riniti 30.04.2017 14:05:43 | |
---|
Kertokaas vähän, minkälaisiin asioihin kiinnitätte huomiota valitessanne kitaran kaulaa. Ostin (alle tonnin) Straton ja tuntuma kaulaan on se, että ei ihan istu. (On toki otettava huomioon myös se, että saattaa istua, mutta en asiaa ymmärrä.) Vanhassa Ibanezin Strato-kopiossani näyttäisi olevan suunnilleen sama kaulaprofiili, mutta mielestäni Ibanezia on helpompi soittaa. Onko olemassa opastavaa sabluunaa tyyliin "pitkäsormisen / leveäkätisen kannattaa suuntautua kitaroihin X ja Y, nakkisormen / kapeakätisen kitaroihin Z ja jotain" vai meneekö se vain niin, että hyvä on hyvä kun hyvältä tuntuu? Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko) |
hallu 30.04.2017 14:11:41 | |
---|
Se menee niin, että omat mieltymykset ratkaisee. Hyvä kaula on vakaa ja suora eikä missään nimessä ropelli. Mulle kaulan profiililla paksuudella tms ei ole juurikaan merkitystä. paksummat tuntuu toisinaan vähän mukavammilta, mutta olen vuosien saatossa huomannut että kaikkeen tottuu ja ihan mitä tahansa oppii pitämään hyvänä kun ei anna omien asenteiden nousta esteeksi. Sanoisin, että hyvä kaula on korvien välissä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
TTV 30.04.2017 14:19:23 (muokattu 30.04.2017 14:20:14) | |
---|
hallu: Se menee niin, että omat mieltymykset ratkaisee. Hyvä kaula on vakaa ja suora eikä missään nimessä ropelli. Mulle kaulan profiililla paksuudella tms ei ole juurikaan merkitystä. paksummat tuntuu toisinaan vähän mukavammilta, mutta olen vuosien saatossa huomannut että kaikkeen tottuu ja ihan mitä tahansa oppii pitämään hyvänä kun ei anna omien asenteiden nousta esteeksi. Sanoisin, että hyvä kaula on korvien välissä. Suurin piirtein just näin. Kaulan paksuus ja ohuus eivät sinänsä vielä kerro soveltuvuudesta, vaan myös se kaulan profiili vaikuttaa todella paljon. Soittotyyli siihen päälle, niin ollaankin jo hyvin yksilökohtaisessa kombinaatiossa, eli ei kannata toisten mielipiteisiin juurikaan perehtyä, vaan kokea ihan itse. Vastaus otsikkoon: sellainen on hyvä kaula, jolla tykkäät soittaa, etkä kiinnitä kaulassa mihinkään huomiota, eli on luonnollinen kädenjatke :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
J.Nikkanen 30.04.2017 14:21:15 (muokattu 30.04.2017 14:23:00) | |
---|
Mä tykkään melko paksuista, noin 22-23mm paksuista (eka nauhaväli) kauloista joissa isohko radius. Ibanezit, Jacksonit, Charvelit, Samickit yms. ohutkaulahimmelit ovat olleet mun luona vain käymässä ja saaneet jatkaa matkaansa eteenpäin yleensä melko pian. edit: mutta niinkuin muutkin toteavat, jos kaula sopii lapaseen niin paksuudet, radiukset yms. jäävät mulla kyllä mittaamatta, jos toimii niin toimii |
riniti 30.04.2017 15:04:34 | |
---|
Onko "nopea kaula" sitten jo ihan eri asia? Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko) |
zedder 30.04.2017 15:16:49 | |
---|
riniti: Onko "nopea kaula" sitten jo ihan eri asia? Toiselle nopea kaula voi olla toiselle hidas, mutta yleensä tuolla termillä kaiketi tarkoitetaan vain sitä että kaula on profiililtaan ohut. Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista. |
J.Nikkanen 30.04.2017 15:23:39 | |
---|
