Aihe: Hughes & Kettner Grandmeister putkivahvari
1 2 3
Stone
04.05.2017 14:38:11 (muokattu 04.05.2017 15:19:54)

Klapp: Mulla on "vain" tubemeister 18 nuppimallina, mutta jos yleissoundi on yhtään samansuuntainen (kuten annan itseni röyhkeästi olettaa), niin vastaus on, että ei taipune yhtään mitenkään. Ainakin tubemeisterissa soundi kun on enemmän kallellaan hifiin (jotenkin, tätä on vaikea sanallistaa) kuin mihinkään vintagesuuntaan. Särökanavassa on eniten ehkä marsumaisuutta, jos on pakko isoihin nimiin verrata. Hemmetin hyvä vahvistin, mutta ei siitä musta tweediä tai ac-henkeä saa irti tekemälläkään.

E: esim kliinit on ennemminkin hyvällä tavalla "kliiniset", kuin silleen fenkkumaisen niiaavat. Kaunis ja rehellinen, jotenkin tosi suora soundi. Ja tietty elementti varmaan vaikuttaa tässäkin suuresti; mun EVM 12L tekee varmasti oman lisänsä tähän suoruuden vaikutelmaan.

Kiitosta luonnehdinnasta!
Eipä silti...voihan tuota silti joskus koestaa mielenkiinnosta, vaikkei ihan sinne meikäläisen "vintage" tontille osuisikaan..

Edut.
Joskus eräällä keikalla kuulin jotain H&K nuppia ja siinä se soundipaletti taipui kevyt rososta "fuzzahtavaan tweediin" ja olin siinä ymmärryksessä, että vahvistimesta ne säröt. Toki mistäs sen sitten tietää...
Harmi etten tarkemmin tarkastellut, että mikä nuppi kyseessä. Hyvän kuuloinen laite!
Jos kuullostaa kuvaus tutulta, niin saa vinkata että mikä H&K nuppi kyseessä. Voihan toki olla, että se illuusio vain omien korvieni välissä :)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
pappasfin
04.05.2017 22:39:59 (muokattu 04.05.2017 22:41:49)
Heitän tähän kehiin oman mielipiteeni asiasta.

Eli mitä tuota nyt olen useampia kertoja testannu ite liikkeessä niin soundimaailma on hyvin saman valmistajan Switchbladen vahvarin kaltainen ja samaten tuon käyttöliittymäkin on hyvin samanlainen.

Ite pidän tuon soundimaailmaa kyllä erittäinkin taipuvaisena moneen eri menoon aina jazzista metalliin (toki tämä on makuasia miten asian kokee).

Mä vähän ihmettelen tuota käsitettä "vintage" ja mitä sillä tarkoitetaan, kyllä tuo mun mielestä taipuu ihan "vintageen".

Käsittääkseni tuossa kait voi jopa vaihtaa parin erillaista putkeakin, joilla voi siihen soundipuoleenkin vaikutta tätä kautta (oikaiskaa jos olen väärässä).

Soundiin vaikuttaa vehkeiden lisäksi se soittaja ja miten hän kykenee sitä musiikkia taikomaan sormiensa ja tatsinsa kautta käyttäen niitä musiikillisia taitoja mitä päässä liikkuu ja tietysti se, että miten osaa säädellä mitäkin vahvaria mukaan lukien Grandmeister tai hyvin samankaltainan soundimaailmaltaan oleva Switchblade. Ja toki ääneen vaikuttaa äänityspaikan akustiikat ja millä äänitetään etc.)

Harmi, ettei mulla ole Grandmeisterista soundinäytettä kun en niitä harrasta liikkeessä käydessäni mutta Switchbladesta löytyy enää yksi näyte jos nyt jotakuta kiinnostaa mun soundinäytteet kun en ole mikään taitava soittaja.

