat ongelmat kuin tässäkin tapauksessa. Eli kyseessä oli staattinen sähkö joka rutinan aiheutti. Korjaus: Ota jakkilevy irti ja laita sähköteippiä taakse, niin että levy ei kosketa mistään kohtaa lakkaa. Itse teippasin sen kunnolla ja kirurgin veitsellä leikkasin reunoja pitkin. Takaisin kiinni ja rutinat häipyi. |
Jeszse 22.05.2017 08:02:13 | |
---|
jusu68: Korjaus: Ota jakkilevy irti ja laita sähköteippiä taakse, niin että levy ei kosketa mistään kohtaa lakkaa. Itse teippasin sen kunnolla ja kirurgin veitsellä leikkasin reunoja pitkin. Takaisin kiinni ja rutinat häipyi. Vau, laitetaan korvan taakse. |
karateadonis 22.05.2017 08:08:59 | |
---|
Totta! Itseasiassa mietin tätä aikaisemman lespauliinan kohdalla, kun tuntui että muovisen jakkilevyn vaihduttua metalliseen alkoi rätisemään. Kokeilempa mahdollisimman pian. Tattis. "pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" |
karateadonis 22.05.2017 09:00:46 | |
---|
Asensin. Ei mitään dramaattista muutosta ainakaan kotivehkeillä havaittavissa. Kokeillaan reeniksellä vielä ennen kuin annetaan lopullista arviota. Rätinä ei vaarallista ole rokkilevyissä siitä olen samaa mieltä, mutta sillä on sellainen psykologinen vaikutus että sitä välttääkseen soittaja pyrkii mahdollisimman liikkumattomaan suoritukseen, joka sitten ilmenee hivenen fiiliksettömänä soittona. Poksuminen sitten vielä oikein korostuu kun lähdetään tuplailemaan raitoja yms. Erityisesti hiljaisissa kohdissa on vittumaisia koska ne kuuluu todella herkästi. Muistuttaa vähän likaista vinyylilevyä. Meikäläisen äänittelyt on jo lähtökohtaisesti sellasta kuraa ettei sitä ole varaa entisestään huonontaa :) "pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" |
hallu 22.05.2017 09:12:13 | |
---|
Mulla loppui rätinät bajatelekasterissa kun riivin itsetekemäni häiriösojaukset (eli alumiiniteippukset) pois ja annoin ammattilaisen tehdä häiriösuojauksen. Sillä alkuperäisellä pleksillä pientä rätinää oli joka ei häirinnyt, mutta se muuttui pahemmaksi niiden mun teippiviritysten jälkeen. Siinä itse tekemässäni suojauksessa pahin vika oli etten ollut maadoittanut sitä eikä se ollut riittävän yhtenäinen ja alumiiniteippi ei johda sähköäkään riittävän hyvin. Kitaraseppä vuorasi poterot kupariteipillä ja laittoi maadoituksen yhtenäiseksi ja lisäksi vaihdoin itse siihen kolmikerroksisen pleksin, ja kaiken tämän jälkeen häiriöt katosivat. Häiriöt olivat täsmälleen samanlaisia kuin tässä ketjussa kuvatut, vaikka ongelma ei välttämättä olekaan. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
73nd3r 22.05.2017 09:16:18 | |
---|
Jos se rätskintä ei muuttunut jakkifixillä lainkaan, niin ongelma voi olla pleksissä. Kokeiluun että pyyhit pleksin liinalla, jossa on pyykinhuuhteluainetta. Ei pitäis aiheuttaa nitrolakalle ongelmia, mutta pannaan kumminkin se pakollinen 'omalla vastuulla, testaa näkymättömässä kohdassa, elä lotraa muualle kuin pleksiin' jne. Kaupalliset antistatic-aineet taitaa olla isopropanolia brändättynä, ei kokemuksia. |
JuSu 22.05.2017 16:27:34 | |
---|
Jeszse: Vau, laitetaan korvan taakse. Ei kun sinne jakkilevyn taakse. Anteeksi. JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
J.Nikkanen 22.05.2017 16:54:14 | |
---|
hallu: Siinä itse tekemässäni suojauksessa pahin vika oli etten ollut maadoittanut sitä eikä se ollut riittävän yhtenäinen Joo, yleinen virhe. Tuo pahentaa tilannetta vaikka parannusta haetaan. ...ja alumiiniteippi ei johda sähköäkään riittävän hyvin. Väärin. Kyllä johtaa. Ongelmaksi muodostuu usein kuitenkin alumiiniteipin liima joka tahtoo eristää alumiiniteipissä sähkön johtumisen teippisuikaleesta toiseen. Eli joka ikisestä kohdasta suojausta pitäisi piipperin piipata, muuten suojaus on turha ja häiriön poiston sijaan lisää niitä. Kitaraseppä vuorasi poterot kupariteipillä ja laittoi maadoituksen yhtenäiseksi ja lisäksi vaihdoin itse siihen kolmikerroksisen pleksin, ja kaiken tämän jälkeen häiriöt katosivat. Kupariteippi on toki parempaa ja osaavan kaverin käsissä ihan huippulia kamaa. Harrastelija onnistuu epäonnistumaan tuonkin kanssa. |
