Juutas 03.04.2017 09:32:47 | |
---|
Hei, lyhyesti kerrottuna: Mooerin Blue Faze -fuzz tuottaa ongelmia kun volyymi-hanikasta loppuu säätövara kesken - täysilläkään ei riitä nostamaan sooloissa riittävän pintaan. Onko tähän mitään helppoa ratkaisua olemassa? Onko pedaalin sisällä jotain "trimmi-potikkaa" millä volanamiskuukkelin säätövaraa voisi lisätä? Vai pitääkö tässä oikeasti ostaa ihan kunnollinen laatu-fuzz ihan vaan siksi, että sillä on kiva kikkailla parissa biisissä? ;) Toinen pohdinta liittyy fuzzin sijaintiin signaaliketjussa: jostain jäänyt mieleen, että eivät tykkäisi buffereista (ja oma hyvin lyhyt testikin viittaisi siihen), joten olen lykännyt ensimmäiseksi signaaliketjuun ennen mm. Bossin viritintä. Onko oikea paikka vai onko tässä pelivaraa? Kiitos vastauksista! Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
Juutas: Hei, lyhyesti kerrottuna: Mooerin Blue Faze -fuzz tuottaa ongelmia kun volyymi-hanikasta loppuu säätövara kesken - täysilläkään ei riitä nostamaan sooloissa riittävän pintaan. Onko tähän mitään helppoa ratkaisua olemassa? Onko pedaalin sisällä jotain "trimmi-potikkaa" millä volanamiskuukkelin säätövaraa voisi lisätä? Vai pitääkö tässä oikeasti ostaa ihan kunnollinen laatu-fuzz ihan vaan siksi, että sillä on kiva kikkailla parissa biisissä? ;) Toinen pohdinta liittyy fuzzin sijaintiin signaaliketjussa: jostain jäänyt mieleen, että eivät tykkäisi buffereista (ja oma hyvin lyhyt testikin viittaisi siihen), joten olen lykännyt ensimmäiseksi signaaliketjuun ennen mm. Bossin viritintä. Onko oikea paikka vai onko tässä pelivaraa? Kiitos vastauksista! noi minipedaalit ei oo hirveesti modattavissa valitettavasti. alkuperäisissä fuzz faceissakaan ei volume tuu paljoa yli puhtaan volumen. mut sitten on toinen kysymys, että onko ongelma enemmän vaan siinä että se hukkuu sinne bändisaundiin? tää käy mulla ainakin fuzzien kanssa monesti. liikaa bassoa, saundi ei leikkaa läpi bändisaundista. varsinkin jos bändissä on toinenkin kitara. osta parempi. sillä se hoituu, vaihtoehtoja on vaikka kuinka (tämä se vasta sit ongelma onkin....) |
Juutas 03.04.2017 11:28:46 (muokattu 03.04.2017 11:31:23) | |
---|
rrroope:osta parempi. sillä se hoituu, vaihtoehtoja on vaikka kuinka (tämä se vasta sit ongelma onkin....) Saa suositella "samanhenkistä" vaihtoehtoa - budjetti mieluummin reilusti alle 150 rahaa. :) EDIT: Niin ja todettakoon, että ei ole "soundiongelma" kun perussoundi ei ole mitenkään bassovoittoinen (eikä tuossa pedaalissa ole edes mitään eq-säätöä) eikä bändissä ole toista kitaraa tukkimassa taajuuksia. Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
rrroope 03.04.2017 11:34:19 (muokattu 03.04.2017 11:35:35) | |
---|
Juutas: Saa suositella "samanhenkistä" vaihtoehtoa - budjetti mieluummin reilusti alle 150 rahaa. :) EDIT: Niin ja todettakoon, että ei ole "soundiongelma" kun perussoundi ei ole mitenkään bassovoittoinen (eikä tuossa pedaalissa ole edes mitään eq-säätöä) eikä bändissä ole toista kitaraa tukkimassa taajuuksia. selvä homma, en osaa suositella oikeen kaupallisia tuotteita kun oon aina lähestynyt tätä diy-pohjalta, mutta fuzzeista tais olla ihan massiivinen keskustelukin jossain, taitaa olla tuo otsikolla "fuzz". sieltä löytynee infoa ja asiantuntijuutta. ja kannattaa kuitenkin pohtia tuota soundipuolta. taajuuksien keskittäminen sinne olennaiselle middle-osastolle tekee ihmeitä soundin erottuvuuden kannalta. ainahan voi laittaa jonkun buusterin fuzzin perään. mut ehkä kivempi jos vois hoitaa homman yhdellä pedaalilla. ite pidän monesti fuzzia kokoajan päällä ja siirryn kitaran volumella pikkurososta täyteen fuzziin. tällöin volume-erokin on just sopiva. |
Swayne 03.04.2017 11:41:04 | |
---|
Vanha niksi fuzzin kanssa on säätää pedaali niin, että rullaat kitarasta volumea pienemmälle ja säädät pedaalin siihen. Sitten kun tarvitset lisää voluumia sooloja varten niin käännät voluumin sitten täysille. |
fx 03.04.2017 11:41:13 | |
---|
Fuzzit kannattaa myös laittaa aina ennen bufferipedaaleita, eli esim jos on Bossin tms. viritinpedaali ketjussa, kannattaa se laittaa vasta vikaksi. Itellä ainakin kun tuon tein niin alkoi fuzzien volyymit riittää paremmin. "They think we're pussies but what they've got to understand is those bands are all about special effects and pedals. Every scream that comes out of my guitar is because I'm screaming and my fingers are screaming." |
Exhausted 03.04.2017 11:53:33 | |
---|
Swayne: Vanha niksi fuzzin kanssa on säätää pedaali niin, että rullaat kitarasta volumea pienemmälle ja säädät pedaalin siihen. Sitten kun tarvitset lisää voluumia sooloja varten niin käännät voluumin sitten täysille. Mulla oli nuorena Boss DS-1:n kanssa tämä ongelma, että pedaalin säätö ei riittänyt ja särö oli oikeastaan hiljaisempi kuin cleani. Ratkaisu oli kääntää skebasta volumea pienemmälle. Särön volumeen se ei vaikuttanut, mutta clean meni hiljemmaksi. Sitten vahvarista kompensointia vielä ja homma oli valmis. |