Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 558 59 60 61 6274 75 76 77 78
Silver Mica
27.03.2017 15:48:57
WanhaWetäjä: Niin onko nämä niitä valmiiksi venytettyjä? Mulla oli yhessä kitarassa kympin setti noita ja ehkä on vaan mutua mutta olivat jäykemmän oloiset kuin normikielet.

Nyt on sellanen ongelma että halpis Grestch kun oli pikkurempassa (satula/virittimet uusiksi) niin loppu säätövara H-kielestä eli jää lievästi ylävireeseen.
Pajalla laittoivat ErnieBallin 10-52 setin, aiemmin oon käyttänyt Elixiria tai D`Addarioo samoilla vahvuuksilla joiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia intonaation säätämisessä. Kitarassa oli ennen remppaa tehtaan jäljiltä D`Addarion 9:n setti, intonaatio ok, vire ei pitänyt eli bendien jälkeen pielessä, tämä korjaantui satulanvaihdolla.

Tietty jos tallapalan saisi käännettyä (TOM) niin siihen tulis pari milliä lisää säätövaraa...
no, kielet menee vaihtoon joten sittenhän sen näkee onko "vika" kielissä vai kitarassa.
Kuten todettu, yleensähän säätövara loppuu tai on lähes tapissa paksuilla kielillä, outo homma että nyt vaan H-kieli on tapissa ja intonaatio pielessä.

Kannattaa tsekata, että H-kielen irtoamispiste satulaurassa on ihan uran etureunassa. Jos näin ei ole, kieli soi painettuna ylävireisesti.

TOM-tallassa palan voi kääntää ympäri.
WanhaWetäjä
27.03.2017 16:48:54

milahtee: Kannattaa tsekata, että H-kielen irtoamispiste satulaurassa on ihan uran etureunassa. Jos näin ei ole, kieli soi painettuna ylävireisesti.
Juu, satularemppa on tehty pro-pajalla (luusatula vaihdettu muovisen tilalle) ja esim C eka väliltä ei ole ylävireinen. Vaihdoin kokeeksi D`Addarion H-kielen ja kas kummaa, intonaatio on just eikä melkein kohillaan mutta säätövara tapissa. Liekö sitten niin että ErnieBall ei futaa tuossa kitarassa tai kieli oli viallinen.

TOM-tallassa palan voi kääntää ympäri.
Ok, näin arvelin, täytyy käännellä kun tulee koko kielisatsin vaihdon paikka, myös G-kielen säätövara on aika lailla tapissa, muissa onkin varaa molempiin suuntiin.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Åboensis
27.03.2017 16:53:17 (muokattu 27.03.2017 16:54:53)

WanhaWetäjä: Mulla oli yhessä kitarassa kympin setti noita ja ehkä on vaan mutua mutta olivat jäykemmän oloiset kuin normikielet.

Pyramidin hiotut .010 -kielet ovat ainakin omiin näppeäihin selvästi jäykemmät kuin mitkään muut testaamani kymppi -kielet. Juttelin asiasta paikallisen kitarakorjaajan kanssa ja hän oli sitä mielipuolta, että se Pyramidin ydinlanka olisi paksumpaa kuin muissa vastaavissa kielissä. Tiedä sitten. Bendailu niillä ainakin on täyttä helkuttia...

EDIT: Nykyään käytänkin taas melkeinpä pelkästään Elixirejä. Kestävät puhtaampina ja puhdassointisempina meikäläisellä selkeästi kaikkein pisimpään. Lesparissa on .011 -setti, muissa on ollut melkein järestään .010.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
klobasa
28.03.2017 12:18:12 (muokattu 28.03.2017 12:20:18)
Kokeilin pitkästä aikaa perus Daddarioita. Kaksi vuorokautta meni ja kielet on tosi tahmaiset ja kaikki heleys on poissa :P Ei auta putsaus ja puunaus. Elixirit taas oli puolen vuoden jälkeenkin ihan kuin uutena. En kyllä tiedä mitä tekisin jos Elixirejä ei enää joskus saisi. Peruskieliä en ainakaan käyttäis, koska pitäis vaihtaa kielet näjökään joka päivä.
antikristus
28.03.2017 13:15:22

Ite loikkasin vuos sit DR:istä D'Addarioihin ja nyt ostin taas koko rahalla DR:iä. Ei maistunu D'Addariot mulle, mieluummin maksan sen pari euroo/paketti enemmän DR kielistä.
Jackson-mies
pappasfin
28.03.2017 14:57:36 (muokattu 28.03.2017 15:12:10)
klobasa: Kokeilin pitkästä aikaa perus Daddarioita. Kaksi vuorokautta meni ja kielet on tosi tahmaiset ja kaikki heleys on poissa :P Ei auta putsaus ja puunaus. Elixirit taas oli puolen vuoden jälkeenkin ihan kuin uutena. En kyllä tiedä mitä tekisin jos Elixirejä ei enää joskus saisi. Peruskieliä en ainakaan käyttäis, koska pitäis vaihtaa kielet näjökään joka päivä.

