Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5235 236 237 238 239244 245 246 247 248
Suora
28.02.2017 22:24:49
Mites tämä nyt menee: saadaan lainaksi motu8 pre Firewire etuaste rumpujen äänitystä varten , äänikortissani ei ole adat (Roland Super Ua) eli aloittelijatason kysymys mihin toi etuaste kytketään? Jos laitan siis firewirellä läppäriin tarviiko /voinko käyttää tota Rolandia äänikorttina vai hoitaako toi motu homman yksinään?
varakeef
28.02.2017 23:20:40
Suora: Mites tämä nyt menee: saadaan lainaksi motu8 pre Firewire etuaste rumpujen äänitystä varten , äänikortissani ei ole adat (Roland Super Ua) eli aloittelijatason kysymys mihin toi etuaste kytketään? Jos laitan siis firewirellä läppäriin tarviiko /voinko käyttää tota Rolandia äänikorttina vai hoitaako toi motu homman yksinään?

Jos sinulla on koneessa firewire, kytket Motun siihen ja unohdat Rollen. Jos ei ole firewireä, unohdat Motun. Nuo purkit eivät kytkeydy toisiinsa siten, että niistä olisi mitään iloa toisilleen tai käyttäjälleen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Suora
01.03.2017 05:27:11
Ok, kiitos
Muovinen
20.03.2017 21:37:04

Olisi aika äänittää vähän rumpuja ja täällä on joskus hehkuteltu MD421 + BD-mikki -komboa mutta haluaisin vähän tarkennusta mikkiasetteluun, että mistä olisi hyvä ainakin lähteä liikkeelle. Onko basarimikki perinteisellä paikallaan resokalvon aukolla ja MD421 pedaalin puolella ottamassa napsua vai otetaanko sillä resokalvon sointia etäänpää tms?

Olen äänittänyt rumpujani esituotantodemoja varten Zoomin H1 -tallentimella tai puhelimella ja basarin sointi/atakki siitä setin edestä n. 1,5m päästä on todella hyvä. Otan tuolta vastaavalta paikalta lofi-ambienssin talteen mutta haluaisin lähimikeillä myös korostaa sitä basarin mehevyyttä ja hienoa pahvista atakkia ja tässä varmaan tuon Senkun asettelu olisi tähdellinen.

Edellisten sessioiden jälkeen on tullut hankittua ja vaihdettua niin paljon mikkejä (Audix i5, Senkun MD421 ja 441, Shure beta 57...) ja muuta romua (äänikortti ja kaikki etuset), että pelkästään testaamiseen menee heittämällä päivän työ.
Mikael
20.03.2017 21:54:51

Varmaan riippuu siitä mitä haetaan, mut jos sulla on resokalvossa reikä ja bassarimikki tulee siihen niin kohdistamalla sen mikin sinne nuijan suuntaan saat kyllä mun mielestä ihan riittämiin napusa ja toisella mikillä sit justkin resokalvon sointia. Näin mä teen yleensä mut käytän tarkoitukseen useimmiten jotain isokalvoista konkkaa tai sit ribbonia - mikä ei tietty tarkoita etteikö 421 saattais toimia hommassa ihan hienosti.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Muovinen
21.03.2017 10:29:43

Varmaan se napsu sieltä aukolta tosiaan riittää, kun mikään metallisoundi ei ole hakusessa vaikka aika raskaasta musasta onkin kyse. Täytyy kokeilla millä mikillä ja sijoituksella se rummun soundi taltioituu parhaiten, kun kuitenkin tietää, että se soundi siellä rummussa on.
Spedemix
22.03.2017 23:52:07
Joo pakko sanoa että en mä kyllä oo koskaan kuullu 421+B52 tmv. -tyyppisestä kombosta. Sen sijaan 421+LDC tai D112+LDC tai B52+LDC -jutut on ihan normihommaa (listattu softimmasta metallimpaan tässä tapauksessa). Dyn joko sisällä tai reiällä ja LDC sit mikittämässä resokalvoa.
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Lahtari
25.03.2017 09:16:23 (muokattu 25.03.2017 09:18:03)

Mikael: Varmaan riippuu siitä mitä haetaan, mut jos sulla on resokalvossa reikä ja bassarimikki tulee siihen niin kohdistamalla sen mikin sinne nuijan suuntaan saat kyllä mun mielestä ihan riittämiin napusa ja toisella mikillä sit justkin resokalvon sointia. Näin mä teen yleensä mut käytän tarkoitukseen useimmiten jotain isokalvoista konkkaa tai sit ribbonia - mikä ei tietty tarkoita etteikö 421 saattais toimia hommassa ihan hienosti.

