Aihe: Ongelma Ibanez RT150 kitaran kanssa
1 2
StormRaiser
16.03.2017 18:39:46 (muokattu 16.03.2017 18:42:19)

Hei!

Osaisiko joku sanoa missä voisi olla vika, kun kitarani vinkaisee kesken soiton aina välillä etenkin tallamikillä soitettaessa. Testasin vähentää säröä, mutta ongelma jatkui. Huomasin, että tonepotikan kun kääntää 3:lle niin ongelmaa ei ole, mutta mitä enemmän laitan tonea niin vinkuna kuuluu enemmän - voimistuu. Kitarassa on vielä tehdasmikit eli Ibanezin omat inf1 ja inf2 humbuckerit. Potikoita ei ole vaihdettu - lienevät alkuperäiset vuodelta -93. Tarkistin maapiuhan ja plugin - vaikuttivat olevan kunnossa, mutta kuitenkin häiritsee kun kitara vinkuu ja ulisee kovaäänisesti silloin, kun en soita mitään ja kun vaimennan kielet tämä ulina vaan jatkuu. Kun laitan volumen nollaan niin ainakin ääni ja vinkuna katoaa.

Voisiko tonepotikoiden vaihto korjata ongelman? Voisiko vika olla ihan kehnoissa tehdasmikeissä? Mietin myös sellaista vaihtoehtoa, että onko tehdasmikit oikeasti näin surkeat vai aiheuttaako kyseinen häiriöongelma sen, että kitara soundaa huonolta.
Olen sulkenut pois sen, että ongelma olisi kaapelissa tai vahvistimessa.

Nauhotin soittoani ja siitä on hyvin kuultavissa tämä vinkuna. Tuolta voi kuunnella: www.vocaroo.com/i/s1Ydw7kUtYoF
StormRaiser
16.03.2017 19:14:37 (muokattu 16.03.2017 19:18:37)

Laulava Kylätohtori: Tonepotikan vaihto tuskin korjaa ongelmaa. Ennemmin veikkaisin, että mikit on magneettiset, mutta jos ongelma on molemmilla mikeillä, niin tiiä sitten. Joku vahvarin putkikin voi olla mikrofoninen, mutta asia ei tule ilmi kaikilla kitaroilla. Telessä voi tallakin aiheuttaa ulinaa.

Ok. Mitä se käytännössä tarkoittaa, jos mikit ovat magneettiset? Pitääkö olla huolissaan? Onko mikin vaihto edessä? Kotona minulla on Peavey Bandit ja siinä ei ole putkia.

Ps. Kokeilin ja ongelma eli tämä vinkuna tulee kaikilla mikeillä niin tallahumbuckerilla, keskimikillä (single coil) ja kaulamikilläkin.
hallu
16.03.2017 19:25:33
StormRaiser: Ok. Mitä se käytännössä tarkoittaa, jos mikit ovat magneettiset? Pitääkö olla huolissaan? Onko mikin vaihto edessä? Kotona minulla on Peavey Bandit ja siinä ei ole putkia.

Ps. Kokeilin ja ongelma eli tämä vinkuna tulee kaikilla mikeillä niin tallahumbuckerilla, keskimikillä (single coil) ja kaulamikilläkin.

Kyllä ne mikit ihan kuuluukin olla magneettiset :-D arvaan kylätohtorin tarkoittaneen, että mikin/mikkien vahaus on kulunut ja käämitys löystynyt mikä voi aiheuttaa kyseisen ongelman. Jos mikit on hyvät eli tykkäät niistä ja silleen, niin mikit voi vahata/vahauttaa uudelleen. Jos mikit ei ole hyvät/rakkaat, niin vaihtoon vaan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
16.03.2017 19:28:58
Luulen, että magneettisuus johtuu siitä, että mikin sisällä on joku käämi löysällä, niin se alkaa vinkumaan tärinästä (jota kaiuttimesta tuleva ääni aiheuttaa). Näin se lähtee "kiertämään" ja alkaa ulisemaan. Viisaammat korjaa, jos puhun taas höpöjä.

Yksi ensiapu on, että voit vähän laskea mikkien korkeutta. Varsinkin, jos ne ovat korkealla eli tosi lähellä kieliä...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
StormRaiser
16.03.2017 19:35:03 (muokattu 16.03.2017 19:37:08)

hallu: Kyllä ne mikit ihan kuuluukin olla magneettiset :-D arvaan kylätohtorin tarkoittaneen, että mikin/mikkien vahaus on kulunut ja käämitys löystynyt mikä voi aiheuttaa kyseisen ongelman. Jos mikit on hyvät eli tykkäät niistä ja silleen, niin mikit voi vahata/vahauttaa uudelleen. Jos mikit ei ole hyvät/rakkaat, niin vaihtoon vaan.

