Aihe: Kaappipiuha unohtui nupin ja kaapin välistä.
1
vkiilako
26.03.2017 12:51:47
Eilenhän se kävi vahinko: olin bänditreeneissä ja kytkin siinä piuhat pedaalilaudasta kitaraan, vahvistimen inputtiin ja efektiluuppiin. Kytkin vahvistimen päälle ja mitään ei kuulunu. Aloin paikallistamaan missä vika voisi olla ja huomasin sitten harmikseni, että olin unohtanut kytkeä kaappipiuhan vahvistimeen. Vahvistin kerkesi olla muutaman minuutin päällä sillä tavalla. Standby-nappi päällä vähän kauemmin.

Mitä luulette, kerkesikö tämä tapaus vahingoittaa mun vahvistinta?(Suhr Badger 30). Vahvistimen takapaneelissa lukee, että nupilla on aina pidettävä kuorma tai vahvistin vahingoittuu.
Kytkin tuon tapauksen jälkeen heti virrat pois ja laitoin kaappipiuhan kiinni. Tämän jälkeen soitin sillä treenit ja en huomannut vahvistimen soundissa ainakaan mitään erikoista. Liikkuessani vahvistimesta tosin kuului jotain rahinaa, mutta sehän saattoi johtua ehkä piuhoista.
petrin1
26.03.2017 12:55:37
jos toimii niin kovaa soittoa vaan!
Petri Rintala
hallu
26.03.2017 13:30:46
Kyllä siihen kuorman tarpeeseen on syytä suhtautua vakavasti, mutta ei vahvistimet sentään niin herkkiä ole, kosahtaisivat heti vallankin standby päällä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Rämppy
26.03.2017 14:17:36
Edellisiä kompaten: jos nuppi toimii kuten ennenkin, niin vahinkoa ei tapahtunut.
Mutta tarkkana kannattaa jatkossa olla, vaikka nyt selvisitkin säikähdyksellä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
vkiilako
26.03.2017 16:48:44
Kyllä. Vakavalla mielellä olen tähän aina suhtautunut. Nyt sattui huolimattomuusvirhe, kun nopeasti koetin saada kamat kasaan.
Jukka Häikiö
26.03.2017 17:56:53

Samanlainen juttu kävi joskus:tökkäsin vahingossa kaappipiuhan efektilenkin jakkiin, ihmettelin sitten kun ei mitään kuulu, kaappipiuha sitten kiinni oikeaan jakkiin, vain todetakseni:Hyvästi EL34 nelikolle. Vaikka tarkkana oon aina ollut, niin sattuuhan näitä. Eipä tuolle sun vehkeelle onneksi käynyt samoin, kun kerran toimii.

vkiilako: Kyllä. Vakavalla mielellä olen tähän aina suhtautunut. Nyt sattui huolimattomuusvirhe, kun nopeasti koetin saada kamat kasaan.
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
telesson
26.03.2017 20:54:35
Putket on 98% todennäköisyydellä entiset.
hallu
26.03.2017 20:59:13
telesson: Putket on 98% todennäköisyydellä entiset.

Stanby päällä???
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Jukka Häikiö
26.03.2017 21:21:03

Jos kerran toimii normisti, niin miten ne nyt ois jotenkin entiset, kyllä ne on entiset vasta sitten, jos on jotain oiretta.

Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Jucciz
26.03.2017 21:30:50

No ei mitenkään välttämättä. On multakin pari kertaa jäänyt kaappipiuha kytkemättä, eikä onneksi vielä ole koskaan mitään hajonnut, sen enempää putkia kuin muuntajiakaan. Aika sinnikkäitä vekottimia nuo toisinaan ovat.
mhelin
26.03.2017 22:32:51
Monissa varsinkin paremmissa vahvistimissa on kaiutinliitäntään kytketty varakuormaksi vastus joka kytkeytyy pois kun plugi on paikallaan.
Kefiiri
26.03.2017 23:20:51
mhelin: Monissa varsinkin paremmissa vahvistimissa on kaiutinliitäntään kytketty varakuormaksi vastus joka kytkeytyy pois kun plugi on paikallaan.

Kerran kärähti päätemuuntaja kun kaappipiuha olikin poikki.
En ole musiikin asiantuntija.
hollstro
26.03.2017 23:30:13

Kiviojan kanssa joskus juttelin kun korjuutin vanhaa marsun vahvistinta. Ei ollut kuulema harvinaista juuri nämä tapaukset jossa kaappipiuhaa puute, irrotus kesken kaiken tai vika on tehnyt tuhojaan.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
basisti1971
27.03.2017 07:51:33
Moi.

