Aihe: torin turhat myynti-ilmoitukset
1 2 3 4 525 26 27 28 29 30 31 32
Pablo Honey
04.04.2017 08:46:25
Toi vastaamattomuus on kyllä tosiaankin käsittämätön piirre ihmisessä joka yrittää tässä taloustilanteessa käydä kauppaa käytetyllä soittimella. En osaa edes laskea kuinka monta kauppaa on vuosien varrella mennyt puihin sen takia ettei osata vastata. Minulla on nurkat täynnä erilaisia, samantyylisiä "perinnehenkisiä" ylimääräisiä kitaroita, joten jos myynti-ilmoituksessa ei erikseen mainita "ei vaihtoja" niin yritän tottakai ensiksi kysyä josko kiinnostaisi jokin vaihdossa. Yhdeksän kertaa kymmenestä olen valmis ostamaan tuotteen rahallakin suoraan, mutta jos ei viitsi vaivautua vastaamaan edes "ei kiitos" tai "ei tarvetta" niin pitäköön tunkkinsa, kyllä netti on niin täynnä käytettyä rojua etten rupea erikseen ruinaamaan että saisin ostaa jonkun kitaran. Nytkin on torilla muutama kitara jonka olisin hakenut pois jo kuukausia sitten käteisellä jos myyjä olisi viitsinyt kohteliaasti kieltäytyä vaihtotarjouksesta. En muutenkaan kyllä osta mitään ihmiseltä jolla ei ole käytöstapoja, nyt kun on ostajan markkinat...
hallu
04.04.2017 08:54:02
Pablo Honey: ................. nyt kun on ostajan markkinat...

Niin on ja sepä se on kiinnostavaa mnetissä kun me kaikki olemme sekä ostajia että myyjiä :-). Olen kanssasi samaa mieltä, että suomessa ja varsinkin mnetissä piirit on niin pienet, että kaytännössa kaverit tekee kauppaa keskenään, niin huonolle käytökselle ei ole sijaa ja maine menee todella äkkiä.

Toisaalta ei pidä liian äkkiä kiivastua vastaamattomuudesta. Pari päivää selittyy helposti sillä, että on ollut vaikka reissussa. Toki sitten olisi kohteliasta vastata.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Pablo Honey
04.04.2017 08:58:17
Toinen on se kun ihmiset eivät ymmärrä tinkimisen tai kaupankäynnin päälle, vetävät herneen nenään tarjouksesta. Jos olen ostamassa jotain niin tarjoan (tottakai) yleensä hieman alhaisemman tarjouksen kuin pyyntihinnan, ihan asiallisen kuitenkin, esim. n. 3/4 pyyntihinnasta. Tämäkin on vain lähtöehdotus josta lähdetään neuvottelemaan, usein olisin valmis maksamaan (lähes) pyyntihinnankin. Mutta jos tarjous on myyjän mielestä liian alhainen eikä vaivaudu vastaamaan kohteliaasti niin jää kaupanteko siihen, ei ne rojut torilta lopu. Mun puolesta nämä "hinta on kiveen hakattu"-tyypit saavat pitää tunkkinsa. Olkoon sitten niin että olen pihi paskiainen, mutta mielestäni neuvottelu kuuluu yksityishenkilöiden väliseen käytettyjen tavaroiden kaupankäyntiin...
V.M.V
04.04.2017 09:01:00
Pablo Honey: Toi vastaamattomuus on kyllä tosiaankin käsittämätön piirre ihmisessä joka yrittää tässä taloustilanteessa käydä kauppaa käytetyllä soittimella. En osaa edes laskea kuinka monta kauppaa on vuosien varrella mennyt puihin sen takia ettei osata vastata. Minulla on nurkat täynnä erilaisia, samantyylisiä "perinnehenkisiä" ylimääräisiä kitaroita, joten jos myynti-ilmoituksessa ei erikseen mainita "ei vaihtoja" niin yritän tottakai ensiksi kysyä josko kiinnostaisi jokin vaihdossa. Yhdeksän kertaa kymmenestä olen valmis ostamaan tuotteen rahallakin suoraan, mutta jos ei viitsi vaivautua vastaamaan edes "ei kiitos" tai "ei tarvetta" niin pitäköön tunkkinsa, kyllä netti on niin täynnä käytettyä rojua etten rupea erikseen ruinaamaan että saisin ostaa jonkun kitaran. Nytkin on torilla muutama kitara jonka olisin hakenut pois jo kuukausia sitten käteisellä jos myyjä olisi viitsinyt kohteliaasti kieltäytyä vaihtotarjouksesta. En muutenkaan kyllä osta mitään ihmiseltä jolla ei ole käytöstapoja, nyt kun on ostajan markkinat...

