Aihe: Mitä treenaat tällä hetkellä?
1 2 3 4 520 21 22 23 24 25
jazzmies
11.05.2017 06:50:55
Lyömään virvelirumpua Amerikan itärannikon tyyliin yläasennosta kaikkineen. Eli käyn soittotunneilla opiskelemassa perinteistä, rudimentaalista tyyliä.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Kefiiri
11.05.2017 08:30:00 (muokattu 11.05.2017 08:31:22)
Mistä into moiseen lähestymistapaan?
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
11.05.2017 09:43:08
jazzmies: Lyömään virvelirumpua Amerikan itärannikon tyyliin yläasennosta kaikkineen. Eli käyn soittotunneilla opiskelemassa perinteistä, rudimentaalista tyyliä.

Kaikista villityksistäsi tämä on huolestuttavin.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Juhani_t
11.05.2017 09:47:28
jazzmies: Lyömään virvelirumpua Amerikan itärannikon tyyliin yläasennosta kaikkineen. Eli käyn soittotunneilla opiskelemassa perinteistä, rudimentaalista tyyliä.

Luulisi nykyään olevan semmoiset lääkkeet ja terapiat ettei tuommoiseen tarvisi kenenkään lähteä :D
jazzmies
11.05.2017 10:43:58
Kefiiri: Mistä into moiseen lähestymistapaan?

En ole koskaan opetellut lyömään rumpua. Vähän saksalaista ja vähän Mölleriä, mutta nyt on löytynyt lääke siihen. Metodi, jossa on tosi paljon järkeä MINULLE!
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Kefiiri
11.05.2017 12:25:13
Saat ajatuksen kuulostamaan ihan järkevältä.
En ole musiikin asiantuntija.
VeKrio
12.05.2017 13:08:28

Kefiiri: Kun oikein ankarasti keskittyy, niin ei samalla pysty hymyilemään. Se on ihan tosi.

Tää hymy on ihan todella tärkeä juttu, tunnistan ongelman. Mun keskittynyt ilme on todella julma ja kova. Tämä hymy on se, mikä Bernard Purdiessa ja Antti Lehtisessä lämmittää kovasti. On ihan toista katsoa sitä soittoa kun on lämpöä ja hyvää fiilistä.

Mä luulisin, että tohon hymyilyyn auttaa kivojen asioiden miettiminen. Palauttelee niitä mieleen, niin eiköhän se ilme siitä kirkastu. Mua alkaa aina naurattaa, kun ajattelen joitain huonoja vitsejä, kömmähdyksiä tai urpoja tilanteita.
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
VeKrio
12.05.2017 13:10:21

jazzmies: En ole koskaan opetellut lyömään rumpua. Vähän saksalaista ja vähän Mölleriä, mutta nyt on löytynyt lääke siihen. Metodi, jossa on tosi paljon järkeä MINULLE!

Mä taas diggasin aika paljon tosta periferia-gripistä jota avasit. Mulla se vaikuttaa niin, että soitto rentoutuu ja saundi paranee. Miksei se sulle "enää toimi" ja mitä ajatuksia nyt siitä?
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
jazzmies
12.05.2017 15:16:24
VeKrio: Mä taas diggasin aika paljon tosta periferia-gripistä jota avasit. Mulla se vaikuttaa niin, että soitto rentoutuu ja saundi paranee. Miksei se sulle "enää toimi" ja mitä ajatuksia nyt siitä?

Periferia on samaa kokonaisuutta, että lähdetään ranteesta kohti lapaluita. Opettajani sanoi, että periferia grip on tosi lähellä sveitsiläistä rummutusta, eli isoissa lihoissa ja luissa.
hollmi-5
13.05.2017 21:47:14
statistiÖ: Ei kannata opetella hymyilemään. Hymyilevä rumpali on vielä pahaenteisempi juttu kuin hymyilevä nainen. Koko muu pändi alkaa kytätä sua.
Soittoilme lähtee yksin reenikseltä. Silloin kun on sitä mieltä, että ykshailee millaisessa veevirneessä naama soittaessa on, pitää alkaa heti reenata jotain normaalia naamaria. Huomioi halvausoireet, missä vika. Mutta Face to the grind!!

Mun lyönnit on lähes täysin peräisin Skrikbergin kirjoista. Pitäisipitäisi varsinkin se Peruslyöntikirja käydä ostamassa. Ja Harjoitellen rumpaliksi, on ihan parasta parsaa.

