Aihe: Cubase & Roland FA-06 yhteistyö / ongelmia
1
Biitzilla
09.04.2017 17:25:38
Moi, hommasin juuri Cubasen kun aloin kyllästyä Rolandin omalla sekvensserillä tekemiseen.

Ensin kysymys:

Rolandin DAW moodissa on asetukset sync out (ON tai OFF) ja Synd Mode (MASTER, SLAVE tai REMOTE). Miten nämä pitää asettaa?

Onko muita tärkeitä asetuksia DAW moodissa mitkä pitää olla oikein?

Ongelmia:

Joskus MIDI kanavan ääni jää päälle soimaan. Pitää katkaista Rolandista RxSW kyseiseltä MIDI kanavalta ja laittaa takaisin päälle.

Joskus MIDI kanavan instrumentti vaihtuu tyhjäksi. Ei mielestäni mitään syytä miksi näin käy. Tällöin kanavalta ei kuulu mitään ja pitää etsiä soitin uudestaan.

Jotkut perusasetukset lienevät mulla pielessä, keksiikö kukaan mistä voisi olla kyse? Kiitos vastauksista.
-Q-
10.04.2017 13:25:56
Se verran tarkkoja kysymyksiä liittyen tuohon nimenomaiseen kiippariin että oliskohan tuolla kosketinsoitin-osastolla enempi tietoa..

Luulen että melko harva nykyään käyttää tietokonetta pelkkänä sekvensserinä joka soittaa rautasyntikkaa. Ei se tietty mitenkään väärin ole mutta joustavampaa on pelata pelkän softan kanssa. esim mitään näitä kahdessa ketjussa kuvaamiasi ongelmia tuskin olisi. Tsekkaa sieltä Cubasesta esim. mukana oleva Halion Sonic SE perustarpeisiin.
Biitzilla
10.04.2017 16:12:45
-Q-: Se verran tarkkoja kysymyksiä liittyen tuohon nimenomaiseen kiippariin että oliskohan tuolla kosketinsoitin-osastolla enempi tietoa..

Luulen että melko harva nykyään käyttää tietokonetta pelkkänä sekvensserinä joka soittaa rautasyntikkaa. Ei se tietty mitenkään väärin ole mutta joustavampaa on pelata pelkän softan kanssa. esim mitään näitä kahdessa ketjussa kuvaamiasi ongelmia tuskin olisi. Tsekkaa sieltä Cubasesta esim. mukana oleva Halion Sonic SE perustarpeisiin.

Vaikea uskoa etteikö nykypäivänä enää käytetä rautasyntikoita ollenkaan!

Vaihtoehto että rautasyntikkä toimii lähinnä sämplejen lähteenä on aika perverssi jollain tapaa!

Tässä Rolandissa on DAW moodi, niin luulisi että on joku muukin tapa saada koko biisi ulos WAV tiedostona kuin äänittää analogisesta ulostulosta ääni tietokoneella Digitaaliseksi?
Biitzilla
10.04.2017 16:14:35
-Q-: Se verran tarkkoja kysymyksiä liittyen tuohon nimenomaiseen kiippariin että oliskohan tuolla kosketinsoitin-osastolla enempi tietoa..

Jos toi Halion Sonic on edes lähellekkään yhtä hyvä ja sillä saa yhtä dynaamisen äänen soitettaessa kuin Rolandilla, niin olen valmis myymään ton Rollun veke! ;)
-Q-
10.04.2017 20:53:03
Biitzilla: Vaikea uskoa etteikö nykypäivänä enää käytetä rautasyntikoita ollenkaan!

Niinhän mä en sanonut. Varmasti käytetään, erityisesti niitä syntikoita joissa on juuri _se_ soundi jota kaivataan. Kuvittelisin että niissä tapauksissa se haluttu juttu sitten soitetaankin sillä nimenomaisella laitteella mutta lienee tapauskohtaista. Varmasti sekvessereitäkin käytetään niitä ohjaamaan kuten sinäkin, mutta pointtini oli että ainakin kaikki meistä joilla ei niitä _sen_ soundin omaavia vintagevehkeitä ole nurkissa tai tarve ylipäänsä on "vain" syntsalle josta irtoaa kaikenlaista pulptusta niin softalla tekee 99% saman ja vailla noita murheita ja kysymyksiä joita sulla nyt on. Toki tilalla saattaa olla joitain muita kysymyksiä ja murheita..

