Aihe: Vaihtoehto Roland micro cubelle
1 2 3 4 5
hallu
07.04.2017 22:37:18
Guitarfreak: No tajuntaa voi laajentaa analogisillakin aineilla ;) mutta parempi kun ei puhu todellisuudesta ihan vielä... sen verran vielä noita analogisia kapistuksia välissä ennenkö ilmanpaineen muutokset muuttuu pään sisässä abstraktioksi nimeltä musiikki..

Mulla irtoo välillä tossut maasta vähän turhan helposti :-D
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
07.04.2017 22:38:00
sustain65: Yksi uusi todellisuus digitaalisen audion myötä on jo se että pro-tasoista ääntä tuottava studio mahtuu nykyisin tavalliselle kirjoituspöydälle (laitteita pitää tietysti osata käyttää). Sama mullistus tuotannollisesti kuin valokuvauksessakin.

Tämä on muuten erittäin relevantti pointti.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Guitarfreak
07.04.2017 22:41:11 (muokattu 07.04.2017 22:41:57)
Mikään näistä ei varsinaisesti ole uusi maailma.. vanhojen ideoiden iteraatioita helpommalla käyttiksellä ja halvemmalla hinnalla... äänen tallennus on yli 100v ja tietokone kohta samoissa kantturoissa.

...ja musiikkia on veivattu hurumykke
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Laulava Kylätohtori
07.04.2017 22:48:55
Guitarfreak: Mikään näistä ei varsinaisesti ole uusi maailma.. vanhojen ideoiden iteraatioita helpommalla käyttiksellä ja halvemmalla hinnalla... äänen tallennus on yli 100v ja tietokone kohta samoissa kantturoissa.

Mitä oikeasti uutta ja mullistavaa digi on muuten tuonut musiikkiin? Ne vanhat jutut saadaan tehtyä halvemmalla ja helpommin, mutta siis oikeasti uutta?

Mä olen Hallun kanssa samaa mieltä, niin kauan kuin digi vain matkii analogista lähestyen sitä asymptoottisesti, se on soundillisesti kakkossijalla.

Mä odotan, että digi menee oikeasti ohi. Että sillä pystytään johonkin ihan omaan ja uuteen. Siinä on tietysti erinäisiä kysymyksiä ratkaistavana, mutta ehkä digistä syntyy jotain kokonaan uutta. Kitarassa ei kuitenkaan ole loputtomasti kehityspotentiaalia. Jossain kohtaa, ja se tapahtuu aika nopeasti, kitara (sähkökitara) lakkaa olemasta sähkökitara, jos sitä kovasti muutetaan...
Less is more.
sustain65
07.04.2017 22:49:26
Guitarfreak: Onnistuu analogipuolellakin mutta vaatii aikaa ja resursseja ;) kokeilemalla oppii... ne mallinnukset ei silti välttämättä tuo esiin jonkun vahvistimien ominaista puutetta/vahvuutta. Tai sitä kuinka kyseinen kokonaisuus soi tilassa ja reagoi kitaran käpälöintiin.

Ps. En ole myöskään mallinnusta vastaan. Jos tekisin keikkoja jossa tarvii jotain todella monipuolista kattausta niin mallinnus ois aika kova juttu...

Tarkoitin nyt lähinnä sellaista että voi esim. kokeilla samana iltana mesat, marsut, fenkut, voxit, diezelit, friedmanit, sun muut. Ei 100% sama asia kuin aidot, mutta tarpeeksi lähelle. Huomaa rajaehtoni, siis pieni rahamäärä ja tilankäyttö. Mutta tässä mentiin nyt sitten taas siihen analogisen matkimiseen, mitä hallu ei ajanut niinkään takaa.
sustain65
07.04.2017 22:51:43
Guitarfreak: Mikään näistä ei varsinaisesti ole uusi maailma.. vanhojen ideoiden iteraatioita helpommalla käyttiksellä ja halvemmalla hinnalla... äänen tallennus on yli 100v ja tietokone kohta samoissa kantturoissa.