Eihän moinen koskaan putkivahvistimelle hyväksi, itsellä ei onneksi ole vaurioita päässyt tapahtumaan vaikka onhan se toki silloin tällöin kaappipiuhakin unohtunut syystä tai toisesta.

mhelin: Monissa varsinkin paremmissa vahvistimissa on kaiutinliitäntään kytketty varakuormaksi vastus joka kytkeytyy pois kun plugi on paikallaan.

Monissa huonommissakin (;)), esim. SF Fenkut on ulostulojakissa pelkkä oikosulku ilman vastusta.

Toimii kuin junan vessa, kunhan ei ihan mahdotonta signaalia pidemmän aikaa yritä päin oikosulussa olevaa toisiokäämiä vahvistaa.

Ja jos jotain tapahtuu, ovat pääteputket enimmäisenä tulilinjalla.
Huomattavasti kustannustehokkaampaa kuin päätemuuntajan kärvähtäminen.

hollstro: Kiviojan kanssa joskus juttelin kun korjuutin vanhaa marsun vahvistinta. Ei ollut kuulema harvinaista juuri nämä tapaukset jossa kaappipiuhaa puute, irrotus kesken kaiken tai vika on tehnyt tuhojaan.

Marshallit, etenkin JTM ja JMP-aikaiset ovat aivan omaa luokkaansa väärän kuormitusimpedanssin aiheuttamalla vaurioitumisriskillään, mutta eipä muunlaisilla rakenneratkaisuilla samanlaista soundia ja käyttäytymistä oikein aikaiseksi saa.

Kaikkein helpoin tapa vanhan Marsun kesken soiton vikapäistymiseen on käyttää kaappia jossa kaikki elementit ovat kytketty sarjaan (tai vain yksi elementti), kuorman katoaminen yhden kärähtäessä vie melko varmasti mennessään ainakin osan voimasavusta.

T:Samuli
Jucciz
27.03.2017 20:38:30
dr_solo666: Omasta JMP Marsusta jäi joskus kaappipiuha kytkemättä. Ihmettelin kun vahvistimesta kuului vaan pientä pirinää vaikka volaa oli riittävästi. Ehkä 30s päästä tajusin, että kaappi oli kytkemättä. Ei muuta kuin vahvistin pois päältä ja kaappipiuha kiinni. Ilmeisesti pirinä kuului päätemuuntajasta. Hienosti toimi ja toimii edelleen!

Mulla kävi yhen JMP:n kanssa samoin, tosin kaappipiuha oli kyllä kytkettynä. Siinä vaan kävi niin, että yhtäkkiä ääni katosi kaapista ja kuului pelkästään vaimeana päätemuuntajasta, kuten sullakin - pienen hetken - jonka jälkeen päätemuuntaja päästi kitkerät käyttösavut pihalle. Se oli alun perinkin jonkun asentama tarvikemuuntaja, joka ilmeisesti ei kestänyt normaalia (lue: täysillä) soittoa loputtomiin. :D
Pelimonni
31.03.2017 17:20:19
vkiilako: Eilenhän se kävi vahinko: olin bänditreeneissä ja kytkin siinä piuhat pedaalilaudasta kitaraan, vahvistimen inputtiin ja efektiluuppiin. Kytkin vahvistimen päälle ja mitään ei kuulunu. Aloin paikallistamaan missä vika voisi olla ja huomasin sitten harmikseni, että olin unohtanut kytkeä kaappipiuhan vahvistimeen. Vahvistin kerkesi olla muutaman minuutin päällä sillä tavalla. Standby-nappi päällä vähän kauemmin.

Mitä luulette, kerkesikö tämä tapaus vahingoittaa mun vahvistinta?(Suhr Badger 30). Vahvistimen takapaneelissa lukee, että nupilla on aina pidettävä kuorma tai vahvistin vahingoittuu.
Kytkin tuon tapauksen jälkeen heti virrat pois ja laitoin kaappipiuhan kiinni. Tämän jälkeen soitin sillä treenit ja en huomannut vahvistimen soundissa ainakaan mitään erikoista. Liikkuessani vahvistimesta tosin kuului jotain rahinaa, mutta sehän saattoi johtua ehkä piuhoista.

Ei hajoa mitään pelkällä vahvistimen kohinalla. Mutta kun lyöt ensimmäisen soinnun skeballa, niin se oli siinä. Joko pääteputket,muuntaja, tai molemmat meni.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)