Miten olet sijoittanut nauhamikin? Tätä tekisi mieli testata kun tuntuisi olevan aika muhea tuo alapää nauhamikissä. Mulla on sisällä D6 ottamassa napsua, tuollasella nerokkaalla systeemillä: https://www.thomann.de/fi/kelly_shu_bass_drum_mikro_halte_system.htm

Joskus kokeilin resokalvoa siepata Roden NT1A -mikillä. Ihan järkyttävä soundi.
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Mikael
25.03.2017 15:56:04

Lahtari: Miten olet sijoittanut nauhamikin? Tätä tekisi mieli testata kun tuntuisi olevan aika muhea tuo alapää nauhamikissä. Mulla on sisällä D6 ottamassa napsua, tuollasella nerokkaalla systeemillä: https://www.thomann.de/fi/kelly_shu_bass_drum_mikro_halte_system.htm

Joskus kokeilin resokalvoa siepata Roden NT1A -mikillä. Ihan järkyttävä soundi.

Siihen vaan bassarin eteen n. 20-50cm etäisyydelle. EI reiän kohdalle mikäli etukalvosta sellainen löytyy koska se ilmavirta voi olla tuhoisa nauhamikille.

Mä yleensä leikkaan LPF:llä turhan yläpään pois tosta etukalvomikistä ja kaivelen siitä kompuralla sen botnen soinnin, jonka summaan sit sen "päämikin" kanssa.

Jossain retrohommissa pelkkä nauhamikki on ollut joskus just jees ehjän etukalvon kera.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Lahtari
26.03.2017 11:38:46

Mikael: Siihen vaan bassarin eteen n. 20-50cm etäisyydelle. EI reiän kohdalle mikäli etukalvosta sellainen löytyy koska se ilmavirta voi olla tuhoisa nauhamikille.

Mä yleensä leikkaan LPF:llä turhan yläpään pois tosta etukalvomikistä ja kaivelen siitä kompuralla sen botnen soinnin, jonka summaan sit sen "päämikin" kanssa.

Jossain retrohommissa pelkkä nauhamikki on ollut joskus just jees ehjän etukalvon kera.

Olen joskus nähnyt että nauhamikki laitetaan loivaan kulmaan kalvoon nähden.
Oletko tällaista harjoittanut. Suojellaanko sillä nauhaa?

http://royerlabs.com/photos/rec_tips/drs/Drums32_XLG.jpg
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Antti1
26.03.2017 12:38:32 (muokattu 26.03.2017 12:39:16)
Lahtari: Olen joskus nähnyt että nauhamikki laitetaan loivaan kulmaan kalvoon nähden.

Voihan sillä olla jotain tekemistä suojaamisenkin kanssa, mutta soundiasia toi on pääsääntöisesti. Jopa nauhamikin suhteellisen leveän suuntakuvion ja basarin laajalle leviävän alapään kanssa soundi muuttuu samantapaisesti kuin vaikka SM57 käännellessä kitarakaapin edessä.

Mä äänitin jotakuinkin juuri noin Slowrunin viimeisimmän levyn basarin, mitä nyt basarimikin tilalle oli Heil PR40 ja nauhamikin edessä suurikokoinen pop-filtteri. En itse miksannut sitä, mutta toimin vähän neuvonantajana bändin pojille ja yksi niistä oli, että vähennettiin nauhamikin soundista oikein pirun paljon alapäätä. Sitä meinaan oli toooooodella paljon.
Danko
26.03.2017 20:11:30 (muokattu 26.03.2017 20:11:39)

Lahtari: Olen joskus nähnyt että nauhamikki laitetaan loivaan kulmaan kalvoon nähden.