Vaihtoehto että rautasyntikkä toimii lähinnä sämplejen lähteenä on aika perverssi jollain tapaa!

Tätä en tajunnut. Etkös nimenomaan käytä nyt sitä Rolandia äänilähteenä jota soitat oman kiipparinsa lisäksi sillä Cubasen sekvensseriraidalla?

Tässä Rolandissa on DAW moodi, niin luulisi että on joku muukin tapa saada koko biisi ulos WAV tiedostona kuin äänittää analogisesta ulostulosta ääni tietokoneella Digitaaliseksi?

-Onko teknisesti mahdollista että Rolandin tuottama _ääni_ kulkee yhdellä kanavalla USB-piuhaa pitkin tietokoneeseen? ON.
-Onko se toteutettu näin tässä nimenomaisessa soittimessa? En tiedä ja siksi ehdotin sitä kiipparipalstaa, jos siis ohjekirjasta ei apua löytynyt.

Jos toi Halion Sonic on edes lähellekkään yhtä hyvä ja sillä saa yhtä dynaamisen äänen soitettaessa kuin Rolandilla, niin olen valmis myymään ton Rollun veke! ;)

Mulla ei tietenkään ole aavistustakaan minkälaista äänimaailma olet hakemassa mutta tuollainen digisyntikka nyt on aika lähelle DSP ja softaa. Ei oikein ole mitään syytä miksi sitä ei voisi toteuttaa täsmälleen samanlaisena tietokoneen prosessorilla pyöritettävällä softalla. Ei myöskään kannata olettaa että satasen sekvensserisoftan kaupanpäällisenä tuleva syntsa on parasta mitä tässä osastossa on tarjota.
Biitzilla
11.04.2017 09:56:49
-Q-:
-Onko teknisesti mahdollista että Rolandin tuottama _ääni_ kulkee yhdellä kanavalla USB-piuhaa pitkin tietokoneeseen? ON.
-Onko se toteutettu näin tässä nimenomaisessa soittimessa? En tiedä ja siksi ehdotin sitä kiipparipalstaa, jos siis ohjekirjasta ei apua löytynyt.

Mulla ei tietenkään ole aavistustakaan minkälaista äänimaailma olet hakemassa mutta tuollainen digisyntikka nyt on aika lähelle DSP ja softaa. Ei oikein ole mitään syytä miksi sitä ei voisi toteuttaa täsmälleen samanlaisena tietokoneen prosessorilla pyöritettävällä softalla. Ei myöskään kannata olettaa että satasen sekvensserisoftan kaupanpäällisenä tuleva syntsa on parasta mitä tässä osastossa on tarjota.

Täällä onkin kaikki tarvittava ohje:

http://blog.ultimateoutsider.com/20 … -roland-fa-06-and-fa-08-as-daw.html

Cubase siis nauhoittaa suoraan ääniraidalle Rolandin äänet USB-piuhan avulla. Mahtavaa!!

Tottakai softasyna voi pystyä samaan kuin mikä tahansa rautasyna. Kyseessä on algoritmi äänen tuottamiseen kummassakin tapauksessa!

Mutta käsittääkseni kun hommataan tosiaan paremman luokan softasynä ja sitten aletaan kääntelemään potikoita ja joka raidalla ja sieltä tulee MIDI-dataa vähän enemmänkin, niin softasynat voi hyytyä... Tai vaatii sitten teho PC:n.

Mielestäni on myös tosi kivaa joskus laittaa vain syna päälle ja soittaa laadukkailla soundeilla. Nauhoittaa siinä inspiraatiotilassa joku pätkä ja siirtää myöhemmin koneelle jatko jalostusta varten.
Biitzilla
11.04.2017 14:16:00
-Q-: Tottakai. Mutta eihän se sun rautasyntikkas kauhean montaa raitaa samalla kertaa tuota sekään.

Tottakai tämäkin. Nythän toki puhutaan ihan eri asiasta kun mitä sun alkuperäiset kysymykset on ja mihin tarjosin vastauksen ja mielipiteeni softasta verrattuna rautasynan ajamiseen Cubasella

Jep! No ei ole ongelmia rautasynan kanssa enää.

Cubase nauhoittaa kiltisti nyt MIDIn ja äänen Rolandista.

Tämä onkin oikeastaan aika hienoa, koska voin mutettaa osan MIDI raidoista ja äänittää vain osan niistä kerralla WAViksi. Ei tarvitse pelätä että 128 äänen polyfonia loppuu nyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)