Aihe: Elektroakustinen mikin poisto
1
basisti1971
03.05.2017 07:18:44
Moi.

Old Guitar: Minulla on mikillinen nylonkielinen soololovella, jossa mikki ei toimi. Kitara on ollut käyttämättä n. 20 vuotta. Onko arvausta mikä mikrofonisysteemissa voisi tällaisessa tapauksessa olla vikana?

Jos vikapäistymisalttiudet pitäisi laittaa järjestykseen, kokemukseen nojaten veikkaisin: elektroniikka, jakki, piezostrippi.

Hihnatappijakin kytkinkontaktit ovat usein inanohuita liuskoja, jotka ruukaavat ennenpitkää antautumaan joka tapauksessa, joten helpoimpana diagnosoitavana/vaihdettavana mittaisin tuon kuitenkin ensiksi.

Ellei tietysti paristo ole vuotanut seisotuksen aikana etuasteeseen, jolloin diagnoosi on melko suoraviivainen.

Old Guitar: Toisaalta en tarvitse mikitystä, joten olisiko järkevää poistaa se kokonaan. Soundin luulisi parantuvan, kun ylimääräistä tavaraa poistetaan kitaran sisuksista?

Ei yleensä ole järkevää poistaa, eikä soundi siitä juurikaan muutu ellei piezon asennuksessa ole kämmätty vahvasti.

Täydellisetkään piezosysteemit eivät kamalia halvimmillaan maksa, vaikka toki taivas on kattona jos jotain oikein erikoista havittelee.
Pelkät stripit ovat suhteessa setteihin kalliita, mutta edelleen ollaan kympeissä.

Old Guitar: ...mutta kun patterikohdan poistaa, niin siihen jää reilu tulitikkuaskin kokoinen aukko, joka periaatteessa voisi saundia muuttaa? Toisaalta siitä voisi itse soittaessa kuulla paremmin kitaran sointia ja täten se voisi muuttua ainakin soittajan omiin korviin kuultuna.

Kaikenmoiset akustisien instrumenttien kylkiin tehdyt monitorireiät ovat ikuinen kiistelynaihe, mutta jollain tapaa reiän reunat pitää kuitenkin tukea jos ei peittää halua.

T:Samuli
Old Guitar
03.05.2017 21:41:51 (muokattu 03.05.2017 22:49:37)
Hihnatapin päässä kun liikuttelee piuhaa, niin rohinaa kuuluu voimakkaasti vahvistettuna, että mikki reagoi, samoin, kun liikuttaa patterilootaa.

Kielten näppäily ei kuitenkaan kuulu vahvistettuna.
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Kefiiri
05.05.2017 09:59:42
Olisiko etuasteen virransaannissa vaan joku häikkä? Jättäisin elektroniikan paikoilleen, vaikka en itse sitä tarvitsisi. Eipä siitä akustisessa soitossa haittaakaan liene.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)