Aivan, kyllähän kaikki mikit ovat magneettisia. No, en nyt sanoisi että tallamikin soundi miellyttää - liian ohut ja sirisevä soundi varsinkin, kun vertaa toisen kitaran Super Distortionin soundiin, joka on erittäin rankka. Kokeilin laskea mikin korkeutta ja silloin soundi miellyttää vielä vähemmän ja on ponneton - taitaa olla niin että tallamikki vaihtoon ja ongelmat korjaantuu.
Laulava Kylätohtori
16.03.2017 19:45:47
StormRaiser: Aivan, kyllähän kaikki mikit ovat magneettisia. No, en nyt sanoisi että tallamikin soundi miellyttää - liian ohut ja sirisevä soundi varsinkin, kun vertaa toisen kitaran Super Distortionin soundiin, joka on erittäin rankka. Kokeilin laskea mikin korkeutta ja silloin soundi miellyttää vielä vähemmän ja on ponneton - taitaa olla niin että tallamikki vaihtoon ja ongelmat korjaantuu.

Näin itse tekisin. Onhan se mahdollista, että vika on jossain muuallakin, mutta vaikka olisikin, niin uudet mikit lienee silti tarpeen...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
73nd3r
16.03.2017 20:35:21
StormRaiser: Ps. Kokeilin ja ongelma eli tämä vinkuna tulee kaikilla mikeillä niin tallahumbuckerilla, keskimikillä (single coil) ja kaulamikilläkin.
Tuosta ajattelisin, että ongelma voi olla mikin kiinnityksessä. Kokeiles ihan ekaks laittaa pehmustetta alle. Ja onko siellä jouset (voi vaihtaa uusiin) vai tuubit (samoin) korkeussäätöruuveissa?
Kefiiri
16.03.2017 20:48:16
Kuuntelin aloitusviestiin linkitetyn soittonäytteen, enkä kuullut odottamani kaltaista mikrofonien kiertoa... ovatko muut kuunnellet sitä?
En ole musiikin asiantuntija.
Guitarfreak
16.03.2017 20:49:19 (muokattu 16.03.2017 21:01:25)
Eihän tuossa ola mitään efektejä välissä? Ja onko piuha IHAN oikeasti ehjä?

Mulla on jotkut singlecoilit ulissut säröpurkkien kanssa hirveällä volalla. Jos ei halua kireää soundia niin ruuvaa napapalat sisemmälle ja nostaa mikkiä lähemmäs kieliä (tulee enempi botnea). Mulla oli häiriö/hurinaongelmia joita etsin pitkään ja lopulta syyksi paljastui piuha. Se oli tehty laatuosista mutta piuhana oli cordialin mikkipiuha eikä oikea kitaraletku. Toimii hyvin linjatasolla mutta vahvistimen edessä ei kun tulee kohinaa ja muuta kivaa...

Vaikuttaako särön määrä ulinaan?
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
StormRaiser
16.03.2017 20:51:04

73nd3r: Tuosta ajattelisin, että ongelma voi olla mikin kiinnityksessä. Kokeiles ihan ekaks laittaa pehmustetta alle. Ja onko siellä jouset (voi vaihtaa uusiin) vai tuubit (samoin) korkeussäätöruuveissa?

Aivan. Koitin liikkuvatko mikit - kyllä heiluvat. Jos sitten jotenkin se aiheuttaisi häiriötä että pääsevät heilumaan. En tiedä miten mikit ovat kiinni ja en omista pehmustetta, mutta jouset löytyy ylimääräisenä. Pidän mielessä.
StormRaiser
16.03.2017 20:53:47

Guitarfreak: Eihän tuossa ola mitään efektejä välissä? Ja onko piuha ehjä?

Mulla on jotkut singlecoilit ulissut säröpurkkien kanssa hirveällä volalla. Jos ei halua kireää soundia niin ruuvaa napapalat sisemmälle ja nostaa mikkiä lähemmäs kieliä (tulee enempi botnea).

Ei ole mitään efektejä välissä. Piuhan pitäisi olla ehjä - tuo ongelma tulee myös treenikämpällä eri vahvarilla ja eri piuhoilla. Käytän pääasiassa tallamikkiä.
Kyllä, mikki on sopivalla etäisyydellä kieliin nähden.
Kimmo72
16.03.2017 21:12:26
Kefiiri: Kuuntelin aloitusviestiin linkitetyn soittonäytteen, enkä kuullut odottamani kaltaista mikrofonien kiertoa... ovatko muut kuunnellet sitä?

