Aihe: Pienen pieni kitaranuppi
1 2
Matias.
11.05.2017 19:51:43
Onko porukalla minkälaista kokemusta noista akkulaturin näköisistä pienistä nuppivahvistimista? Netissä on tullut vastaan Orangen Tiny Terror, Joyon Bluejay, Mooerin Little Terror BM ja mitä niitä onkaan..
Hakusessa perinteinen blues/jazz -soundi ja 99 prosenttia soitetaan cleanilla.
Hybridipuoli olisi kiinnostava kun niiden käyttöjännitteet näyttää olevan alhaisempi ja virrankulutus lienee myös pienempi. Akuilla olisi tarkoitus käyttää.
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
s8na
11.05.2017 21:58:08

Ei oo noista kokemusta mut tohon genreen tarkastas dv markin mininupit myös.
korvaoo
12.05.2017 11:25:47
eikös pienen vahvistimen idea vähän kärsi jos pitää roudailla nuppia ja kaijjutinta erikseen? mietin ite että tommoseen akkukäyttötarkoitukseen voisi olla pätevä esim V8 T.A.N.K jossa akku jo valmiina... Tosin tuon soundeista itelläni ei ole isommin kokemusta...
kaikki paitsi on turhaa.
hallu
12.05.2017 11:42:07
Matias.: Onko porukalla minkälaista kokemusta noista akkulaturin näköisistä pienistä nuppivahvistimista? Netissä on tullut vastaan Orangen Tiny Terror, Joyon Bluejay, Mooerin Little Terror BM ja mitä niitä onkaan..
Hybridipuoli olisi kiinnostava kun niiden käyttöjännitteet näyttää olevan alhaisempi ja virrankulutus lienee myös pienempi. Akuilla olisi tarkoitus käyttää.

Minä en tiedä kuin yhden akkukäyttöisen putkivahvistimen (se taisi olla joku Rikstonen tekemä.... tiedä nyt sitten) joten akkuvahvareista varmaan joku Rolandin vermeet on hyviä.

Pieneistä putkikoneista mulla on kokemusta Mesa TA15 joka on lounaslaatikkosarjaa (painaa 6kg) ja on ihan ehta putkivahvari ja 1x12 pikkukaapin kanssa erittäin roudausystävällinen kokonaisuus. Orage, Vox, nyt äkkiä tulee mieleen jolta myös loytyy samaan kokoluokkaan vahvistimia. Nuo lounaslaatikkokokoiset putkivahvarit on yleensä 15-25w (Mesa TA15 on 25w ja Orange tinyterrori on kai 15w).

Näin viimeviikonloppuna keikalla Orange tinyterrorin toisella bändillä käytössä ja minusta se näytti toimivan ihan hyvin särösoundeissa. Itselläni tuo Mesa toimii varsin hyvin särösoundeissa jolloin puhti riittää hyvin tuottamaan tarvittavat äänenpaineet, mutta kliineissä ei kyllä riitä headroom bandivolalle.... väkisinkin menee vähän ainakin likaiseksi. Himakäytssä tuollainen pikkuvahvari on myös vähän kyseenalainen koska ei se soi kovin hyvin välttis hiljaisellakaan. Ainakin tuon Mesan soundi on kerrassaan erinomainen, mutta se on sitä vain aika kapealla alueella, eli sitä pitää luukuttaa että se alkaa laualamaan kunnolla (kyllä siitä saa hiljaisellakin särösoundeja, mutta ei ne ole yhtä hyviä kuin kovaa soitettaessa).