No onko aivan mahdoton ajatus siihen ensimmäiseen roimujentyrkytysviestiin lisätä "mikäli vaihtoehdotus ei kelpaa, niin voin myös ostaa käteisellä"? Voi vastausprosentti nousta aika reippaasti.

Ihme kiukuttelua taas. "En osta ihmiseltä joka ei osaa käyttäytyä". Et sä sitä ihmistä osta. Jos tavara on ok, niin sen nyt ostaa vaikka miltä puliveivarilta. Rahat tiskiin ja moro. En mäkään tykkää kaljuista, läskeistä, parrakkaista, turkulaisista jne, mutta on tullut kauppaa semmoisten kanssa tehtyä.
tuskiz
04.04.2017 09:04:41
Pablo Honey: Toinen on se kun ihmiset eivät ymmärrä tinkimisen tai kaupankäynnin päälle, vetävät herneen nenään tarjouksesta. Jos olen ostamassa jotain niin tarjoan (tottakai) yleensä hieman alhaisemman tarjouksen kuin pyyntihinnan, ihan asiallisen kuitenkin, esim. n. 3/4 pyyntihinnasta. Tämäkin on vain lähtöehdotus josta lähdetään neuvottelemaan, usein olisin valmis maksamaan (lähes) pyyntihinnankin. Mutta jos tarjous on myyjän mielestä liian alhainen eikä vaivaudu vastaamaan kohteliaasti niin jää kaupanteko siihen, ei ne rojut torilta lopu. Mun puolesta nämä "hinta on kiveen hakattu"-tyypit saavat pitää tunkkinsa. Olkoon sitten niin että olen pihi paskiainen, mutta mielestäni neuvottelu kuuluu yksityishenkilöiden väliseen käytettyjen tavaroiden kaupankäyntiin...

Kuulostat siltä että sun kanssa olis niin vittumaista tehdä kauppaa ettei useimmat siksi jaksa vaivautua, joistakin näkee vain päältä ja varsinkin jos esitellään niitä mikki hiiri kysymyksiä joihin on jo ilmossa vastattu, esim. juurikin ei vaihtoa. Mutta myyjän vikahan se tosiaan on, ei väliä sillä että ne saa varmasti kamat jollekkin liikuteltua kun eräät vaan purnaa foorumilla.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus sisältää mielipiteen.
V.M.V
04.04.2017 09:07:25
Pablo Honey: Toinen on se kun ihmiset eivät ymmärrä tinkimisen tai kaupankäynnin päälle, vetävät herneen nenään tarjouksesta. Jos olen ostamassa jotain niin tarjoan (tottakai) yleensä hieman alhaisemman tarjouksen kuin pyyntihinnan, ihan asiallisen kuitenkin, esim. n. 3/4 pyyntihinnasta.

Pitää muuten ottaa tavaksi, että kun jotain myy, niin kun on yhteys mahdolliseen ostajaan luotu, niin ilmoitankin pyyntihinnan 25 prossaa korkeammaksi. Siitä on hyvä lähteä liikenteeseen :D
Pablo Honey
04.04.2017 09:15:37
Kolmas ryhmä jonka jätän suosiolla väliin ovat nämä agressiiviset ilmoitukset tyyliin:

EI PUHELUJA!!!
EN VITUSSA LÄHETÄ MINNEKKÄÄN!!!
EN TINGI SENTTIÄKÄÄN!!!
EI RENKAANPOTKIJOILLE!!!
TEKSTARIT ON HOMOJEN HOMMAA, TOSIMIES SOITTAA!!!
EI KYSYMYKSIÄ, EI LISÄKUVIA!!!
ÄLÄ OTA YHTEYTTÄ!!!
ÄLKÄÄ VAIVAUTUKO!!!

Se on ihan ok jos ei esim. halua postittaa tms. mutta jos sitä ei voi asiallisesti ilmoittaa niin jätän kiitos väliin...
V.M.V
04.04.2017 09:17:24
azlag: Onkohan tässä jokin ikäluokkien, alueiden tai muuten vaan ihmisten välinen kuilu. Itse olen reilu kolmekymppinen porilainen ja kyllä mua ainakin veivaavat puliveivarit (ja tähän astisen kokemuksen perusteella aina sekä poikkeuksetta vanhemmat herrasmiehet) joiden on pakko yrittää tingata se kahvipaketin hinta muutaman tonnin laitteesta.