Minä kun osaan jo kaiken, niin settasin settini vasuriksi. No okei, siksi, että innostuin tuplapasarikeskustelusta, että pitäähän se kokeilla vasemmalla jalalla pasaria polkea.. Sitten menikin kädet solmuun..
Muutama tunti reenattu. Yllättävän helppoa. On kuin hierojalla olisi, kun liikkuu eri lihakset kummallakin puolella kroppaa, siis ne mitkä ei liikkuneet ennen. Eikä tarvi taaskaan sieniä napostella. Ridetatsi on vasurilla vähän karu vielä. Reenaan jo samoja Leevin 16-variaatioita, mitä reenasin oikkarisetillä. Tuntuu tavallaan helpommalta. Ja motivaatio perusperusjuttuihin on todella korkealla nyt. Aijjuu, Morrisgoldenberg on ihqulia.

Siis aivan mahtavaa!
Soundit, piuhat ja kajarit.
Epämuusikko
14.05.2017 11:57:30
statistiÖ: Ei kannata opetella hymyilemään.

Alkaa haiskahtaa vilunkipeliltä koko tunnarisi.
MustaKissa
15.05.2017 01:08:24
Vasenta jalkaa ja kättä nopeudessa ja tarkkuudessa lähemmäksi oikeita kavereitaan ja tuplabasarilla kestävyystreeniä jaloille.

Ja lisäksi kaikilla raaja-yhdistelmillä rudimentteja (a la "oikea jalka - vasen käsi", "vasen jalka -vasen käsi", "oikea jalka -oikea käsi", "oikea jalka -vasen käsi", "oikea jalka - vasen jalka" ja tietysti "oikea käsi - vasen käsi") että näin aloittelijana heti alkuun kaikki raajat toimisi melkein yhtä hyvin ja riippumattomammin toisistaan ennen kuin alkaa varsinainen komppien treenaaminen (oikea käsi meinaa lähteä basarin mukaan tai pysähtyä sekunniksi hankalissa kohdissa, joten siitä pitäisi pikkuhiljaa opetella irti). Tylsää mutta jokseenkin tehokasta. Klikin kans, tietty!
Peltee
29.05.2017 02:55:19
Täältä treenivinkkiä ja jelppiä harjoittelurutiinin löytämiseen!

Nämä linkit lueskelemalla varmasti hahmottuu paremmin omat treenaamista vaativat asiat ja miten treenipäivät kannattaa rakentaa.

https://pelteecreations.wixsite.com … naaminen-OSA-1-Taidot-ja-tavoitteet

https://pelteecreations.wixsite.com … ite/single-post/2017/05/25/Untitled

Pistäkäähän kommenttia tulemaan tänne tai spostiin, kiitos!
jazzmies
29.05.2017 07:44:23
Peltee: Nämä linkit lueskelemalla varmasti hahmottuu paremmin omat treenaamista vaativat asiat ja miten treenipäivät kannattaa rakentaa.

Huolellisesti tehdyt sivut. Blogitekstit ovat hieman pitkähköjä leipätekstin osalta, missä laatikoidut tekstitiivistelmät auttaisivat kulloisenkin pointin löytämisessä.

Jäsentäminen teoria, tekniikka, musikaalisuus/luovuus on hieman avara. "Tekniikka" pitää sisällään tässä lähes koko soiton substanssin, joka nielaisee valtaosan siitä 10 000 tunnista matkalla huippusoittajaksi. Sen pilkkominen pienempiin paloihin vie sinut itsensäkin lähemmäksi soittoteknisten, koordinaatiollisten, rytminpidollisten ja tyyliasioiden ydintä. Sitten soittotekniset asiat taas pilkkoutuvat lyöntiratoihin, peruslyönteihin, rudimentteihin, sooloihin/etydeihin ja kappaleisiin. Sama koskee muita mainitsemiasi asioita.

Tämä siksi, että ensimmäinen opettaja on kaikista tärkein. Nuorelle soittajalle pitää olla rehellinen, jotta soitossa päästäisiin heti "lähempää tarkastelua kestävään" suuntaan. Sinne taustalle tarvitaan jokin metodi tueksi, jonka päälle opettaja itse rakentaa metodinsa. Esim. NARD ja Möller ovat tyypillisiä metodeita, jotka on punnittu hyvin tarkkaan jo sata vuotta sitten. Niistä meillä ei ole kuin opittavaa. Sama koskee taas muita osa-alueita.

En minä sinua ollenkaan tunne tyyppinä, mutta pistin tähän hieman tajunnanvirtaa :D

Mika Säily
Pop & Jazz Konservatorio
Peltee
30.05.2017 11:21:51
Mika Säily

Kiitos palautteesta! Tokihan tekstiä on "paljon", mutta niin olisi asiaakin. Kuten itsekin sanoit, kaiken voi pilkkoa tuhansiin osasiin jotta löytyy varmasti se oleellinen ja asiasta saa oikeasti selvää.