Itse näkisin, että pikkuisen vahvistimen ainoat edut isoon verrattuna on halvempi hinta ja keveys ja pienuus, mutta kaikissa muissa ominaisuuksissa ne jää isoveljilleen. Jos taas asettaa roudauksen etusijalle, niin kannattaa katella esimerkiksi DV:n tuotteita. Niillä on ultra näppärän kokoisia D-luokan trankkukoneita jonka voi yhdistää ultrakevyeen neodyymielementillä varustettuun kaappiin, niin DV:n oma nuppi+kaappi yhdistelmä saattaa painaa vain kymmenisen kiloa ja kulkee pehmeässä kassissa mukana vaikka bussissa. Soundillisesti ne ovat kai varsin kilpailukykyisiä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Matias.
12.05.2017 14:29:15
Ok. Tämä nuppi + omatekoinen kaappi tuli vastaan kun en ole löytänyt mun korvalle mieleistä pikkucomboa tehdastekoisista paristokäyttöisistä laitteista. Testattu omassa kotistudiossa useamman kuukauden ajan Rolandin Micro Cube, Mobile Cube, Cube Street ja Jammun THR C. Viimeksi mainittua mulla on ollut kaksikin eri laitetta. Nämä on ihan toimivia koneita siihen mihin ne on suunniteltu, mutta mun tarpeeni on näköjään jotain muuta. Kirjoittelin em. Koneista pienen testiraportin Rautalanka.org -sivulle joskus talvella. Cube Street on lähinnä mitä haen mutta siinä on ongelmana soundin suhteen monitorimalli ja vahvistimen peltirunko joka kattaa lähes koko takaseinän. Mun korva on klaustrofobinen ja tykkään avoimesta tai puoliavoimesta kaappisoundista.
Jos tuota Streettiä lähtee modaamaan niin tulee aika iso kaappi että saa sen takaa avoimeksi juurikin tuon kiinteän peltirakenteen takia. 300 eur on myös aika paljon laitteesta jonka rakennat sitten uudelleen. Yksi vähän modattu ja paranneltu Cube Street pyörii kyllä mukana....
Ja jos jollain on jostain syystä jäänyt Streetin vahvistinosa ylimääräiseksi niin voin kyllä ostaa kohtuuhintaan sen pois näihin kehittämisprojekteihin......pistän sen kokonaan uuteen muotoon.

Hakusessa on hyvä, lämmin clean soundi jossa botneakin ja alakielille tukevuutta. Mulla on tarvittavia pedaaleja joten en tarvi mitään integroituja multiefektejä joiden säätäminen noissa em. laitteissa on aika tarkkaavuutta vaativaa pienistä potikoista ja lyhyistä säätövaroista johtuen. ja niissä on efekteille vain yksi säätö, efektin voimakkuus. Ja toinen efekti poistaa niissä toisen käytön kun säätö samassa potikassa, esim. delay ja reverb.

Valintaa rajaa varmasti se että vahvistinta pitää pystyä ajamaan erillisellä akulla. 12 tai 2 x 12 volttia reguloituna tarvittavalle jännitteelle. Motonetin lyijyhyytelöt on edullisia.......
Tarkoitus on jakaa akuista virta vahvistimelle, efekteille, loopperille sekä tarvittaessa rumpukoneelle. Keskitetty virranjako tulee halvimmaksi.
Myös vahvistimen virrankulutus on oltava kohtuullinen joten tässä mielessä paras pääte olisi d-luokan puolijohde. Onko se sitten soundin suhteen riittävä, en osaa sanoa ja siksi kyselen täällä. Joyolla on laite, perinnesoundinen Blue Jay jossa on etuasteessa putki ja d-luokan pääte ja 18 voltin käyttöjännite jonka saisi akuista. Mooerin laite on kokoputki ja isompi käyttöjännite laittaa pakkaamaan lisää sarjaan kytkettyjä akkuja reppuun tai roudauskärryyn. Ei oikein mukavan tuntuinen ratkaisu sekään.
Orangen soundeja joku piti ei niin perinteisinä kun tsekkasin Youtubea. Menee enemmän säröpuolelle?