Mulla on kokeiluissa ollu Cleartonen pinnoitettuja kieliä, niitä on nyt 3 sähkiksessä ja yhdessä teräskielisessä kitarassa.

Hyvin on pintansa pitäneet ja soundikin pysynyt niissä kivasti. Hmm.. taisin laitella ne kiinni jo viimevuoden puolella eli jos kaipailee testiin sellaista ns. tuntumaltaan normaalin kielen oloista niin Cleartone kandee zekata läpi.

Riittää hyvin kun testii yhdellä setillä niin tietää kauanko kestää ja miltä tuntuu.

Elixir on mullakin ns. se normaali ja vakioitunut valinta kitaroiden kieliksi ja hyvät ne on. Elixiristä sileästä pinnasta ja pinnoituksesta poiketen Cleartonessa pinnoite laitetaan siihen punokseen joka kierretään ytimen ympärille kun taas Elixirissä pinnoite laitetaan kun punos on jo ytimessä kiinni päällä ja siitä tulee se ero sitten myös tuntumaan, jossa Elixir on sileä ja Cleartone on normaalimman tuntuinen.

Toivottavasti nyt muistin oikein nuo pinnoituksen tekotavat ;D

EDIT: Cleartone puhuu tuosta asiasta sanalla "Treated" mutta kaippa se nyt kuitenkin on eräänlainen pinnoite

https://www.cleartonestrings.com/sh … uper-light-electric-guitar-strings/

http://www.cleartonestrings.com/10-reasons-switch-cleartone/ (Walliman kertoo vähän tästä asiasta).
PappaSFin
tuskiz
28.03.2017 15:54:47
Musamaailmasta saa DR:n Veritas kieliä jotka myyntipuheiden perusteella lupaa samaa kuin Elixir mutta hieman huokeammalla hinnalla. Viimeksi kun kävin siellä läpättiin mulle moiset kouraan ja vetäsin ne Ibanezin lespajohdannaiseen jossa ovat palvelleet ihan hyvin, en nyt mitään jäätävää eroa peruskieliin mielestäni ole huomannut mutta ihan hyvinä ovat pysyneet, soittotuntumakin about sama kuin muissakin 10-kielissä pl. Ernie Ballit. Toisaalta ilmeisesti noi kielet olisi pitänyt paketin ohjeiden mukaan pujottaa virittimiin jollain erityisemmällä tavalla mitä en kyllä tehnyt, ehkä sillä on jotain merkitystä johonkin tai sitten ei.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus sisältää mielipiteen.
Jucciz
28.03.2017 19:55:37
klobasa: Elixirit taas oli puolen vuoden jälkeenkin ihan kuin uutena.

Entäs sit jos kitaraa soittaiskin, oisko sama lopputulos?

Mulla normaalikielien ja Elixirien ero paskoontumisessa ei ollut merkittävä, mutta Elixirin tuntuma on vaan semmonen, joka ei toimi mulle. Siispä hyvä vaan, ettei tartte ostaa kalliita kieliä, jotka tuntuvat vieläpä huonoilta. Liian liukkaita ovat mulle.
klobasa
28.03.2017 21:21:40
Jucciz: Entäs sit jos kitaraa soittaiskin, oisko sama lopputulos?

Mulla normaalikielien ja Elixirien ero paskoontumisessa ei ollut merkittävä, mutta Elixirin tuntuma on vaan semmonen, joka ei toimi mulle. Siispä hyvä vaan, ettei tartte ostaa kalliita kieliä, jotka tuntuvat vieläpä huonoilta. Liian liukkaita ovat mulle.

Harrastan enemmänkin kitaran omistamista kuin soittamista, joten en tiedä mitä tapahtuu jos soittelis. Mulla on kevyt tatsi ja en käytä plekua, joten edesauttaa säilymistä.