Se halvempi hinta ja helpompi käyttis ovat ihan oikeasti isoja ja merkityksellisiä asioita. Tarkoittaa uutta maailmaa. Niin se oli valokuvauksessakin.
Laulava Kylätohtori
07.04.2017 22:52:13
sustain65: Tarkoitin nyt lähinnä sellaista että voi esim. kokeilla samana iltana mesat, marsut, fenkut, voxit, diezelit, friedmanit, sun muut. Ei 100% sama asia kuin aidot, mutta tarpeeksi lähelle. Huomaa rajaehtoni, siis pieni rahamäärä ja tilankäyttö. Mutta tässä mentiin nyt sitten taas siihen analogisen matkimiseen, mitä hallu ei ajanut niinkään takaa.

Eikö se ole jollain tavalla myös hirveän tylsää?
Less is more.
sustain65
07.04.2017 22:53:23
Laulava Kylätohtori: Eikö se ole jollain tavalla myös hirveän tylsää?

No ei helvetissä ole! Ainakin jos on pari tymäkkää Mesaa myös ;-)
Laulava Kylätohtori
07.04.2017 23:02:01
sustain65: No ei helvetissä ole! Ainakin jos on pari tymäkkää Mesaa myös ;-)

Äläs nyt. :) Jos saa kaiken heti, niin se ei tee hyvää ihmisen psyykelle. Vain sitä osaa arvostaa, jota on joutunut odottamaan ja jonka eteen on joutunut näkemään vaivaa.
Less is more.
sustain65
07.04.2017 23:03:11
Ilman digitekniikkaa ei olisi tälläisellä heikkotaitoisella soiton harrastelijalla mitään mahkuja äänittää sähkökitaran soittoaan erinomaisella kitarasoundilla hyvien rumpu- ja kosketinsoitinsoundien kera rivariasunnossa. Ja vieläpä miksata lopputulos ihan kohtuullisesti. (Taidoista vain kiinni, ei tekniikasta.) Ilman pankin räjäyttämistä. Kyllä minä sanoisin sitä uudeksi maailmaksi. Ja on niin kaukana tylsästä kuin vaan voi olla.
sustain65
07.04.2017 23:04:36
Laulava Kylätohtori: Äläs nyt. :) Jos saa kaiken heti, niin se ei tee hyvää ihmisen psyykelle. Vain sitä osaa arvostaa, jota on joutunut odottamaan ja jonka eteen on joutunut näkemään vaivaa.

Hei, olen yli 50-v, kaikkea ei ole noin vaan tullut saatua heti. :)
sustain65
07.04.2017 23:10:01
Täytyi ihan tarkistaa että olihan se vaihtoehto Micro Cubelle jo löytynyt. Jo sivulla 1 näköjään. Hyvä.
antnis
07.04.2017 23:37:52
sustain65: Ilman digitekniikkaa ei olisi tälläisellä heikkotaitoisella soiton harrastelijalla mitään mahkuja äänittää sähkökitaran soittoaan erinomaisella kitarasoundilla hyvien rumpu- ja kosketinsoitinsoundien kera rivariasunnossa. Ja vieläpä miksata lopputulos ihan kohtuullisesti. (Taidoista vain kiinni, ei tekniikasta.) Ilman pankin räjäyttämistä. Kyllä minä sanoisin sitä uudeksi maailmaksi. Ja on niin kaukana tylsästä kuin vaan voi olla.

Ihan täsmälleen samaa mieltä.
Lunnu
08.04.2017 00:25:30
Laulava Kylätohtori: Mitä oikeasti uutta ja mullistavaa digi on muuten tuonut musiikkiin? Ne vanhat jutut saadaan tehtyä halvemmalla ja helpommin, mutta siis oikeasti uutta?

Mä olen Hallun kanssa samaa mieltä, niin kauan kuin digi vain matkii analogista lähestyen sitä asymptoottisesti, se on soundillisesti kakkossijalla.

Mä odotan, että digi menee oikeasti ohi. Että sillä pystytään johonkin ihan omaan ja uuteen. Siinä on tietysti erinäisiä kysymyksiä ratkaistavana, mutta ehkä digistä syntyy jotain kokonaan uutta. Kitarassa ei kuitenkaan ole loputtomasti kehityspotentiaalia. Jossain kohtaa, ja se tapahtuu aika nopeasti, kitara (sähkökitara) lakkaa olemasta sähkökitara, jos sitä kovasti muutetaan...