Jukka Häikiö 22.05.2017 22:35:09 | |
---|
Ei oo ainoastaan nitrolakan ongelma! Kaikennäköistä on koitettu tuohon vaivaan:TURHAAN. Itse on vaan joutunut sopeutumaan ilmiöön. Tuppaa olemaan toi staattinen sähkö sen luontoista, että sitä vaan muodostuu lisää, kuin runsaudensarvesta. Sinänsä jännä juttu, toiset ihmiset "maadoittaa" paremmin kuin toiset. Kuulostaa ehkä vähän ufolta, mutta joskus käytännössä todettu, kun oli sellainen Selmer Treble`n`bass nuppi, toisella kaverilla häiriöt oli aikamoiset, kun taas toinen kaveri otti kitarasta kiinni, peli oli aivan hiljainen ja ainoastaan ihmistä vaihdettiin, seisottiin samassa paikassa jne... Pelimanni pizzerian nurkasta päivää... |
karateadonis 23.05.2017 08:30:39 | |
---|
Heurekahetki saavutettu! Eilen illalla vielä testailin alumiiniteippiliitosten sähkönjohtavuutta ja tulin siihen päätelmään, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa sen suhteen. Virta kulkee läpi joten homman pitäisi toimia. Ajattelin että maadoituksena riittäisi yhteys teippiä pitkin tuohon plexin peltiläpyskään, joka on yhteydessä potikoiden kuoriin mikkivalitsimen runkoon. Epätoivon hetkellä porasin liittimen kiinni tuohon alumiinivuorattuun poteroon ja siitä johto jakin maajohtoon. Avot. Ei muuten rätise enää. Tai siis pikkasen jos oikein hieroo sylissä, mutta senkin varmaan saisi eliminoitua jos laittaisi vielä sen tremolosuojuksen paikalleen. Eli siis ongelma selätetty. Pahoittelut kun en muistanut kuvia ottaa(enkä jaksa enää purkaa tuota). Iso kiitos teille. Maailma on taas parempi paikka. "pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" |
J.Nikkanen 23.05.2017 08:31:20 | |
---|
|
hallu 23.05.2017 12:31:03 | |
---|
J.Nikkanen: Ei mutta järeät keinot käyttöön! https://www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/5464/ccgg/ Eikös tuo sisällä riskin, jos vahvistin ei ole maadoitetussa pistorasiassa? esimerkiksi meillä himassa ainoastaan keittiössä ja kylppärissä on maadoitetut pistorasiat, niin en tuollaista uskaltaisi ainakaan patteriin kytkeä, kun vahvistin on työhuoneessa maadoittamattomassa pistokkeessa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
hallu: Eikös tuo sisällä riskin, jos vahvistin ei ole maadoitetussa pistorasiassa? esimerkiksi meillä himassa ainoastaan keittiössä ja kylppärissä on maadoitetut pistorasiat, niin en tuollaista uskaltaisi ainakaan patteriin kytkeä, kun vahvistin on työhuoneessa maadoittamattomassa pistokkeessa. Vaikuttaisi vähintäänkin hölmöltä jos äänitystilanteessa ei vahvistin olisi maadoitetussa pistorasiassa niinkuin tuossa ensimmäisessä viestissä asiaa avattiin. |
hallu 23.05.2017 15:19:06 | |
---|
J.Nikkanen: Vaikuttaisi vähintäänkin hölmöltä jos äänitystilanteessa ei vahvistin olisi maadoitetussa pistorasiassa niinkuin tuossa ensimmäisessä viestissä asiaa avattiin. No juu niinhän se vaikuttaisi. Varsinkin kun vahvistinten käyttöohjeissa ne aina käsketään laittamaan maadoitettuun pistorasiaan. Tuli vaan mieleen tuokin mahdollisuus kun meillä ei himassa semmoisia ole niin soittelen sitten tavallisen pistorasian sähköllä jolloin itseään ei kannata maadoittaa...... jos olen oikein ymmärtänyt. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
s151669 23.05.2017 15:54:35 | |
---|
hallu: Eikös tuo sisällä riskin, jos vahvistin ei ole maadoitetussa pistorasiassa? Noissa kait _pitäisi_ olla luokkaa 1M vastus välissä, jolloin riskiä ei ole. Antikitarasankari. Siis basisti. |
fox 24.05.2017 00:14:04 | |
---|
hallu: No juu niinhän se vaikuttaisi. Varsinkin kun vahvistinten käyttöohjeissa ne aina käsketään laittamaan maadoitettuun pistorasiaan. Tuli vaan mieleen tuokin mahdollisuus kun meillä ei himassa semmoisia ole niin soittelen sitten tavallisen pistorasian sähköllä jolloin itseään ei kannata maadoittaa...... jos olen oikein ymmärtänyt. Laita sinne skebaan lifesaveri, tuon mun kuvalinkin lailla niin hoituu (jossain määrin) staattisen sähkön jutut etkä onnistu tekemään tahdistusongelmia pumppuun.. Juttua tuolla: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=4769936#p4769936 |