Aihe: PC vs MAC
1 2
Niskamies
09.06.2004 11:15:24
Eli olisi tietokone hankinnassa, lähestulkoon pelkästään musiikin äänittämistä ja tekemistä varten. Itse ajattelin PC:tä ihan vain yhteensopivuuden kannalta, mutta isä soitti tutulle studioteknikolle, joka sanoi että MAC olisi ainoa järkevä ratkaisu. Onko macissa nyt jotain jota PC:ssä ei olisi?
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Niq
09.06.2004 12:40:47 (muokattu 09.06.2004 12:42:05)

Samalla hinnalla saanet tehokkaamman PC:n. MACissa ei taas toisaalta yleensäkään tarvitse kärsiä yhteensopivuusongelmista. Mutta eipä sitä MACcia voi myöskään paljoa päivitellä. Uusimmasta MacOSista ei ole henk.koht kokemusta, mutta ne ovat olleet yleensä vakaita. Windowsitkin on ihan vakaita kunhan ne on irti internetistä. Tai vähintään palomuuri välissä. Softiakin on molemmille riittävästi.

Se "asiantuntija", joka sinua näin neuvoo, lienee pitkäaikainen mäkin käyttäjä. Mikään ei ole "oikea" tai "paras" kone studiokäyttöön, riippuu käyttötarkoituksesta ja siitä mistä tykkää. Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa.

Kotistudioon minä satsaisin PC:hen, saat halvemmalla peruskoneen jota voi sitten päivitellä eteenpäin kun rahaa siunaantuu lisää. Perussoftatkin halpoja tai ilmaisia. Varsinkin jos laittaa linuxin. Se onkin sitten toinen tarina se. :)

Edit: vastaus viimeiseen kysymykseen: On. Uudet Logic Audiot on vaan mäkille. ;)
I have a cunning plan
t1amatti
09.06.2004 17:37:48
Minäkin muutaman sanan haluaisin asiaa kommentoida.

Nimittäin: olen käyttänyt kumpiakin alustoja jo jonkin aikaa, ja oman kokemukseni mukaan luotettavuustasoltaan järjestelmät ovat kohtuullisen luotettavia kumpikin. Windowsin olen saanut kaatumaan useammin. Windowsin kanssa on suurempana huolena nuo internet-pöpöt, joista luonnollisesti pääsee eroon sillä helpommalla ja halvimmalla palomuurilla - eli 10 senttiä ilmaa verkkopistokkeen ja johdon välillä ;)

Windowsin luotettavaksi saamiseen tarvitaan kylläkin enemmän asiantuntemusta ja vaivaa. Mutta teoriassa, kun Windowsin ja tarvitsemansa ohjelmat kerran asentaa, eikä sen jälkeen lisäile / poista ohjelmia vaan ainoastaan nauhoittaa, niin Windowsin pitäisi pysyä kohtis siistinä. Muutenhan käy helposti sillälailla, että Windowsin järjestelmähakemisto täyttyy ja roskaantuu, ja kone hi-das-tuu. Mäkki on "suoraan paketista" toimivampi ja helpompi ratkaisu, mutta jonkin verran hintavampi.

Kun katselee tätäkin foorumia, niin aika suuri osa tietokoneongelmathreadeista käsittelee juuri Windowsia. Tosin mäkin käyttäjiä ei taida niin paljoa täällä ollakkaan.

Kannattaa muuten pitää mielessä, että mäkeistä saa eteenpäin käytettynä myydessä paremmin rahaa kuin Windows-koneista. Saattaa olla myös aiheellista katsella käytettyjä mäkkejä, mikäli mäkkiin päädyt.
no näinhän se on.
krushing
09.06.2004 18:02:15

Joo, aika lailla samaa mieltä edellisten vastaajien kanssa. Tuo "Mac on ainoa vaihtoehto" -juttu on enimmäkseen peruja ajalta ennen nykyisiä, vakaita Windowseja (XP ja 2000 siis). Jossain vaiheessa oleelliset audiosoftat olivat myös enimmäkseen mäkkipuolen hommia, josta on juurtunut moinen käsitys. Nykyään kysymys on siis lähinnä omasta preferenssistä - Macit ovat helppoja ja tyylikkäitä, toisaalta kalliita. PC:hen on helpompi lyödä tasan ne palikat kiinni jotka haluaa ja maksaa tod. näk. selvästi vähemmän.
SaBer
09.06.2004 21:42:55

Pitää tässä nyt vielä sanoa että PC ei ole yhtä kuin Windows. Linux on yhä helpompi vaihtoehto, ja vakauskin on loistava. Ja kun Hyvää softaa saa ilmaiseksi, niin miksikäs ei...

