Aihe: SWR Workingman's 2x10" vai Goliath Junior 2x10"?
1
bize
12.06.2004 23:41:49 (muokattu 12.06.2004 23:45:21)
Eli siinä kysymys oikeastaan kuuluukin. Kokemuksia kiinnostaisi kuulla molemmista. Työmiehen versio on parisataa euroa halvempi, joten missä mielessä Goljatista kannattaisi maksaa se 200 enemmän?

EDIT: Huomasin just että ainakin tehoa kalliimmassa on enemmän. Visio oli ostaa päätevahvistin 2x10 kaapille ja bi-ampata se warwickin sweet 15 -combon kanssa. Sitäkin ideaa voi kommentoida jos tuntuu että polkaisisin paskaan näillä suunnitelmilla.
Rikkaus on köyhyyden ilmentymä -käytännön metafysiikkaa
Ylläri
13.06.2004 02:06:38 (muokattu 13.06.2004 02:11:33)
Jos pieni pilkunn***inta sallitaan niin muistuttaisin että kaapeilla ei ole "tehoa", vaan puhutaan tehonkestosta. Sitä Goljatista toki löytyy enemmän, mutta mielestäni tärkeämpi suure on herkkyys. G Jr. voittaa duunarin tässä suhteessa yli 10 desibelillä eli se puskee ulos selvästi enemmän tavaraa samalla vahvistinteholla. Onko tämä (ja mahdolliset soundilliset erot) sitten 200 metrin arvoista, se sinun on itse päätettävä. Henk. koht. sanoisin, että jos tarkoituksena on käyttää kaappia osana isompaa settiä, tyytyisin ehkä WM:ään. Jos taas boksin pitäisi pärjätä yksinään, ottaisin Goljatin.

Mitä tulee ideaasi: varsinainen biamppaaminen (ts. matalien taajuuksien toistaminen yhdellä ja yläpään toisella kaapilla) ei mielestäni kannata, koska molemmat komerot on suunniteltu kokoaluekaiuttimiksi: Warre ei toimisi tyydyttävästi subbarina ja SWR:n volyymi- ja soundipotentiaali taas menisi hukkaan pelkkänä yläpäänä; siihen hommaan riittäisi paljon pienempikin boksi.

Veikkaan kuitenkin että tarkoituksenasi ei ole biamppaaminen sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan vain käyttää päättäri/SWR:ää Warwickin "orjana". Mikäs siinä, mutta omaan makuuni homma kuulostaa turhan kömpelöltä. Warre voi aika pian ruveta tuntumaan ketjun heikolta lenkiltä, varsinkin jos päädyt Goljattiin. Itse myisin Warren pois ja lähtisin rakentamaan uutta systeemiä tyhjästä. Jo pelkkä Goljat Jr. sopivaan nuppiin yhdistettynä riittää yllättävän pitkälle. Joku tehokas combo lisäkaapilla voisi myös olla toimiva ratkaisu.

Mutta tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
bize
13.06.2004 12:29:24
Jos pieni pilkunn***inta sallitaan niin muistuttaisin että kaapeilla ei ole "tehoa", vaan puhutaan tehonkestosta. Sitä Goljatista toki löytyy enemmän, mutta mielestäni tärkeämpi suure on herkkyys. G Jr. voittaa duunarin tässä suhteessa yli 10 desibelillä eli se puskee ulos selvästi enemmän tavaraa samalla vahvistinteholla. Onko tämä (ja mahdolliset soundilliset erot) sitten 200 metrin arvoista, se sinun on itse päätettävä. Henk. koht. sanoisin, että jos tarkoituksena on käyttää kaappia osana isompaa settiä, tyytyisin ehkä WM:ään. Jos taas boksin pitäisi pärjätä yksinään, ottaisin Goljatin.

Mitä tulee ideaasi: varsinainen biamppaaminen (ts. matalien taajuuksien toistaminen yhdellä ja yläpään toisella kaapilla) ei mielestäni kannata, koska molemmat komerot on suunniteltu kokoaluekaiuttimiksi: Warre ei toimisi tyydyttävästi subbarina ja SWR:n volyymi- ja soundipotentiaali taas menisi hukkaan pelkkänä yläpäänä; siihen hommaan riittäisi paljon pienempikin boksi.

Veikkaan kuitenkin että tarkoituksenasi ei ole biamppaaminen sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan vain käyttää päättäri/SWR:ää Warwickin "orjana". Mikäs siinä, mutta omaan makuuni homma kuulostaa turhan kömpelöltä. Warre voi aika pian ruveta tuntumaan ketjun heikolta lenkiltä, varsinkin jos päädyt Goljattiin. Itse myisin Warren pois ja lähtisin rakentamaan uutta systeemiä tyhjästä. Jo pelkkä Goljat Jr. sopivaan nuppiin yhdistettynä riittää yllättävän pitkälle. Joku tehokas combo lisäkaapilla voisi myös olla toimiva ratkaisu.

