Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5382 383 384 385 386421 422 423 424 425
tommiot
01.04.2017 23:07:57 (muokattu 01.04.2017 23:08:33)
Swan: Mikä on rikkinäisten komponenttien oikeaoppinen hävitys? Saako niitä heittää metalli- tai sekajätteeseen, vai kuuluuko ne viedä Sortti-asemalle?

Kaikenlaisia erikoisia metallejahan niistä löytyy, sellaisia mitä varmaan ei metallinkeräyksessä erityisemmin keräillä. Itse pyrin keräämään kaikenlaista elektroniikkaromua kotona kasaan ja käyn aina välillä viemässä sorttiin, kun ottavat kuitenkin ilmaiseksi vastaan pieniä määriä.
Swan
01.04.2017 23:20:06
tommiot: Kaikenlaisia erikoisia metallejahan niistä löytyy, sellaisia mitä varmaan ei metallinkeräyksessä erityisemmin keräillä. Itse pyrin keräämään kaikenlaista elektroniikkaromua kotona kasaan ja käyn aina välillä viemässä sorttiin, kun ottavat kuitenkin ilmaiseksi vastaan pieniä määriä.

Elikkä pitää tiskata hillopurkki, johon latoa aina nuo, jos jotain menee rikki.
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
Sax-pappa
02.04.2017 14:57:10
tommiot: Kaikenlaisia erikoisia metallejahan niistä löytyy, sellaisia mitä varmaan ei metallinkeräyksessä erityisemmin keräillä. Itse pyrin keräämään kaikenlaista elektroniikkaromua kotona kasaan ja käyn aina välillä viemässä sorttiin, kun ottavat kuitenkin ilmaiseksi vastaan pieniä määriä.

Sorttiasemien lisäksi on muita paikkoja joihin tuota romua voi ilmaiseksi viedä. Esim. meillä lähin S-rauta ottaa vastaan pienikokoista ser-kamaa. Giganttihan sitten ottaa vastaan kaikkea, ainakin Lommilassa.
Misiu
04.04.2017 14:34:56
Onko ehdotuksia millä tätä kannattaisi korjata? Silikoni, Sugru, vulkanisoiva teippi, jokin muu?

Tuo rautalanka joka tuolta paistaa, ei ole siis mikään signaalijohto, vaan sillä muotoillaan tuo johto korvan yli. Kyseessä siis Shure E5-monnari.

https://muusikoiden.net/dyn/users/151974.jpg
"Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!" Humppa piristää ja pi..
SirElwood
04.04.2017 17:14:49
Misiu: Onko ehdotuksia millä tätä kannattaisi korjata? Silikoni, Sugru, vulkanisoiva teippi, jokin muu?

Tuo rautalanka joka tuolta paistaa, ei ole siis mikään signaalijohto, vaan sillä muotoillaan tuo johto korvan yli. Kyseessä siis Shure E5-monnari.

https://muusikoiden.net/dyn/users/151974.jpg

Pikaliimaa pari kolme tippaa (tai sopivasti) ja suihkeella aktivaattoria perään. Tulee siisti, läpinäkyvä ja kestävä liitos.

Ja sen jälkeen kunnollinen pesu.
Misiu
04.04.2017 21:26:18
SirElwood: Pikaliimaa pari kolme tippaa (tai sopivasti) ja suihkeella aktivaattoria perään. Tulee siisti, läpinäkyvä ja kestävä liitos.

Ja sen jälkeen kunnollinen pesu.

Aktivaattoria? Nyt tuli uus termi mulle :o
"Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!" Humppa piristää ja pi..
tuskiz
05.04.2017 00:07:11
Suihke taas on mulle uus juttu, eikös noita yleensä ole vaan kyninä? Nyt kyllä kiinnostaa mistä moisia saa.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus sisältää mielipiteen.
SirElwood
05.04.2017 07:19:13 (muokattu 05.04.2017 07:22:34)
Misiu: Aktivaattoria? Nyt tuli uus termi mulle :o

Juu, se on se mikä tekee pikaliimasta oikeasti pikaista.

Suihke taas on mulle uus juttu, eikös noita yleensä ole vaan kyninä? Nyt kyllä kiinnostaa mistä moisia saa.

Esimerkiksi Loctite 7452 http://tuotteet.etra.fi/fi/g2316045 … ite-7452-aktivaattori-pikaliimoille Mutta jos ei kertakaikkiaan mistään löydy, niin asetoni ja isopropanoli toimii myös, vaikka pullossa ei lue aktivaattori (kiihdytin). Pienen ja kätevän suihkepullon saanee vaikkapa apteekista.
73nd3r
05.04.2017 09:13:46 (muokattu 05.04.2017 14:48:44)
Aina oppii; tuon Loctiten MSDS:n mukaan se sisältää Acetone 60-100% ja Fragrance 0,1-1%...
Kiitti.