Itse olen linuxia jonkin verran käyttänyt. Tuo nauhoituskone pitäisi kesän lopulla saada kasattua ja siihen asennetaan kyllä ehdottomasti linuxi.

Sanotaan nyt vielä, että kyllä Windowsinkin voi saada toimimaan ihan hyvin, ainakin joksikin aikaa, ettei kenellekkään tule paha mieli.
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
Petronome
10.06.2004 16:23:21
Pitää tässä nyt vielä sanoa että PC ei ole yhtä kuin Windows. Linux on yhä helpompi vaihtoehto, ja vakauskin on loistava. Ja kun Hyvää softaa saa ilmaiseksi, niin miksikäs ei...

Itse olen linuxia jonkin verran käyttänyt. Tuo nauhoituskone pitäisi kesän lopulla saada kasattua ja siihen asennetaan kyllä ehdottomasti linuxi.

Sanotaan nyt vielä, että kyllä Windowsinkin voi saada toimimaan ihan hyvin, ainakin joksikin aikaa, ettei kenellekkään tule paha mieli.

Linux toimii äänitykseen, muttei musiikin tekemiseen. Kyllä sen musasoftatarjonta on vielä sen verran köyhää
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
Locrian
10.06.2004 17:33:39
Pc:tä käytän ja Maccia sillon tällöin-lähinnä Logicia.Yks juttu tuli mieleen.Macci on parempi kaatuja.Kun pc kaatuu,se kaatuu yksintein heihei eikä sitä voi useinkaan ennalta arvata.Kun macci kaatuu ,niin se varoittaa ja on aikaa yrittää pelastaa.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Bee-äf
10.06.2004 21:55:10
Jos aiot Pro-tasolle rakentaa systeemiä niin silloin se on varmaan mäkki järkevämpi - muussa tapauksessa käytä sitä käyttistä/konetta mikä on itselle tutuin.
januszian
10.06.2004 23:39:20

Macissa ei ikoneita näe ilman suurennuslasia. :)

Joo, ja softasta voi laittaa sen autosaven päälle joka tietyntoimintomäärän jälkeen tallentaa automaattisesti. Ja vieläpä nimellä autosave joten se ei korvaa itsetallentamiasia tiedostoja joka saattaisi alkaa kiroiluttamaan huomattavasti.
False Synapse bändin demo http://koti.welho.com/mpappila
rock777
11.06.2004 00:08:11
Joo, mulla on powerbook 1ghz g4 prossulla, lacien 120gb kovo, protools ja digi00r.

Näillä nauhottaa yhtäaikaa 16 sisään (8 yht.aikaa kokeiltu, homma toimii kuin junan vessa)

Miksauksessa puhti loppuu kun plugineita alkaa olla yli 20. ei jos vaativampaa projektia tekee, on ehdottomasti ostettava g5!

dual g4 1.25ghz on valitettu kovaäänisiksi, ja vanhempia ei kannata ostaa.

G5 hinnat alkaa nykyään n.2200eurosta ja sillä pienimmälläkin mallilla riittää tehot ihan mihin provääntöön tahansa.

mäkki toimii loistavasti, jos ohjelma kaatuu, käyttis ei.
ohjelmiakin löytyy aika paljon( ei yhtä paljoa kuin pc:lle, se on fakta)
Mäkkiin jää koukkuun. kumma homma. kaikki on vaan niin coolia ja kaikki toimii niin sulavasti kokoajan.

miinuksena on että kyllä ne maksaa reilusti enemmän kuin esim itse koottu pc, hyvin valituista osista.

Pc:t on nykyään ihan ok vakaita, tiedän yhden tyypin joka tekee ilman suurempia ongelmia ihan ammatikseen pc:llä töitä(tuplaprossu)

mutta kyllä pc kaatuu helpommin ja aika selittämättömästi.

itse en pro-tasolla vääntäis pc:llä.

jos sulla on varaa, osta ihmeessä mäkki, et sä sitä kadu, kunhan ostat tarpeeks tehokkaan.

jos taas rahat on kortilla, saa pc:llä tehtyä samat asiat.tosin kaatumisherkkyys on suurempi.

