Aihe: Selitystä kaivataan!
1 2
Gary Enfield
22.05.2017 17:52:15
pappasfin: Ite käytin jossain vaiheessa sellaista tapaa, jossa kieli lukittui oman itsensä yli siten, että ekaksi ali ja paluu kielen yli ja tapille tuleva osa sitten painaa sen lukittaen.

Mutta en oikein ihan tykänny tuosta kun epäilen, että onko siitä a) hyöytä b)se tekee kuitenkin siihen tulevaan kielen osaan ylimääristä pahkua.

Se kielihän oikesti pysyy paikoillaan just niin kuin Krice tuolla kuvaili eli kun vetää sen tapin reijästä läpi niin kyllähän siihen se mutka tulee kun kiristää ;D

Kuva tuosta mun ylemmän kohdan kuvauksesta
http://www.fretnotguitarrepair.com/images/restring/step4.jpg

Noin olen kanssa aikoinaan tehnyt. En muista koska olen siitä luopunut ja miksi.
aven13
22.05.2017 18:33:34 (muokattu 22.05.2017 18:35:00)
Gary Enfield: Noin olen kanssa aikoinaan tehnyt. En muista koska olen siitä luopunut ja miksi.

Minä teen noin edelleenkin.
Lähetin kysymyksen koska en niin perusteellisesti jaksa ajatella miten ihmeessä kielen punos voisi lähteä löystymään viritystappiin tulevan kielenmutkan ja usean tapin ympärillä olevan kierroksen jälkeen. Kun kieli on lisäksi puristuksissa viritystapissa itsensä alla, niin rohkenen vielä tämänkin jälkeen uskotella itselleni ettei siihen tehty taivutus ennen katkaisua ole kovinkaan merkittävä toimenpide.
Ennenkin on soitettu ja nuotit pantu nippuun.
Jormaz
22.05.2017 19:08:33
antikristus: DR:än tite-fitit on pyöreellä ytimellä

Niinpä näkyy olevan. Senkö takia ne kuulostaa niin hyviltä? Punotuissa kielissä on munaskua ainakin enemmän kuin saman hintaluokan XL-Daddarioissa joissa on hex core.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
pappasfin
22.05.2017 19:24:30 (muokattu 22.05.2017 19:26:02)
J.Nikkanen: No juuri tähän tapaan olen itse jumittunut. Jos ei muuta niin ainakin on itsellä parempi mieli, todellinen vaikutus on mysteeri. Enpä ole ajatellut alkaa suorittamaan testejä aiheesta, niitä varmaan löytyy interwebsistä, puolesta ja vastaan.

Aika moni tekee samalla tavalla kuin sinäkin, pääasia että homma toimii ja kieli kestää ja pitää virettä.

Mulla on jonkin verran eri tapoja johtuen erillaisista kitaroista.

- osassa vedän sen viritystapin reijän läpi ja samalla käännän ja kiristän niin tulee sitä kulmaa kieleen

- osassa vedän sen viritystapin reijän läpi ja lukitsen kielen (lukittavat viritystapit) ja kiristän kiristän

- osassa sitten pujotan kielen toisin päin virityskoneiston tapin reijän läpi ja jätän kielen pallopään sinne, joka lukitsee sen kielen ja sitten katkaisen kielen siellä tallan päässä sopivasti ja teen pienen mutkan jonkka pään upotan tallaan ja kiristän tallapalan pään ja sitten kiristän viritystapin päässä kielen vireeseen ja lopuksi lukitsen satulan lukkopäätkin kun homma on kunnossa.

- sitten on vielä yhdessä kitarassa split shaft viritystapit, jossa upotan kielen viritystapin kolossa olevaan reikään ja teen kulman ja sitten pidän kieltä ja kiristän jolloin tulee myös kieleen toinen kulma viritystapin kolon reunan kohdille ja kieli pysyy sitten kiinni kun sitä muutaman rundin verran kiertää kiristäen, alla kuva tästä split shaft tyylisestä tapista

http://www.ggjaguar.com/92legbgtuners.jpg
PappaSFin
Krice
22.05.2017 19:53:05

J.Nikkanen: No mielipiteesi on vähintään ihan yhtälailla paskapuhetta kuin minunkin mielipide. Arvostaisin ettet kommentoisi kirjoituksiini, noudatan nykyään itse samaa ohjetta sinun kommenttiesi kanssa. Juttele ennemmin vaikka kotona äidin kanssa näistä.

Tämä on keskustelufoorumi, mutta ilmeisesti se käsite tuottaa hieman vaikeuksia sinulle. Ei se kieli luista sieltä tapista mihinkään kun se on sen ensimmäisen mutkan tehnyt. Muuten se mutkan kohta näkyisi taaksepäin luisuneessa kielessä.
hallu
22.05.2017 20:33:58
aven13: Minä teen noin edelleenkin.
Lähetin kysymyksen koska en niin perusteellisesti jaksa ajatella miten ihmeessä kielen punos voisi lähteä löystymään viritystappiin tulevan kielenmutkan ja usean tapin ympärillä olevan kierroksen jälkeen. Kun kieli on lisäksi puristuksissa viritystapissa itsensä alla, niin rohkenen vielä tämänkin jälkeen uskotella itselleni ettei siihen tehty taivutus ennen katkaisua ole kovinkaan merkittävä toimenpide.