Mutta tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.

Kiitos paljon näistä neuvoista, erityisesti tuo herkkyys oli tietoa joka kallistaa hieman goljatin puolelle. Mitä tulee tuohon ensimmäisen kappaleen sisältöön niin sattuuhan näitä epäkorrekteja ilmauksia sillointällöin kun tarkkaavaisuus vähän herpaantuu.

Warwickin myyminen on käynyt kyllä mielessä. Miten muuten on, ajavatko pa-päättärit saman asian kuin bassonupit, lukuunottamatta tietenkin sitä, että eq- tms. namiskoita ei ole? Nuo pa-päätteet näyttäisivät olevan hieman edullisempia, erityisesti jos kallistuu tuohon t.amp -sarjaan. Omistan irtoetuasteen, joten siinä mielessä tarvitsisin vain vahvistimen.
Rikkaus on köyhyyden ilmentymä -käytännön metafysiikkaa
Teijo K.
13.06.2004 12:41:57

Kiitos paljon näistä neuvoista, erityisesti tuo herkkyys oli tietoa joka kallistaa hieman goljatin puolelle. Mitä tulee tuohon ensimmäisen kappaleen sisältöön niin sattuuhan näitä epäkorrekteja ilmauksia sillointällöin kun tarkkaavaisuus vähän herpaantuu.

Warwickin myyminen on käynyt kyllä mielessä. Miten muuten on, ajavatko pa-päättärit saman asian kuin bassonupit, lukuunottamatta tietenkin sitä, että eq- tms. namiskoita ei ole? Nuo pa-päätteet näyttäisivät olevan hieman edullisempia, erityisesti jos kallistuu tuohon t.amp -sarjaan. Omistan irtoetuasteen, joten siinä mielessä tarvitsisin vain vahvistimen.

T-amp parin raporstin mukaan rikkonut elementtejä. Itselle en uskaltaisi. Muuten Pa-pääte toimii tuossa ihan hyvin.

Vaan toisaalta

www.audiodivari.com
Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta.
Ylläri
13.06.2004 12:59:38 (muokattu 13.06.2004 13:00:34)
T-päätteistä ei ole minulla kokemuksia, mutta yleisesti ottaen PA-päätteet sopivat mainiosti bassokäyttöön, kuten Arva sanoi. Kyllähän maailmalta löytyy myös eityisesti bassolle suunniteltuja transistoripäättäreitä, mutta olen kyllä itse aika skeptinen niiden tarpeellisuuden suhteen (putkivehkeet ovat tietysti asia erikseen). Laadukas PA-pääte antaa uskoakseni paremman vastineen rahalle kuin ylihintainen "bassopääte". Millainen etunen sinulla on?

BTW, talkbass.comissa pyörivä Bob Lee QSC:ltä sanoi joskus jotenkin siihen tyyliin että kaikki asiallisesti tehdyt ehjät trankkupäätteet kuulostavat käytännössä samalta, oli valmistaja kuka tahansa. Joku high end-kultakorva varmasti nyt hyökkää kimppuuni ja kertoo miten Crownin ja Crestin välinen ero on kuin yöllä ja päivällä. Uskokoon kukin ketä tahtoo. Itse kallistun sellaisen kaverin puoleen, joka työkseen testailee näitä vehkeitä laboratorio-olosuhteissa...

Tällä en tietenkään tarkoita etteikö laadusta kannattaisi maksaa. Rahalla saa kestävyyttä, headroomia, keveyttä ym. arvokkaita asioita. Mutta soundilliset erot ovat sanotaanko vaikka "kiistanalaisia"...

Niin ja luonnollisesti komppaan Audiodivaria.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
hemmo
13.06.2004 13:02:59

Panda saa kohta maksaa meille sbassomumoille provikaa, ko niin mainostetaan sitä, että vois ottaa ton bännerin jo veke. 8-=
Hemppan Ritsa & Pitsa palvelee. "Mitä sais olla?"
Ylläri
13.06.2004 13:05:38
Panda saa kohta maksaa meille sbassomumoille provikaa, ko niin mainostetaan sitä, että vois ottaa ton bännerin jo veke. 8-=

Heh, itsekin olen joskus ajatellut että meneekö tämä divarin kehuminen liian imeläksi. Mutta on se vaan niin mainio konsepti.
chief
13.06.2004 17:05:32

Mää kans! Mulla on vain hyviä kokemuksia ko. puljusta.
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
Teijo K.
13.06.2004 17:19:46

Niin juuri. Ei kehumisessa ole silloin mitään vikkaa.

Paitti Hemppan Ritsa & Pitsa on tietty paree. 8-=

Luonnollisestikin näin. :) Tosin taisit Pa-vaffarit myyrä jo...
Adoptoi orpo basisti, mukana laulaja/kosketinsoittaja. Tykkäävät vanhasta progesta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)