Soundinäyte -> Minä, Fenderin Classic Player 60S suoraan Switchbladen inniin, äänitetty kahdella shuren mikillä (57 ja 58) tietokoneelle mikserin kautta ja ääntä ei ole muokattu mitenkään etukäteen eikä jälkikäteen, äänitetty tietokoneessa kera taustanauhan eli sis. tausta ja mun soittoa sen päälle.

https://maihinnousu.net/s/27267

Näyte lienee jostain n. 6,5 vuoden takainen (voin muistaa väärinkin).

Oli miten oli niin kyllä mä suosittelen jokaiselle kiinnostuneelle käymään liikkeessä kokeilemassa ajan kanssa tuon Grandmeisterin putkarin ja mitä siitä ääntä lähtee.
PappaSFin
hallu
05.05.2017 10:00:19
Loitsulaulu: Kiitos vastailuista omiin mietteisiini.
Voipi olla tai olla olematta hankintalistallani.
Jokseenkin kaksijakoinen edelleen itselleni tuo.
Nostelen tai laitan uutta topicia pienikokoisista putkareista. En viitsi tämän alle alkaa viemään keskustelua sivuraiteille.

Mä en tiedä kaikista pikkuisista vahvistimista ja tämän topikin vahvaria olen vain kerran liikkeessä soittanut testatessani kitaraa joten en siihen kamalasti kiinnittänyt huomiota, mutta ihan hyvältä se tuntui tai en ainakaan mitään vikaa ehtinyt havaita siinä.

Mulla on itselläni Mesan lilliputti TA15 (ei ole sekään kiinassa tehty jos asia jotain merkkaa), joka ei ole enää valmistuksessa (torilla on yksi sellainen kaapin kanssa varsin maltilliseen hintaan). Se ei ainakaan ole mikään erityisen hiljainen peli eli soidakseen hyvin sitä pitää vähän luukuttaa ja se luukku sijaitsee masterin säätöalueen puolenvälin tietämillä. Pienen vahvistimen etu on että sitä on kevyempi roudailla keikoille ja reeniksiin, mutta himassa iso vahvistin näyttää toimivan paremmin (soundaa siis paremmalta hiljaa) ainakin tällä minun vähäisellä kokemuksella.

Mulla on pienistä vahvistimista kokemusta lähinnä Fender Vibrochamp (vuodelta -73) on todella nautinnollinen laite (torilla on niitä nytkin pari tarjolla), mutta soi paremmin kun sitä voi avata ainakin yli neljänneksen eli säätöalueen kolmosesta tai nelostesta eteenpäin sointi muuttuu laulavaksi ja lämpimämmäksi. Sekä Mesan TA15 joka vaatii avaamista vähintään samoille huudeille muotta masterin puolen välin jälkeen alkaa soundata todella hyvältä, kun pääte ensin lämpenee ja alkaa säröytyä myös.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Klapp
05.05.2017 12:20:38
Mä vähän ihmettelen tuota käsitettä "vintage" ja mitä sillä tarkoitetaan, kyllä tuo mun mielestä taipuu ihan "vintageen".

Itse käytin termiä "vintage" tässä yhteydessä yksinomaan esteettisenä määreenä suhteessa siihen, millainen mielikuva ainakin itselläni on paitsi Tweed Deluxesta (mulla lähinnä Keef-kuva), myös Vox AC -maailmasta (Rory, Pulliainen etc.). Musta H&K on kautta linjan yleissoundiltaan modernimpi (tämä termi tässä siis vastinparina "vintagelle"), kuin alkup kysymyksessä mainittu sointimaailma.