Tämän tekstin tarkoituksena onkin toimia tavallaan runkona, toivoisin lukijan seuraavan jatkossa, mitä käsitellään seuraavaksi. Siksi tämä runko on aika laaja ja pelkistetty, koska muuten se vasta pitkä olisikin ollut :D mulla on tarkoituksena alkaa pilkkomaan noita juttuja pikkuhiljaa omiksi teksteiksi ja pyrkiä käsittelemään mahdollisimman paljon eri aiheita matkan varrella. Se, kiinnostaako ketään varsinaisesti lukea, on sitten eri asia, mutta saa kai sitä toivoa. :D

Kokeneelle soittajalle, jolle on tavallaan hallussa perusteet ja käsitteet, koen, että harjoittelurungon rakentaminen on helpompaa. Mutta vasta-alkajalle toki tässä vaiheessa ja näillä eväillä lähes mahdoton tehtävä, koska ei ole tiedossa edes sitä, mitä voisi opetella. Mutta siitä lähdetään liikkeelle:D

Hyviä pointteja, kiitos kommentista, näistä on hyvä jatkaa.
Epämuusikko
30.05.2017 11:27:07
Peltee: Kiitos palautteesta! Tokihan tekstiä on "paljon", mutta niin olisi asiaakin. Kuten itsekin sanoit, kaiken voi pilkkoa tuhansiin osasiin jotta löytyy varmasti se oleellinen ja asiasta saa oikeasti selvää.

Tämän tekstin tarkoituksena onkin toimia tavallaan runkona, toivoisin lukijan seuraavan jatkossa, mitä käsitellään seuraavaksi. Siksi tämä runko on aika laaja ja pelkistetty, koska muuten se vasta pitkä olisikin ollut :D mulla on tarkoituksena alkaa pilkkomaan noita juttuja pikkuhiljaa omiksi teksteiksi ja pyrkiä käsittelemään mahdollisimman paljon eri aiheita matkan varrella. Se, kiinnostaako ketään varsinaisesti lukea, on sitten eri asia, mutta saa kai sitä toivoa. :D

Kokeneelle soittajalle, jolle on tavallaan hallussa perusteet ja käsitteet, koen, että harjoittelurungon rakentaminen on helpompaa. Mutta vasta-alkajalle toki tässä vaiheessa ja näillä eväillä lähes mahdoton tehtävä, koska ei ole tiedossa edes sitä, mitä voisi opetella. Mutta siitä lähdetään liikkeelle:D

Hyviä pointteja, kiitos kommentista, näistä on hyvä jatkaa.

Oletko harkinnut soitinpedagogiopintoja? Onko kaikkien pyörien uudelleenkeksiminen välttämätöntä? Ei sillä ettenkö itsekin olisi joutunut niin tekemään, mutta.
Peltee
30.05.2017 12:24:28
Oletko harkinnut soitinpedagogiopintoja?

Ainakin tällä haavaa jäissä, liiketalouden ammattikorkeassa vielä noin kaksi vuotta jäljellä ja baarimikon hommissa viikonloput ja kesät. Joten ainakin toistaiseksi pidettävä tämä harrastuksena ja sivuhommana :) kiinnostusta olisi kyllä jatkaa musiikin pariin enemmänkin jossain vaiheessa.
Epämuusikko
30.05.2017 12:57:12
Peltee: Ainakin tällä haavaa jäissä, liiketalouden ammattikorkeassa vielä noin kaksi vuotta jäljellä ja baarimikon hommissa viikonloput ja kesät. Joten ainakin toistaiseksi pidettävä tämä harrastuksena ja sivuhommana :) kiinnostusta olisi kyllä jatkaa musiikin pariin enemmänkin jossain vaiheessa.

Teetkö paljon keikkoja?
moderndrummer88
31.05.2017 13:15:38
Peltee: Ainakin tällä haavaa jäissä, liiketalouden ammattikorkeassa vielä noin kaksi vuotta jäljellä ja baarimikon hommissa viikonloput ja kesät. Joten ainakin toistaiseksi pidettävä tämä harrastuksena ja sivuhommana :) kiinnostusta olisi kyllä jatkaa musiikin pariin enemmänkin jossain vaiheessa.

Paas soittonäytettä tulemaan! Kirjoitat paljon, mutta sanojen vastapainoksi olisi kiva nähdä, että osaat itse toteuttaa käytännössä näitä asioita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)