Sota-ajan lapset, pula, köyhyys, epähygieenisyys. Periytyviä ominaisuuksia myös.
Poikkeuksetta vanhemmilta ihmisiltä hankituissa tavaroissa on mieto virtsan haju mukana.
Pablo Honey
04.04.2017 09:41:31 (muokattu 04.04.2017 09:41:50)
tuskiz: Kuulostat siltä että sun kanssa olis niin vittumaista tehdä kauppaa ettei useimmat siksi jaksa vaivautua, joistakin näkee vain päältä ja varsinkin jos esitellään niitä mikki hiiri kysymyksiä joihin on jo ilmossa vastattu, esim. juurikin ei vaihtoa. Mutta myyjän vikahan se tosiaan on, ei väliä sillä että ne saa varmasti kamat jollekkin liikuteltua kun eräät vaan purnaa foorumilla.

Et nyt tainnut ymmärtää pointtiani siitä että nykyään on ostajan markkinat. Ostaja voi perseillä niin halutessaan koska käteinen on niin paljon kurantimpi vaihtoväline kuin käytetty kitara. Ostaja valitsee myyjän, ei päinvastoin.
Pablo Honey
04.04.2017 09:43:23
V.M.V: Pitää muuten ottaa tavaksi, että kun jotain myy, niin kun on yhteys mahdolliseen ostajaan luotu, niin ilmoitankin pyyntihinnan 25 prossaa korkeammaksi. Siitä on hyvä lähteä liikenteeseen :D

Tai sitten perustetaan torille kaksi erillistä osastoa: "Tinkaajille" ja "Kiveen hakatuille" :-D
Pablo Honey
04.04.2017 09:48:14
V.M.V: No onko aivan mahdoton ajatus siihen ensimmäiseen roimujentyrkytysviestiin lisätä "mikäli vaihtoehdotus ei kelpaa, niin voin myös ostaa käteisellä"? Voi vastausprosentti nousta aika reippaasti.

Ihme kiukuttelua taas. "En osta ihmiseltä joka ei osaa käyttäytyä". Et sä sitä ihmistä osta. Jos tavara on ok, niin sen nyt ostaa vaikka miltä puliveivarilta. Rahat tiskiin ja moro. En mäkään tykkää kaljuista, läskeistä, parrakkaista, turkulaisista jne, mutta on tullut kauppaa semmoisten kanssa tehtyä.

Päinvastoin. Ostan nimenomaan ihmiseltä tai yritykseltä. Tietyt yritykset jotka toimivat epäeettisesti ovat boikotissa enkä ostaisi niiltä mitään vaikka kuinka halvalla saisi. Ostokäyttäytymistäni ohjaa nimenomaan moraali ja etiikka eikä markkinatalous. Rahaa se on hipinkin raha
Laulava Kylätohtori
04.04.2017 10:18:23
V.M.V: Pitää muuten ottaa tavaksi, että kun jotain myy, niin kun on yhteys mahdolliseen ostajaan luotu, niin ilmoitankin pyyntihinnan 25 prossaa korkeammaksi. Siitä on hyvä lähteä liikenteeseen :D

Ah Ah Ah, vittu että oli taas "hauska" "vitsi".

Mnetin uliseva apinakaksikko taas purkaa katkeruuttaan tänne. Samaa vitun katkeraa itkua joka ketjussa. Tehkää nyt helvetti elämällenne jotain, ei kukaan jaksa kuunnella teidän ikuista ja loputonta, mutta niin turhaa, nyyhkytystä.
Less is more.
fx
04.04.2017 10:20:19 (muokattu 04.04.2017 10:21:03)
Aika huvittavaa pitää ostamista tai myymistä lähtökohtaisesti palveluksena toiselle. En itsekkään välttämättä ostaisi jotain rompetta jos myyjä vastaisi vaihtotarjoukseen haistattelemalla mutta en välttämättä tulisi tänne luettelemaan SÄÄNTÖJÄ millä ostan. Jos on tuollainen litanja pelisääntöjä niin ehkä sellaiset kannattaa laittaa vaikkapa kuvaukseen niin osaavat ihmiset toimia sen mukaisesti. Tietävätpä sitten jo lähtökohtaisesti haluavatko tai osaavatko olla tekemisissä halutulla tavalla.

