Olen soittanut viulua pian 40 vuotta, tehnyt I-tutkinnon musiikkiopistotutkintoon sekä opettajan pedagogiset hum.kandina. Luokanopetuskokemusta on pian 20 vuotta ml. musiikiopetus. Mikä olisi käypä nykyhinta yksityiselle soittotunnille, kun minua on pyydetty opettamaan yhdelle nuorelle viulunsoittoa vakituisesti? Tekisin verollisena eli sivutuloverokortilla opettaisin. |
Siehän et oikein voi yksityiselle mennä vetämään soittotunteja sivutuloverokortilla ihan helposti. Sen yksityisen pitää silloin käytännössä palkata sut ja maksaa ite myös työnantajakulut ja se ei yksityisellä oikein onnistu. Toisin sanoen sun kannattaa tehdä tuo sitten palkkiopalvelun tms kautta. Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen, ite oon soittotunneista maksanut 20-35e / tunti. Laske palkkiopalveluiden sivuilla, mitä saisit käteen jos vaikka heidän kautta veloitat esimerkiksi 30€/h? "Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!"
Humppa piristää ja pi.. |
Edullisimmillaan, mitä mä tiedän, niin kitaratunnit maksavat 30 min 35E. Joissain tapauksissa olen kuullut, että kun "ostaa" kitaran musiikkiliikkeestä, niin liikkeen omistajan vetämänä saa 5 x 30 min kaupan päälle 100E hintaan. Ei näillä joo kuuhun matkustella. Itse en ole ottanut oppilaita, paitsi joskus opetan ilmaiseksi. |