Kaappisuunnitelma on jo pitkällä. Eminencen 6 tai 8 tuumainen sopivassa kotelossa toimii hyvin. Jensenin Alnicot myös mutta ovat kyllä kirkkaita.. Noita olen testannut omakohtaisestikin ja sopivia on löytynyt. Oma puusepänverstas helpottaa myös noiden kaappien kanssa. Tarkoitus on myös käyttää erilaisia kaappeja tilanteen ja maun mukaan.

Tässähän tätä taustaa tulikin, avainsana tähän hommaan on busking.......
Metalkallo
12.05.2017 16:46:50
Matias.: Onko porukalla minkälaista kokemusta noista akkulaturin näköisistä pienistä nuppivahvistimista? Netissä on tullut vastaan Orangen Tiny Terror, Joyon Bluejay, Mooerin Little Terror BM ja mitä niitä onkaan..

Rikstonen Ristolla on tämmöinen akkukäyttöinen putkicombo myytävänä: http://rikstone.fi/rikstone/myyt%C3 … %C3%A4/rikstone%20c5%20battery.html

Tosin hinta varmaan sulle liian tyyris? Ja tuo on vielä combokin.
Vähemmän on nykyään enemmän
Matias.
12.05.2017 18:16:46
...onhan tuo vähän kiree hinta.. mutta oon kuullut että Kivioja tekis custominakin noita. Pitää kysyä mitä kustantaa pelkkä vahvistinosa ilman koteloa ja onko se mahdollinen.
Toinen juttu on että tuo on kait Champ -johdannainen (Princeton) ja niissähän on aika pieni headroom. Putkitekniikka ei oo mulle hirveän tuttua mutta ilmeissesti tietyn tyyppiset putket antaa enemmän headroomia? Mutta mielenkiintoinen linkki. Kiitokset!
hallu
12.05.2017 19:07:37
Matias.: ...................

Myös vahvistimen virrankulutus on oltava kohtuullinen joten tässä mielessä paras pääte olisi d-luokan puolijohde. Onko se sitten soundin suhteen riittävä, en osaa sanoa ja siksi kyselen täällä. Joyolla on laite, perinnesoundinen Blue Jay jossa on etuasteessa putki ja d-luokan pääte ja 18 voltin käyttöjännite jonka saisi akuista. .......................

Tämä on ratkaisu. D-luokan päätehän pitäisi olla täysin hajuton ja mauton ja väritön ja läpinäkyvä voimavahvistin jolloin se soundi tulee yksinomaan siitä putkietusesta. Hyötysuhteeltaan D-luokka lienee ylivertainen joten akkukäytössä erittäinkin perusteltu.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
harryk
12.05.2017 21:09:47

Matias.: ...onhan tuo vähän kiree hinta.. mutta oon kuullut että Kivioja tekis custominakin noita. Pitää kysyä mitä kustantaa pelkkä vahvistinosa ilman koteloa ja onko se mahdollinen.
Toinen juttu on että tuo on kait Champ -johdannainen (Princeton) ja niissähän on aika pieni headroom. Putkitekniikka ei oo mulle hirveän tuttua mutta ilmeissesti tietyn tyyppiset putket antaa enemmän headroomia? Mutta mielenkiintoinen linkki. Kiitokset!

Champ on n. 4-5 w peli, jonka clean headroom on aika suppea. Tuota kuvaamaasi putkisaundia kevyessä olomuodossa ns. halpaan hintaan on aika vaikea toteuttaa ilman, että sitä tehdään kiinan mallilla bulkkituotantona.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Matias.
13.05.2017 14:20:54
Joo, näin se varmaan menee ja tuo headroomin puute taitaa torpata tämän Rikstonen pois pelistä. Täytyy kuitenkin kysellä näiltä kotimaisilta valmistajilta mitä heillä olisi tarjottavaa tämänlaiseen tarpeeseen...onhan niitä muitakin kytkiksiä kuin tuo Champ.
kojones
14.05.2017 10:52:50
Jos akuilla on tarkoitus käyttää niin skippaisin putkia sisältävät vehkeet suorilta, hyötysuhde niin surkea.