Edit: Löytyisköhän komuutin perältä joku tyhjä pumppuputeli niin sais asetooniin miehekkään tuoksunkin. Drakkar Noir nevöfooget...
kojones
05.04.2017 10:53:21
Erinomaista infoa, oonkin miettinyt mitä se aktivaattori sisältää, nyt voi täyttää suihkepullon ite. Kiitos!
rrroope
05.04.2017 16:28:13
kannattaa varmistaa, että se asetoni pysyy siellä suihkepullossa. toisista muoveista se tulee nimittäin aika hyvin läpi.
SirElwood
05.04.2017 16:52:41
rrroope: kannattaa varmistaa, että se asetoni pysyy siellä suihkepullossa. toisista muoveista se tulee nimittäin aika hyvin läpi.

Juu, pvc ei ainakaan kestä. Mutta isopropanolin kanssa ei tule moisia ongelmia, ja toimii siis myös hyvin pikaliiman kanssa.
Kefiiri
05.04.2017 17:55:24 (muokattu 05.04.2017 17:56:28)
Siis miten tuota isopropanolia tuossa hommassa käytetään? Suihkaistaan pikaliiman päälle ennen osien yhteen lliittämistä?

Edit: no niinhän tuolla ylempänä taidettiin sanoa.
En ole musiikin asiantuntija.
anapena
05.04.2017 20:27:24 (muokattu 05.04.2017 20:27:53)
Pieni vesisumu-tai suihke liiman päälle kovettaa myös pikaliiman, jos sitä on vaikka tullut lirutettua turhan paljon johonkin kohtaan. Ronskisälli sylkäsee päälle:) Joskus olen huomannut, että liimapinta saattaa tästä vähän samentua, jos sillä asialla on merkitystä.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
ituvirtanen
05.04.2017 22:23:56

anapena: Pieni vesisumu-tai suihke liiman päälle kovettaa pikaliiman.

Kosteus aloittaa syanoakrylaatin polymeroitumisen. Siis kostea henkäys riittää. Aktivaattorit ovat lähinnä hyvää rahastusta.
Soittolapio
14.04.2017 10:35:09
Mitenköhän tämä tune o matic talla johdotetaan, kun omassani ei näytä olevan minkäänlaista paikkaa ainakaan valmiina mihin johdon voisi kolvata? Kieltenpidintä ei kai tarvitse kolvata mihinkään?
ituvirtanen
14.04.2017 12:16:40

Soittolapio: Mitenköhän tämä tune o matic talla johdotetaan, kun omassani ei näytä olevan minkäänlaista paikkaa ainakaan valmiina mihin johdon voisi kolvata? Kieltenpidintä ei kai tarvitse kolvata mihinkään?

Juottaminen on viittä vaille v-maista noin isoon kalikkaan, joten unohda se. Vedä johto toisen jalan upotuksen ja kuori pari senttiä auki. Kun painat insertin paikalleen, varmista, että kupari on hyvässä kontaktissa siihen.

Kielet vievät sähköt kyllä tallasta joka paikkaan, joten heitä se life-saver maakarvan johonkin väliin. VAIKKA Suomessa onkin aika hyvällä mallilla sähköt... Jos vaikka tulevaa maailmankiertuetta ajatellen...
Aamuhaamu
16.04.2017 21:58:23
Kävin tuossa katselemassa vähän uutta kolvia kaupasta. Josko sitä hommaisi vähän paremman kolvin kun ei tuolla vanhalla rupuisella oikein inspiroi aloittaa mitään useamman sadan euron rakennussarjoja.

Mitä tinaa jengi täällä oikein käyttää? Pitäisi totuttautua johonkin uuteen. Oon tykännyt noista Musikdingin tinoista viime vuodet, mutta nekin on lillunut jo vaikka missä, niin voisi vaihtaa tinankin samalla. Oliko se nyt 60/40 paras musaelektroniikkaan vaiko mikä? Ja minkä vuoksi? Stannolia ja Welleriä siellä oli muistaakseni hyllyssä.

Stannol näkyisi olevan lyijyllistä tuolla sivuilla. Tässä välissä kun on tapahtunut noita direktiivejäkin, niin en ole oikein kärryillä hommista. Auttakee!
tommiot
16.04.2017 23:27:09
Aamuhaamu: Kävin tuossa katselemassa vähän uutta kolvia kaupasta. Josko sitä hommaisi vähän paremman kolvin kun ei tuolla vanhalla rupuisella oikein inspiroi aloittaa mitään useamman sadan euron rakennussarjoja.

Mitä tinaa jengi täällä oikein käyttää? Pitäisi totuttautua johonkin uuteen. Oon tykännyt noista Musikdingin tinoista viime vuodet, mutta nekin on lillunut jo vaikka missä, niin voisi vaihtaa tinankin samalla. Oliko se nyt 60/40 paras musaelektroniikkaan vaiko mikä? Ja minkä vuoksi? Stannolia ja Welleriä siellä oli muistaakseni hyllyssä.

Stannol näkyisi olevan lyijyllistä tuolla sivuilla. Tässä välissä kun on tapahtunut noita direktiivejäkin, niin en ole oikein kärryillä hommista. Auttakee!

60/40 juu. Ostaa semmosta sopivaa paksuutta sit kans. 1mm paksuisella on turha yrittää juottaa mitään pintaliitoskomponentteja, mut toisaalta alle 0,5mm ei oo mukava juottaa isompia osia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)