Minä kuulin semmosta sormien kielissä aiheutuvaa vitkutusta :)
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
hallu
16.03.2017 21:35:14
Kefiiri: Kuuntelin aloitusviestiin linkitetyn soittonäytteen, enkä kuullut odottamani kaltaista mikrofonien kiertoa... ovatko muut kuunnellet sitä?

No kuuntelin ja minä kuulin sointujen välissä sellaisen "vinkaisun" joka voi ola myös merkki alkavasta vinkunasta joka vain ei pääse päälle kun seuraava sointu tulee väliin. Se, että tone puraisee ongelmaan, voisi kieliä siitä että kyse on vain punottuja kieliä pituussuunnassa hankaavasta vasemman käden sormista. Toisaalta aloittaa mainitsi, että vinkuna kuuluu vaikka kieliä ei soitettaisi. Nyt en vaan huomannut kysyä, että vinkuuko silloinkin jos kielistä pitää kiinni soittamatta niitä.

Toisaalta jos mikit on menossa joka tapauksessa vaihtoon, niin mitään vahinkoa ei synny ja samalla saa varmuuden siitä oliko kyse mikrofonin ongelmasta.
StormRaiser
16.03.2017 21:44:54

Kimmo72: Minä kuulin semmosta sormien kielissä aiheutuvaa vitkutusta :)

No mutta kun en tehnyt sitä ääntä sormillani. Millään muulla kitaralla ei tule sellaista vaikka soitan ihan samalla tavalla.
StormRaiser
16.03.2017 21:49:22 (muokattu 16.03.2017 21:51:55)

hallu: No kuuntelin ja minä kuulin sointujen välissä sellaisen "vinkaisun" joka voi ola myös merkki alkavasta vinkunasta joka vain ei pääse päälle kun seuraava sointu tulee väliin. Se, että tone puraisee ongelmaan, voisi kieliä siitä että kyse on vain punottuja kieliä pituussuunnassa hankaavasta vasemman käden sormista. Toisaalta aloittaa mainitsi, että vinkuna kuuluu vaikka kieliä ei soitettaisi. Nyt en vaan huomannut kysyä, että vinkuuko silloinkin jos kielistä pitää kiinni soittamatta niitä.

Toisaalta jos mikit on menossa joka tapauksessa vaihtoon, niin mitään vahinkoa ei synny ja samalla saa varmuuden siitä oliko kyse mikrofonin ongelmasta.

Kyllä, vinkuna jatkuu ja pahenee vaikka vaimentaisin kielet kämmenellä vaikka en soita.

Toisessa kitarassani on sama juttu, mutta se ei soitettaessa pidä tällaista vinkunaa joten vinkuna ei sinänsä haittaa paitsi silloin kun en soita.
StormRaiser
16.03.2017 21:49:53 (muokattu 16.03.2017 21:50:26)

.......
hallu
16.03.2017 21:52:26
StormRaiser: Kyllä, vinkuna jatkuu ja pahenee vaikka vaimentaisin kielet kämmenellä vaikka en soita.

No ei siinä sitten ole kahta sanaa, pakko se on olla se mikki joka vinkuu.
StormRaiser
16.03.2017 21:57:38

hallu: No ei siinä sitten ole kahta sanaa, pakko se on olla se mikki joka vinkuu.

Totta. Pitää hommata uusi tallamikki ja vaihtaa se. Toivottavasti sillä ongelma korjaantuu.
hevikukko
18.03.2017 00:16:32 (muokattu 18.03.2017 00:21:52)
Mulla rupes vinkumaan mikki tallassa ku käänsin volumee enemmän. Squiiikkk. Tone puoleenväliin rupes helpottaa. Ratkaisu oli mikin värinä. Ruuvit tarpeeksi hyvin kiinni ja mikin alle vaahtokumia pikaliimalla siten, että mikki ja body on mutetettuna vaahtokumilla. Mun mikki pääsi värisemään ja aiheutti ihmeellisesti korkeilla taajuuksilla kauheat häiriöt. Katso että se mikki on kunnolla kiinni ja ei heilu. Omani näytti olevan hyvin kiinni ja ei heilunut, mutta silti vain oli vielä vaahtokumia vailla. Mikki kiinni kunnolla, ei löysiä/väljiä ruuveja, tukevaa ja tarpeeksi kovaa vaahtokumia välissä. Näin suljet pois tämän ongelman. Mikäli jatkuu on sulla maadoituksessa häikkää tai esim. Inputin jakissa jotain hämärää....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)