Orangen Micro Terror?
Metalkallo
14.05.2017 14:37:11
Jos ei ole pakko olla akkukäyttöinen, niin silloin Blackstar Fly 3. Ihmeen hyvät cleanit ja särö pikku purkissa. En tosi tiedä onko patterikäyttöinen?
Vähemmän on nykyään enemmän
Rämppy
17.05.2017 09:24:15
73nd3r: Ihan suoraan sanottuna hyvät cleanit ja pienen koon vahvistin on aika mahdoton yhdistelmä.
Riippuu siitä kuinka lujaa on tarkoitus luukuttaa. Monista pienistä 1-5 W putkistykeistä lähtee hienot cleanit olohuonejazz-volalla soitellessa. Mutta jos on tarkoitus soittaa rokkibändin kanssa ilman mikittämistä, niin headroom ei yksinkertaisesti riitä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
artal
18.05.2017 22:51:47 (muokattu 18.05.2017 22:52:33)
ZT Lunchbox kuulostaa juuri siltä, mitä tässä haetaan, jos ei siis ole pakko olla putkia jossain.
askomiko
19.05.2017 13:04:25
Entäs Atomic Amplifire ja mahdollisimman energiatehokas aktiivinen PA-kaappi. Pystyt käyttämään hyvällä soundilla joko itsellesi, tai vaikka suoraan laukukamoihin. Amplifire painaa alle kilon ja syö 9v jännitettä.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Matias.
22.05.2017 16:50:43
Tuohon Luncboxiin täytyykin tutustua ja tuohon viimeiseiseksi ehdotettuun myös. Onkohan Lunchboxilla pelkkää nuppia? Ja mä en löytänyt niiden patteri/akkukäyttöistä mallia. Mutta etsitään.
Ämyriksi on nyt valittu Jensenin Jet Tornado kymppi. Kevyt elementti joka toimii hyvin pienessä takaa avoimessa kotelossa. Siinä on myös riittävästi botnea ja hyvät cleanit.
perttime
22.05.2017 21:18:16 (muokattu 22.05.2017 21:18:36)
Matias.: Tuohon Luncboxiin täytyykin tutustua ja tuohon viimeiseiseksi ehdotettuun myös. Onkohan Lunchboxilla pelkkää nuppia? Ja mä en löytänyt niiden patteri/akkukäyttöistä mallia. Mutta etsitään.....

Torilla taisi olla ainakin Lunchbox Jr., jossa on liitäntä virtalähteelle - ja virtalähteeksi käy vaikka patterit. Patteripurkki on kai lisävaruste, mutta kai sellaisen itsekin väsää.
Puavali
22.05.2017 21:44:06 (muokattu 22.05.2017 22:04:12)
ei kun akuilla siis...
artal
23.05.2017 23:03:03 (muokattu 23.05.2017 23:03:13)
Matias.: Tuohon Luncboxiin täytyykin tutustua ja tuohon viimeiseiseksi ehdotettuun myös. Onkohan Lunchboxilla pelkkää nuppia? Ja mä en löytänyt niiden patteri/akkukäyttöistä mallia. Mutta etsitään.
Ämyriksi on nyt valittu Jensenin Jet Tornado kymppi. Kevyt elementti joka toimii hyvin pienessä takaa avoimessa kotelossa. Siinä on myös riittävästi botnea ja hyvät cleanit.

Olikin mennyt ohi, että piti olla akkukäyttöinen. Sitä ei tuo ZT Lunchbox ole. Nuppina se toimii ihan itsessään, eli sen oman kajarin voi halutessa napsauttaa vivusta pois päältä ja käyttää vain ulkoista kaiutinta, jolle on liitäntä purkin takana. Pelkkää nuppimallia ei taida olla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)