Toistaalta, jos D'addariot menee parissa päivässä vaihtokuntoon niin voihan se olla, että saatan välillä vähän soittaakin Tai sit en vaan pese käsiä tarpeeksi.
Swan
28.03.2017 23:13:20
Puoli vuotta on ehkä liioiteltua, mutta mulla kestää Elixirit useamman kuukauden hyväsointisina aktiivisoitossakin. Tärkein seikka niissä on kuitenkin nimenomaan se, että jos kitara joutuu olemaan soittamatta esim. välimatkan takia pitkiä jaksoja, kielet ei mene yksinään tumpuksi.
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
McNulty
28.03.2017 23:38:01
Sen verran soittimia huoltaneena, kieliä myyneenä ja niitä käyttäneenä... ja jos jonkinlaisia runggareita kätelleenä voin vain todeta, että ihmisiä on erilaisia. Osalla kädet hikoavat, toisilla ei, joidenkin käsistä jää ihmeellistä tahmaista skeidaa kitaraan, toiset jopa yrittävät että saisivat soittimestaan paskaisen näköisen siinä onnistumatta :)

Eli se mikä toiselle toimii, voi olla toiselle ihan paska. Tämä pätee myös kieliin. Tiedän useammankin, joka vannoo Elixirin nimeen nimenomaan tuntuman takia, ei ehkä niinkään niiden pidemmän käyttöiän. Osa toki palvoo sitäkin. Sitten taas on se koulukunta, joka sanoo Elixirin olevan tukossa ja tumppu heti pakasta revittynä... koska koko kieli on dipattu "tefloniin" ja näin siitä on tehty huonommin resonoiva. Joo, kaikki ovat väärässä ja oikeassa samaan aikaan.

Itselleni Elixir edustaa molempia. Sähkiksessä en voi niitä käyttää, mutta akkarissa mulla on Elixirin 12-setti. Sähkiksessä aivan liian "liukas" tuntuma ja soundimaailmaltaan diggaan enemmän Cleartonesta ja D'Addarion NYXL-seteistä. Akkarissa taas Elixirin ansiosta soundi on tuhdimpi, vähemmän fretnoisea ja käytännössä yhdellä setillä soittaa koko vuoden.

Cleartonesta sen verran että sen valmistustapa poikkeaa Elixiristä. Cleartonen pinnoite on käsittääkseni D'Addarion tavoin laitettu punoslankaan jo ennen sen punomista ydinlangan ympärille. Tällöin kielen tuntuma pysyy "perinteisenä", mutta kestää kulutusta vähintään yhtä hyvin kuin Elixirit, ellei jopa paremmin. Kannattaa tosiaan tsekata Cleartone-kielet jos haluaa pinnoitetut kielet perinteisellä tuntumalla.
moving in stereo
klobasa
29.03.2017 08:34:29 (muokattu 29.03.2017 08:35:33)
Kappas vaan, nyt löytyi kyllä helppo ja yllättävä keino puhdistaa kielet: löysää kielen jännitystä jonkin verran, venytä kieltä kädellä ja löysää niin, että se läsähtää otelautaan. Toista 10-20 kertaa. Kokeilin tota noille aivan tukossa oleville daddarioille ja perhana ne soi nyt kuin uudet! Enkä edes liioittele yhtään.

Joillain ei varmaan hermo kestä katsoa tätä kaveria, mutta tossa se esiteltiin ja aika moni kommentoija todennut saman: https://youtu.be/iMuSYy6oeT0

Aikaisemmin kokeilin fast fretiä, sytkärinestettä, spriitä jne. Ei auttanut sointiin lainkaan.
pappasfin
29.03.2017 12:42:35
Elixiriltä on näköjään tullu uusi Optiweb coatin, joiden ne kertoo olevan tuntumaltaan kuin normaali kielet. Pistän itse noista tilauksen vetämään ja laitan testiin kun saan kielet kotiin asti.

https://www.elixirstrings.com/guita … nickel-plated-steel-optiweb-coating

Ihan hyvä, että Elixiriltäkin sitten nyt löytyy normaali-tuntumalla olevaa pinnoitettua kieltä, tai no katotaan miltä tuntuu kun saapi testiin.
PappaSFin
McNulty
29.03.2017 21:08:15 (muokattu 29.03.2017 21:16:12)
pappasfin: Elixiriltä on näköjään tullu uusi Optiweb coatin, joiden ne kertoo olevan tuntumaltaan kuin normaali kielet. Pistän itse noista tilauksen vetämään ja laitan testiin kun saan kielet kotiin asti.

https://www.elixirstrings.com/guita … nickel-plated-steel-optiweb-coating

Ihan hyvä, että Elixiriltäkin sitten nyt löytyy normaali-tuntumalla olevaa pinnoitettua kieltä, tai no katotaan miltä tuntuu kun saapi testiin.

Kehitys kehittyy, hyvä juttu... ovat siis tiedostaneet tuon "ongelman" tuntumasta.