riniti: Onko "nopea kaula" sitten jo ihan eri asia? Joo. Se on niitä mainosmiesten höpöhöpö-juttuja. |
Myös säädöt vaikuttaa kaulan tuntumaan. Hyväkin kaula tuntuu huonolta hanskaan, jos relief tai kielten korkeus on pielessä, satula on liian korkea tai kielet on omaan makuun väärät. Viimeisen päälle hyvin säädetty kitara tuntuu hyvältä soittaa melkein minkä tahansa tyyppisellä kaulalla. In Finland we have this thing called "diu diu". |
Antti1 30.04.2017 15:27:15 | |
---|
Perstuntuma, ei propellilla, ei S-mutkalla, eikä voi käyttää floikan korvikkeena löysyyden vuoksi. Siinäpä ne oikeastaan. Perstuntumaan sit kuuluu paljon asioita, joita voi olla nauhojen koko, radius, materiaalit, pintakäsittelyt yms. Mä tarkkailen kyllä niitäkin siinä määrin, etten todennäköisesti edes ajaudu sellaisten kitaroiden pariin, joissa tiedän olevan itselleni huonosti sopivia ominaisuuksia. Kaikella tulee toimeen, mutta V-profiili tuottaa ylimääräistä vitutusta. Kaulan tuntuma on hyvin paljon kiinni kitaran säädöistä, joten siellä kaupassa on paha sanoa vielä lopullista tuomiota. |
LaMotta 30.04.2017 17:01:03 | |
---|
Skaala vaikuttaa kielen jäykkyyteen ja soittoherkkyyteen. Nauhojen koko vaikuttaa soittotuntumaan melko paljon. Kielten paksuus on tärkeä. Tämä tosin ei liity itse kaulaan mitenkään. Ei kovin pyöreää radiusta. Tai jos on pyöreä niin sitten muuttuva eli ns compound. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Jeszse 30.04.2017 17:04:30 | |
---|
Semmonen mikä sopii käteen. Oon huomannu että oma suosikkini on noin 22 milliä ekalta nauhalta ja noin 23-24 sieltä mistä nousee liitokseen. Profiili ei saa olla litteä eikä reunoilta läski. |
iec 30.04.2017 18:29:40 | |
---|
Aivan ensimmäisenä tosiaan pitää olla kaulan säädöt kunnossa, eli jos on säädöt päin peetä, ei voi olla varma kaulan sopivuudesta. Tuossa Fenderin ohjeet stratolle: http://www2.fender.com/support/articles/stratocaster-setup-guide/ Mittailepa onko suunnilleen linkissä mainitut säädöt vai onko esim kielet liian korkealla tai kaulan relief liian suuri. Uudessa kitarassa voi olla säädöt tehty USA:ssa tai Meksikossa. Suomen kuivemmassa ilmastossa varsinkin talvella voi kosteiden alueiden säädöt tehdä kitarasta lähes soittokelvottoman. Ja kaikki liikkeet tai Nettikaupat eivät todellakaan säädä kitaroita. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Krice 30.04.2017 23:19:26 | |
---|
Ohut, mutta leveä. Jostakin syystä en pidä siitä jos kielten väli on kapea, mutta pienikätisenä silti paksu kaula on todella tuskallinen soittaa. Profiili tosin vaikuttaa sen verran, että V-muotoinen kaula on tuntumaltaan pienempi kuin C, vaikka ne olisivat yhtä paksuja keskikohdasta mitattuna. |
Decadetroll 01.05.2017 16:26:39 | |
---|
V-profiili ei sovi mulle ollenkaan. Muuten oikeastaan ihan sama. Löytyy pyöreää ja paksua teleä ja ohutta ja littanaa ibanezin tilukaulaa ja hyvin soi kaikki. I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Master of Teräskäsi 2016 |
ÄrGee 01.05.2017 17:01:57 (muokattu 01.05.2017 17:02:48) | |
---|
Isot nauhat, ohut D tai C-profiili eikä liikaa tavaraa reunoilla on hyvä. Radius jotain 12"-16". Nopeina markkinoiduissa kauloissa on yleensä suurehkon kokoiset nauhat ohuen kaulan lisäksi. Pintakäsittely saa olla mahdollisimman luonnollinen, ei mitään tahmeita lakkoja tai maaleja. TO THE STARS!!! |