Mulle on uus G5 tulossa(olin jo vaihtamassa pc:hen koska ei ois ollu rahaa hetkisitten ostaa niin tehokasta g5sta kuin tartten, nyt kun tuli uudet mallit ja uudet hinnat, ei tarvitse miettiä kumman ostaa!)

esim. tuplaprossu 1.8 G5 on nyt pienin ja halvin malli. sillä sai jotain 130pluginia logic audio ohjelmassa yhtä-aikaa. eli potku ei lopu.

ok, eli tuossa mäkistä kokemusta.
jorma_r
11.06.2004 11:02:39
Linux toimii äänitykseen, muttei musiikin tekemiseen. Kyllä sen musasoftatarjonta on vielä sen verran köyhää

Mitä puuttuu?
Hattiwatti
11.06.2004 11:23:33
Moi.
Itse käytän kumpaakin konetta.
Kokemuksesta voin sanoa että minulla PC on huomattavasti parempi vaihtoehto.
erittäin vakaa (ei ole kaatunut kertaakaan musakäytössä) kun taasen mäkki (G4 powerbook 1,25 jne) tahmailee silloin tällöin heti kunnolla. Force quit ei auta ja ainoa vaihtoehto on virrat pois koneesta (jolloin edes backuppia ei voi tallettaa...)

Eli kummatkin koneet saa varmasti vakaaksi kun tietää mitä tekee ja mitä ei saa tehdä.

Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin musan tekemisestä.
hirvoksi
11.06.2004 11:41:10 (muokattu 11.06.2004 11:43:00)

Hämmennetään vähän lisää ;-)

Jostain kumman syystä on päässyt käymään niin, että lähestulkoon kaikki pro-tason studiot käyttävät Maccejä.
No, kuinka ollakaan live-puolella taas on PC-enemmistö ja kaikkien pro-äijien läppärit PC-koneita. Esim. Soundwebbiä ei edes saa Macille.
Että kummanhan valitsis? Studio vai live? Mac vai PC?
Ei voi tietää ... :-(

- Pete

EDIT: typoja prkl
"Vain itseoppineet ovat oppineita. Muut ovat opetettuja." - Erno Paasilinna
----
Kesän paras festari: OPERAATIO:LIVE
jorma_r
11.06.2004 15:24:45
Eli kummatkin koneet saa varmasti vakaaksi kun tietää mitä tekee ja mitä ei saa tehdä.

Jos lopullista totuutta tästä aiheesta on olemassa tämä on hyvin lähellä sitä. Enemmän pheelis kuin faktakysymyksiä ovat mac ja pc -erot tänä päivänä.
Niskamies
12.06.2004 21:40:17
Kiitos kaikille kommenteista. Päätettiin hommata macci, eli ensi viikolla tulee G4 kotiin. Oli niin suuri hintaero G5:een, ja saatiin hyvä liisarisopimus. Softaksi sitten Digidesignen Digi 002 Protools LE ja Genelecin aktiivimonitorit. Kyllä sitten kelpaa äänitellä, ja saatiin koko settiin 36 kuukuaden liisarisopimus.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
t1amatti
12.06.2004 22:10:05
Kiitos kaikille kommenteista. Päätettiin hommata macci, eli ensi viikolla tulee G4 kotiin. Oli niin suuri hintaero G5:een, ja saatiin hyvä liisarisopimus. Softaksi sitten Digidesignen Digi 002 Protools LE ja Genelecin aktiivimonitorit. Kyllä sitten kelpaa äänitellä, ja saatiin koko settiin 36 kuukuaden liisarisopimus.

Varmasti hyvä setti, onnea uuteen systeemiin.
Nimim. "kateudesta vihr."
no näinhän se on.
jorma_r
12.06.2004 22:46:54
Kyllä sitten kelpaa äänitellä, ja saatiin koko settiin 36 kuukuaden liisarisopimus.

...Johon myyjäkin on erittäin tyytyväinen... ;)
VMM
13.06.2004 11:08:48
Sen verran vielä sanottava PC-koneiden vakausongelmista, että ne saa kyllä 100% eliminoitua valitsemalla audiokäytössä hyväksi koetun emolevyn ja laatumuistit.

Esim. Asuksen P4-emot toimivat loistavasti muisti-intensiivisessä työssä. Sain äskettäin valmiiksi puolitoista vuotta kestäneen äänitys/miksausprojektin vailla ainuttakaan kaatumista.

Käytössä siis Win XP.
SaBer
13.06.2004 20:48:00

Esim. Asuksen P4-emot toimivat loistavasti muisti-intensiivisessä työssä.

Eikös intelin emojen pitäisi olla vielä vakaampia? Semmosen ajattelin nimittäin hankkia tässä kesällä...
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)