Aikaisemminhan Elixir, tai oikeammin Gore siis, hankki kielet alihankkijoilta (mm. D'Addario, GHS, American Winding etc.) ja Gore sitten pinnoitti kielet samoin kuin pinnoittavat vedenkestäviä kankaita yms. Jossain on spekuloitu, että Gore valmistaisi itse kieliäkin, mutta itse en ainakaan ole tuosta mitään faktaa löytänyt.

Sikäli mielenkiintoista kuitenkin, että D'Addario ja Everly (Cleartone) ovat valmistaneet näitä punoslangan pinnoituksia, jolloin koko kieltä ei dipata polymeeriin. Äkkiseltään voisi kuvitella siis, että Elixir käyttäisi edelleen D'Addariota alihankkijana kielilleen... koska D'Addario pinnoittaa itse nuo EXP Coated Nickel kielet em. tavalla.
moving in stereo
vvaltsu
30.03.2017 07:39:02 (muokattu 30.03.2017 07:42:37)
klobasa: Kappas vaan, nyt löytyi kyllä helppo ja yllättävä keino puhdistaa kielet: löysää kielen jännitystä jonkin verran, venytä kieltä kädellä ja löysää niin, että se läsähtää otelautaan. Toista 10-20 kertaa. Kokeilin tota noille aivan tukossa oleville daddarioille ja perhana ne soi nyt kuin uudet! Enkä edes liioittele yhtään.

Joillain ei varmaan hermo kestä katsoa tätä kaveria, mutta tossa se esiteltiin ja aika moni kommentoija todennut saman: https://youtu.be/iMuSYy6oeT0

Aikaisemmin kokeilin fast fretiä, sytkärinestettä, spriitä jne. Ei auttanut sointiin lainkaan.

Tälleen äkkinäisestä tuntus olevan aika hyvä keino tuhota kitaransa nauhat. En tiijä.

Lisäksi ei sitä uuden kielisetin soundia, tatsia ja vireenpitoa voi millään vippaskonsteilla emuloida. Itekin tulee Fast Frettiä joskus laitettua kun ei nyt ihan joka jumalan keikalle jaksa uusia kieliä laittaa, mutta ei sekään mikään taika-aine ole.

E: Luin viestisi vielä kerran ja on kyllä ihme jos ei Fast Fretillä mitään tapahdu. :D Kyllä se mulla kirkastaa soundia ihan huomattavasti. Mutta, kuten sanottua, niin ei sillä uutta kielisettiä korvata.
Laulava Kylätohtori
30.03.2017 08:26:05
Vanhassa kunnon Tokaissa on Elixirit. Tuntuma on vähän liian liukas ja soundi kirkas, mutta eipähän tarvitse koko ajan olla vaihtelemassa. Tarkoitus olisi testata Optinma Goldeja, jotka ovat odottaneet tuossa jo kuukausia, mutta kun nuo Elixirit ei vaan tunnu kulahtavan, niin en ole Optimaa päässyt testaamaan...

Muissa on NYXL:t, jotka ovat mielestäni ihan jees kielet kyllä...
Less is more.
Epävirtuoosi
30.03.2017 08:38:45 (muokattu 30.03.2017 08:46:43)
Onko 10-48 settiä valmiina muilla kuin Dunlopilla? Kaikenmoisia hybrid settejä löytyy mutta tota kokoa ei oikein. Ernie Ballin 10-52 käytössä mutta toi 48 olisi optimaalinen.
klobasa
30.03.2017 15:32:35
vvaltsu: Lisäksi ei sitä uuden kielisetin soundia, tatsia ja vireenpitoa voi millään vippaskonsteilla emuloida. Itekin tulee Fast Frettiä joskus laitettua kun ei nyt ihan joka jumalan keikalle jaksa uusia kieliä laittaa, mutta ei sekään mikään taika-aine ole.

No ei toki voi emuloida. Normikielillä toi vaikuttais olevan kuitenki käyttökelpoinen idea siinä mielessä, että kieliä vois käyttää esim. viikon sijasta vaikka pari kolme viikkoa.

Fast fret auttaa mun mielestä lähinnä vaan tatsissa, kielten pintapuhtaudessa ja hajussa. Ja punomattomilla kielillä ehkä soundissakin. Punotuilla kielillä imo kaikenlainen hierominen vaan pahentaa asiaa, sillä se kakka vaan menee syvemmälle punosten sisään mitä enemmän hieroo. Sitähän toi kielten läpsyttely tekee: heittää punosten välistä kakkaa pois.

Itse muuten tykkään Elixireistä just siksi kun ne tuntuu liukkailta (=uusilta) lähes ikuisuuden.
ÄrGee
30.03.2017 16:07:30
Pitää kai testata nuo Elixir Optiwebit, F-musiikissa on vain hieman suolainen 16,90e hinta setiltä.
TO THE STARS!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)