Mutta asiaan, yleisesti osto ilmoituksissa ärsyttää jos haetaan jotain spesifiä kamaa, luetellaan aluksi malli ja ominaisuudet ja sitten todetaan, että pitäisi saada halvalla. Tässähän ei sinänsä mitään mutta monesti laite ja speksit on sellaiset ettei niitä halvalla saa. Tai halpa on tietysti suhteellinen käsite, mutta fiilis näissä ilmoituksissa on, että 700e laitetta halutaan neljälläsadalla tms.

Myynti-ilmoituksissa taas monesti näkee liioittelua ja suoraan valehtelua, 15 vuotta vanha efekti on vintagea ja massatuotannossa ollut laite harvinaisuus ym. Meneeköhän tuollaiset läpi? Itsellä ainakin on fiilis että monet muusikot tietävät laitteista ihan hyvin ja jos eivät, niin osaavat tarkistaa internetistä tilanteen.
"They think we're pussies but what they've got to understand is those bands are all about special effects and pedals. Every scream that comes out of my guitar is because I'm screaming and my fingers are screaming."
Laulava Kylätohtori
04.04.2017 10:31:11
fx: Aika huvittavaa pitää ostamista tai myymistä lähtökohtaisesti palveluksena toiselle. En itsekkään välttämättä ostaisi jotain rompetta jos myyjä vastaisi vaihtotarjoukseen haistattelemalla mutta en välttämättä tulisi tänne luettelemaan SÄÄNTÖJÄ millä ostan. Jos on tuollainen litanja pelisääntöjä niin ehkä sellaiset kannattaa laittaa vaikkapa kuvaukseen niin osaavat ihmiset toimia sen mukaisesti. Tietävätpä sitten jo lähtökohtaisesti haluavatko tai osaavatko olla tekemisissä halutulla tavalla.

Ehdotin itsekin tätä joskus, että jos on kovasti sääntöjä, miten pitäisi toimia, niin ne kannatta kirjoittaa profiiliin, sillä ei kukaan osaa ajatuksia lukea.

Mutta noin muuten olen Pedron kanssa samaa mieltä. Jos joku ei vastaa kyselyyn, niin se on suoraan käyttäjä estolistalle ja se siitä. Helppoa, nopeaa ja vaivatonta, eikä tarvitse enää tuhlata aikaa tyypin muihin ilmoituksiin. Se on ostajan markkinat ja suurin osa jengistä kuitenkin on todella asiallista ja mukavaa porukkaa, joiden kanssa kaupat hoituu hienosti ja ongelmitta.

Mutta asiaan, yleisesti osto ilmoituksissa ärsyttää jos haetaan jotain spesifiä kamaa, luetellaan aluksi malli ja ominaisuudet ja sitten todetaan, että pitäisi saada halvalla. Tässähän ei sinänsä mitään mutta monesti laite ja speksit on sellaiset ettei niitä halvalla saa. Tai halpa on tietysti suhteellinen käsite, mutta fiilis näissä ilmoituksissa on, että 700e laitetta halutaan neljälläsadalla tms.

Olen itsekin naureskellut saman tuotteen osto- ja myynti-ilmoituksia. Hintapyynneistä ei ikinä uskoisi, että puhutaan samoista romuista. Mutta toki jokainen saa yrittää, ei siinä mitään, mutta minusta tuollaiset ilmoitukset ovat lähinnä surkuhupaisia.

Myynti-ilmoituksissa taas monesti näkee liioittelua ja suoraan valehtelua, 15 vuotta vanha efekti on vintagea ja massatuotannossa ollut laite harvinaisuus ym. Meneeköhän tuollaiset läpi? Itsellä ainakin on fiilis että monet muusikot tietävät laitteista ihan hyvin ja jos eivät, niin osaavat tarkistaa internetistä tilanteen.

Tästäkin on pakko olla samaa mieltä. Vaikea uskoa, että tuollaiset liioittelut tai suoranaiset kusetukset menisivät nykypäivänä enää läpi. Kyllä jengi tuntee laitteet tai ainakin ottaa selvää. Vai ostaako joku sokkona torilta tavaraa tuntematta hintaa tai tavaraa sen tarkemmin? Epäilen vahvasti...
Less is more.
hallu
04.04.2017 10:35:05
No mun mielestä tämä ketju on ihan hyvä olla olemassa. Tämä on semmoinen viemäri jonne jokainen voi käydä oksentamassa pahanolonsa niin ei tarvitse sitten kaupankäyntitilanteessa kiukutella ostajille eikä myyjille eikä vaihtajille.