LaXu 06.05.2017 14:29:07 | |
---|
Mulle yleensä tärkeimmät on kaulan paksuus ja profiili. U-profiilin kaulat ei oikein istu lapaseen, muut kelpaa. Ekstoottisemmista optioista Strandbergin Endurneck ei aiheuttanut mitään ihmeempiä elämyksiä puolesta tai vastaan. Otelaudan puolella suosin suurempaa radiusta eli litteämpää otelautaa. Kitaran estetiikan ohella varmasti kaikkein henkilökohtaisin asia, vaikea sanoa, että x mittainen kaula on jollekin hyvä. Soittelin aikoinaan Ibanezin superohuilla kauloilla ja tykkäsin, mutta myöhemmin olen alkanut arvostaa muhkumpaa kaulaa koska niillä tuntuu kädet väsyvän hieman vähemmän. Mahdollisesti ohutta kaulaa puristaa helposti liikaa. |
pappasfin 06.05.2017 21:07:46 (muokattu 06.05.2017 21:09:27) | |
---|
Hyvä kaula on sellainen, että se on sille soittajalleen mukavan tuntuinen soittaa eli että siitä tykkää. Ja mitä tulee taas näihin "nopeisiin kauloihin" niin on vain nopeita soittajia eikä ole olemassa nopeita kauloja, on olemassa toki jokaiselle se omiin tarpeisiin ja hyppysiin sopivalta tuntuva kaula, jossa sitten on kiva vedellä nopeat ja hitaat ja kaikki siltä väliltä. Soittajatkin on hyvin erillaisia eli toiset tykkää ohkaisista ja toiset paksuista kauloista ja kaikkea siltä väliltä ja osalle käy kaula kuin kaula ja hyvin onnistuu soittaminen erillaisilla kauloilla. Itse olen omalta kohdaltani huomannu, että tietyt kaulat ehkä on vähän kivempia ainakin ylärekisteristä soittaa kun pääsee helpommin sormilla sinne yläälle soittaa mutta aika kivasti sitä tottuu vähän erillaisempiikin kaulaliitoksiin toteutettuihin kitaroihin, jossa suht kivasti onnistuu soittaminen ylemmiltäkin nauhoilta. Mä luulen, että ehkä se isoin juttu on aika monelle kaulan suhteen se miten body ja kaula kohtaa ja pääseekö sormilla mitenkä sinne ylänauhoille soittelemaan. Isokätiset voi tykätä tuhdimmasta kaulasta kun taas pikkusormiset kapeammasta ja jotkut pikkusormiset vetää aivan millä tahansa kaulapaksuudella. Mielenkiintoinen kysymys on tuo "mikä on hyvä kaula" noin niin kuin sen sopivuuden kannalta. Hyvä kaula tietysti on suora eikä ropelilla niin kuin täällä on jo mainittu ja sellainen, ettei sitä tarvi ihan joka käänteessä joutua säätelemään vaan että pysyy kuosissaan hyvin. PappaSFin |
high_society 06.05.2017 21:37:24 | |
---|
Jumbo nauhat gogo. Ei mulle mitään vaikutusta onko naturaali vai paksua lakkaa varressa, mutta vanhemmiten oon huomannu et paksummat kaulat ja paksummat kielet on bueno. Radiuksestakin käy kaikki seiskasta kuuteentoista. Rock ! King for a day. |
LaMotta 06.05.2017 21:39:08 (muokattu 06.05.2017 21:40:05) | |
---|
Tämäkin meni subjektiviiseksi mussutukseksi vaikka voitaisiiin periaatteessa määritellä ne prinsiipit joilla luonnehtia hyvä kaula vai mitä se nyt oli tai jotain. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
high_society 06.05.2017 21:41:30 | |
---|
LaMotta: Tämäkin meni subjektiviiseksi mussutukseksi vaikka voitaisiiin periaatteessa määritellä ne prinsiipit joilla luonnehtia hyvä kaula vai mitä se nyt oli tai jotain. Eikös ne jo luonnehdittu? =) King for a day. |