Aihe: Rumpujen miksaus
1 2
tinde
25.09.2008 10:46:14

Mulla taas menee kokolailla päin vastoin. Overit on aika vähällä huomiolla, lähimikit ja huonemikit tärkeimmässä roolissa

Sama homma täällä, paitsi overit / huone päinvastoin. Eli overit mulle tärkeät, teen niillä setin leveyden kuntoon + säädän lopullisen yläpään määrän. Huonemikit yleensä equtan niin, että presence + komotus + alapää pois, ja sitten nostamalla niitä saan riittävästi tilan tuntua.

Mutta en osais varmaankaan tehdä rumpuja ilman kunnollista lähimikitystä... tosin kyllä mun pitäisi opetella jokin muukin tapa, ihan vaihtelun vuoksi. Lähimikityksellä (ainakin mulla) rummut tuppaavat kuulostamaan aina aika samalta.
Timo JM
25.09.2008 10:49:06

Huonemikit yleensä equtan niin, että presence + komotus + alapää pois, ja sitten nostamalla niitä saan riittävästi tilan tuntua.

Mulla toi ambienssien säätö riippuu hirveesti biisistä ja sen tilan omasta soundista.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
StikS
14.04.2017 23:59:53
Jees. 3123 päivää vanha. Noh, ite täytin just nelkyt :D

Aloitteleva rumpujen äänittäjä täällä. Vehkeet on M-audion FastTrack Ultra 8R ja Audacity, t.bone 1200 mikit.

Se mitä en ihan vielä ole tajunnut, on että tulisiko vuotaneet äänet ekuttaa pois kultakin raidalta? Tarkoitan siis lähinnä lähimikitettyjä basari, snare, tomit raitoja. Kun tuntuu, että tosi hyvin kuuluu läpi muut jutut, toki se tarkoitettu parhaiten.

Miten esim eri raidoilta kuuluva snare - tulisiko se "siirtää" kohdalleen, kun viivettähän tulee, kun esim överit nappaa äänen? Vai onko se käsitettävänä kaikuna ja on ihan ok.

Tähän vielä jos mielipidettä, niin arvostan!
Jasks
15.04.2017 00:21:05
StikS:

Se mitä en ihan vielä ole tajunnut, on että tulisiko vuotaneet äänet ekuttaa pois kultakin raidalta? Tarkoitan siis lähinnä lähimikitettyjä basari, snare, tomit raitoja. Kun tuntuu, että tosi hyvin kuuluu läpi muut jutut, toki se tarkoitettu parhaiten.

Tähän tarkoitukseen varmaankin kannattaa käyttää gatea. Eli periaatteessa gate päästää läpi vain sen, mitä halutaan eli tässä esimerkiksi snare mikki poimisi vain snare iskut eikä ollenkaan tomeja tms.

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=218268 tuolta kannattaa lukaista gaten toiminnasta enemmän. Sieltä lainattua: "Kohinaportin eli Gaten tarkoitus on päästää läpi vain sellainen ääni joka halutaan kuulla ja mykistää kanavasta kaikki muu taustameteli silloin kun toivottua ääntä ei tule"

Miten esim eri raidoilta kuuluva snare - tulisiko se "siirtää" kohdalleen, kun viivettähän tulee, kun esim överit nappaa äänen? Vai onko se käsitettävänä kaikuna ja on ihan ok.

Itse ainakin ajattelen övereiden olevan useasti käytössä nappaamaan symbaalien lisäksi setin "kokonaisuutta" eli nimenomaan myös snarea ja tomeja. En ole huomannut että övereihin tulevaa snaren ääntä tarvitsisi mihinkään liikutella. Ei kai siinä kauheasti viivettä tule kun ääni snaresta kulkeutuu övereihin. Mikkien etäisyys toisistaan voi aiheuttaa vaihevirhettä ja tämä kannattaa tsekata mikäli ei ole terminä vielä tuttu. Mutta tosiaan övereihin tuleva snare ei ole koskaan itseä haitannut. Vanhemmat jampat osaavat varmaankin enemmän sivistää ja korjatkaa jos olen väärässä!
http://www.youtube.com/user/Ayriainen
studio
15.04.2017 00:21:52
Kokeile niin opit itsellesi parhaan tavan.
Laakstr
15.04.2017 11:26:50
Jo mainittu gate tai tomien osalta yhtenä vaihtoehtona koko raidan volumeautomatiikka, eli tomikanavien volume mixissä alas kun niitä ei soiteta. Vahvasti gatella leikaten saattaa päätyä varsin luonnottomaan/erikoiseen soundiin, jonka huomaa varsinkin kun kuuntelee solona raidan. Eq:n kanssa saattaa päätyä loputtomaan säätämiseen ja usein lopputulos on sit melkolailla luonnottoman kuuloinen. Soundi olisi syytä olla tasapainossa neljän mikin avulla: overit, snare ja basari. Näistä ainoastaa basariraidalle eq:ta poistamaan mm. snaresta tulevia vuotoja. Nämähän ovat taajuuksiltaan niin eri alueella että vaikutus basariin ei ole helposti havaittavissa vaikka leikkailisi ronskillakin kädellä virvelin ääniä ko raidasta. Mikäli noiden neljän mikin vaiheistus on kunnossa, niin siitä on helppo hienosäätää loput kohdilleen. Ehkäpä kaikkein häiritsivin vuoto on haitsusta snare mikkiin. Tuohon kannattaa kiinnittää jo äänittäessä huomiota, mikin sijoittelulla ja tarvittaessa vaikkapa laittaa snaremikille "huppu" esim. vaahtomuovista tähän tyyliin:https://www.gearslutz.com/board/att … -hihatts-snare-mic-story-xp_3lr.jpg

