Käytän FLstudio12 ohjelmaa ja äänikorttina on pari vuotta toiminut maudion m-track. Fl studio 11:ssa äänitys ja muu toimi normaalisti. Jonkin aikaa sitten päivitin FL:län uudempaan versioon ja äänitys ei enää toimi. Tosin ongelma oli muistaakseni olemassa jo ennen uuteen versioon siirtymistä. Mielestäni mulla on ihan oikea ajuri tähän äänikorttiin, ja asio-ajurikin latautui itsestään (?) uuteen FL siirtyessä. Käytän aina koneessaani äänikorttia, ja äänet jne toimii kun ääniasetuksissa FL:ssä on valittuna "Fl studio Asio". Jos koitan vaihtaa "M-Track quad asio driveriin", jolla äänittäminen onnistuisi, tulee näytölle teksti "Not enough Asio output channels available. At least 2 channels are needed". Olen etsinyt aiheesta tietoa ja huomannut samantyylisiä kysymyksiä muilla foorumeilla mutta en ole löytänyt täysin selkeää vastausta ongelmaan. Olen harkinnut vaihtavani muutenkin äänikorttia esim focusrite-scarlettiin, mutta pelkään että vaikka asentaisin sen koneelle, niin sama ongelma toistuisi.. niin ja sama homma kävi kun koetin vaihtaa asetuksia Abletonilla. Olisiko kellään ideoita mitä voisi yrittää? |
Tuo vikaviesti voi johtua siitä, että sulla on jokin muu softa käynnissä, joka käyttää M-trackin reititystä, esim. youtube, Spotify, Guitar pro tai joku vastaava. Kysytään kuitenkin se kaikista helpoin kohta; onko äänitettävän kanavan/raidan tulona varmasti oikea vaihtoehto tuon M-trackin osalta? Miltä näyttää käyttöjärjestelmän/äänikortin hallintapaneelit ilman mitään Fruity Loopseja, tuleeko sinne mitään sisään? FL Studiosta ei itsellä kokemusta. Ableton tekee vastaavaa satunaisesti, eli kun lisää projektiin ääniraidan, voi tulona olla "ei mikään", äänikortin 1. tai 2. kanava (ellei kummatkin). Lisäksi, Windowsin nykytilan myötä siellä voi olla esim. päivitysten jäljiltä käytössä emolevyn stereo mix. |