Nojoo. Mä oon niin wanha starba että muistan vielä millasilla paskavehkeillä tuli aloiteltua soittoharrastus. Jos silloinolis ollu edes microcuben tasonen vehjes niin ties mitä sitä olsi tullu vedeltyä.
Tuntuu vaan välillä siltä että nykyään se soittaminen ja innostus katoaa tohon korkinhaisteluun ja sen vertailuun että 'onko tää ny kuitenkaan ihan niinku se alkuperänen, niinku...'
Nostalgy is not what it used to be
sustain65
08.04.2017 07:58:19
Kefiiri: Todellakin näin minustakin. Jos homman fokus on musiikin tekemisessä, digijuttu on mahti harppaus uusiin mahdollisuuksiin ihan käytännössä eikä vain päiväunissa.

Mutta jos se kiinnostuksen kohde on musavehkeiden maailma sinänsä, niin eihän digi voi korvata aitoa roudatessa hien pintaan nostavaa ja varpaat murskaavaa jytäkalustoa.

Pleksimarshallien haalimisen tuottamaa tyydytystä ei digitaalisuudella ihan heti pystytä pilaamaan, joten en keksi uudessa teknologiassa oikein mitään haittapuolia. Sitä voi käyttää soveltuvin osin tai olla käyttämättä.

Kyllä, ihan samaan tapaan ajattelen, digitaalinen räkkilaite ja monitori ei näytä soittajan vieressä yhtään niin hyvältä kuin Mesa kaappeineen.
blues guitar
08.04.2017 07:59:32 (muokattu 08.04.2017 09:10:49)

Laulava Kylätohtori: Mitä oikeasti uutta ja mullistavaa digi on muuten tuonut musiikkiin? Ne vanhat jutut saadaan tehtyä halvemmalla ja helpommin, mutta siis oikeasti uutta?

Riippuu varmaan siitä mitä me käyttäjät laitteilta halutaan?

Nykyisin digivehkeet matkivat vanhoja classikko vahvistimia juurikin meidän käyttäjien toivomuksesta. Kyllä ne varmaan muuhunkin pystyisivät.

Seuraavassa digitaalisesti toteutettua Marshall mörinää. :)
https://www.dropbox.com/s/2jnbxmimw9gz5w3/Hideaway.mp3?dl=0
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Kefiiri
08.04.2017 08:52:30
sustain65: Kyllä, ihan samaan tapaan ajattelen, digitaalinen räkkilaite ja monitori ei näytä soittajan vieressä yhtään niin hyvältä kuin Mesa kaappeineen.

Toisaalta tämä on vain meidän vanhojen mörköjen näkemys visuaalisuudesta. Tässä aiemmin palstalle linkitetyssä haastattelussa Kimmo Aroluoma muistuttaa, että nykynuorison mielestä äänentoistolaitteiden näkyminen lavalla voi paremminkin olla visuaalinen häiriötekijä kuin lisäarvo.

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=234862
En ole musiikin asiantuntija.
sustain65
08.04.2017 09:09:47
Kefiiri: Toisaalta tämä on vain meidän vanhojen mörköjen näkemys visuaalisuudesta. Tässä aiemmin palstalle linkitetyssä haastattelussa Kimmo Aroluoma muistuttaa, että nykynuorison mielestä äänentoistolaitteiden näkyminen lavalla voi paremminkin olla visuaalinen häiriötekijä kuin lisäarvo.

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=234862

Tottahan sekin, kyse on vaan siitä että minkälaista showta artisti haluaa ja voi realiteettien puitteissa tarjota. En nyt perehtynyt tuohon toiseen ketjuun, mutta jos kyseessä on esim. show johon kuuluu erilaisia fantasialavastuksia, niin ei sinne lavalle välttämättä kannata mitään vahvareita kaappeineen sijoitella. Onneksi ei minun ei harrastelijana tarvitse oikeasti välittää asiasta tippaakaan. :)
Laulava Kylätohtori
08.04.2017 09:24:31
Onhan nuo digitalisuuden hyödyt huikeita ja kiistattomia. Näkisin edelleen, että digi ja analoginen täydentävät toisiaan, eivät korvaa, joten vastakkainasettelu ei ole vain turhaa, vaan myös tyhmää.

Itse tykkän analogisista vehkeistä, jotka palvelevat parhaiten omia tarpeita, mutta nauhoitteluhommiin täytyy valjastaa digitaalitekniikka avuksi. Parhaat puolet molemmista, kuten ilahduttavan moni tuntuu täällä mnetissäkin tekevän...
Less is more.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)