Ei punos varmasti löysty tapissa kiinni olevasta kielestä, vaan jos katkaisee kielen ennen kuin sen laittaa tappiin, niin punos voi löystyä. Esimerkiksi Fenderissä on viritystapit joissa kieli katkaistaan ennen kuin se asetetaan tappiin. Silloin homma menee niin, että tekee sen mutkan ensin ja sitten katkaisee kielen ja sitten laitetaan kieli tapille ja kiristetään. Jos olet laittanut kielen tappiin ennen katkaisua, niin ei niillä mutkilla ole mitään väliä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
aven13
22.05.2017 21:25:05
hallu: Jos olet laittanut kielen tappiin ennen katkaisua, niin ei niillä mutkilla ole mitään väliä.

Niinpä.
Eipä siis pitäisi Kimmo Aroluoman, tai kenenkään muunkaan mennä tuollaisia kirjoittelemaan, sillä esimerkiksi meikeläinen voi ottaa ja kääntää asian vaikeammaksi kuin se on tarkoitettukaan vielä vuosikausien kuluttua kirjoituksen julkaisusta..
Ennenkin on soitettu ja nuotit pantu nippuun.
J.Nikkanen
22.05.2017 21:49:50
Krice: Tämä on keskustelufoorumi, mutta ilmeisesti se käsite tuottaa hieman vaikeuksia sinulle. Ei se kieli luista sieltä tapista mihinkään kun se on sen ensimmäisen mutkan tehnyt. Muuten se mutkan kohta näkyisi taaksepäin luisuneessa kielessä.

Miksi vänkkäät taas turhasta?

Ilmoitin miten itse asian nykyisin teen. Harmi että se(kin) menee sulla tunteisiin ja alat vänkkäämään asiasta.
Kefiiri
22.05.2017 22:02:13
aven13: Niinpä.
Eipä siis pitäisi Kimmo Aroluoman, tai kenenkään muunkaan mennä tuollaisia kirjoittelemaan, sillä esimerkiksi meikeläinen voi ottaa ja kääntää asian vaikeammaksi kuin se on tarkoitettukaan vielä vuosikausien kuluttua kirjoituksen julkaisusta..

Ihan hyvä että otit aiheen esille. En olisi kekannut tuota mutkaniksiä, ja olen joskus ollut basson kielten kanssa ihmeissäni juuri tuon purkenemisen takia.
En ole musiikin asiantuntija.
antikristus
22.05.2017 22:41:54

Jormaz: Niinpä näkyy olevan. Senkö takia ne kuulostaa niin hyviltä? Punotuissa kielissä on munaskua ainakin enemmän kuin saman hintaluokan XL-Daddarioissa joissa on hex core.

No eipä oo tullu aateltua moista, oon vaa aina laittanu rahat kiinni DR:ää kun on kuulostanu ja tuntunu hyvältä pitkää. Onhan se tietysti selvää että paperilla vika alttein ratkasu tuo jäykimmän mojon ja siksi kestää pitempään :D DR:än kielistähän (ainakin muistaakseni) näkyy muuten pieni litistetty ankkuri.
Jackson-mies
Laulava Kylätohtori
23.05.2017 10:55:25
hallu: Ei punos varmasti löysty tapissa kiinni olevasta kielestä, vaan jos katkaisee kielen ennen kuin sen laittaa tappiin, niin punos voi löystyä. Esimerkiksi Fenderissä on viritystapit joissa kieli katkaistaan ennen kuin se asetetaan tappiin. Silloin homma menee niin, että tekee sen mutkan ensin ja sitten katkaisee kielen ja sitten laitetaan kieli tapille ja kiristetään. Jos olet laittanut kielen tappiin ennen katkaisua, niin ei niillä mutkilla ole mitään väliä.

Jaa niin, että tällasen syyn takia. No, taitaa olla vaan turhan päiväistä varmistelua. Tokaissa on samanlaiset virittimet, joissa kieli pitää katkaista ennen asennusta oikeaan pituuteen, enkä ole kyllä ikinä huomannut ongelmia.

Ja vaikka ehkä teoriassa punos löystyisikin, niin vaikea kuvitella, että se tekisi sitä kovin monen sentin matkalta, joten silläkään ei ole mitään merkitystä, koska ei se pääse löystymään soivan osuuden kohdalta.

Ihan sama mulle, jatkan kuten ennenkin, enkä jaksa tehdä ylimääräisiä ongemia turhan päiten itselleni. :)
More is less.
Matias.
23.05.2017 11:20:52
Joo, Hallu kirjoittikin tuon asian ytimen, Fenkkujen tietyn tyyppiset virikoneistot. Jos kieli ei ole sekunda, ei se ihan itsestään lähde purkautumaan ilman siihen kohdistuvaa manipulointia. Pyramideissa ei näy minkäänlaista "lukitusta" kielen päässä, siis paketista otettuna uudessa kielessä. Ellei sitten liimaa sisällä viimeisissä senteissä.
Käytin jazzarissa Newtonen Archtoppeja jotka on surrattu pyöreälle corelle ja niissä myös keskustelun aiheena oleva merkintä. G-kielen punos meni soiton vaikutuksesta ensimmäisenä rikki mutta ei sen soundi siitä heikentynyt siten että sen olisi noteerannut. Punos alkoi pykimään usean nauhan kohdalta ja alkoihan se rämähtämään kun punosta oli auki sen verran että sen näki tarkkaan tsekattun suurennuslasilla.. Useimmiten kuitenkin sormeen tökkäävä punoksen pää kertoi että nyt kielet vaihtoon. Sama juttu Pyramideissa. Mutta varma on varmaa ja kannattaa tehdä se mutka kuten Hallu kirjoitti.
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)