Minä olen sitä mieltä, että jos ihmisillä on helppoa olla minun kanssa tekemisissä, niin yleensä myös oma elämäni muuttuu äkisti vähän helpommaksi.
Laulava Kylätohtori
04.04.2017 10:38:05
hallu: No mun mielestä tämä ketju on ihan hyvä olla olemassa. Tämä on semmoinen viemäri jonne jokainen voi käydä oksentamassa pahanolonsa niin ei tarvitse sitten kaupankäyntitilanteessa kiukutella ostajille eikä myyjille eikä vaihtajille.

No jos se vaan toimisikin niin, mutta kaikesta päätellen tämä ei vähennä oksennusta mistään, vaan ainoastaan lisää sen kokonaismäärää...
Less is more.
Klapp
04.04.2017 10:42:30
Pablo Honey: Ostaja valitsee myyjän, ei päinvastoin.

Subjektiivisen kokemukseni perusteella rohkenen olla tästä maksiimista eri mieltä. Mulla on tähän asti ollut ainakin ihan reippaasti varaa valita, kelle haluan rojuni kaupata. Useimmiten raha ja tavara on vaihtanut omistajaa sen kanssa, joka vilkkaimmin on tarttunut tarjoukseeni. Vara valita ostajansa lienee toki pääosin hinnoittelupolitiikan ansiota. En ole koskaan hakenut romppeestani mitään imaginaarista käypää hintaa, vaan useimmiten sellaista summaa, jolla saan vastaavasti itse jotain sellaista, johon olen jo ennalta jonkun nettikaupan näyteikkunassa kiintynyt; "ei vaihtoja pummi!" ja "tästä en tinkaa enää senttiäkään itara törö!" ovat täten omien ilmoitusteni aggressiivisia vakiolisiä. Tai jos ei ole mitään katsottuna valmiiksi, tarkistan torilta myymäni asian alimman hinnan ja laitan omaan ilmooni kymmenen-viistoista pinnaa vähemmän ostajaa kuormittavan pyynnin. Ostotarjouksia on tippunut tavarasta riippumatta useampia, joskin myönnettäköön: olen siksi tarkka leluistani, että edes pikkuvikaa niistä ei useimmiten ole edes tarkkasilmäinen löytävä.

Musta tuntuukin, että "ostajan markkinat" on tavaroidensa tunnearvossa tahi turhan korskeissa käyvän hinnan luuloissa kylpevän musikantin todellisuudesta vieraantunut fraasi. Tällä fraasilla sitten perustellaan itselle sitä, kun oma asia lojuu torilla vuoden, nousten neljä kertaa päivässä listan uusimmaksi ilmoitukseksi. Tätä ei ole tarkoitettu provokaatioksi tai loukkaukseksi yhtään ketään kohtaan.
Shredator
04.04.2017 10:43:49

Pablo Honey: Et nyt tainnut ymmärtää pointtiani siitä että nykyään on ostajan markkinat. Ostaja voi perseillä niin halutessaan koska käteinen on niin paljon kurantimpi vaihtoväline kuin käytetty kitara. Ostaja valitsee myyjän, ei päinvastoin.

Kyllä kaupankäynti on molemminpuolinen tapahtuma jossa molempien osapuolien kunnioitus on tärkeää. Myyjä valitsee myös sen kenelle myy. Itse jätän perseilijät kuin nalli kalliolle. Ei se taloustilanne millään tavoin niin huono ole että oikeuttaisi törkeilyyn. Toki tämä on subjektiivinen tilanne.
hallu
04.04.2017 10:57:16
Laulava Kylätohtori: .................
Tästäkin on pakko olla samaa mieltä. Vaikea uskoa, että tuollaiset liioittelut tai suoranaiset kusetukset menisivät nykypäivänä enää läpi. Kyllä jengi tuntee laitteet tai ainakin ottaa selvää. Vai ostaako joku sokkona torilta tavaraa tuntematta hintaa tai tavaraa sen tarkemmin? Epäilen vahvasti...

No ei varmaan bulkkikamaa tai sellaista yleensäkään jota on helposti saatavilla ja myydään ja ostetaan paljon. Mutta välillä on enemmän ja vähemmän harvinaista kamaa jolloin se hinta ei ole ihan selvä. Joskus jopa niin, että mitään referenssihintaa ei ole edes olemassa, niin silloin sellainen luodaan yhdessä sen tuotteen myyjän kanssa. Minä olen hiljattain ostanut kaksi tavaraa joille ei oikein ollut selkeää referenssihintaa saatavana. Ebain hinta tietenkin jossain määrin antaa osviittaa, mutta ei sitä voi ihan suoraan verrata jos ei oikeasti käy kauppaa kansainvälisesti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)