Overit jos ovat asettelun osalta kunnossa muodostavat tärkeän osan myös virvelirummun äänestä! Ei mielestäni kannata siirreelä niitä mixissä. Hae paikat kohdilleen jo mikityäessä: molemmat yhtä kaukana virvelin keskeltä, kuuntelemalla ja kokeilemalla vaiheistus oikeaksi.

Kokeile rohkeasti eri vaihtoehtoja! Mutta aloita siitä että jo äänittäessä neljä tärkeintä, overit, basari ja snare raidat muodostavat tasapainoisen kokonaisuuden setin soundille.
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
Antti1
15.04.2017 14:30:48
Jos puhutaan tuosta vuodosta, niin aivan ykkösasia on saada ne pannut talteen jo sellaisenaan riittävän vähäisellä vuotosignaalilla. Tähän vaikuttaa mm. soittajan lyöntivoimakkuus, rumpusetin asettelu, äänitystilan akustiikka, mikrofonien suuntakuvio, mikrofonien off-axis soundi, mahdolliset vaimennuspalikat mikrofonien ympärillä ja mikrofonien asettelu.

Tämän jälkeen periaatteessa mitään vaimennuksia ei enää tarvita. Jos kuitenkin tarvitaan, niin mä käytän kolmea konstia: Accusonus Drumatom, Unfiltered Audio G8 ja volumeautomaatio. Ideana on käyttää, mitä ikinä sitten käyttääkin, työkaluja riittävän varovasti. Gatella ei ole ikinä hyvä idea vetää vuotosignaalin vaimentamisen vuoksi sitä kokonaan pois, vaan ainoastaan vaimentaa muutama desibeli. Sama pätee tuohon Drumatomiin - koko signaalin kyrväyttämisen sijaan höylätkää muutama desibeli pois. Sitten automaatiolla vielä ongelmakohdista muutama desibeli lisää pois. Noilla eväillä vuodot eivät hyppää silmille/korville jokaisen iskun kohdalla, vaan ne pysyvät vaimeana mukana jatkuvasti.

Joskus on toki niin umpipaskoja raitoja, että pitää leikata jokainen isku erikseen raidan joukosta. Näissä tapauksissa mä käytän lähes poikkeuksetta Slate Triggeriä ja korvaan koko paskan sampleilla, koska moisella vuotosignaalilla lähes poikkeuksetta myös soundi on aivan perseestä. Tuotakin varten pahimmat sekoilut täytyy ehkä ajaa em. prosessointiläjän läpi, jos Triggerin oma gate ja sidechain eivät riitä.
StikS
15.04.2017 14:46:38
Kiitos kaikille!

Muutama asia oikeni, tuli lisää ja ehkä poistui.
Tulee väkisinkin mieleen, että pitäisiköhän sitä sittenkin keskittyä vain soittamiseen...
varakeef
15.04.2017 16:58:21
Sellainenkin koulukunta on olemassa, että vuotoja nimenomaan ei geitata tai leikata pois. Övereistä otetaan setin pääasiallinen sointi ja lähimikeistä se mitä siihen lisäksi tarvitaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
15.04.2017 17:30:20
varakeef: Sellainenkin koulukunta on olemassa, että vuotoja nimenomaan ei geitata tai leikata pois. Övereistä otetaan setin pääasiallinen sointi ja lähimikeistä se mitä siihen lisäksi tarvitaan.

Tämä toimii, jos noi em. asiat ovat kunnossa. Jos ei, niin sit aletaan leipomaan paskasta sitä konvehtia.
Heikki
16.04.2017 13:35:36

Overeiden sijoitteluun voi kattoa vaikka vähän mallia tästä https://www.youtube.com/watch?v=OZOVZQgXl9k
Spedemix
16.04.2017 15:23:26
Kihisevät Pellet; kuulostaa punkbändin nimeltä :)

Joo. Mä oon itekin kokenut että OH-keskeinen saundi tuntuu toimivan genressä kuin genressä, jazzista metalliin. Erot omalla kohdallani tuntuvat olevan lähinnä siinä kuinka paljon lähimikkejä prosessoin.
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Danko
17.04.2017 10:33:06

Ja jos tuntuu että overheadeista tulee liikaa peltejä, niin ronskisti vaan mikit matalammalle, setin taakse.
http://www.soundonsound.com/sound-a … /q-how-do-i-mike-keith-moon-drummer
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)