Olen toki samaa mieltä siitä, että nyky-H&K:sta saa ulos myös vanhakantaisempaa sointia, mutta tämä on sitten luonteeltaan aivan toisenlaista, kuin tweed tai ac. Tubemeisterista esim irtoaa Back in Black -aikainen AB/CD ihan kelvollisesti. Bluusikkaat reunakarvat puhtaan rajoilla on myös mainiot. Samaa mieltä olen myös siitä, että ehdottomasti kannattaa itse tesmiä, ja että kovasti hyviä pelejä ovat. Mutta jos haussa on esmes blackface-kliini, tweedin syvänrahiseva muraisu tai vox chime, sijoittaisin kuvitteellisen H&K-tonnini kyllä johonkin muuhun koneeseen.
teppomies
11.10.2017 20:30:23 (muokattu 11.10.2017 20:31:51)
Tuli hommattua grandmeister tässä kesällä ja tyytyväinen olen kyllä ollut.

Tuli kuitenkin nyt vastaan sellainen ominaisuus, että standby tilassa vahvistin ei ole täysin mutella, vaan soitto kuuluu läpi hiljaisella volalla.

Yleensä kytken virran päälle ja annan vahvarin hetken lämmitä ja vasta play tilaan kytkettyä laitan kitaraan volaa. Tästä syystä ei ole nyt aivan varmaa mielikuvaa miten vahvistin on aiemmin standby tilassa käyttäynyt, mutta tuli kuitenkin tunne että standby tilassa ei välttämättä kuuluisi kuulua soitto läpi.

Vahvistin on kytketty suoraan redboxista äänikorttiin, eikä siinä ole kiinni lainkaan kaiutinta, jos tällä on asiassa jonkinlainen merkitys.

Toimiiko vahvari siis normaalisti vai kuuluisiko olla täysin mutella?
metlica
10.02.2019 16:10:44

Huom! Olet kirjoittamassa yli 486 päivää vanhaan aiheeseen!

Yes sir, täähän on vähän ku kemperi putkivahvistimessa..
What's yours?!
kaikkonen975
10.02.2019 20:15:34
metlica: Huom! Olet kirjoittamassa yli 486 päivää vanhaan aiheeseen!

Yes sir, täähän on vähän ku kemperi putkivahvistimessa..

Paitsi että Kemperkin on paljon parempi soundinen. Kaksi H&K:ta omistanut ja yhden Kemperin.
metlica
13.02.2019 11:24:56

kaikkonen975: Paitsi että Kemperkin on paljon parempi soundinen. Kaksi H&K:ta omistanut ja yhden Kemperin.

Ihan hyvälle saundaa grandmeisteri, niin monipuolista saundia että vika taitaa olla namiskuukkelien kääntelijässä eikä laitteessa. Kemperiä oon harkinnu pitkään, sais saman nupin bassolle ja kitaralle samalla, ehkä tää on siirtymä. Onko kemperissä valmiina kuinka paljon ja mitä saundeja?
What's yours?!
hallu
13.02.2019 13:21:41
kaikkonen975: Paitsi että Kemperkin on paljon parempi soundinen. Kaksi H&K:ta omistanut ja yhden Kemperin.

Kemperillähän ei ole omaa soundia ollenkaan. Se on tietokone joka lainaa soundinsta malleista, jotka on otettu putkivahvistimista. Näin ollen Kemper voi soundata vaikka pölynimurilta jos siihen syötetään Hooverin malli (olen itseasiassa miettinyt, että onkohan kukaan kokeillut mallintaa kemperillä jotain muuta kuin vahvistinta?) eli ei ole olemassa mitään Kemper soundia. Kemper on vähän niinkuin kamera joka ottaa äänikuvan oikeasta vahvistimesta.