Kaksi syytä: ilmanpaine jakaantuu koko nauhan mitalle tasaisemmin, ja mikki kuulee muuta settiä vähemmän.

https://youtu.be/zlg5UcNOT0Y?t=1m10s
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Muovinen
07.04.2017 10:49:15

Asiaa näytteenottotaajuuksista. Hommasin tuossa Two Notes Torpedo Liven kitarahommiin ja se tukee vain 48k ja 96k asetuksia. Sillä olisi siis mahdollisuus saada SPDIF-outista sekä mallinnettu, että raaka DI-soundi talteen yhtä aikaa (+ tietysti vielä mikitetty kaappi jos haluaa) ja haluaisin tätä ominaisuutta hyödyntää mutta mulla on kaikki projektit 44k asetuksella. Aikanaan päätin, että tällä mennään enkä ole enää vaivannut asialla päätäni mutta nyt mietityttää, että meneekö hommat ihan sekaisin jos yritän saada 96k kamaa 44k projekteihin sisään? Pitääkö mun tehdä jotain konversioita ja missä vaiheessa? Aikoinaan meni hermot, kun kokeilin eri näytteenottotaajuuksia ja asiat hidastui/nopeutui miten sattui, enkä osannut hallita asiaa mitenkään. Nyt vois vähän perehtyä taas asiaan mutta minussa on noin 0,1% insinööriä :P
Antti1
07.04.2017 10:53:34
Riippuu täysin softasta. Esimerkiksi Reaper hoitaa homman automaattisesti, eikä tarvitse vaivata normaalisti päätään lainkaan noilla, kunhan projekti on halutussa formaatissa. Senkin tosin pystyy vaihtamaan lennosta.

Jos softa ei tue tota automaattista muunnosta, niin sitten kaikki pitää muuntaa heti projektin alussa haluttuun muotoon.
anapena
07.04.2017 11:04:19
Projektiin voi varmaan tuoda erilaisilla näytteenottotaajuuksilla olevaa kamaa, jotka siinä importin yhteydessä muunnetaan projektin mukaisiksi. Livenä projektia ei saane äänittämään väärällä kellolla olevaa digilähdettä. Analogisignaalin käyttö digin sijaan voi helpottaa kummasti.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Antti1
07.04.2017 11:11:56
anapena: Livenä projektia ei saane äänittämään väärällä kellolla olevaa digilähdettä.

Sen vuoksi äänityksen ajaksi projekti vaikka nyt 48kHz ja miksauksessa sit taas muunnos 44kHz.
tepeh
07.04.2017 11:39:05
Muovinen: Sori, unohtui mainita että Reaper on käytössä. Eli vaihdan kitaraäänityksen ajaksi esim 96k käyttöön ja vaihdan takaisin 44k miksausvaiheeseen? Tämä ei vaikuta rumpuraitoihin mitenkään ja kun rendaan tavaraa ulos niin kaikki menee kiltisti samaan muottiin? En kyllä tiedä miksaanko itse... kukahan se ois mnetin Kurt Ballou ja miksais nämä mun viimesimmät mökellykset? :D

Millaistas musiikkia sulla olisi miksattavaksi? t. alan opiskelija.
En panisi pahakseni vaikka koko maapallo räjähtäisi tuhannen päreiksi.
Antti1
07.04.2017 12:06:42
Muovinen: Sori, unohtui mainita että Reaper on käytössä. Eli vaihdan kitaraäänityksen ajaksi esim 96k käyttöön ja vaihdan takaisin 44k miksausvaiheeseen? Tämä ei vaikuta rumpuraitoihin mitenkään ja kun rendaan tavaraa ulos niin kaikki menee kiltisti samaan muottiin? En kyllä tiedä miksaanko itse... kukahan se ois mnetin Kurt Ballou ja miksais nämä mun viimesimmät mökellykset? :D

Noin mä olen tehnyt joskus hätätilanteessa, kun on jotain mainoselokuvahommia tullut tehtyä ja päässyt pahemman luokan aivopieru projektia tehdessä. Jotkut plugarit tietty voivat tykätä kyttyrää, mutta Reaper selviytyy tuosta.
Muovinen
07.04.2017 12:07:46

tepeh: Millaistas musiikkia sulla olisi miksattavaksi? t. alan opiskelija.

Voin laittaa rupusta esituotantodemoa kuunneltavaksi vaikkapa pikaviestillä jos kiinnostaa. Oon huono genrejutuissa mutta kyseessä on tempoiltaan aika vaihtelevaa alaviremökellystä murinalla ja melodisella laululla höystettynä. Kurt Balloun juttuja kuten Converge, Mutoid Man ja Torche sekä vanhat ysärisuosikit on ollut tässä innoittajana mutta aika erilaistahan tästä kuitenkin näyttää tulevan omissa hyppysissä. Ehdoton ei moderneille loppuun asti hinkatuille jynkkysoundeille siis.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)