Toisaalta jos käyttää kamera vertausta, niin esimerkiksi muotokuvat imartelevat kohdettaan eli malli näyttää aina kuvassa paremmalta kuin luonnossa. Jos Kemper tekee äänikuvalle samaa, että se imartelee kohdettaan jolloin vahvistimet kuulostavat mallissa paremmalta kuin luonnossa..... hmm... tämä onkin kiinnostava ajatus. Varmaan joku Kempertuntija voisi tätä kommentoida.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
SeppoKalkaja
07.08.2020 11:13:54
Morjensta päivää. Oon pähkäilly jo jonkin aikaa tämän grandmeisterin hankintaa. Ainut mikä sitä nyt jarruttaa on huoli sen toimivuudesta/vikaherkkyydestä. Onko palstan lukijoilla hyviä/huonoja kokemuksia asian tiimoilta. Mielellään lukisin kommentteja.
aristoteles666
07.08.2020 11:52:39

SeppoKalkaja: Morjensta päivää. Oon pähkäilly jo jonkin aikaa tämän grandmeisterin hankintaa. Ainut mikä sitä nyt jarruttaa on huoli sen toimivuudesta/vikaherkkyydestä. Onko palstan lukijoilla hyviä/huonoja kokemuksia asian tiimoilta. Mielellään lukisin kommentteja.

Kettnerin tuotteissa on hyvin, hyvin harvoin vikoja.
muutamalla ystavalla ollut noita vuosia ilman ensimmaistakaan ongelmaa, ja ne on olleet keikka kaytossa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Nacher
13.08.2020 13:30:03
Itse ostin oman uutena pari kuukautta sitten. Jotain pikkuhäikkää itseasiassa on, kun esim standbyn päälle laittaessa voi tulla hetken aikaa räsähdyksen ääniä. Vähän poksuu myös oudosti 1W/5W moodeissa. 40W:ssä toiminut so far ihan normaalisti eikä häiriöitä kuulu soittaessa, mutta jos tuota yhtään enempää tulee, niin pakko viedä takuuhuoltoon. En nyt kuitenkaan lähtökohtaisesti osaa sanoa, miksi tuossa pitäisi olla sen enempää vikoja kuin muissakaan nupeissa. Onhan tuo tietokonemaisempi laitos, mutta kuitenkin...

Jos nuppia jotenkin muutenkin kommentoisin, niin pakko sanoa, että en ole ikinä tai koskaan törmännyt toiseen putkivahvariin, joka sopisi näin hyvin myös kotisoittoon. Tuntuu että tästä irtoaa 40w moodissa (joka kuulostaa itseasiassa paremmalta myös hiljaisella kuin nuo kuristetut moodit) uskomaton soundipaletti ihan makkarivolumellakin. Eikä missään omistamassani hi-gainerissa ole ollut cleaneja ja reunasäröjä, jotka olisivat etäisestikään yhtä hyviä kuin tässä.

Toki parhaiden soundien saaminen tästä edellyttää, että sitä presenceä ymmärtää ruuvata oikeasti alas. Tätä en aluksi tajunnut ja kiroilin kun treble nollissakin tuntui yläpää riipivältä.
Jeszse
13.08.2020 14:05:34
Ittekki onnistuin kehittään GASin tähän. Tossa loppuvuodesta vois laitella testiin.
Nacher
13.08.2020 21:32:44
Jepjep, tarkempi selvitelly osoitti että tästä Grandmeisteristä on putki posahtanut. Eli ongelmat johtuvat tuosta. Ei muuta kuin uusia tuubeja hommaamaan..
SeppoKalkaja
13.08.2020 23:32:05
Hyvä kuulla että on toimiva peli, koska erehdyin liittymään facebookissa Hughes&ketner vahvistin ryhmään, niin siellä aika moni moittii, mutta näyttäisi isoin syy oleva orkkis kiinanputket. Vaikuttaisi olevan aika heikkoa tekoa. Valmistajakin vissiin siirtyy eurooppalaisiin putkiin palautteen takia.
Nacher
16.08.2020 21:17:21
Tähän on näköjään hyvin helppo vaihtaa pääteputket kun ei tarvitse biasointia. Kansi auki vaan ja uudet putket koloihin, sillä selvä. Nuo vakioputket taitavat tosiaan olla aika sekundaa, mutta toisaalta 60€ about maksaa 4kpl noita EL84 putkia, eli eipä se massiivinen kustannus ole vaihtaa nuo.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)